12 Volt startaccu stroomonderbreker monteren

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

12 Volt startaccu stroomonderbreker monteren



Bericht door AdCoertjens »

Beste mensen.
Op de eerste plaats hoop ik dat jullie allemaal gezond zijn en blijven in deze bizarre tijden en dat we weer snel achter het stuur van onze camper plaats kunnen nemen om er op uit te trekken, pas goed op je zelf en je dierbaren, hou afstand !

Ik heb een vraag i.v.m het langer dan normaal stil staan van de camper in de stalling.
De start accu heeft altijd stroom verbruikers die je niet uit kunt schakelen d.m.v. het contact uit te zetten, alleen maar uit kunt zetten door de massa kabel van de accu te onderbreken, de accu zal langzaam leeg lopen, dat wil ik voorkomen door een stroomonderbreker te monteren, op zich een makkelijk klusje om te doen, ook geen kostbare ingreep, nu vraag ik mij af, kan het kwaad als je van al de componenten voor een langer tijd de stroom af koppelt, dat een klokje stil blijft staan is natuurlijk geen punt, maar geeft de motor computer geen problemen als je er weer na een langere tijd stroom op zet.
Onze camper is een Burster Aviano met een Fiat Ducato 2.3 L / 2009. De camper staat in een beveiligde stalling, aan de stroomkabel leggen is wel een probleem.
Kan iemand hier iets over zeggen of heeft iemand hier ervaring mee, ik hoor het graag van u.
Met vriendelijke groet, Ad Coertjens
Zijspan
Berichten: 2600
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: 12 Volt start accu stroomonderbreker monteren



Bericht door Zijspan »

Wij koppelen onze accu ook af in de stalling, dan staat de camper zeker een maand of 6 stil zonder ergens stroom op, dan als ik weer aankoppel is starten geen probleem.
Dan alles weer instellen wat op stroom gaat en je kunt weer.
De Ecu van de motor houd zijn geheugen ook gewoon vast.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: 12 Volt startaccu stroomonderbreker monteren



Bericht door 't Busje »

In het instructieboek(je) van onze Ducato staat:
LANGDURIGE STILSTAND VAN DE AUTO
Bij langdurige stilstand van de auto, moet men bijzonder opletten dat de stroomvoorziening van de accu wordt onderbroken.
Het kan dus geen kwaad.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: 12 Volt startaccu stroomonderbreker monteren



Bericht door Digiwalker »

Een nadeel van langdurig opslaan van een camper is dat de banden platte kanten krijgt.

Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk

Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Plaats reactie