Elektraschema

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Tomensuuz
Berichten: 11
Lid geworden op: za 14 mar 2020, 8:27

Elektraschema



Bericht door Tomensuuz »

Beste camperaars,

Wij hebben recent een camper gekocht en de elektra kan wel een update en wat onderhoud gebruiken.

Zo goed als dat ging heb ik van de bestaande elektra en de aanpassingen die ik wil doen een schema gemaakt. Ik heb het forum afgestruind en toegepast wat eerder bij anderen is opgemerkt. Nu dus de vraag of ik iets over het hoofd heb gezien?

Afbeelding

Daarbij nog twee vragen:

Is er iets 'mis' met een automatische zekering zoals deze? Ik vraag het omdat ik deze zou willen gebruiken bij 25mm2 draad.
Afbeelding

Zou ik in plaats van 35mm2 vanaf shunt naar accu ook 25mm2 kunnen gebruiken?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Elektraschema



Bericht door kampo »

Waar staan de startaccu en de dynamo ?
Afstand bediening op de Multiplus ?
Bekabeling Multiplus voor minstens 70A
Bekabeling startaccu>150Ah huishoudaccu voor ?? A
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Elektraschema



Bericht door myway »

Met de zekering op zich is niets mis alleen een beetje te zwaar voor 25 mm2
Bij die dikte kabel een 100 Amp zekeringautomaat
Dikte van de kabel is afhankelijk van de lengte en de stroom die er door zou moeten.
Vraagje waarom gekozen voor een multi met die capaciteit.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Elektraschema



Bericht door gsm »

De shunt moet tussen de min van de accu en de afnemers zitten, volgens schema doet die nu niets.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Tomensuuz
Berichten: 11
Lid geworden op: za 14 mar 2020, 8:27

Re: Elektraschema



Bericht door Tomensuuz »

Dank allen voor de opmerkingen en vragen.

Grotendeels is de elektra bestaand. Ik wil de accumonitor en de multiplus toevoegen. Daarnaast zat alles nog al rommelig aan elkaar verbonden.

@kampo

Ik heb niet verder gekeken naar startaccu en dynamo. Dat werkt. (Maar hoe het werkt weet ik niet :D )

Ik was op dit moment niet van plan een afstandsbediening voor de multiplus te installeren. Ik wilde hem (voorlopig) gewoon schakelen op het apparaat zelf.

Vanaf de hha lopen geen kabels naar de startaccu voor zover ik kan zien. De laatste twee regels begrijp ik niet (helemaal).


@myway

Gelet op de aanbevelingen van de fabrikant past dit vermogen bij de capaciteit van de accu. Ik was niet van plan zware apparatuur te gebruiken, dus zou ruim voldoende moeten zijn. Verder willen wij zoveel mogelijk vrij staan, dus wil ik dat hij redelijk snel kan laden. Maar ben nu wel erg benieuwd waarom je het vraagt.

De dikte van de kabel (25mm2) is ook volgens voorschrift van de fabrikant. De multiplus heeft een piekvermogen van 1600w en 1600/12=133 vandaar die zekering. De multiplus staat naast de Huishoudaccu. Kan ik ook 35mm2 toepassen? Weet iemand of dat past in ingang van de multiplus? Of slaat mijn berekening nergens op?

@GSM
De bedoeling was te tekenen dat de shunt tussen de min van de accu en de gebruikers zit. Ik heb dit aangepast. Of begrijp ik je verkeerd?

Afbeelding
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Elektraschema



Bericht door kampo »

Eerst je schema juistzetten.
Pas daarna, als het af is, de kabeldiktes bepalen.

Wat is dat Bosch relais van 70A denk je ?
Een min van 35mm² laat je echt niet via het chassis lopen.
Dat is miserie zoeken. Dus verleg minus kabels op alles wat je kan.
Groeten Kampo
Tomensuuz
Berichten: 11
Lid geworden op: za 14 mar 2020, 8:27

Re: Elektraschema



Bericht door Tomensuuz »

Het gaat om de Bosch 0 332 002 156. Wat ik denk is dat deze de stroomtoevoer van de startaccu naar de hha regelt. Weten doe ik het niet.

De meeste kabels zitten er al, de dikte van die kabels is al bepaald. Ik kan ze misschien wel veranderen.

De enige kabels die ik toevoeg zijn van omvormer naar hha, van omvormer naar shunt en van shunt naar hha.
Ik heb nu alle min kabels verlegd van accu naar shunt.

Vanochtend zag ik dat die 35mm2 kabel op het chassis is aangesloten. Maar ik begrijp nu van jou dat deze van de hha (via shunt) naar de startaccu moet? Zodat die 70a ook met kabel teruggaat naar de startaccu.
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Elektraschema



Bericht door jansloos »

Ik vraag me af waarom hier elke keer weer opnieuw het wiel moet worden uitgevonden.

En met het wiel bedoel ik dan, dat iedereen weer met z'n eigen tekening op de proppen komt, terwijl er legio pagina's uitgemolken tekeningen aanwezig zijn, waarop je je eigen installatie in kunt vullen.

Tekening:

Begin nou van links naar rechts.
Tenslotte lezen we ook van links naar rechts en van boven... Juist.
En in groepjes.

Bouw je tekening ook zo op.
Dus: de spanning komt LINKS binnen.

Zonnepaneel, zit bovenop, dus bovenin. Met regelaar er naast.

230V, van de paal met de 230V stopcontacten dichtbij. Die hoeven niet door het 12V systeem.
Eventuele omvormer hier ook in de buurt. Naast het 230V systeem.

Dynamo. Zit onderin, dus onderin. Met cyrix.

Dit alles LINKS op de tekening.

accu's onderin. Op de bodem. Daar staan ze tenslotte ook.
Start links, HH rechts.

In 't midden de plus bar.

Rechts een zekeringblok voor 12 volt, enz.

De min.
Als je het chassis gebruikt, volstaat een streepje naar onder met een dikker dwarsstreepje.
Geen chassis bovenin. Chassis zit beneden.

Neem je de min mee door de hele camper, kun je 'm ook tekenen. Met een centrale min bar.

TS, is geen kritiek op jouw tekening, maar een algemene opmerking.
miss wil je het voor jezelf aanpassen. Maakt tekening lezen/begrijpen makkelijker.

PS.
Dat Bosch relais zit ook bij ons in de Vito. Is inderdaad voor het bijladen van de HH accu, als de motor draait.
Wordt geactiveerd door de zg. D+. De slingerlijn die jij tekende, is mogelijk een aftakking op de D+ Naar het relais van de KK om om te schakelen als de motor loopt.
.
.
0001.jpg
0001.jpg (46.5 KiB) 658 keer bekeken
.
.

Een opzetje.
Krijg m helaas niet groter. heb moeite om hem om te zetten van OpenOffice tekening naar JPG.
(toch gelukt via omweg. Picassa3)
Kun je zelf aanvullen/verwijderen
Laatst gewijzigd door jansloos op za 04 apr 2020, 15:54, 4 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Elektraschema



Bericht door gsm »

Het probleem, voor zover het een probleem is, is dat het een aanpassing is in een bestaande toestand.
Van het begin af beginnen is dan vaak niet mogelijk.
Als de min van de lampen etc via het chassis lopen dan verander je dat niet zomaar even en dus is de min van de accu aan het chassis nodig, niet aan te bevelen ivm roest vorming en dus slecht contact en als je opnieuw zou beginnen dan is het af te raden.
Al hoewel als je een verbinding heb tussen de start en hha zodat beiden door de dynamo worden opgeladen dan wordt het vaak wel gedaan al zijn er mensen die zowel de plus als de min van beiden accu´s met een kabel aansluiten wat beter is.
Wat ik bedoel is dat aan de shunt geen kabel zit die naar het verbindingsblok loopt, zo dus wel
el.jpg
el.jpg (10.89 KiB) 731 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Elektraschema



