Wie denkt er eventjes mee?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Wie denkt er eventjes mee?



Bericht door veetee »

Als je die 3 accu’s opsluit tussen een paar stukken metalen vierkant buis (op de kopse kanten) met draadeinden, ben ik niet zo bang voor bewegingen / frictie, vooral niet als je die V tjes doet...
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wie denkt er eventjes mee?



Bericht door Hoofdnoorman »

Dat gaat niet.
De bak in mijn camper is precies breed genoeg om die 3 LFP's naast elkaar te hebben. Ik meen te weten dat er een paar mm speling zal zijn.
Vrijdag worden ze gebracht, dus mooi klussen dit weekeinde.

Bijna 4 jaar geleden heb ik een paar grote opbergruimte's gemaakt onder de vloer. In de voorste staan de accu's. Daarachter heb ik een ruim 140 liter plek waar nu veel blikvoer en aanverwant staat. Toch gebruik ik de ruimte niet echt. Ik denk er dus aan om daar een extra dieseltank van te maken. Ik moet er nog even over nadenken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Wie denkt er eventjes mee?



Bericht door kampo »

Hierbij zoals beloofd een paar foto's van verbindingen met koperstrips om plaats te besparen.
Dat gebruiken ze normaal enkel bij installaties met grote stromen ,als verdeelpunt of als de afstand te kort is om een dikke kabel te gebruiken.
Ook persen van een DIN oog op een dikke kabel is tijdrovend. Ik heb het eens getimed en doe er maar 4 à 6 per uur met alles wat erbij komt

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Wie denkt er eventjes mee?



Bericht door myway »

Leuk dat op de onderste foto de kabelogen met krimpkous zijn afgewerkt en gemonteerd zitten op onbeschermde verzamelstrips.
Op een 50 mm2 kabel maak ik in een paar minuten twee kabelogen.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Wie denkt er eventjes mee?



Bericht door jansloos »

Dit is de manier om op te bouwen.
Ook met die blanke strips.
Gezien het gebruikte materiaal, en de manier van verwerken, verdenk Kampo er dan ook van dat dit minimaal zijn beroep is/was.

Hoogspanningstation, scheepvaart?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Wie denkt er eventjes mee?



Bericht door kampo »

Haha
Ik draai ondertussen al meer dan een paar jaar mee in de automobiel wereld...
Het krimpen duurt geen 30 seconden met de elektrische accutang. Ik heb het allemaal ergens liggen maar waar was dat ook al weer.
Uitzoeken van de kabel, krimpkous en DIN oog afmetingen met daarna weer opruimen kom je voor het geheel op de tijden van hierboven.
De foto's heb ik wel degelijk kunnen maken op 2 campers van de soort die we graag hebben :-B
Ik heb de installaties niet zelf gemonteerd.
De Mastervolt LFP accu's zijn de grootste, ga de prijs niet opzoeken aub.
De Victron installatie met koperstrip is overgebouwd met de oude onderdelen na een ongeval.
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Wie denkt er eventjes mee?



Bericht door myway »

Als ik er zo lang over zou doen, zou ik er nog geld voor moeten vragen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wie denkt er eventjes mee?



Bericht door Kroppie »

ik heb zo,n hydraulische krimptang en daarmee gaat het toch echt wat sneller, incl krimpkous er om aanbrengen, maar het gaat bij de hobby niet om snelheid maar om zo goed mogelijk, dat vind ik belangrijker.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Wie denkt er eventjes mee?



Bericht door Arie55 »

Heb je de Victron quatro nog ingesteld op Li ion cellen, of heb je de instellingen zo gelaten zoals ze van de fabriek af kwamen. En als je de instellingen verandert hebt, wil je dan die ons meegeven?

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Wie denkt er eventjes mee?



Bericht door kampo »

De nieuwste Victron smart toestellen kan je met de gratis victron connect App instellen op LifePO4
In de demomodus kan je gaan kijken wat daar van settings achterzit.

De Multiplus en de Quattro's kan je met een USB dongel verbinden met je laptop.
Daar kan je dan weer kiezen voor standaard LiFePO4 settings of zelf bepalen welke waardes je wenst. Natuurlijk moeten ook alle andere parameters juist gezet worden, de dipswitchen juist staan en eventuele assistenten. Dat vraagt enige oefening en studie maar is niet onmogelijk voor een kenner.
Bij de combis van Mastervolt is het ook zoiets.

Het is aan de accu fabrikant om te vertellen welke waardes aanbevolen worden voor zijn soort accu.
Een accu van een fabrikant die die waardes niet meegeeft moet je niet willen.
Groeten Kampo
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Wie denkt er eventjes mee?



Bericht door Arie55 »

Stond bijna op het punt om zo'n VE.bus naar usb geval te kopen, totdat ik er achter kwam dat niet alle multi-plussen ermee ge-update kon worden (firmware). Volgens de site van Victron dient de processor die erin zit, van een bepaald type te zijn. In de oudere versie die ik heb (de eerste generatie vermoed ik) kan je een heleboel niet. Op zich niet erg, als er maar de juiste spanningen e.d. ingevoerd kunnen worden, als er sprake is van een li-ion accu. Daar is het mij om te doen.

Het pad wat ik tot dusver ben in denk te gaan is die waar er losse cellen aangeschaft worden. Toeval? is dat Victron dezelde cellen inzet (winston).

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie