Battery protect op startaccu?
Battery protect op startaccu?
We hebben met onze bus last van lekstroom, die lastig op te lossen is.
Daarom leek de Victron battery protect me handig, 1x instellen en geen omkijken meer naar.
De 65 besteld, er van uit gaande dat 65 ampere continu, en 250 piek voor 30 seconden zou moeten voldoen. (2.5 tdi).
Nu ik het dingetje in t echt zie, twijfel ik sterk of ie geschikt is.
Iemand hier daar verstand van ?
Daarom leek de Victron battery protect me handig, 1x instellen en geen omkijken meer naar.
De 65 besteld, er van uit gaande dat 65 ampere continu, en 250 piek voor 30 seconden zou moeten voldoen. (2.5 tdi).
Nu ik het dingetje in t echt zie, twijfel ik sterk of ie geschikt is.
Iemand hier daar verstand van ?
Beware ! ! ! This user posts under influence ! ! !
Re: Battery protect op startaccu?
BP65 Gaat niet, veel te klein.
Met de zware modellen komt het waarschijnlijk ook niet goed.
De piekbelasting is te groot.
Waarom zou je dat doen ? Pak het probleem aan in plaats van …
Je kan beter enkel de sluipverbuikers afkoppelen ipv de startmotor.
Maar opletten dat je niets stuk maakt met draaiende motor mag de stroom er niet af.
Gaat het over een modern voertuig ?
Met de zware modellen komt het waarschijnlijk ook niet goed.
De piekbelasting is te groot.
Waarom zou je dat doen ? Pak het probleem aan in plaats van …
Je kan beter enkel de sluipverbuikers afkoppelen ipv de startmotor.
Maar opletten dat je niets stuk maakt met draaiende motor mag de stroom er niet af.
Gaat het over een modern voertuig ?
Groeten Kampo
Re: Battery protect op startaccu?
een niet opgelost probleem word alleen maar groter als je het niet verhelpt.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Battery protect op startaccu?
Hallo allemaal!
Ik ben nieuw op het forum, blij dat dit er is, zoals ik ook al lange tijd gebruik mag maken van fora voor bijv de auto etc. Ben een handige klusser, vindt het leuk om dingen toe te voegen en te verbeteren, zo ook aan onze camper. Dus verwacht hier wel af en toe langs te komen!
Wij hebben nu een klein jaar een Hymer T698CL uit 2012, prachtig apparaat op een Ducato 250 chassis. Euro5 130pk TDI. Zeer blij mee en zeer comfortabel kamperen en toeren!
Maar goed, na deze kleine intro, mijn probleempjes, en dan specifiek voor dit topic:
Ook ik heb last van een leeglopende start accu. Ondanks dat we in de winter ook een paar keer weg zijn geweest, was de afgelopen 2x de start accu leeg. Met (goeie) startkabels aan de auto en even wachten, en starten. Heb ook nu zitten kijken naar O.a. de z Votronic Accu Protector, maar die kan nooit de start stroom van een diesel aan. Dus ouderwets maar een hoofdschakelaar? Of snelsluitklemmen? Probleem is, dat de accupolen nogal “zwaar” bezet zijn, veel kabels. Kan dus niet echt handig zo’n snelsluitklem aansluiten.
Hebben jullie nog adviezen?
Overigens, ik moet opzoek naar het probleem, is natuurlijk lastig.
Heb ook nog een probleem met een (waarschijnlijk?) slechte massa o.i.d., want tijdens het rijden gaat de indicatie van remblokken en start onderbreking zwak branden, als ik de cruise control aanzet (de ronde handel voor de c.c., Ducato 250). Heel raar, en zou niet weten waar te beginnen...
Ik ben nieuw op het forum, blij dat dit er is, zoals ik ook al lange tijd gebruik mag maken van fora voor bijv de auto etc. Ben een handige klusser, vindt het leuk om dingen toe te voegen en te verbeteren, zo ook aan onze camper. Dus verwacht hier wel af en toe langs te komen!
Wij hebben nu een klein jaar een Hymer T698CL uit 2012, prachtig apparaat op een Ducato 250 chassis. Euro5 130pk TDI. Zeer blij mee en zeer comfortabel kamperen en toeren!
