Inverter (omvormer) advies

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Inverter (omvormer) advies



Bericht door Janpinz »

Goeie lekkere koffie komt nu eenmaal niet voor niets! :cheers:
AadenAnke
Berichten: 13282
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Inverter (omvormer) advies



Bericht door AadenAnke »

Dat ligt er aan, zegt de buurvrouw op de CP tegen haar man ik ga koffie zetten ga je gewoon een praatje maken van een half uur! 9 van de 10 keer krijg je op een gegeven moment de vraag ook een bakkie buurman? Dat helemaal niets lukt vaak hoor Jan. :hug: :cheers: gelukkig vind ik gewone ouderwetse koffie uit de filter het lekkerst! Al die koffie uit die apparaten nee liever niet. Senseo vindt ik ronduit smerig, ach ja smaak valt niet over te twisten zegt men. Nou echt wel!

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: Inverter (omvormer) advies



Bericht door Face »

Heb net een Xenteq geplaatst van 600w met remote control. Bevalt prima voor het doel waarvoor ik hem gebruik.
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 23 dec 2018, 17:28
Locatie: midden Friesland

Re: Inverter (omvormer) advies



Bericht door de Viking »

Wel bijzonder zo'n vraag.
En wat een enorme investering voor een bakje koffie.
Zonnepanelen, Lithium accu, inverter in-en opbouw, koffiemachine, zeker 3000,- euro.
Maar....dat moet een ieder zelf weten :wink:
Ook hoe hij of zij koffie zet en wat lekker is maar zijn wij dan zo eenvoudig?
Mijn vrouw haar roots liggen in Indonesie (lang geleden) en onze koffie kan niet eenvoudiger:
Schep gemalen koffie in de beker, heet water er op en even laten bezinken, pure kopi toebroek :P
Groeten Sieds - Viking camperbouw - zie mijn project: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 13&t=52269
marc2mm
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 08 mei 2020, 21:18

Re: Inverter (omvormer) advies



Bericht door marc2mm »

Bedankt voor het meedenken en het uitspreken van jullie verbazing. Het gaat gelukkig niet enkel om een bakje koffie. Er moest sowieso een inverter in van 600w omdat wij onderweg werken en vaak onze laptops moeten opladen. Hetzelfde geldt voor alle andere opbouw.
Voor relatief weinig extra heb je een inverter van 1500w en dan kan ons filter apparaat er mooi op van 1100w. Gewoon filter, geen pads of cups. Maar dan wel vers gebrande koffie, met de hand gemalen (een molen wordt echt te gek ;-) ) en een filter apparaat die de koffie eerst 30 seconden laat bloomen (bij vers gebrande koffie wil je de ongewenste gassen eruit) en dan pas er doorheen loopt. Dit is een redelijke nerdy manier van koffie zetten maar geloof me, als je eenmaal het verschil hebt geproefd dan wil je niet anders. Vanzelfsprekend gaat het dan niet over supermarktkoffie maar lichter gebrande koffie van kleine branders die we onderweg tegenkomen. Een koffie uit Ethiopië smaakt weer heel anders dan een koffie uit bijvoorbeeld Kenia. Dat is het licht dat ik hier op kan schijnen. Ik weet weinig van inverters maar wel iets van koffie. 😁
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Inverter (omvormer) advies



Bericht door rijschoollucassen »

Voor wat betreft de keuze welk merk je kiest, ga dan van het advies van de bouwer uit. Geen enkele monteur of wat voor vakman dan ook werkt graag met spullen die in zijn of haar ogen van mindere kwaliteit zijn. Bij problemen krijg je dat altijd weer op je bordje.

Groet uit Drenthe,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
CasaGarage
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 17 nov 2019, 15:58

Re: Inverter (omvormer) advies



Bericht door CasaGarage »

We komen graag bij jullie eens op de koffie!
:cheers:
panda58
Berichten: 717
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: Inverter (omvormer) advies



Bericht door panda58 »

de Viking schreef:
do 14 mei 2020, 19:33
Wel bijzonder zo'n vraag.
En wat een enorme investering voor een bakje koffie.
Zonnepanelen, Lithium accu, inverter in-en opbouw, koffiemachine, zeker 3000,- euro.
Maar....dat moet een ieder zelf weten :wink:
Ook hoe hij of zij koffie zet en wat lekker is maar zijn wij dan zo eenvoudig?
Mijn vrouw haar roots liggen in Indonesie (lang geleden) en onze koffie kan niet eenvoudiger:
Schep gemalen koffie in de beker, heet water er op en even laten bezinken, pure kopi toebroek :P
Ja wat een enorme investering een camper van 60.000 euro om op vakantie te gaan.
Dit zal zomaar iemand kunnen zeggen die geen camper heeft of wil.
Maar we leven nu gelukkig in een wereld waar veel kan wat men graag wil.
En ieder bepaalt zelf waar we ons verdiende geld aan uitgeven.
Of aan een telefoon van 1600 euro of voor een installatie om een lekker bakkie te zetten in een camper onderweg.Of je betaald 2,40 euro voor een klein k.t bakkie in een restaurant,als die straks weer open gaan.

