MPPT regelaar vervangen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door kampo »

@Audiofiel
Goede aanvulling !


@Camperic
Ja maar vandaag juist dimensioneren is moeilijk als je weet dat de gemiddelde stroombehoefte bewezen aan het toenemen is. Toekomst visie ? Een grotere solar installatie is bovendien vele malen goedkoper als een grotere HH accu. Normaal heb je de 2 nodig.

@going
Iedereen mag zijn eigen gedacht hebben. Anders zou het saai worden.
En ik heb respect voor je gefundeerde uitleg. :clap:

Wel is het zo dat de solar situatie op campergebied sterk geëvolueerd is in de afgelopen 2 jaar.
Een prijs van 250 euro per paneel is nu gezakt naar ongeveer 100 euro voor hetzelfde vermogen. De betere solar regelaars zijn wel duurder geworden. De MPPT heeft een hoger rendement en de nieuwe Bluetooth monitoring features zijn niet noodzakelijk maar wel erg in trek. Tegelijk is de behoefte aan elektrische onafhankelijkheid en meer stroom sterk aan het stijgen. De kennis van de gemiddelde solar gebruiker is zonder enige twijfel toegenomen. Ook weet iedereen ondertussen dat er betere producten zijn en dat er tussen zitten die sneller stuk gaan. Met abnormaal goedkope aanbiedingen moet je extra op je hoede zijn.

De prijs om een systeem te (laten) installeren is verder aan het stijgen. De gemiddelde installatiekost overtreft nu de materiaalkost. Dat was vroeger andersom. Ik denk dat er steeds minder bedrijven interesse hebben in zo een klus. Om een installatie op een camper goed en netjes te doen dienen er aardig wat uren gepresteerd te worden. Het gevolg is dat er veel geknoeid wordt om te sparen maar dat is niet wat de gemiddelde camperaar wil.

Vraagstellers die vandaag willen verbouwen moeten we het advies van vandaag geven en niet dat van wat wij zelf 2 of meer jaar geleden gedaan hebben. Van mij mag je het drammen noemen maar ik doe daarbij een poging om het te funderen en verder is het is goed bedoeld
Groeten Kampo
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door Janpinz »

Wat mij bevreemd, dat eea niet veel meer direkt af fabriek gemonteerd wordt.
Welke camper heeft nú standaard een flinke portie solar in/opgebouwd?
Óf er op voorbereid?
Zoals Kampo schreef, achteraf netjes doen, valt niet mee...
camperdiksmuide
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door camperdiksmuide »

Heb een Q-cells paneel van 330Wp plat op her dak, en dit in combinatie met een victron 75/15. Ideale combinatie met een 115Ah AGM batterij.
Zeer tevreden met de bluetooth functie en app zowel op iPhone als op android tablet. Denk dat er zeer weinig merken voor de zelfde prijs de zelfde functionaliteiten hebben. Blij dat ik kwaliteit gekocht heb, had voordien een 130Wp paneel met een pwm regelaar van vechline.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door kampo »

Mooi systeem Camperdiksmuide. En daar is niets mis mee, zal goed werken :thumbup:

Als we kritisch kijken, de puntjes op de i zetten en naar de gekozen verhoudingen kijken, stellen we vast:
- Met 115AGM is het een erg kleine accu in verhouding tot het 330Wp zonnepaneel.
- De gebruikte MPPT 75V/15A is volgens de fabrikant eigenlijk te klein voor het solarpaneel van 330Wp
Deze fabrikant geeft op maximaal 220Wp voor deze regelaar.
Dat je deze 75/15A dan toch nog mag gebruiken klopt. De redenering waarom het toch mag, kennen we. Maar je hebt dan geen reserve en de belasting is maximaal. Voor een paar euro meer had je de juiste passende 100/20A regelaar kunnen kopen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

MPPT regelaar vervangen?