Maar goed, na deze kleine intro, mijn probleempjes, en dan specifiek voor dit topic:
Ook ik heb last van een leeglopende start accu. Ondanks dat we in de winter ook een paar keer weg zijn geweest, was de afgelopen 2x de start accu leeg. Met (goeie) startkabels aan de auto en even wachten, en starten. Heb ook nu zitten kijken naar O.a. de z Votronic Accu Protector, maar die kan nooit de start stroom van een diesel aan. Dus ouderwets maar een hoofdschakelaar? Of snelsluitklemmen? Probleem is, dat de accupolen nogal “zwaar” bezet zijn, veel kabels. Kan dus niet echt handig zo’n snelsluitklem aansluiten.
Hebben jullie nog adviezen?
Overigens, ik moet opzoek naar het probleem, is natuurlijk lastig.
Heb ook nog een probleem met een (waarschijnlijk?) slechte massa o.i.d., want tijdens het rijden gaat de indicatie van remblokken en start onderbreking zwak branden, als ik de cruise control aanzet (de ronde handel voor de c.c., Ducato 250). Heel raar, en zou niet weten waar te beginnen...
Hymer T698CL Bianco Line 2013
LionTron 150A LiFePO4
Votronic VBCS 30/45/350
350Wp Solar
LionTron 150A LiFePO4
Votronic VBCS 30/45/350
350Wp Solar
Re: Battery protect op startaccu?
Zit er niet zo’ handige “snelklem” (geen idee hoe dat heet) op de min-pool? Bij de mijne wel...
- Willem 310
- Berichten: 239
- Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59
Re: Battery protect op startaccu?
Op onze camper heb ik dit ( Intellitec Battery Guard 2000 100A 12V ) gemonteerd, werkt perfect.
De 100A uitvoering kan tot 30 sec 500A aan. Link:http://www.mikerobotics.com/Intellitec/ ... 60.200.pdf
Zie dat in dit schema de startmotor er buitenom gaat maar in de originele servicemanual wordt alles geschakeld http://www.mikerobotics.com/Intellitec/ ... 092100.pdf
Worden in Amerika en ook in Engeland veel op politieauto's, brandweerauto's etc gemonteerd.
Je kunt ook alleen het relais gebruiken als een 100 A schakelaar (relais gebruikt zowel aan als uit geen stroom)
Willem
De 100A uitvoering kan tot 30 sec 500A aan. Link:http://www.mikerobotics.com/Intellitec/ ... 60.200.pdf
Zie dat in dit schema de startmotor er buitenom gaat maar in de originele servicemanual wordt alles geschakeld http://www.mikerobotics.com/Intellitec/ ... 092100.pdf
Worden in Amerika en ook in Engeland veel op politieauto's, brandweerauto's etc gemonteerd.
Je kunt ook alleen het relais gebruiken als een 100 A schakelaar (relais gebruikt zowel aan als uit geen stroom)
Willem
Re: Battery protect op startaccu?
Dag Veetee,
Sorry voor de late reactie, dacht dat ik wel een notificatie zou krijgen per e-mail ofzo... Hoe dan ook, die snel klem heb ik inderdaad ook! Dat loste het probleem al deels op, al heb ik nog wel ergens een lek spanning denk ik. Ondertussen ook een nieuwe MPPT solar lader geïnstalleerd die ook de startsaccu druppel-laad. De camper staat nu een paar weken in opslag, dus de volgende keer weet ik of dat werkt... Dank voor het meedenken!
Hymer T698CL Bianco Line 2013
LionTron 150A LiFePO4
Votronic VBCS 30/45/350
350Wp Solar
LionTron 150A LiFePO4
Votronic VBCS 30/45/350
350Wp Solar
Re: Battery protect op startaccu?
Dag Willem,Willem 310 schreef: ↑vr 01 mei 2020, 15:24Op onze camper heb ik dit ( Intellitec Battery Guard 2000 100A 12V ) gemonteerd, werkt perfect.
De 100A uitvoering kan tot 30 sec 500A aan. Link:http://www.mikerobotics.com/Intellitec/ ... 60.200.pdf
Zie dat in dit schema de startmotor er buitenom gaat maar in de originele servicemanual wordt alles geschakeld http://www.mikerobotics.com/Intellitec/ ... 092100.pdf
Worden in Amerika en ook in Engeland veel op politieauto's, brandweerauto's etc gemonteerd.
Je kunt ook alleen het relais gebruiken als een 100 A schakelaar (relais gebruikt zowel aan als uit geen stroom)
Willem
Ook voor jou, sorry voor de late reactie. Het meedenken stel ik zeer op prijs!
