Mifi Router TP-Link M7450/M7650

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
hm-hoeks

Mifi Router TP-Link M7450/M7650



Bericht door hm-hoeks »

Ik wil een Mifi router gaan aanschaffen. Ik zit zelf te denken aan een TP-Link M7450 of TP-Link M7650. Heeft iemand positieve en/of negatieve ervaringen met één van deze routers?

Als ik een Sim Only aanschaf, wat voor één zou ik dan het beste kunnen nemen: prepaid of abonnement? En bij welke provider? Ik wil een datagebruik van max. 4GB per maand. Ik heb voor mijn mobiel een abonnement bij Vodafone.

Alvast bedankt voor de genomen moeite.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Mifi Router TP-Link M7450/M7650



Bericht door Janpinz »

wat zie jij als voordeel van een mini
en waar wil je die dan voor gebruiken
klinkt wat kritisch, maar ik vraag alleen wat door, om gerichter antwoord te kunnen geven
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3067
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Mifi Router TP-Link M7450/M7650



Bericht door rijschoollucassen »

Ik heb een mifirouter, maar ik gebruik hem bijna nooit. Binnen de EU gebruik ik de telefoon als hotspot. De mifi gebruik ik alleen als ik in landen kom waar het voordeliger is om een losse datasim te kopen.

Op mijn telefoon heb in 16Gb data per maand, mijn vrouw ook. Tegen het eind van de maand kijken we zelfs nog wel eens Netflix.

Wel uitkijken met laptops en Windows updates! Dat vreet data. Updates uitzetten !

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Mifi Router TP-Link M7450/M7650



Bericht door TestCase »

Sorry, geen exact antwoord op de vraag maar waarom mifirouter als je telefoon dit ook kan?
Wij gebruiken geen mifirouter maar zetten de telefoon in 'mifi'/hotspot/thethering mode wanneer nodig. Heb daarom ook een telefoon met plaats voor 2 simkaartjes je bent dan flexibeler met providers.
We proberen mee te denken, niet het beter te weten. Soms denkt iemand niet aan de andere mogelijkheden.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1942
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Mifi Router TP-Link M7450/M7650



Bericht door Zadowolony »

Hier ook, de oude telefoon gebruiken we voor eventueel extra data kaartje plus de gewone telefoon met flinke databundel.
mifi router is m.i.overbodig.
En ben van plan om de nieuwe iPhone SE 2020 te gaan kopen, daar kan een dubbele Sim in. Scheelt weer een apparaatje meenemen (en opladen).
Gebruikersavatar
Veebee
Berichten: 867
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 23:47

Re: Mifi Router TP-Link M7450/M7650



Bericht door Veebee »

Ik gebruik zelf de M7450.
Geen 2e abbo, maar duo simkaart op mijn bestaande vodafone abbo.
Voordeel wat ik ervaar is dat ie 2 dagen vol blijft en een vaste plek in de camper heeft, hierdoor heeft eenieder die bij de camper blijft een verbinding. Daarbij vindt ik de ontvangst op lastige plekken beter. Hoeft niet voor eenieder een voordeel te zijn, nadelen zijn er voor mij ook niet.
Met onze reis in Australië afgelopen Februari de mifi voorzien van een daar aangekochte data sim.
Ik hoef dan niets "aan" te zetten, is een constante verbinding.
Als je er een hebt, beveel ik 'm aan. Als je nog aan moet schaffen?? Dan afwegen.....

Ter info, een gsm met duo sim mogelijkheid heb ik ook, gaat echter ten koste van mijn extra opslag, die moet er dan uit. Weet niet of dit voor elk merk geldt.
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Mifi Router TP-Link M7450/M7650



Bericht door DiffRental »

Zadowolony schreef:
wo 22 apr 2020, 10:58
En ben van plan om de nieuwe iPhone SE 2020 te gaan kopen, daar kan een dubbele Sim in. Scheelt weer een apparaatje meenemen (en opladen).
Is het een "echte" dubbele sim of een sim + E-sim?
Bij mijn iPhone 11 met duo sim is de 2e sim een E-sim. (schijnt uiteindelijk wel de toekomst te worden)
Dat is een software sim, dus geen fysiek kaartje! Slechts een aantal providers kunnen dit in Nederland leveren en het kan wel een beperking zijn waar je rekening mee moet houden.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1942
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Mifi Router TP-Link M7450/M7650



Bericht door Zadowolony »

Inderdaad combi van gewone Sim en e-Sim.
Maar mijn oude iPhone 6 hou ik er ook nog bij.
Van de week met magic earth uitgeprobeerd om m als dashcam te gebruiken, naast routeplanner, en dat werkt super.
Was alleen te laat vandaag met bestellen, alweer uitverkocht in de versie die ik wil hebben. Volgende week ff kijken, nog geen reisplannen
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Mifi Router TP-Link M7450/M7650



Bericht door DJSmiley »

Telefoon als hotspot kan prima als je een ruime bundel hebt.

Mijn ervaring is wel dat dat aardig accu zuipt. Een mifi router is wat efficienter. Bijkomend voordeel is dat je die ook wat makkelijker even ergens neerlegt waar het bereik net ff wat beter is. Ook kan er vaak een externe antenne op, wat weer handig kan zijn in afgelegen gebieden.