Bericht door appellover »

Toen camper 4 jaar geleden nieuw werd geleverd ,kreeg ik een paneel op dak 100 watt ,een cadeaux van dealer .Was volgens hem genoeg om 2x 80 amp.AGM te voeden.
Ging in begin ook prima ,het werd zomer en we hadden nog geen schotel ,maar in de winter ,bewolkt ,dieselkachel ,langer tv aan.
Dus geen stroom meer,s’morgens eerst rijden om warm te worden,dieselkachel heeft flink stroom nodig bij starten.
Dus snel moest er wat anders komen .
Ben handig dus kan het meest zelf doen.
2x 150 watt op dak erbij ,2x 100 watt AGM en Victron 75/15 ( verpakking beschadigd dus voor de helft van de prijs)
Die 15 amp van de Victron is dus op papier te weinig ,maar in de praktijk prima ,de panelen liggen vlak op dak en het is lang niet altijd strakblauw met hoogstaande zon.
Vooral in de winter met bewokt weer ben ik blij met 400watt.
Ben het #janpinz eens dat het vanuit fabriek geleverd moet worden ,net zoals een kachel .Op iedere camper moet dat bij afleveren extra gemonteerd worden .Is toch tegenwoordig geen luxe meer en de kosten zijn te overzien.

Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door gsm »

@Kampoo, de 75/15 is nu inderdaad te krap ALS je het maximale er uit wil halen maar met een 115Ah accu, die blijkbaar voldoende is voor Camperdiksmuide, is de 75/15 voldoende en om dan toch een 100/20 te nemen is voor de accu overkill en die kost niet een paar euro meer maar 2 keer zoveel als de 75/15 :DD :)
Advies van 220Wp voor de 75/15 is ook berekend onder ±30° op het zuiden wat dan inhoud dat die het maximale kan geven en dat is dan 15,28A maar plat op het dak zal die maar 12,22A leveren. :wink:

@appellover, met je 300Wp en de 75/15 heb je iets verspilling maar of dat opweeg tegen de meerkosten van een 100/20 (2 keer zo duur) terwijl je nu geen problemen heb met stroom te kort betwijfel ik en dan heb je een goede keuze gedaan. :thumbup: Ik zou dit ook hebben gedaan want zelfs 80% opbrengst is niet zeker want dat kan ook 75% zijn of misschien wel nog iets minder en volle zon komt niet het hele jaar voor. :P
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door Kroppie »

ik zou met een theoretisch te lichte regelaar, me totaal niet druk maken, maar ter controle en krijgen van ervaring wel in het begin bij regelen tegen maximum, aan de temperatuur van de regelaar regelmatig meten en noteren, dan weet je wat

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Will
Berichten: 3530
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door Will »

https://www.youtube.com/watch?v=ZwfnoNDjtRE

Volgens deze meneer uit dit filmpje wordt het nut van een zonnepaneel op het dak van een camper erg overschat.
In dit filmpje wordt de zin en onzin van zonnepanelen uitgelegd, je kan beter investeren in een Lion accu van b.v. 180 Ah.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door 't Busje »

Dat filmpje geeft naar mijn mening een redelijk genuanceerd verhaal. Het komt er op neer dat zonnepanelen niet alleen zaligmakend zijn, maar eerder een aanvulling. Wat hij niet zegt, is dat een grotere accu na een paar dagen stilstaan ook weer opgeladen moeten worden en dat je daarvoor mogelijk wat langer moet rijden of een 230 volt stopcontact op moet zoeken.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

MPPT regelaar vervangen?



Bericht door appellover »

Mooi verhaal maar :
Op camping moet je meestal wel extra betalen voor elektra.

Heb 300 wp op dak voor ongeveer 300€ totaal ,een 180 amp lfp accu is heel stuk duurder .( 2500€).Heb voor 2x100amp.Varta agm 310€ betaald .
Wil vooral in de winter langere tijd vrij kunnen staan en gebruik dan ongeveer 40/50 amp per dag.
Het is dus afhankelijk hoe je campert.


Gr.
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
camperdiksmuide
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door camperdiksmuide »

Zo, even een woordje uitleg omtrent mijn keuze voor 330Wp paneel op de victron 75/15.
Eerst en vooral het paneel, had net plaats om één huispaneel te plaatsen met deze afmetingen.
Op het werk zijn wij Belgisch dealer voor Q-cells panelen, dus vandaar de keuze voor het momentele standaard
huispaneel van 330Wp.
Nu is het zo dat die 330Wp een vermogen indicatie is onder labo omstandigheden namelijk volgens de STC-standaard.
Een meer realistisch beeld krijg je onder de labo omstandigheden volgens NMOT-standaard. Dan is dat paneel van 330Wp
plots maar een paneel van 246,5Wp. JA, ook jullie panelen hebben deze verhouding!!! Als je paneel plat ligt op het dak kan je nooit
de maximum instraling hebben, maar zal dit in de praktijk ongeveer max. 90% zijn. Of kom ik dus uit op een paneel met max. ongeveer 222Wp.
Als je dan weet dat het vooral de stroom is die zakt bij een lagere instraling wil dit dus zeggen een max. stroom van ongeveer 6,88A bij een
werkingsspanning van ongeveer 32,25v. Als je dan de verrekening doet naar een spanning van 14,7V, kom je dus uit op 15,09A. Nog steeds onder
de ideale NMOT-standaard en zonder verdere systeemverliezen.
Als je dan ook weet dat je een batterij best laad met een laadstroom van 10 tot 15% van de batterijcapaciteit is dit een tweede reden waarom ik
de victron 75/15 genomen heb. Daar ik een AGM batterij heb van 115Ah. ter info: https://www.q-cells.nl/uploads/tx_abdow ... v01_NL.pdf
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door kampo »

