Euro6D, Lithium en zonnepanelen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Planetx
Berichten: 5
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 23:15

Re: Euro6D, Lithium en zonnepanelen?



Bericht door Planetx »

Woow, pittig forum hier.... :)
Ik heb nooit gezegd dat ik niet wil laden via de dynamo, een paar andere campermannen hadden me verteld dat dit een hoop miserie is met een euro6d. Dus vroeg ik me af of het dan wel nodig is om bij te laden als je zonnepanelen hebt en soms eens aan de wal kan hangen. Denkfouten zijn er voorlopig niet, er ligt een 50mm2 van mijn startaccu naar vanachter en nog enkel extra's D+ en zo. Het is voorzien en ik zal het hoogstwaarschijnlijk wel installeren, die booster maar feit dat het een Lithiumbatterij zou zijn werd het verhaal plots heel anders bij die bouwers waar ik plots het noorden kwijt was. Er werd gesproken van schade aan elektronica van auto en zo, vandaar dat ik het minder vertrouw en niets verkeerd wil doen. Over het verbruik van de toestellen begin ik ook te twijfelen. Compressor frigo 0,4KWH DAG 0,3 KWH nacht, een gaskachel boiler 1,2a/h, een pompje 4,5a/H, wat verlichting (totaal iets van 20watt voorspel ik), mijn usb pluggen om gsm, ....te laden en eventueel een omvormer. Max 500vA om kodak, laptop,... koffie is met bialetti op de gas, geen microgolf, geen douche, geen spoeling wc...
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Euro6D, Lithium en zonnepanelen?



Bericht door TestCase »

Pittig? Iedereen bedoeld het goed moet je maar denken.
Met dat lijstje aan verbruikers haal je echt de 80Ah/dag niet denk ik zo, eerder 60Ah of minder maar reken ff 60Ah.
Leg er voldoende panelen op en ga proberen, zit je te vaak met samengeknepen billen dan een booster erin of aan de walstroom. Zit je echt op de kg te sparen, een zonnepaneel weegt meer dan een booster.
Overdenk hoe je reist en wat er 'zwaarder' weegt. Laden op dynamo is niet altijd een noodzaak blijkt maar weer uit sommige reacties.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Euro6D, Lithium en zonnepanelen?



Bericht door Kroppie »

als je het nullast verbruik (+-0,5-1amp) van de omvormer wilt besparen, dan kun je met een extra thermostaat in de kk, de omvormer in laten schakelen op het moment dat de kk moet draaien.
bij voorbeeld

https://www.ebay.com/itm/K59-RANCO-FRID ... SwhxNbllvY

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Euro6D, Lithium en zonnepanelen?



Bericht door travelscout »

Haha.. inderdaad wel grappig allemaal hier.
Maar weet je, ik denk dat het verstandig is om zo volledig mogelijk te zijn.
Die techniek in die euro 6 camperts is echt van een andere dimensie en zeker met stop start systemen.

Maar goed voordat je het weet zie je dadelijk zelfs dat bos niet eens meer laat staan de bomen erin....
Overigens zijn er beslist goedkopere en handige oplossingen dan die blauwe boosterts die hier opvallend vaak gepromoot worden.,
Maar aan de andere kant kun je ook bedenken, wat is het probleem als die duurder zijn met zoń nieuwe camper?
Paul.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Euro6D, Lithium en zonnepanelen?



Bericht door hathi »

Volgens mij moet Planet x zich eerst eens inlezen in de werking van zijn dynamo,ik heb dus voor een Belgische gekozen ,dan komt hij erachter dat hij niet om een booster heen kan,ofschoon er hier ook mensen zijn die andere zaken ook een booster noemen.....https://www.arisco.be/mediastorage/aris ... ngen-2.pdf
Hans
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Euro6D, Lithium en zonnepanelen?



Bericht door albertrietjens »

Volgens mij dwalen we af van de vraag die TS stelde: heb je nog een booster nodig wanneer je zonnepanelen hebt? De vraag was niet: hoe kan ik in een euro6 met intelligente dynamo mijn HH-accu laden?

Antwoord op de eerste vraag; niet per se noodzakelijk maar afhankelijk van gebruik en rest van de installatie.

Ten overvloede: antwoord op de tweede vraag: met een booster (dc/dc omvormer)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Euro6D, Lithium en zonnepanelen?



Bericht door hathi »

Dan lees nog maar eens Albert,maar ook de antwoorden van Planer x,wat jij hier schrijft is al lang passé,
Hans
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Euro6D, Lithium en zonnepanelen?



Bericht door travelscout »

Vergeet ik toch weer eens iets belangrijks over die booster.

Zelfs die dure super boosterts hebben allemaal één groot en zelfde probleem.
Ze kunnen grote laadstromen niet aan uit de dynamo terwijl met name moderne accu´s zijn daar juist zeer geschikt voor zijn.

Is vooral van belang als je je met je campert vaak verplaatst en tussentijds relatief veel stroom gebruikt (en dan dus niet de A's maar de Ah's).
Paul.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Euro6D, Lithium en zonnepanelen?



Bericht door TestCase »

Wel offtopic, leuk dat je dit vermeldt maar wat is jouw oplossing dan bij Euro6?
Zomaar iets roepen kan iedereen en soms moet je toch echt roeien met de riemen die er zijn ipv met je handen peddelen.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Euro6D, Lithium en zonnepanelen?



Bericht door hathi »

Eens met Testcase,ik vind het zelfs misleidend,gewoon omdat het niet klopt,het is geen abracadabra,maar moderne techniek.....en PLanet x ziet er hopelijk niet nog meer bomen door In zijn bos?
Hans
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Euro6D, Lithium en zonnepanelen?



Bericht door myway »

Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Euro6D, Lithium en zonnepanelen?



Bericht door travelscout »

ok ok ... het is de eerste die ik tegenkom maarrrr 12V/100A kan hebben...
wel een leuk prijsje die blauwe jongen.
dan nog een hhaccu en een paar zonnepaneeltjes erbij...
maar ok dan heb je al heel wat, in ieder geval meer dan die armzalige 50A die tot nog toe door een boostert kon.
en ok, nog even de bekabeling een beetje aanpassen naar de hh accu van je nieuwe campert ...

ik weet niet ik blijf gewoon maar koffie zetten met een keteltje.
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Euro6D, Lithium en zonnepanelen?



Bericht door Kroppie »

hoop woorden, nog meer letters , weinig zinvolle inhoud in het antwoord.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Euro6D, Lithium en zonnepanelen?



Bericht door travelscout »

inderdaad zo blijft het allemaal zoals TS oorspronkelijk aangeeft: "een booster kost een pak meer"

maar goed we wachten weer eens af, of er iets zinvols uitkomt maar ik vrees ook dat het allemaal niet tot een duidelijk antwoord op de vraag van ts leid.
Paul.
Plaats reactie