De eBike-accu: laadmogelijkheden?
De eBike-accu: laadmogelijkheden?
eBike accu's hebben een aparte aansluiting om te laden. Ik vraag mij af of het ook mogelijk is te laden via de 'uitgang' van de accu. Ik ben het nu aan het testen op mijn Sparta-accu en dat lijkt te werken. Wat ik niet weet of hiermee de BMS wellicht wordt omzeild. Daar zit ik natuurlijk niet op te wachten. Wie heeft hierover mee informatie?
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: eBike accu laadmogelijkheden
Wat zou dan het voordeel zijn?
Dit soort acties verwacht je eigenlijk pas op quarantaine-dag 11, of zo...
Dit soort acties verwacht je eigenlijk pas op quarantaine-dag 11, of zo...
Re: eBike accu laadmogelijkheden
Het 'voordeel' is o.a. dat je niet meer op zoek hoeft naar die exotische laadstekkers. En inderdaad, je moet jezelf een beetje bezighouden....
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: eBike accu laadmogelijkheden
Maar die uitgangen zijn ook allemaal anders, en zijn daar dan niet-exotische stekkers voor?
Voltage is zelfde ?
Voltage is zelfde ?
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15352
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: De eBike-accu: laadmogelijkheden?
Ja, als de accu al wordt geladen, wordt het BMS er omzeild! Via de laadingang wordt de stroom (verdeeld) over de cellen.Charm schreef: ↑di 24 mar 2020, 16:38eBike accu's hebben een aparte aansluiting om te laden. Ik vraag mij af of het ook mogelijk is te laden via de 'uitgang' van de accu. Ik ben het nu aan het testen op mijn Sparta-accu en dat lijkt te werken. Wat ik niet weet of hiermee de BMS wellicht wordt omzeild. Daar zit ik natuurlijk niet op te wachten. Wie heeft hierover mee informatie?
Voor wat betreft de Sparta, als dat de oude accu's zijn NiMh, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Hier zit geen BMS in.
Dus, voor de zekerheid, gewoon via de normale aansluiting opladen.
Voor wat betreft die exotische laadstekkers, als je die al hebt, is het dus helemaal oppassen, maar ik meen mij te herinneren dat deze beslist ook niet via de afname stekker te laden zijn. Als het inderdaad die ovale 3 polige stekker is, is er ook een hulpspanning nodig om de BMS te sturen. In dat geval kan je de originele stekker van de originele lader gebruiken. Knip deze halverwege de kabel door. Maak daarna aan beide zijden van die kabel een XLR 3 stekker. Nu kan je het origineel weer gebruiken en het extra stukje kabel met stekker kan je dan ook voor de alternatieve lader gebruiken.
viewtopic.php?f=10&t=8464296&p=1853492& ... h#p1853475
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Re: De eBike-accu: laadmogelijkheden?
@Janpinz: de uitgang is inderdaad ook voorzien van een exotische connector. Alleen zijn die tamelijk groot en de pinnen erg makkelijk toegankelijk. Met een stukje huisvlijt is op eenvoudige wijze een aansluiting te realiseren; zie foto.
@Rudy. Het betreft een Li-ion battery pack. Ik heb hiervoor al een eigengebouwde lader in gebruik (Arduino based) die via de charge connector laadt. So far so good. Ik ben gewoon benieuwd of laden ook kan via de load connector. Veel commercieel verkrijgbare BMS-en hebben namelijk een afzonderlijke load port (vaak aangeduid met P port) en charge port (aangeduid met C port). Je kunt ze afzonderlijk gebruiken maar het hoeft niet. Ik ben momenteel aan het laden via de load port. Dat werkt dus wel en ik ga (proberen te) onderzoeken of de BMS gewoon zijn werk blijft doen.
@Rudy. Het betreft een Li-ion battery pack. Ik heb hiervoor al een eigengebouwde lader in gebruik (Arduino based) die via de charge connector laadt. So far so good. Ik ben gewoon benieuwd of laden ook kan via de load connector. Veel commercieel verkrijgbare BMS-en hebben namelijk een afzonderlijke load port (vaak aangeduid met P port) en charge port (aangeduid met C port). Je kunt ze afzonderlijk gebruiken maar het hoeft niet. Ik ben momenteel aan het laden via de load port. Dat werkt dus wel en ik ga (proberen te) onderzoeken of de BMS gewoon zijn werk blijft doen.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15352
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: De eBike-accu: laadmogelijkheden?
Dat doet hij zéér waarschijnlijk niet, Egbert!
Het laden vanaf de uitgang kan, in sommige gevallen, een zetje zijn als de normale fietslader de accu niet meer herkend omdat hij te leeg is geworden. Dan kan je een 36 V accu via deze wijze opkrikken naar ong. 25 V waarna de originele lader het weer kan overnemen.
Het laden vanaf de uitgang kan, in sommige gevallen, een zetje zijn als de normale fietslader de accu niet meer herkend omdat hij te leeg is geworden. Dan kan je een 36 V accu via deze wijze opkrikken naar ong. 25 V waarna de originele lader het weer kan overnemen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Re: De eBike-accu: laadmogelijkheden?
Ja hoor, de accu is opgeladen. Het laadproces is zojuist afgerond Hij was 36V en is nu opgeladen tot 42V. Blijft natuurlijk de vraag of dit een goede weg is. Inmiddels ben ik daarachter. Het antwoord geeft plaatje B. Dit toont een BMS met gescheiden laadingang (to charger) en ontlaaduitgang (to load). Als je probeert te laden via de laadingang omzeil je de bovenste mosfet via zijn shuntdiode. Dat is niet de bedoeling. Balanceren gebeurt nog wel maar de controle over het laadproces is weg.
- Bijlagen
-
- electronicdesign_com_sites_electronicdesign.com_files_uploads_2015_02_Intersil_Roderick_Fig2b.png (110.53 KiB) 270 keer bekeken
-
- electronicdesign_com_sites_electronicdesign.com_files_uploads_2015_02_Intersil_Roderick_Fig2a.png (106.45 KiB) 270 keer bekeken
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.