Geen spanning op nieuwe Schaudt 211

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Bertbecker
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 22:16

Re: Geen spanning op nieuwe Schaudt 211



Bericht door Bertbecker »

Als ik het goed lees, klopt het er 2 pennen op de stekker niet bezet zijn, dus de kabel klopt?
Onze 7e camper, “Flipje”, een 40-jaar oude originele MB407D ME-bus
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Geen spanning op nieuwe Schaudt 211



Bericht door veetee »

Dat lijkt er wel op zo, dus dan zou het niet aan de kabel liggen.

Maar uh... heb je dit al gedaan? Je kunt wel overal over blijven speculeren maar de enige manier is toch meten (= weten)... :wink:
veetee schreef:
di 07 apr 2020, 11:09
N.B. Ik zou ook eens alle zekeringen controleren, niet op het oog maar met de multimeter (weerstandsmeting), en waar je bij kunt alle contacten/stekerverbindingen van de betreffende leidingen van/naar accu’s doormeten (ook weerstandsmeting), voor en ná contactovergang, om te zien of er niet ergens een slecht contact of overgangsweerstand is. Op het oog kan alles normaal/goed lijken, maar meten = weten....
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24456
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Geen spanning op nieuwe Schaudt 211



Bericht door javanes »

Bertbecker schreef:
wo 08 apr 2020, 8:14
Als ik het goed lees, klopt het er 2 pennen op de stekker niet bezet zijn, dus de kabel klopt?
Die onderste afbeelding moet je even vergeten.
Die had ik niet willen plaatsen, maar ben ik vergeten weg te halen.

Die kruisjes zijn de functies van het paneel en heeft niets te maken met de kabel. :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Geen spanning op nieuwe Schaudt 211



Bericht door veetee »

Maar als, volgens die onderste tabel, het paneel de twee functíes ‘Schalter Licht’ en ‘Schalter AUX’ niet heeft, dan is het ook logisch dat die twee draden ontbreken... toch?
407DME
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 06 apr 2020, 16:11

Re: Geen spanning op nieuwe Schaudt 211



Bericht door 407DME »

Lijkt mij ook. Ik heb alle zekeringen en verbindingen/kabels/terminals doorgemeten, nergens een fout te vinden. Ik ga helemaal terug naar de basis; ik heb alles weer gedemonteerd. Als ik de EBL 211 met paneel volgens bijgevoegde foto onder spanning zet, dan zou er toch stroom op aansluitterminals moeten staan? M.a.w. dan wordt het relais bekrachtigd?
Bijlagen
IMG-0042.jpg
IMG-0042.jpg (110.07 KiB) 240 keer bekeken
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24456
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Geen spanning op nieuwe Schaudt 211



Bericht door javanes »

Maar die Batterie Trennschalter staat wel uit. :wink:
Maar als die aan staat en het paneel is aangesloten dan zou het moeten werken.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Geen spanning op nieuwe Schaudt 211



Bericht door veetee »

Maar het paneel LT453 is hier nog niet aangesloten, op dat paneel moet je het 12V circuit toch aanschakelen?
.
8D549B36-6349-4A71-A1EE-1363BDC4C8CA.jpeg
8D549B36-6349-4A71-A1EE-1363BDC4C8CA.jpeg (62.46 KiB) 205 keer bekeken
407DME
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 06 apr 2020, 16:11

Re: Geen spanning op nieuwe Schaudt 211



Bericht door 407DME »

Zoals gisteren vermeld alles aangesloten zoals op de foto, schakelaar op aan en paneel aangesloten: niets. Toen de stoute schoenen maar aangetrokken en de behuizing open geschroefd. Het relais met de groene knop zorgt voor het doorgegeven van de stroom naar de afnemers, wordt bediend door de aan/uit toets op het paneel. Als ik die met de hand verschuif en zet ik vervolgens de aanknop op de EBL211 aan, dan schakelt het relais direct terug. Wissel ik de plus en min op 21 en 19 om en ik verschuif dan het relais met de hand, dan brandt de aanknop/led op het paneel, maar het paneel reageert verder nergens op. De EBL geeft nu wel stroom door aan gebruikers.

Welke logica zit hier achter?
Bijlagen
EBL-1.jpg
EBL-1.jpg (131.52 KiB) 173 keer bekeken
Paneel-1.jpg
Paneel-1.jpg (114.6 KiB) 173 keer bekeken
Relais 1.jpg
Relais 1.jpg (115.26 KiB) 173 keer bekeken
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 592
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Geen spanning op nieuwe Schaudt 211



Bericht door Geert Huizing »

@407DME,

Om te vinden waar het probleem zit de volgende suggestie:

1-
Sluit de + van de accu aan op aansluiting 1 of 2
Sluit de - van de accu aan op aansluiting 5 of 6
Verder niks aansluiten.

Schuif nu handmatig de groene knop van het Hauptschalter relais in de "uit" stand.
Meet op aansluiting 10 tov massa, daar mag je nu niks meten.
Schuif handmatig de groene knop van het Hauptschalter relais in de "aan" stand.
Meet op aansluiting 10 tov massa, daar moet je nu de accuspanning meten.
Wel even controleren of de zekering voor aansluiting 10 er in zit en heel is.