Bedankt voor je toelichting. :thumbup:
Kan je ook iets vertellen over de gegarandeerde levensduur van een solar omvormer bij jullie op het werk ?
Ik dacht dat dat 10 jaar was bij normale belasting en op voorwaarde dat ze in een woning koud aan de muur hangen.
Of is het nu al langer ?
Groeten Kampo
camperdiksmuide
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door camperdiksmuide »

Hey Kampo,
ja hoor. Toen ik 12 jaar geleden begon in de pv-markt huishoudelijke installaties was de te verwachten levensduur die tot gangbaar mij
vermeld werd ongeveer 7-8 jaar. Wij verkopen vooral SMA omvormers waar er reeds jarenlang 5 jaar fabrieksgarantie standaard inbegrepen zit.
Ondertussen bemerkt men wel dat een kwalitatieve omvormer langer meegaat dan die 7-8 jaar, en verteld men nu in de markt dat deze 10-12 jaar
meegaan. Ook is het zo dat een bv. bij SMA men garantie kan bijkopen in stappen van 5 jaar en dit tot 20 jaar. Opmerkelijk toch voor een product die na
7-8 jaar of na 10-12 jaar zou moeten vervangen worden.
Sinds een aantal jaar zijn wij ook verdeler geworden van Enphase die standaard op hun micro-omvormers of paneel-omvormers een garantie geven van
20 jaar (indien gemonitord !, anders slechts 2 jaar). Enphase misbruikt commercieel dit feit door dus te stellen dat je veel beter zit bij hen dan bij een
stringomvomer die dus na 7-8 of na 10-12 jaar defect zou moeten zijn.
Ook zien we dus heel vaak in (vergelijkende) terugverdien tabellen een knik in deze bij een stringomvormer rond deze vooropgesteld levensduur van 7-8 of 10-12 jaar.
Sinds een 2-tal jaar zijn we ook verdeler geworden van Huawei omvormers die standaard 10 jaar fabrieksgarantie geven, kwalitatief zeer degelijke zijn,
en goedkoper gepositioneerd zijn dan SMA.
Echter is SMA gevestigd kwaliteitsmerk (vergelijk met Victron) die een zeer mooi totaal omvattend softwareplatform heeft (Sunny Portal) die toekomst gericht kaar is voor smart grid home toepassing. Dit is iets waar andere merken nog niet kunnen aan tippen.
Maar puur praktijk gericht raad ik dus aan een omvormer in een temperatuur stabiele omgeving te plaatsen zoals bv. de garage. De omvormer correct te dimensioneren tov het vermogen van de zonnepanelen, de oriëntatie en de hellingshoek. En dan ben ik er van overtuigd dat de meeste omvormers ipv 7-8 jaar of 10-12 jaar, gemakkelijk eerder de vooropgestelde 20 jaar kunnen halen. Waarvan insiders bij SMA mij ook gemeld hebben dat ze voor deze levensduur ontworpen en gebouwd zijn.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door Kroppie »

ik heb voor mijn huisinstallatie welke ik 12 jaar geleden geplaatst heb, ook een sma 2500 omvormer, gebruikt.
een 2e hands ding uit duitsland gehaald wat volgens de toenmalige eigenaar toen 13 jaar oud was.
dat ding voor mijn installatie van 1200Wp gebruikt en het geheel functioneerd al 12 jaar zonder problemen, en is dus ondertussen al op jubileumleeftijd(25jr), maar stil going strong.
sma is dan ook wel kwaliteit, en de omvormer(2500watt) kan op zijn sloffen die 1200Wp van de panelen verwerken

dat is mijn ervaring.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie