Koelbox: too good to be true

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Koelbox: too good to be true



Bericht door veetee »

Wat je aan accuspanning meet aan het begin en na x uren verbruik zegt niet zoveel, dat is heel een hele grove indicatie. Na het loskoppelen van de verbruikers moet je de accu eerst een tijdje rust gunnen (chemische processen in evenwicht laten komen) vooraleer de gemeten spanning een redelijke indicatie is van de ladingstoestand.
Wil je jet echt goed meten (en meten = weten), dan gebruik je een accumonitor. Die meet continu de accuspanning over een shunt in de massa aansluiting, in "integreert" als het ware elke seconde het verbruik. Je meet dus echt hoeveel Ah er in (laden) of uit (ontladen) gaan. Dat is de enige nauwkeurige methode om te zien wat je boxje verbruikt. En het zal je niet verbazen, dat 'ie dan ongeveer 4A (peltier element) en een beetje (ventilator) trekt. Ook op 230 V, want dan wordt (zoals Kampo al zei), eerst 230 V naar 12 V getransformeerd, want het peltier element werkt gewoon op 12 V, ongeacht of dat van de accu komt of via de trafo van het 230 net. En de eco stand is m.i. niets anders als een zeer soort aan/uit regeling voor het peltier element, zoveel keer aan zoveel uit per uur, te regelen alleen op 230 (waarschijnlijk omdat die elektronische aansturing in de 230 v trafo gedeelte zit). Volgens de handleiding op 12 V altijd maximaal vermogen naar het peltier element. En meet maar eens met een thermometer tegen het peltier-element wat 'ie doet bij minimum eco stand.

Ik blijf bij mijn stelling dat je eerste zin in je openingspost waarschijnlijk hier zeker van toepassing is... :wink:
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Koelbox: too good to be true



Bericht door Tripod »

Bedankt voor deze uitgebreide uitleg!

Het verbaast mij ook niet dat mijn zin klopt haha, ik ben ook helemaal niet uit op het feit of dit een zuinige koelbox is ja/nee. Want dat wist ik al bij aanschaf dat het een slurper was.
Was vooral benieuwd of mijn berekeningen klopte en of ik dus iets over het hoofd zag. Met deze uitleg begrijp ik nog beter hoe het een en het ander in elkaar steekt. Bedankt hiervoor! :thumbup:
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koelbox: too good to be true



Bericht door myway »

Ah een tropicool.
Dat is iets heeeeeel anders als een G30 zoals TS aangaf.
Nu leverbaar als tcx
Dat zijn ook peltier systemen maar van een uitzonderlijke kwaliteit.
Ik heb daar ooit metingen bij gedaan en kwam met een lege box bij een omgevingstemperatuur van 30 graden op 2 graden in de box.
Op dit type box zit ook een thermostaat, wat heel bijzonder is voor zo’n systeem.
Wat dan het gemiddeld verbruik is??
Hij maakt best wel lawaai.
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Koelbox: too good to be true



Bericht door Tripod »

myway schreef:
do 02 apr 2020, 12:15
Ah een tropicool.
Dat is iets heeeeeel anders als een G30 zoals TS aangaf.
Nu leverbaar als tcx
Dat zijn ook peltier systemen maar van een uitzonderlijke kwaliteit.
Ik heb daar ooit metingen bij gedaan en kwam met een lege box bij een omgevingstemperatuur van 30 graden op 2 graden in de box.
Op dit type box zit ook een thermostaat, wat heel bijzonder is voor zo’n systeem.
Wat dan het gemiddeld verbruik is??
Hij maakt best wel lawaai.
Huh, nu ben ik even het spoor bijster haha
De koeler die ik heb is een Mobicool G30 (Om het makkelijk te maken, officieel van Dometic)
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koelbox: too good to be true



Bericht door myway »

Tja je stuurt zelf een foto waar tc30 opstaat.
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Koelbox: too good to be true



Bericht door Tripod »

Ik ga morgen Mobicool is even opbellen, want er staat inderdaad TC in de deksel, maar ik heb de koeler gekocht als een G30.
IMG_3668.JPG
IMG_3668.JPG (71.96 KiB) 259 keer bekeken
Rechts bij het energy label staat ook G-K-T30 (TC16-29-30)
Bovenin Mobicool G30 AC/DC
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koelbox: too good to be true



Bericht door myway »

Zet eens een foto van het ding zelf.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koelbox: too good to be true



Bericht door myway »

Deze?Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Koelbox, too good to be true



Bericht door Peter LMC »

Tripod schreef:
wo 01 apr 2020, 20:24
Hier een fototje van het etiket:

IMG_3653.JPG
Maar waar komt dan deze stikker vandaan die je op de eerste pagina hebt gepost. :?:
Zit toch achter op de koelbox :?:
Of zat er een verkeerd apparaat in de doos. :?:
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Koelbox: too good to be true



Bericht door Tripod »

myway schreef:
do 02 apr 2020, 19:23
Deze?Afbeelding
Dit is em inderdaad.
Peter LMC schreef:
do 02 apr 2020, 20:10
Tripod schreef:
wo 01 apr 2020, 20:24
Hier een fototje van het etiket:

IMG_3653.JPG
Maar waar komt dan deze stikker vandaan die je op de eerste pagina hebt gepost. :?:
Zit toch achter op de koelbox :?:
Of zat er een verkeerd apparaat in de doos. :?:
De sticker op de eerste pagina zit aan de onderkant van de deksel (Waar ook het koel element zit), dit grote papieren plaatje zat op de buitenkant van de koelbox.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koelbox: too good to be true



Bericht door myway »

myway schreef:Zo’n ding is leuk als je een dagtripje maakt en de thuis gekoelde drankjes koel wil houden.
Moet je het niet erg vinden dat er aan het einde van de dag wat water onder in de box staat.
Is niet voor in een camper, nog afgezien van de herrie die hij maakt.
Dan blijft het bovenstaande staan
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Koelbox: too good to be true



Bericht door Tripod »

Dat is ook nooit mijn vraag geweest, ik was op de hoogte van wat een elektrische koelbox kan en wat niet.

Mijn vraag was naar mijn berekeningen of die klopte :thumbup:
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Koelbox: too good to be true



Bericht door veetee »

Ja, die kloppen. MAARRRR.... je kan hem wel uit zuinigheidsoverwegingen de gehele dag, eventueel met omvormer, op die eco-stand zetten, maar vraag je dan ook af - beter nog, meet eens met een thermometer tegen het peltier-element, zoal ik al eerdere zei - of er überhaupt in die laagste stand nog wel gekoeld wordt.
Als met alles, ook hier gelden de natuurkundige wetten: de wet van behoud van energie... ik blijf dus refereren aan je titel. Reken je niet rijk... :wink:
Plaats reactie