2-
Het Hauptschalter relais is een z.g. bistabiel relais, dit houdt in dat het relais door een puls omschakelt en dan in die stand blijft staan. In de EBL tekening zie je bij het Hauptschalter relais een aansluitin E en een A, deze gaan allebei naar de batteriewachter. Als E (Ein) even kortstondig aan massa gaat schakelt het relais in, als daarna A(Aus) even kortstondig aan massa gaat schakelt het relais uit.
Nu kun je dit op de volgende manier simmuleren:
Je legt aansluiting 1 (12V Ein) kortstondig aan de - van de accu, het relais moet nu inschakelen.
Je legt aansluiting 2 (12V Aus) kortstondig aan de - van de accu, het relais moet nu uitschakelen.

Als 1 en 2 werken weet je dat het Hauptschalt relais en de EBL goed functioneren.

Aansluiting 19 en 21 MAG je niet omwisselen, je verwisselt dan namelijk de + en - van o.a. de Batteriewachter, en electronica vindt het niet fijn als je dit omwisselt.

Sluit nu de kabel van het bedienpaneel aan, en herhaal stap 1.
Nu moet het 12V controlelampje op het bedienpaneel aan en uit gaan als je het Hauptschaltrelais handmatig aan en uit zet.

Controleer of het bedien paneel een goede massa aansluiting heeft. De aan/uit knop moet immers hetzelfde doen als wat je in stap 2 hebt gedaan, E of A van het Hauptschaltrelais kortstondig met massa verbinden.
Groet,
Geert
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24456
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Geen spanning op nieuwe Schaudt 211



Bericht door javanes »

2-
Het Hauptschalter relais is een z.g. bistabiel relais, dit houdt in dat het relais door een puls omschakelt en dan in die stand blijft staan. In de EBL tekening zie je bij het Hauptschalter relais een aansluitin E en een A, deze gaan allebei naar de batteriewachter. Als E (Ein) even kortstondig aan massa gaat schakelt het relais in, als daarna A(Aus) even kortstondig aan massa gaat schakelt het relais uit.
Nu kun je dit op de volgende manier simmuleren:
Je legt aansluiting 1 (12V Ein) kortstondig aan de - van de accu, het relais moet nu inschakelen.
Je legt aansluiting 2 (12V Aus) kortstondig aan de - van de accu, het relais moet nu uitschakelen.

Als 1 en 2 werken weet je dat het Hauptschalt relais en de EBL goed functioneren.

Ik neem aan dat hier het Lumberg stekkerblok op de EBL wordt bedoeld? Dus waar de kabel van het paneel in gaat.
Maar normaal gesproken moet de boel toch werken als het Gruner relais handmatig wordt omgezet.

Het omwisselen van plus en min van de voeler van de HH accu was inderdaad geen goed idee.
De accu die je gebruikt heeft toch wel meer spanning dan 11.0V?
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Bertbecker
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 22:16

Re: Geen spanning op nieuwe Schaudt 211



Bericht door Bertbecker »

Geert, bedankt voor je uitvoerige reactie en tips; massa aan pin 1 en 2 om relais te testen, dit doe ik op de pennen van stekkeraansluiting waarbij 1 bovenaan is en 2 de volgende?

@Jacques, inderdaad meer dan 11 volt, ongeveer 14 v, ik gebruik voor de testopstelling een accubooster/starthulp
Laatst gewijzigd door Bertbecker op do 09 apr 2020, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Onze 7e camper, “Flipje”, een 40-jaar oude originele MB407D ME-bus
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 592
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Geen spanning op nieuwe Schaudt 211



Bericht door Geert Huizing »

javanes schreef:
do 09 apr 2020, 14:32

Maar normaal gesproken moet de boel toch werken als het Gruner relais handmatig wordt omgezet.

Het omwisselen van plus en min van de voeler van de HH accu was is inderdaad geen goed idee.
De accu die je gebruikt heeft toch wel meer spanning dan 11.0V?
Ik heb dit schreven als stappenplan om te onderzoeken waar het probleem zit.
Elimineren wat wel werkt leidt je sneller naar het probleem.
Groet,
Geert
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 592
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Geen spanning op nieuwe Schaudt 211



Bericht door Geert Huizing »

Bertbecker schreef:
do 09 apr 2020, 14:46
Geert, bedankt voor je uitvoerige reactie en tips; massa aan pin 1 en 2 om relais te testen, dit doe ik op de pennen van stekkeraansluiting waarbij 1 bovenaan is en 2 de volgende?

@Jacques, inderdaad meer dan 11 volt, ongeveer 14 v, ik gebruik voor de testopstelling een accumulatie
Ik weet niet welke pin 1 en 2 zijn op het stekkerblok, dat staat ook niet in de beschrijving van Schaudt.
Wel staat aangegeven dat pin 1 de bovenste is.

Als je de EBL nog open hebt liggen kun je aan de binnenkant de draden volgen van het stekkerblok waar de bedienunit op wordt aangesloten, en kan je de volgorde nazien.
Groet,
Geert
Bertbecker
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 22:16

Re: Geen spanning op nieuwe Schaudt 211



Bericht door Bertbecker »

Stap 1 gedaan, spanning op 10 als ik handmatig de groene knop schuif naar aan en geen spanning in stand uit.

Stap 2 m.b.v. massa op pen 1 of 2 geen reactie.

Nog een observatie: als ik plus op 19 zet en min op 21 en ik zet het relais handmatig aan en vervolgens zet ik de batterijschakelaar op de EBL Aan, dan springt het relais in de uit-stand.
Onze 7e camper, “Flipje”, een 40-jaar oude originele MB407D ME-bus
Plaats reactie