oude achteruitrijcamera monitor vervangen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

oude achteruitrijcamera monitor vervangen



Bericht door Eric »

Beste mensen,

Ik heb al zijn best gezocht maar krijg het maar niet gevonden ik vraag dus jullie hulp.

We hebben afgelopen weekend een andere camper gekocht en daar zit nog zo'n oude koelkastmodel monitor op het dashboard van Weaco.

Het type is RV-50. en er loopt nu een 5 polige din stekker/kabel naar de achteruitrijcamera van het model Mobitronic-shutter. Dus met zo'n klepje wat voor de camera open of dicht schuift als je de monitor aan of uitzet.

De monitor zelf heeft 2 aansluitingen voor camera's en een stekkeraansluiting 4 polig voor de voeding. ook zit er een spiegelbeeld schakelaar op.

Wij zouden deze nu graag vervangen voor een plat schermpje zodat we wat beter zicht krijgen. Merk of type nog niet bekend want dat ligt natuurlijk aan welke verloopstekker beschikbaar is voor deze 5polige din kabel.

Weet iemand waar deze verloopkabels/adapters te krijgen zijn? De gene die ik tot nu toe vond zijn enkel 4 of 6 polig.

dankjewel alvast voor het mee zoeken/denken.

Mvg Eric
Bijlagen
20200421_195921a.jpg
20200421_195921a.jpg (87.37 KiB) 2074 keer bekeken
20200421_200041.jpg
20200421_200041.jpg (59.33 KiB) 2074 keer bekeken
20200421_200008.jpg
20200421_200008.jpg (74.61 KiB) 2074 keer bekeken
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10163
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: oude achteruitrijcamera monitor vervangen



Bericht door Peter LMC »

Bij mij zit dezelfde ook nog in mijn camper Eric.
Werkt nog steeds prima.
In deze stekkerpen aansluiting zit ook een stuurdraad in voor het openen van de camera klep.
Houd daar rekening mee.
Ben er in het verleden ook eens mee bezig geweest maar was me niet gelukt.
Maar misschien dat er ondertussen weer wat op de markt is verschenen waar het wel mee lukt.


Ps Als je het oude set weggooit dan houd ik me zeer aanbevolen. Dank alvast. :-B
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: oude achteruitrijcamera monitor vervangen



Bericht door Camperic »

Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Zijspan
Berichten: 2591
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: oude achteruitrijcamera monitor vervangen



Bericht door Zijspan »

Bij ons staat er ook dezelfde monitor op om achter ons te kijken, ook met dezelfde camera.
Onze jongste zoon zit in de bedrijfswagens die ook veel camera’s gebruiken, dus heeft hij uitgezocht of er inderdaad wel een kleiner scherm aan kan?
Je camera is de beste die er is, als die net als onze is kun je veel zien, de camera kijkt ver opzij l en r en achteruit, dat leggen ze uit in graden hoe meer graden kijkhoek hoe (duurder) je systeem word.
Bij ons gaat het niet lukken een plat scherm er aan, tenzij je er nog een kan vinden die de video techniek nog aankan.
Maar er zijn voldoende andere camera systemen te koop, ook bij Ali in China.
Let wel op de kijkhoeken hoever je kan kijken.
Wij kijken gewoon tegen de koelkast model monitor aan die perfect zwart wit beeld geeft.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: oude achteruitrijcamera monitor vervangen



Bericht door myway »

Informeer hier eens
https://www.vanzwitserland.nl

Als die je niet kunnen helpen kun je het wel vergeten.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Re: oude achteruitrijcamera monitor vervangen



Bericht door Eric »

Beste mensen,

Oei dat ziet er niet al te rooskleurig uit met zo weinig reacties. Had gehoopt dat er toch wel wat verloopknutselaars bij zaten hier.

Ik heb van Zwitserland intussen al benaderd en ook witteveen car design. misschien dat daar nog iets uitkomt.

Verder blijf ik natuurlijk hopen op de gouden tip.

Groetjes en alvast een fijn weekend allemaal, Eric
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
Zijspan
Berichten: 2591
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: oude achteruitrijcamera monitor vervangen



Bericht door Zijspan »

Er is veel mogelijk op dat gebied, Oralco is ook een goede partner maar hoever rekt je bankrekening?
Bij ons werkt de oude monitor goed samen de camera, een pracht van een beeld, ik kan er goed mee.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: oude achteruitrijcamera monitor vervangen



Bericht door Arie55 »

Ik had naar een oud draadje willen verwijzen, waar ik wat schema's geplaatst had. Allemaal weg.

