MPPT regelaar vervangen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door Janpinz »

Toch zou ik mijn SMA niet in de camper willen, want daar ging het toch om...ding woog 80 kg :crazy:
camperdiksmuide
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door camperdiksmuide »

Is een antwoord en uitleg op de laatste post van Kroppie.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door Kroppie »

is idd een zwaar ding, maar ook bedoeld voor een stationaire opstelling in b.v een huis installatie, en ook gezien het vermogen niet bedoeld voor camper gebruik.
mijn reactie op het bericht daarvoor was meer om de kwaliteit van in dat bericht genoemd merk sma te onderstrepen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door gsm »

SMA is voor mij top, ik heb de SB 5000TL nu 7 jaar hangen en werkt samen met Sunny Portal nog steeds perfect. :thumbup:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door Janpinz »

Die van ons ging na 5 mnd stuk. Opgehaald voor reparatie door de leverancier.
Niks ervan, zei SMA! Dan zit die klant voor onbepaalde tijd zonder. Direct een nieuwe ophangen!
:clap: :clap:
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door Camperic »

camperdiksmuide schreef:
vr 27 mar 2020, 23:16
Zo, even een woordje uitleg omtrent mijn keuze voor 330Wp paneel op de victron 75/15.
Eerst en vooral het paneel, had net plaats om één huispaneel te plaatsen met deze afmetingen.
Op het werk zijn wij Belgisch dealer voor Q-cells panelen, dus vandaar de keuze voor het momentele standaard
huispaneel van 330Wp.
Nu is het zo dat die 330Wp een vermogen indicatie is onder labo omstandigheden namelijk volgens de STC-standaard.
Een meer realistisch beeld krijg je onder de labo omstandigheden volgens NMOT-standaard. Dan is dat paneel van 330Wp
plots maar een paneel van 246,5Wp. JA, ook jullie panelen hebben deze verhouding!!! Als je paneel plat ligt op het dak kan je nooit
de maximum instraling hebben, maar zal dit in de praktijk ongeveer max. 90% zijn. Of kom ik dus uit op een paneel met max. ongeveer 222Wp.
Als je dan weet dat het vooral de stroom is die zakt bij een lagere instraling wil dit dus zeggen een max. stroom van ongeveer 6,88A bij een
werkingsspanning van ongeveer 32,25v. Als je dan de verrekening doet naar een spanning van 14,7V, kom je dus uit op 15,09A. Nog steeds onder
de ideale NMOT-standaard en zonder verdere systeemverliezen.
Als je dan ook weet dat je een batterij best laad met een laadstroom van 10 tot 15% van de batterijcapaciteit is dit een tweede reden waarom ik
de victron 75/15 genomen heb. Daar ik een AGM batterij heb van 115Ah. ter info: https://www.q-cells.nl/uploads/tx_abdow ... v01_NL.pdf
Duidelijk verhaal :thumbup:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: MPPT regelaar vervangen?



Bericht door kampo »

camperdiksmuide schreef:
za 28 mar 2020, 9:36
Hey Kampo,…Maar puur praktijk gericht raad ik dus aan een omvormer in een temperatuur stabiele omgeving te plaatsen zoals bv. de garage. De omvormer correct te dimensioneren tov het vermogen van de zonnepanelen, de oriëntatie en de hellingshoek. En dan ben ik er van overtuigd dat de meeste omvormers ipv 7-8 jaar of 10-12 jaar, gemakkelijk eerder de vooropgestelde 20 jaar kunnen halen. Waarvan insiders bij SMA mij ook gemeld hebben dat ze voor deze levensduur ontworpen en gebouwd zijn.
Bedank voor je interessante bijdrages !
Precies en dat is ook mijn huidige conclusie van al die elektronische toestellen als omvormers. Ik heb er al te veel weten stuk gaan. Goed dat dit bij andere forumdeelnemers zo lang meegaat. Ze herhalen hun eigen succes zo vaak dat de onervaren forumlezer hier nog ongenuanceerd verkeerde conclusies uit zou trekken …

Zelfs Victron, Mastervolt, Steca solarregelaars en andere inverters gaan niet eeuwig mee. Vroeger kreeg je bij Victron 2 jaar garantie en dat is nu opgetrokken naar 5 jaar en tegen betaling van een meerprijs kan je dacht ik 10 jaar kopen. Maar eerlijk ? ze gaan niet minder stuk als vroeger.

Elektronische onderdelen slijten door intensief gebruik en versneld onder invloed van temperatuur, vocht en trillingen. “Automotive grade electronics” en respect voor normen, als die erop staan, geven je als onervaren consument een extra zekerheid van kwaliteit en geschikt voor toepassing in een camper.
Je kan het erop wagen maar je kan “voor een paar euro meer” ook gewoon juist dimensioneren. De belasting van de solar regelaar zal dan wat minder zijn als bij “onder” dimensioneren, zodat de te verwachten levensduur wat langer kan zijn.
Vast staat ook dat niet iedere producent het even nauw neemt met de kwaliteit of zelfs ronduit liegt zoals je kan zien aan de valse MPPT china regelaar van TS die volgens het filmpje zelfs een slechte PWM regelaar is.
Groeten Kampo
Plaats reactie