Koelbox: too good to be true

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Koelbox: too good to be true



Bericht door Tripod »

Hallo alle,

Als iets te mooi is om waar te zijn, is het dat meestal ook.
Na veel wikken en wegen omtrent het koelen van onze producten met een compressor koelkast of een goedkope 12V koelbox, is onze overweging nu prijs/gebruik gezien gevallen op een koelbox die zowel op 12v als op 230V kan.
Vaak halen we voedsel onderweg en op de campings hebben wij 230V dat voor ons voldoende koelt.

Nu viel mij alleen iets op aan de aangegeven waardes.
Op de sticker aan de binnenkant en op de sticker aan de buitenkant van de verpakking kwamen een aantal getallen naar voren:

Verbruik:
12V - 47W
230V - max 55W
Op Eco stand (dat alleen te gebruiken is met 230V) 6.5W
Op de buitenkant staat een verbruik van 66kwh/jaar, dat terug tellend neer moet komen op 7.5Watt/uur?.

Met 12V gebruik zou de koelbox dus 3.9A trekken, dat logisch is voor zo'n ding.
Zit de box echter op het net (230V) zou deze volgens de getallen max 0,24A moeten gebruiken.
Maar daar komt ook direct het mooie van het verhaal, op Eco stand zou die nog maar 0.031A gebruiken.

Nu dacht ik, 150W 12-230V inverter en ik kan de eco stand gebruiken. Dat zou dan altijd minder moeten verbruiken dan 3.9A.

Wat is hier van waarheid of calculeer ik iets verkeerd, want heel veel meer informatie kan ik niet vinden op de koelbox.

Overigens komen wij ook uit de voeten met een verbruik van 3.9A op 12V. Want op dit verbruik hebben wij de keuze ook gemaakt, maar ik vond dit even opmerkelijk.

Bedankt alvast voor jullie input.

Groeten, Martijn
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Koelbox, too good to be true



Bericht door veetee »

Tripod schreef:
wo 01 apr 2020, 17:54
Wat is hier van waarheid of calculeer ik iets verkeerd, want heel veel meer informatie kan ik niet vinden op de koelbox.
Ik denk dat je het antwoord zelf al in je eerste zin gegeven hebt... :wink:

Wat doet ‘ie in de ecostand, koelt hij dan wel of alleen standby? Zonder meer gegevens kunnen wij er ook niks over zeggen. Wat staat er in de manual? En wat is het merk, type, etc. ?
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Koelbox, too good to be true



Bericht door 't Busje »

En ook wat is het koelsysteem: absorptie, Peltier, compressor?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Koelbox, too good to be true



Bericht door Cee Pee »

Ik denk compressor op 230 volt en peltier op 12 volt.
Zulke dingen heb ik wel meer gezien zijn vrij goedkoop maar niet goed mobiel bruikbaar.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Koelbox, too good to be true



Bericht door seth_space »

Al die verder goedbedoelde maar nutteloze info is niet nodig voor wat je vraagt.

Reken als je gebruik maakt van je inverter dat er ca 70 watt verbruik totaal is ipv de opgegeven 55watt. Dat ivm rendements verlies van inverter .(wat ruime schatting)

Dan kom je bij 230V [*]uit op ca 3,2A tegenover de 3,5A van je 12V aansluiting. Dat kan best kloppen. [*](dus inderdaad foute berekening hier)
Die ecostand zal ongetwijfeld zorgen voor hogere temperaturen dus dat is een kwestie van uitproberen.
Laatst gewijzigd door seth_space op wo 01 apr 2020, 20:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Koelbox, too good to be true



Bericht door Tripod »

veetee schreef:
wo 01 apr 2020, 18:37
Tripod schreef:
wo 01 apr 2020, 17:54
Wat is hier van waarheid of calculeer ik iets verkeerd, want heel veel meer informatie kan ik niet vinden op de koelbox.
Ik denk dat je het antwoord zelf al in je eerste zin gegeven hebt... :wink:

Wat doet ‘ie in de ecostand, koelt hij dan wel of alleen standby? Zonder meer gegevens kunnen wij er ook niks over zeggen. Wat staat er in de manual? En wat is het merk, type, etc. ?
Nog geen idee wat ie in eco stand doet, hij draait wel en er komt wel koelte uit de deksel (waar de koeler zit). In de manual is er vrij weinig tot niks over te vinden, ook niet over extra waardes of dergelijke. Het is een Mobicool G30
Cee Pee schreef:
wo 01 apr 2020, 18:59
Ik denk compressor op 230 volt en peltier op 12 volt.
Zulke dingen heb ik wel meer gezien zijn vrij goedkoop maar niet goed mobiel bruikbaar.
Geen compressor, een simpele koelbox met de koeler in de deksel.
seth_space schreef:
wo 01 apr 2020, 18:59
Al die verder goedbedoelde maar nutteloze info is niet nodig voor wat je vraagt.

Reken als je gebruik maakt van je inverter dat er ca 70 watt verbruik totaal is ipv de opgegeven 55watt. Dat ivm rendements verlies van inverter .(wat ruime schatting)

Dan kom je bij 230V uit op ca 3,2A tegenover de 3,5A van je 12V aansluiting. Dat kan best kloppen.
Die ecostand zal ongetwijfeld zorgen voor hogere temperaturen dus dat is een kwestie van uitproberen.
Naar dit soort reacties was ik inderdaad opzoek haha.
Nu lees ik alleen in je berekening dat het verbruik van de koelbox + rendement verlies op zo'n +/- 70watt zit. Dan zou de berekening naar Ampere toch 70/230V=0,3A zijn en geen 3,2A?

Leuk om te gochelen met de cijfers, natuurlijk moet de praktijk de echte waardes uitwijzen. Maar vind het opmerkelijk wat er op de etiketten staat, of ik reken mij ergens enorm rijker dan het is hoor.

Nogmaals bedankt alle!
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Koelbox, too good to be true



Bericht door seth_space »

Oeps.. inderdaad, verwisselde twee getallen..

Inderdaad 0,3A
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Koelbox, too good to be true



Bericht door veetee »

seth_space schreef:
wo 01 apr 2020, 18:59
Al die verder goedbedoelde maar nutteloze info is niet nodig voor wat je vraagt.

Reken als je gebruik maakt van je inverter dat er ca 70 watt verbruik totaal is ipv de opgegeven 55watt. Dat ivm rendements verlies van inverter .(wat ruime schatting)

Dan kom je bij 230V uit op ca 3,2A tegenover de 3,5A van je 12V aansluiting. Dat kan best kloppen.
Die ecostand zal ongetwijfeld zorgen voor hogere temperaturen dus dat is een kwestie van uitproberen.
Hoe reken jij dan? 70 W / 230 V = 0.3 A, dat is wat anders dan 3.2 A.... (P = U x I, dus I = P / U).

Ergens klopt er iets niet (in de specificaties?).
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Koelbox, too good to be true



Bericht door Tripod »

Dat is dan stiekem wel een groot verbruik verschil met 12v en 230V. Zou betekenen dat ik deze koelbox prima via de inverter kan draaien om wat extra uurtjes de koeler te laten draaien.
veetee schreef:
wo 01 apr 2020, 20:03
seth_space schreef:
wo 01 apr 2020, 18:59
Al die verder goedbedoelde maar nutteloze info is niet nodig voor wat je vraagt.

Reken als je gebruik maakt van je inverter dat er ca 70 watt verbruik totaal is ipv de opgegeven 55watt. Dat ivm rendements verlies van inverter .(wat ruime schatting)

Dan kom je bij 230V uit op ca 3,2A tegenover de 3,5A van je 12V aansluiting. Dat kan best kloppen.
Die ecostand zal ongetwijfeld zorgen voor hogere temperaturen dus dat is een kwestie van uitproberen.
Hoe reken jij dan? 70 W / 230 V = 0.3 A, dat is wat anders dan 3.2 A.... (P = U x I, dus I = P / U).

Ergens klopt er iets niet (in de specificaties?).
Het lijkt allemaal te mooi om waar te zijn, maar dit zijn de enige waardes die ik van de koeler kan halen. Het lijkt daardoor wel een erg zuinig koelertje op 230V. Zal proberen later een foto te maken van het etiket en hier te plaatsen.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koelbox, too good to be true



Bericht door myway »

Zo’n ding is leuk als je een dagtripje maakt en de thuis gekoelde drankjes koel wil houden.
Moet je het niet erg vinden dat er aan het einde van de dag wat water onder in de box staat.
Is niet voor in een camper, nog afgezien van de herrie die hij maakt.
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Koelbox, too good to be true



Bericht door Tripod »

Hier een fototje van het etiket:
IMG_3653.JPG
IMG_3653.JPG (55.44 KiB) 518 keer bekeken
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Koelbox, too good to be true



Bericht door veetee »

Tripod schreef:
wo 01 apr 2020, 20:05
Het lijkt allemaal te mooi om waar te zijn, maar dit zijn de enige waardes die ik van de koeler kan halen. Het lijkt daardoor wel een erg zuinig koelertje op 230V. Zal proberen later een foto te maken van het etiket en hier te plaatsen.
Daar is niks zuinig aan dat koelertje. Volgens de manual zit er een 4A peltier element in. Dus 48 W plus nog een beetje voor het ventilatortje. Ik vermoed dat in de ecostand stand niet of veel minder gekoeld wordt, anders kan ik het niet verklaren. Per definitie is een peltier koeler onzuinig. Het best is een compressorkoeler. Maar dan praat je ook over een ander bedrag. Bovendien, hou er rekening mee dat dat peltier element niet verder kan koelen dan 18 onder omgevingstemperatuur. Dus in de zomer in het zuiden bij bijv. 32 graden wordt ‘ie niet kouder dan 14 graden. Te warm om bepaalde etenswaren bij te bewaren...
De T30 is voorzien van een eco knop. Met deze draaiknop kan je de ventilatiesnelheid en dus ook het geluidsniveau aanpassen.
Wel zal het koelvermogen naar ratio afnemen.
Dit kan echter alleen als je de box op 230V aansluit. Op 12v (sigarettenaansteker plug) zal de T30 op volle snelheid draaien.
Laatst gewijzigd door veetee op wo 01 apr 2020, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Koelbox, too good to be true



Bericht door seth_space »

Als ik deze test zo zie van de ANWB https://www.anwb.nl/binaries/content/as ... lboxen.pdf
Dan zijn die mobicool hybride.. dus op 12V een peltiersysteem en op 230V een compressorsysteem. Geluid is daarbij een aspect en vandaar de stille ecostand.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koelbox, too good to be true



Bericht door myway »

Dat is een B 40 en TS heeft het over een G30
Plaats reactie