Overigens, Dit is geen aanval op jou de Viking.

Gr jan
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Inverter (omvormer) advies



Bericht door Arie55 »

Dat is afhankelijk wat je ermee voeden wil, Marc. Om een idee te geven:

omvormer tot 100W: goed voor kleine apparaten, telefoon e.d.
omvormer tot 350W: elektrische fiets accu, camping wasmachines, laptops
omvormer tot 1000W: kleine kachels en kleine waterkoker, 'gewone' centrifuge
omvormer tot 1500W: waterkoker, koffiezetten, magnetron
omvormer tot 2000W: vaatwasser
omvormer tot 2500W: kleine was machine

Hou er wel rekening mee dat de draden aan de 12V zijde, de juiste dikte moet hebben. Omvormers vanaf 1000W dienen in veel gevallen om water op te warmen. En dat kost een berg energie! Dat houdt weer in dat die energie ergens vandaan moet komen. Water elektrisch opwarmen is mogelijk, maar je zal wel moeten weten wat je aan het doen bent.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1526
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Inverter (omvormer) advies



Bericht door Ruud-572 »

Ik heb een Edecoa 1500W zuivere sinusomvormer, en die bevalt uitstekend! Was een bewust gokje, want de prijs is echt heel aantrekkelijk. Maar het werkt allemaal perfect, en is zelfs uitgevoerd met een afstandsbediening (erg makkelijk). Ik heb twee conventionele lood/zuur accu’s van 105Ah ieder, en twee zonnepanelen op het dak. Verder een automatische omschakelautomaat van NDS, en dus altijd en overal 230v in de camper! Met een BMV accumonitor valt het allemaal mooi te controleren, en het geeft tot nu toe geen krimp... Zelfs de Truma airconditioner draait er (kortstondig) op, wanneer we bij erg heet weer de laatste spulletjes opruimen bij vertrek 8-)
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Gebruikersavatar
chrimasa
Berichten: 297
Lid geworden op: wo 23 jan 2008, 19:35
Locatie: Oosterleek

Re: Inverter (omvormer) advies



Bericht door chrimasa »

Wij zijn ook gek op goede koffie en hebben zowel thuis als in de camper meerdere zetmethodes. In de camper tot nu toe wel alles via het gas. Sinds kort hebben we voor in de camper de AeroPress. Echt lekkere koffie. Nog geen geschikte (gelijkmatig malende) koffiemolen gevonden voor onderweg. Helaas. Het zal dus waarschijnlijk wel een handmolentje gaan worden. Maar zelfs een elektrische molen vraagt niet zo veel stroom.
Daarom hebben wij aan een eenvoudige omvormer (400w zuivere sinus) wel genoeg. Gekocht bij https://www.wvopzeeland.nl/contents/nl/d31.html

Zal ik een nieuw topic openen nu, voor deze vraag? Want ik snap het niet!! Ik snap wel hoe ik de omvormer op de accu moet aansluiten. Maar de automatische omschakelautomaat plaatsen wordt dan opeens hogere wiskunde. Hoe krijg ik die omschakelautomaat aangesloten op het stopcontactencircuit van de camper? En hoe voorkom ik dat de koelkast denkt dat ie ook af en toe via de omvormer mag?

O ja; Dit is die Aeropress. Snelle zetmethode. Koffie met een volle smaak. Super handig dus in de camper, geeft nauwelijks troep, heel makkelijk te reinigen. Nee ik heb er geen aandelen😁
https://www.brandzaak.nl/aeropress
marc2mm
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 08 mei 2020, 21:18

Re: Inverter (omvormer) advies



Bericht door marc2mm »

Hoi Chris,

De aeropress hebben we ook en geeft inderdaad erg goede koffie. Leuk!
Wij gebruiken een commandante handmaler, erg gelijkmatig en snel. Ivm gewichtsbesparing is dit voor ons ook het slimst maar als dat geen issue is kan ik een Barratza encore molen aanraden. Betaalbaar en erg consistente maling.
Van de techniek weet ik verder weinig. Dit doet onze camperbouwer. ;-)
Gebruikersavatar
chrimasa
Berichten: 297
Lid geworden op: wo 23 jan 2008, 19:35
Locatie: Oosterleek

Re: Inverter (omvormer) advies



Bericht door chrimasa »

Die baratza vind ik wel interessant. Bedankt voor de tip.
Plaats reactie