Mijn hotspot is een Orange Airbox. In Frankrijk koop je die bij een Orange shop zonder abbonement voor 49 euro
( https://boutique.orange.fr/tablette-et- ... holiday-4g )
Ik heb dat ding een jaar of 4 geleden gekocht en bevalt me prima. Je hebt tegenwoordig wel roaming, maar in die tijd had ik een kleine bundel (2Gb). Voor normaal gebruik voldoende, op vakantie niet. Dus ik kocht in het betreffende land een lokale prepaid sim voor in die mifi router met 20Gb ofzo. Laatste jaren minder gebruikt, maar bv in landen waar je provider geen roaming-in-de-bundel heeft nog altijd handig.
Sommige landen zijn 'dubieus' en varieren namelijk per provider of ze wel of niet in binnen je bundel vallen. Denk bv aan Zwitserland.
In mijn geval heb ik m bv vorig jaar nog in WitRusland gebruikt.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Berichten: 247
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 22:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Mifi Router TP-Link M7450/M7650



Bericht door BeakerFlo »

Zo'n MiFi router kan ook uitkomst geven als je onderweg iets meer data verbruikt. Bijvoorbeeld als je veel met de kleinkinderen video belt of in mijn geval onderweg nog iets voor het werk moet doen. Mijn ervaring is, en sommige providers hebben dat toegegeven, dat buitenlandse roaming klanten minder voorrang krijgen dan klanten van het eigen netwerk. Om zo hun klanten een betere service te verlenen. Dus met een MiFi met een lokale SIM zou je beter bereik kunnen hebben, zeker als je er ook nog een externe antenne op aan kan sluiten.

Dus het hangt van je gebruik af, het land waar je heen gaat etc.

Ik heb verder geen ervaring met de TP-Link, gebruik zelf de Huawei. Maar TP-Link is wel een gedegen particulier/klein bedrijf netwerk merk. Als ik de verschillen bekijk tussen de M7450 en M7650 zie ik wat verschil in ondersteunende netwerken. Qua WiFi ondersteunt de 7450 alleen maar Wireless AC. Als je redelijk up-to-date apparaten hebt is dat prima. De 7650 ondersteunt meer WiFi varianten, namelijk ook G en N. Dat is vooral handig met wat oudere apparaten. Voor het verschil; https://www.oplossing.be/internet-algem ... reless-ac/

Daarnaast ondersteunt de 7650 nog de oude 2G mobiel data variant. https://nl.wikipedia.org/wiki/2G
Dus mogelijk in wat primitievere landen kom je dan beter uit als ze daar alleen 2G aanbieden vanwege slechte bereikbaarheid.

Persoonlijk zou ik voor de 7650 gaan. Iets meer mogelijkheden voor 30 euro meer. Je bent net even flexibeler.
groet, Floris!

rondreizend in een VW Bus T3 Syncro uit 1988 afgewisseld met een Land Cruiser 90 met een daktent.
Meer over mijn bussen: http://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Mifi Router TP-Link M7450/M7650



Bericht door TestCase »

Mede daarom heb ik dubbele sim in de telefoon. Een eigen telnr. sim en andere vrij voor mogelijke lokale sim. Overigens met email en whatsapp merk je die mogelijke vertraging/bandbreedte knijpen echt niet, alleen soms met video ALS ze het al doen.
Verder goed advies over de twee verschillende types mifi.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
paul goessens
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 08 jun 2008, 12:12
Locatie: maastricht

Re: Mifi Router TP-Link M7450/M7650



Bericht door paul goessens »

ikzelf heb nu een jaar een telefoon met waar twee simkaarten in kunnen een umidigi
A5 waar twee simkaarten in kunnen . een simkaart van Simpel kleinste abbonement 2,50 pm daar kom ik goed mee weg . verder heb ik op internet een simkaart data prepaid europa met een looptijd van een jaar. dus als ik hem opwaardeer kan ik weer een jaar verder zonder verlies van data .dit is misschien ook een leuk idee. verder heb ik ook nog een mifi ,maar die heb ik nog niet gebruikt. kijk maar op internet de europa data is nu goed betaabaar
hm-hoeks

Re: Mifi Router TP-Link M7450/M7650



Bericht door hm-hoeks »

Als afsluiting van dit bericht wil ik mededelen dat ik het navolgende heb aangeschaft:

1. TP-Link M7650 (https://www.tp-link.com/nl/home-networking/mifi/m7650/)
2. SANDISK Extreme Plus MicroSDHC 32 GB voor in de Mifirouter (https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_s ... 16846.html)
3. Prepaid Data Simkaart Europa Keepgo (https://keepgo.eu/ex/buy/prepaidsimkaart/step1)

Ik wil iedereen die gereageerd heeft op mijn bericht, bedanken voor de genomen moeite.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Mifi Router TP-Link M7450/M7650



Bericht door Janpinz »

Mooi, denk eraan je inlog te wijzigen...ik kom ze vaak tegen met nog de standaard inlog
Plaats reactie