Bericht door myway »

Waar ik altijd benieuwd naar ben is als er een 800 watt omvormer geplaatst wordt, welk specifiek apparaat ga je aansluiten dat je een 800 watt nodig hebt.
In de meeste gevallen is 375 VA die met 300 watt belast kan worden meer dan voldoende.
Ga je koffie zetten via een omvormer moet dat meestal met een 1800 tot 2000 watt omvormer.
Bij een kleiner vermogen kun je dan vaak veel voordeliger met een losse omvormer en acculader werken.
Tomensuuz
Berichten: 11
Lid geworden op: za 14 mar 2020, 8:27

Re: Elektraschema



Bericht door Tomensuuz »

heeft iemand ervaring met het aansluiten van de multiplus? Hoe groot is de ingang voor de 12volt kabels? Kan ik zo de gestripte kabel er in stoppen of moet ik een klem toepassen? Zo ja, welke?

Tussen de accu en het zekeringkastje zit 10mm2 kabel met een 100A zekering, moet ik die vervangen door een dikkere kabel?

@jansloos

Was meteen begonnen met aanpassen. De tekening is gemaakt in Visio, het lijkt zo meer op wat jij zegt.

Het maken van die tekening was een puzzelwerk. Ik heb niet eerst een schema gemaakt, maar telkens uitgevogeld wat wat is. Dit zonder enige ervaring of kennis. Ik was begonnen met de accu dus die had ik in het midden gezet.

Die slingerlijn is inderdaad een aftakking zodat de koelkast overschakelt op 12 volt als je gaat rijden.

@gsm

Ik denk dat ik best een minkabel van de hha naar de startaccu kan laten gaan (al is dat een hoop werk). Maar moet ik de minaansluiting op het chassis dus ook laten zitten?

@myway

Ik had voor een multiplus gekozen omdat daar alles in één zit (ook de omschakelfunctie). Ik weet niet meer waarom deze uitvoering, ik overweeg nu de 500w versie te nemen.

Afbeelding
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Elektraschema



Bericht door jansloos »

Ok hoop dat het je verder helpt.

het voordeel van op tekening zetten is, dat je dan een goed overzicht hebt. niet alleen op tekening maar ook opgeslagen in je hoofd.
je weet dan hoe alles loopt.

Succes.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Elektraschema



Bericht door kampo »

Begin nu met het toevoegen van het 75A Bosch relais op je tekening.
teken de 4 aansluitingen daarvan en laat ons zien waarop ze aangesloten zijn.
Je Startaccu heeft een plus en een min, dat zie ik niet.
de Dynamo staat op de startaccu die zie ik niet staan.
Teken die zaken want die zijn van belang.
Vanaf dan kunnen we volgen en je verder helpen.

Het aantal LED lampjes, pompjes en schakelaartjes is niet interessant. Dat is bijzaak. Begin met het belangrijke.


Je kan ook even naar een ander vergelijkbaar schema kijken waar dat allemaal al op staat...
Enkel de schema's bekijken met een multiplus en solarcircuit zoals in jou geval !
Andere schema"s van een pietje puk met andere toestellen moet je niet bekijken.
Overal te vinden op het net...
Nogmaals oriënteer je niet op andere schema's...
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Elektraschema



Bericht door myway »

Alles in een, waarom wil men dat altijd
Let er ff op dat een 500 multi geen plus is, hij kan dus niet bijschakelen als de stroompaal te weinig geeft.
Zo’n ding wordt zelden tot nooit verkocht.
Met een Victron ip22 lader van 30 Amp en een Victron 375 VA kun je alle kanten mee op.
Voor een kleine 300 € ben je dan klaar.
Tenzij 300 watt te laag is, je geeft helaas niet op wat je er op wil aansluiten.
Plaats reactie