tweede accu
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: wo 08 apr 2020, 16:15
tweede accu
In onze camper (Citroën Jumper) heb ik een tweede (kleine) accu geplaatst, deze wil ik af en toe opladen door hem parallel te schakelen. Kan ik de - van de kleine accu aan het chassis vast maken of moet ik deze verbinden met de - van de hoofd accu?
Vriendelijke groet Eric
Vriendelijke groet Eric
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19159
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: wo 08 apr 2020, 16:15
Re: tweede accu
Bedankt Aloys,
Het was even voor de zekerheid en het scheelt een stuk kabel.
Tussen de twee accu's heb ik een hoofdstroom schakelaar geplaatst, nu kan ik dus simpel en af en toe laden.
Nogmaals bedankt.
Vriendelijke groet Eric
Het was even voor de zekerheid en het scheelt een stuk kabel.
Tussen de twee accu's heb ik een hoofdstroom schakelaar geplaatst, nu kan ik dus simpel en af en toe laden.
Nogmaals bedankt.
Vriendelijke groet Eric
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19159
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: tweede accu
Dat laden kun je nog automatiseren met bijv. een Cyrix-relais voor rond de € 40.
Zie https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... ingsrelais
Dat relais plaats je simpel in de plus-kabel tussen de twee accu's. In rust is de
verbinding tussen de accu's verbroken.
Simpel gezegd "kijkt" het relais naar de spanning aan beide kanten. Gaat aan
één kant de spanning omhoog (omdat de motor/dynamo draait of omdat er een
laadapparaat is aangesloten) dan zal het relais de accu's met elkaar verbinden
zodat ze beide, tegelijkertijd, worden opgeladen!
Denk die blauwe kast in het schema hieronder even weg.
De Cyrix heeft om te kunnen werken zelf ook een (dun) mindraadje nodig.
Eventueel heb je een Start Assist: een draadje met een schakelaar erin.
Stel je startaccu heeft te weinig spanning om te kunnen starten. Als je dit dan
inschakelt worden beide accu's opnieuw verbonden zodat er een stroom kan
gaan lopen van de huishoudaccu naar de startaccu.
Een beetje geduld en dan kan je wellicht wél starten! Vergelijk het met een
tweede auto en een set startkabels.
Zie https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... ingsrelais
Dat relais plaats je simpel in de plus-kabel tussen de twee accu's. In rust is de
verbinding tussen de accu's verbroken.
Simpel gezegd "kijkt" het relais naar de spanning aan beide kanten. Gaat aan
één kant de spanning omhoog (omdat de motor/dynamo draait of omdat er een
laadapparaat is aangesloten) dan zal het relais de accu's met elkaar verbinden
zodat ze beide, tegelijkertijd, worden opgeladen!
Denk die blauwe kast in het schema hieronder even weg.
De Cyrix heeft om te kunnen werken zelf ook een (dun) mindraadje nodig.
Eventueel heb je een Start Assist: een draadje met een schakelaar erin.
Stel je startaccu heeft te weinig spanning om te kunnen starten. Als je dit dan
inschakelt worden beide accu's opnieuw verbonden zodat er een stroom kan
gaan lopen van de huishoudaccu naar de startaccu.
Een beetje geduld en dan kan je wellicht wél starten! Vergelijk het met een
tweede auto en een set startkabels.
- Stieneke en Donald
- Berichten: 11823
- Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
- Locatie: Harderwijk
Re: tweede accu
Even een (domme) vraag tussendoor Aloys. Wordt die syrix rechtstreeks op de HH accu aangesloten of moet er een laadregelaar tussen?
Groetjes,
Donald.
Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Donald.
Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19159
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: tweede accu
Rechtstreeks bij "normale" accu's als semi-tractie, AGM of gel.
Van LiFePO durf ik het niet te zeggen, daar ontbreekt mij de kennis en ervaring.
Van LiFePO durf ik het niet te zeggen, daar ontbreekt mij de kennis en ervaring.
Re: tweede accu
De cyrix krijgt zijn spanning van een laadregelaar.
Bij de startaccu zal dat de dynamo zijn.
Bij de hh-accu kan dat komen van een solarregelaar of via 230 acculader.
Bij de startaccu zal dat de dynamo zijn.
Bij de hh-accu kan dat komen van een solarregelaar of via 230 acculader.
Re: tweede accu
Ah Aloys was mij net voor.