De aansluitingen op de monitor, zie onderstaand plaatjes. Heb een kabeltje gemaakt voor de aansluiting van een (extra) moderne camera. Let op, er wordt gezegd dat de campera op 12V werkt, dat is zo. Maar dat is wel de max. spanning waar dat spul op werkt. In de 'knobbel' van de aanvoerdraad van de camera, zit een spanningsregelaar. En die heeft een max. toegestane spanning van 12V en wordt warm. De alternator geeft ruim 14V af. Het gaat even goed en dan gaat het beeld 'raar' doen; lees die spanningsregelaar gaat/is stuk

Weet het niet zeker, maar heb een sterk vermoeden dat de huidige camera achterop zit een z/w exemplaar is

Dus een moderne kleuren monitor zal met de juiste aansluiting, vermoedelijk alleen z/w beeld geven

Arie

PS
Ohw, en mocht je de zekering zoeken van deze monitor? Dan zit die ergens verstopt waar je hem echt niet verwacht! Bij mij zit die onder de monitor, in het dashboard. De zekering is zo'n ding wat in het draad zit verwerkt. Ik moet de radio uitnemen om er bij te komen. :bang:
Bijlagen
Kabel.jpg
Kabel.jpg (16.51 KiB) 1811 keer bekeken
t_rv50_din_210.jpg
t_rv50_din_210.jpg (24.04 KiB) 1811 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Re: oude achteruitrijcamera monitor vervangen



Bericht door Eric »

Dankjewel Zijspan,

Heb op hun site gekeken maar nergens geen adapterkabel te vinden 5 polig, enkel 4 of 6. Maar kan natuurlijk altijd even mailen.

Dankjewel Arie,

Voor de schema's hier kan ik zelf wel wat mee. Maar even voor alle duidelijkheid, is het zo genummerd als ik recht in de stekker kijk, naar de pinnen zeg maar, of er van achter erop?

Spanning stabilisator heb ik nog wel liggen, zou 5 A genoeg zijn?

Denk ook dat het een zwart-wit camera is en geloof ook nog ntsc dus opletten met monitor kopen. Zal eens kijken of ik nog ergens een oudje heb liggen, van de dvd set van onze dochter vroeger, om uit te proberen.

Mvg Eric
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
Eura1
Berichten: 303
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: oude achteruitrijcamera monitor vervangen



Bericht door Eura1 »

Hoi , er van achter op , aan de zijde waar de bedrading er op gesoldeerd wordt .
Zo zie ik het toch
Grtz
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: oude achteruitrijcamera monitor vervangen



Bericht door Camperic »

Ik ook aangezien er staat "soldeerzijde stekker" :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: oude achteruitrijcamera monitor vervangen



Bericht door Janpinz »

Oriënteer je eens bij een landbouw mechanisatie. Die hebben meestal wel de professionele camerasystemen, dus met die stekkers.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Re: oude achteruitrijcamera monitor vervangen



Bericht door Eric »

Oh ja,

Sorry zie het nu ook staan. Helemaal erover heen gekeken. Lezen kan soms moeilijk zijn.

Dankjewel, Eric
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: oude achteruitrijcamera monitor vervangen



Bericht door Arie55 »

Het is een ordinaire 5 polige DIN stekker, die vroeger in audio spul werd gebruikt. Aanfluiting toen en een aanfluiting nu...

De nummering is zoals je de draden aan de pinnen wil solderen. Echter; vertrouwen is goed, controleren is beter. En meten is weten. "soldeerzijde stekker" heb ik er zelf bij gezet.

Een spanningsstabilisator voor de camera('s)? 5A is veel te veel. Die spanningsregelaar die in die 'knobbel' zit is zo'n smd dingetje. Alleen de toegelaten spanning is hier te beperkt voor onze toepassing. Meen me te herinneren dat het iets van een s1117 was. Als ik daar nu op zoek, vind ik grote 1A exemplaren en een spanningsbereik tot 16V, Dus, dat zal hem niet zijn. Die in die knobbel heeft een max. spanningsbereik tot 12V. Je voelt nauwelijks dat, dat warmer wordt.

Het schakelen van dat de monitor aangaat bij in z'n achteruit zetten, zit in de rechthoekige stekker van de monitor. Dat zal je moeten meten, welk draadje het precies is. Dat heb ik nog niet gedaan/nodig gehad.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie