Hoe Cyrix-ct aansluiten op huishoudaccu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Bartnikkels
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 06 mei 2020, 23:55

Hoe Cyrix-ct aansluiten op huishoudaccu?



Bericht door Bartnikkels »

Ik ben een Crafter aan het ombouwen naar Camper. Nu krijg ik mijn elektra installatie redelijk in kaart, maar ik zit met 1 ding waar ik niet helemaal uit kom. Ik wil tussen mijn startaccu en HHaccu een Cyrix-ct 120A plaatsen. Mijn HHaccu is een Beaut 260A en volgens de specs is de ideale laadstroom 60A.
Klopt het dat de Cyrix-ct 120A altijd 120A richting mijn HHaccu stuurt of hangt het af van de kabel en zekering tussen de Cyrix en accu?
Of is de Cyrix in te stellen om max 60A naar HHaccu te sturen?
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Cyrix-ct aansluiten op HH accu



Bericht door 't Busje »

Er mag maximaal 120 A door de Cyrix lopen. Wat er werkelijk door loopt hangt van de ladingstoestand van de accu (hoe leger hoe meer stroom) en het vermogen van de dynamo. Bij een 100 A dynamo zal er hoogstens 100 A door de Cyrix gaan.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51304
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Cyrix-ct aansluiten op HH accu



Bericht door Kroppie »

een cyrix koppelt alleen de hh en de start accu aan elkaar als de spanning van 1 van de accu,s boven een bepaald voltage komt, meer niet, die cyrix is dus eigenlijk een soort automatische schakelaar, die beperkt of vergroot niets, die 120 ampere is zoals genoemd het maximum aantal amperes wat er door mag

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Bartnikkels
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 06 mei 2020, 23:55

Re: Cyrix-ct aansluiten op HH accu



Bericht door Bartnikkels »

Dus als ik het goed begrijp moet ik met mijn kabels en zekering rekening houden met 120A?
Als ik een 60A zekering plaats (tussen Cyrix en HHaccu) zal deze er dan gegarandeerd iedere keer uitspringen wanneer de motor gaat lopen?
En is het niet schadelijk voor mijn HHaccu dat er met 120A geladen wordt? In de specs staat namelijk dat 60A aanbevolen wordt.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51304
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Cyrix-ct aansluiten op HH accu



Bericht door Kroppie »

hoeveel er maximaal geladen wordgeladen KAN worden hangt af van het vermogen van je dynamo, hoeveel er maximaal geladen word hangt af van wat er op het moment aan gebruik is, EN hoeveel de accu op dat moment vraagt.
de accu vraagt hoeveel lading hij wil , de dynamo en de bekabeling bepaald hoeveel er werkelijk geladen word.

dus wat is het vermogen van de dynamo?, maar over het algemeen is een zekering van 60 ampere zwaar genoeg, ook met een veel zwaardere dynamo, voor kabeldikte :

http://www.polz.info/leitungsrechner/

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19163
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hoe Cyrix-ct aansluiten op huishoudaccu?



Bericht door Aloys »

Dus Bart, hou even in gedachten: die Cyrix bepaalt helemaal NIETS, dat is nog nét niet een domme schakelaar.
(Hij is een beetje slim omdat ie kan "zien" dat er geladen wordt en de accu's dan koppelt).

Is je huishoudaccu bijna leeg, dan zal er veel stroom lopen. Is de accu nog behoorlijk vol, dan houdt de laadstroom met een Ampere of 10 vaak al op.
Wanneer mijn huishoudaccu bijna leeg is, dan heb ik wel eens laadstromen van 40A gemeten. Is de accu vrijwel vol, dan loopt er nooit meer dan een paar amperes. Het advies om jouw accu te laden met 60A is waarschijnlijk MAXIMAAL 60A. Minder is ook goed, alleen duurt het laden dan wat langer.
Voor mijn 230Ah-huishoudaccu had ik een 20A lader aan boord.

Met 60A-zekeringen (bij elke accu één) en voldoende dikke kabels zit je waarschijnlijk altijd goed. Gaat ie er heel soms uit, bij een bijna lege accu dus, kun je altijd nog de zekeringen vervangen door 80A...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Tommert
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 06 aug 2021, 9:00

Re: Hoe Cyrix-ct aansluiten op huishoudaccu?



Bericht door Tommert »

Is de zekering die vlakbij de HH accu wordt geplaatst in dit circuit bedoeld voor de stroom die zou gaan lopen als de start-assist wordt ingeschakeld? Met andere woorden stel de start-assist wordt niet gebruikt kan ik dan de zekering vlakbij de HH accu weglaten?
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Hoe Cyrix-ct aansluiten op huishoudaccu?



Bericht door veetee »

Nee, niet weglaten, die zekering is bedoeld als bescherming van de bedrading, mocht er bijv. verderop in de kabel kortsluiting met massa optreden door bijv. beschadiging van de isolatie, dan springt deze zekering i.p.v. dat er een giga stroom gaat lopen en de boel in de fik vliegt.
Plaats reactie