Als de cyrix geen hogere spanning registreert dan 13.2 volt zal er niets gebeuren.
Als de cyrix geen hogere spanning registreert dan 13.2 volt zal er niets gebeuren.
- Stieneke en Donald
- Berichten: 11823
- Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
- Locatie: Harderwijk
Re: tweede accu
Dus beide accu`s worden door één lader geladen begrijp ik.
Als ik de HH accu `s avonds heb gebruikt ( TV, kachel) krijgt de HH accu dan bulk- absorptie- en druppellading als de motor de andere dag loopt?
Als ik de HH accu `s avonds heb gebruikt ( TV, kachel) krijgt de HH accu dan bulk- absorptie- en druppellading als de motor de andere dag loopt?
Groetjes,
Donald.
Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Donald.
Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Re: tweede accu
De accu wordt net zo geladen als in elke auto.
Daar gaan ze tot 10 jaar mee.
Wat boeit de manier van laden dan?
Als de startaccu vol is wordt de huishoud accu geladen.
Daar gaan ze tot 10 jaar mee.
Wat boeit de manier van laden dan?
Als de startaccu vol is wordt de huishoud accu geladen.
Adria Coral Supreme S 690SC
- Stieneke en Donald
- Berichten: 11823
- Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
- Locatie: Harderwijk
Re: tweede accu
OK, dat is duidelijk. Weer wat geleerd.
Groetjes,
Donald.
Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Donald.
Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
tweede accu
De manier van laden kan weldegelijk boeien.
Als de start accu een natte loodzuuraccu is en de hh-accu een agm die geladen wordt met een hogere spanning gaat die startaccu dat niet heel leuk vinden.
Dan hebben we het maar niet over een intelligente dynamo, dan gaat het vanaf die kant met een cyrix niets worden.
Als de start accu een natte loodzuuraccu is en de hh-accu een agm die geladen wordt met een hogere spanning gaat die startaccu dat niet heel leuk vinden.
Dan hebben we het maar niet over een intelligente dynamo, dan gaat het vanaf die kant met een cyrix niets worden.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19159
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: tweede accu
Wanneer de spanning van de dynamo boven de 13 Volt komt zal de Cyrix de accu's koppelen en worden ze beide, gelijktijdig, opgeladen.
Dus niet de ene eerst en de andere later, dat soort verkeer kan (en hoeft) een relais niet te regelen.
In de praktijk gaat de meeste stroom naar de accu met de laagste inwendige weerstand. Dat is de accu die het meest ontladen is.
Stel, de startaccu is nog zo goed als vol, de huishoudaccu half leeg. Dan gaat de meeste stroom richting huishoudaccu omdat die in staat is de meeste stroom op te nemen. De startaccu krijgt minder, maar die heeft in dit geval ook niet veel nodig. Die was immers nog zo goed als vol.
Wat intelligente systemen doen weet ik niet, mijn Peugeot Boxer van 2011 is nog niet zo slim...
Misschien dat Myway hierover nog wat info kan aanvullen.
Re: tweede accu
Omdat de startaccu vaak maar heel even gebruikt wordt om te starten is er vaak niet veel uit.
Een intelligente dynamo gaat dan vaak maar heel even laden en stopt dan.
Dit geeft minder brandstof verbruik.
Als je het gas los laat en de wagen in de versnelling uit laat rollen wordt de brandstof toevoer afgesloten.
De dynamo gaat dan laden en zo komt de startaccu toch weer vol.
Echter wordt een hh-accu niet of nauwelijks geladen, zeker als die behoorlijk leeg is gaat dat dus niet goed.
Daar zijn verschillende oplossingen voor bedacht, maar die zijn vaak behoorlijk aan de prijs, zeker in verhouding tot een cyrix relais van rond de 40€
Een intelligente dynamo gaat dan vaak maar heel even laden en stopt dan.
Dit geeft minder brandstof verbruik.
Als je het gas los laat en de wagen in de versnelling uit laat rollen wordt de brandstof toevoer afgesloten.
De dynamo gaat dan laden en zo komt de startaccu toch weer vol.
Echter wordt een hh-accu niet of nauwelijks geladen, zeker als die behoorlijk leeg is gaat dat dus niet goed.
Daar zijn verschillende oplossingen voor bedacht, maar die zijn vaak behoorlijk aan de prijs, zeker in verhouding tot een cyrix relais van rond de 40€