Deze battery protector heb ik zojuist bekeken, en de 200A versie kan zelfs 1200A voor 30sec aan. Heb die van Votronic ook al eens bekeken, maar zover ik kon zien zijn die meer voor de huishoud accu. Niet voor de hoge start stromen van de startaccu (zeker bij diesel). Maar deze ziet er beter uit, dank je! Nog nog kijken waar ik die zou kunnen kopen. En of het lukt om de plus-pool dan zo aan te sluiten, ruimte is een probleem...
Hymer T698CL Bianco Line 2013
LionTron 150A LiFePO4
Votronic VBCS 30/45/350
350Wp Solar
LionTron 150A LiFePO4
Votronic VBCS 30/45/350
350Wp Solar
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Battery protect op startaccu?
Niet doen!
Als al eerder omschreven: het lost het probleem niet op.
Zoek naar het apparaat wat een lekstroom veroorzaakt.
De werkwijze daartoe is hier op het forum al veelvuldig voorbij gekomen (zoek rechtsboven).
(je kunt nog altijd de investering aan uitgespaarde techniek, aan het forumbeheer doneren)
Als al eerder omschreven: het lost het probleem niet op.
Zoek naar het apparaat wat een lekstroom veroorzaakt.
De werkwijze daartoe is hier op het forum al veelvuldig voorbij gekomen (zoek rechtsboven).
(je kunt nog altijd de investering aan uitgespaarde techniek, aan het forumbeheer doneren)
Paul.
Battery protect op startaccu?
Het nadeel van zo’n battery-protect is dat ze schakelen op voltage niveau.
Een zware belasting drukt dat niveau vaak te laag en wordt de zaak te vroeg afgesloten, bij een heel kleine verbruiker wordt er dan te laat ontkoppeld.
Ik maak nog wel eens een systeem met een Victron bp en een bmv dan kun je die ontkoppeling laten bepalen door de soc (State of charge) van de accu.
Maar bij een startaccu zou ik ook zoeken naar de sluipverbruikers
Een zware belasting drukt dat niveau vaak te laag en wordt de zaak te vroeg afgesloten, bij een heel kleine verbruiker wordt er dan te laat ontkoppeld.
Ik maak nog wel eens een systeem met een Victron bp en een bmv dan kun je die ontkoppeling laten bepalen door de soc (State of charge) van de accu.
Maar bij een startaccu zou ik ook zoeken naar de sluipverbruikers
Re: Battery protect op startaccu?
Ok, ok, jullie hebben uiteraard groot gelijk.... Ga ‘m binnenkort toch ophalen voor nieuwe zonnepanelen installeren, dus ga wel op zoek.
Maar nu houden jullie mij wel tegen om gadgets te kopen...
Hou jullie op de hoogte!
Maar nu houden jullie mij wel tegen om gadgets te kopen...
Hou jullie op de hoogte!
Hymer T698CL Bianco Line 2013
LionTron 150A LiFePO4
Votronic VBCS 30/45/350
350Wp Solar
LionTron 150A LiFePO4
Votronic VBCS 30/45/350
350Wp Solar
Re: Battery protect op startaccu?
Als je de minool van de startaccu onkoppeld hebt middels die snelklem, en je hebt dan nog steeds een lekstroom... dat kan dus niet - dan is er iets anders goed fout...mishendr schreef: ↑ma 08 jun 2020, 6:55Dag Veetee,
Sorry voor de late reactie, dacht dat ik wel een notificatie zou krijgen per e-mail ofzo... Hoe dan ook, die snel klem heb ik inderdaad ook! Dat loste het probleem al deels op, al heb ik nog wel ergens een lek spanning denk ik. Ondertussen ook een nieuwe MPPT solar lader geïnstalleerd die ook de startsaccu druppel-laad. De camper staat nu een paar weken in opslag, dus de volgende keer weet ik of dat werkt... Dank voor het meedenken!
Re: Battery protect op startaccu?
als een accu met 1 pool los (+ of min maakt niet uit)nog steeds langzaam leegloopt , dan zou ik maar gaan sparen voor een nieuwe accu.
en een accu die al een paar keer leeg gestaan heeft, heeft zijn glorietijd wel gehad.
jos
en een accu die al een paar keer leeg gestaan heeft, heeft zijn glorietijd wel gehad.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything