Huishoudaccu schema: tips gevraagd!

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Huishoudaccu schema - tips gevraagd!



Bericht door veetee »

Dat ligt er aan. Mocht je solar-regelaar een instelling voor AGM hebben, en je stelt ‘m daarop in, dan krijgt de startaccu (meestal gewone of calcium loodzuur accu) langdurig 14,7 V laadspanning, en dat vindt ‘ie niet leuk (gasspanning 14,4 V). Stel je de regelaar op gewone accu (13,8 V) in, dan krijgt de AGM huishoudaccu te weinig en komt nooit helemaal vol. Ook dat is nadelig voor de levensduur op de lange tijd.

Aanvulling: Een oplossing zou kunnen zijn : i.p.v. een Cyrix een gewoon relais nemen, dat door de D+ gevoedt wordt. De AGM hh accu wordt dan wel door dynamo geladen (met 13,8V) tijdens het rijden, maar het zonnepaneel laadt dan alleen de hh accu, en dan kun je de solar-regelaar op AGM instellen.
Laatst gewijzigd door veetee op ma 13 apr 2020, 20:36, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dalhuijsen
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 21:05
Locatie: Den Haag

Re: Huishoudaccu schema - tips gevraagd!



Bericht door dalhuijsen »

Ha, okee... Dan ga ik toch maar voor een ander type huidhoudaccu ::S
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Huishoudaccu schema - tips gevraagd!



Bericht door veetee »

Kijk even naar mijn aanvulling :wink:
Gebruikersavatar
dalhuijsen
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 21:05
Locatie: Den Haag

Re: Huishoudaccu schema - tips gevraagd!



Bericht door dalhuijsen »

Maar dan zou ik de startaccu per ongeluk leeg kunnen trekken, toch?
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Huishoudaccu schema - tips gevraagd!



Bericht door veetee »

Nee, waarmee dan? Als je netjes alle verbruikers op de hh accu aansluit niet. Dat is juist de bedoeling, de startaccu alleen voor het autogedeelte, de hh accu alleen voor het campergedeelte.
Gebruikersavatar
dalhuijsen
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 21:05
Locatie: Den Haag

Re: Huishoudaccu schema: tips gevraagd!



Bericht door dalhuijsen »

Okee, ik moest deze informatie even laten bezinken :)

Begrijp ik het zo goed? Als ik een gewoon relais neem, en die wordt gevoed door de D+, dan laadt de dynamo de huishoudaccu op tijdens het rijden. Als de auto stilstaat is er geen verbinding tussen de accu's doordat het relais is uitgeschakeld. Als de auto stilstaat kan er dus gerust via het zonnepaneel 14,7V naar de huishoudaccu stromen. Maar, als tijdens het rijden de zon schijnt, dan loopt er toch alsnog 14,7V naar de startaccu? Of begrijp ik het verkeerd?

Enneh, wat is een "gewoon" relais? Bijvoorbeeld deze: Votronic 70A?

Alvast bedankt voor de hulp!
myway
Berichten: 15526
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Huishoudaccu schema: tips gevraagd!



Bericht door myway »

Twee keer het korte antwoord, ja.Afbeelding
Die Votronic is een “normaal” relais, je kunt er echter niet heel dikke kabels aan die schuifstekkers.
De spanning van de zonnepanelen worden idd doorgegeven tijdens het rijden.
Er is ook nog een optie met een argofet

https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... r-2-100-a/

Of het voertuig nog een D+ heeft is ff de vraag, bij heel veel voertuigen is dat niet meer het geval.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Huishoudaccu schema: tips gevraagd!



Bericht door veetee »

dalhuijsen schreef:
wo 15 apr 2020, 20:37
Maar, als tijdens het rijden de zon schijnt, dan loopt er toch alsnog 14,7V naar de startaccu? Of begrijp ik het verkeerd?
Tja, daar heb je ook weet gelijk in. Altijd lastig, een installatie met verschillende accu’s die elk een andere laadkarakteristiek vereisen.
Probleem is op meerdere manieren op te lossen:
1) het simpelste: neem gewoon hetzelfde type hh accu als de startaccu. Je kunt dan een Cyrix gebruiken.
2) AGM hh accu: gewoon relais met D+ sturing, of Cyrix, maar met een mosfet diode in de leiding tussen hh accu en relais. Dynamo laadt beide accu’s, zonnepaneel alleen hh accu.
3) argofet diodeblok, dynamo op de ‘in’ aansluiten, zonnepaneel op de hh accu. Dynamo laadt beide accu’s, zonnepaneel alleen hh accu.
Gebruikersavatar
dalhuijsen
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 21:05
Locatie: Den Haag

Re: Huishoudaccu schema: tips gevraagd!



Bericht door dalhuijsen »

Okee, top, duidelijk. Ik ga voor de simpelste optie: een gewone loodzuuraccu in plaats van AGM.

Ik ben er nog steeds niet uit welke zonnepaneel en laadregelaar ik wil, maar dat komt in een later stadium wel... Komend weekend ga ik eerst maar eens een beginnetje maken met de rest. Heb er zin in!

Het schema wordt dan zo (klik voor een grotere versie):

Afbeelding
myway
Berichten: 15526
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Huishoudaccu schema: tips gevraagd!



Bericht door myway »

Er zijn natuurlijk ook agm startaccu’s
Of voorlopig nog de gewone startaccu en wachten tot hij kapot gaat.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Huishoudaccu schema: tips gevraagd!



Bericht door veetee »

Prima keus, hou het simpel. Wat betreft de zonnepanelen, ik heb zelf een 280 Wp huispaneel op het dak liggen (halfintegraal camper), maar in jouw situatie zou ik kiezen voor een goede kwaliteit semi-flexibel paneel, van maritieme kwaliteit. Dat is wat betreft afmetingen (dikte) en gewicht beter op een hefdak. Is initieel wat duurder in aanschaf, maar zoek maar eens op het forum, er is wat (slechte) ervaring met flexibele panelen van minder goede kwaliteit op een hefdak (kans op torderen, slechte warmte afvoer e.d.). De maritieme panelen met een alu kern schijnen hier beter bestand tegen te zijn. En neem qua afmetingen gewoon het grootste paneel wat past (en qua portemonee past :wink: ), bij heel zonnige dagen hou je dan over, maar bij wat minder zonnige dagen ben je er blij mee.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Huishoudaccu schema: tips gevraagd!



Bericht door gsm »

De bus zal geen slimme dynamo hebben en dan is het heel simpel te doen met een semi tractie accu
Neem een Cyrix 120A en plaatst die tussen de start en hh accu, wat ik al eerder zei zou ik hem onder de accuschakelaar zetten dus direct op de plus van de hh accu
Neem een MPPT en een zonnepaneel met de maximale maat die je kwijt kan.
Plat op het dak zal die 80% leveren dus neem je een 280Wp zoals die van veetee paneel dan zal die 224Wp leveren dat delen door 14,4V geeft een lading aan van 15,5A
Dan is de keuze om de 75/15 te nemen goed en ben je totaal ±€500 kwijt
By the way een 180Ah kost ±€210 en een 230Ah kost ±€234 en als je de ruimte beschikbaar heb zou ik voor de 230Ah gaan
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu schema: tips gevraagd!



Bericht door Kroppie »

er zijn 2 types AGM accu, de ene heeft een normale laadspanning van 14,4 volt en het andere type heeft een laadspanning van 14,7 volt, dus goed kijken wat je wilt (AGM 1 of AGM2)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Huishoudaccu schema: tips gevraagd!



Bericht door kampo »

Mooi schema, geen fouten, goed bezig !

Er worden veel MPPT's stuk gemaakt door deze wijze van aansluiten.
Onder belasting afzetten ...
Een camper wordt nu eenmaal regelmatig in de berging gezet.
Daarbij krijg je heel verschillende situaties.Daarbij wordt de hoofdschakelaar van de HH accu gebruikt.
Je kan de MPPT best voor de hoofdschakelaar verbinden met de HH accu. En een bijkomende kleine hoofdschakelaar op de MPPT zetten. Dan kan je alle situaties afdekken.

Er ontbreekt ook een hoofdzekering aan het vertrek naar de kleine stroomverbruikers.

De minus tussen de 2 accu's zou ik altijd bekabelen en niet via het chassis laten lopen.
Via het chassis kan wel, zeker op kleine systemen, zo was het vroeger, maar je krijgt in de praktijk meer problemen. Hier gaat het over een grote 180 of 230 Ah HH accu …

Het kabeltje tussen de shunt en de plus is nu groen. Dat mag je rood maken en er zit een zekering in.

De minus naar de Cyrix relais mag een dun 1,5mm² kabeltje zijn.

Het werd al geschreven, minstens 36 cellen soalrpaneel en nog beter is van een 72 cellen opstelling na te streven.
Groeten Kampo
Plaats reactie