Weinig Amperes op de sigarettenaanstekers

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2245
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Weinig Amperes op de sigarettenaanstekers



Bericht door M2 »

Uit de beide sigarettenaanstekers van onze bus (ducato 2010), komt maar bar weinig ampère.
Als ik er een metertje tussen zet dan geeft die hooguit 1 ampere aan, maar meestal nog wat lager. We hebben daar de telefoons soms aanhangen tijdens het rijden, en mogen al blij zijn dat ze niet verder leeglopen tijdens het gebruik.
Meestal laden we gewoon via een van de stopcontacten (wel of niet via omvormer) maar het is toch wel handig om de telefoons tijdens het rijden bij de hand te hebben en te kunnen laden in de cabine.
Nou ben ik niet zo'n elektroneut dus vraag mij af of en hoe dit is te veranderen.

Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
PE1OPQ Theo
Berichten: 4573
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: weinig ampere op de sigarettenaanstekers



Bericht door PE1OPQ Theo »

Wat voor metertje heb jij hier voor gebruikt?
Dat je dit zomaar af kunt lezen.

Theo
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: weinig ampere op de sigarettenaanstekers



Bericht door Premiumliner »

Dat u geen elektroneut bent is, gelet op de inhoud van uw bericht, mij volkomen helder! :-B :lol3:
U doet er verstandig aan u van verder onderzoek te onthouden en deze vraag bij uw garage of een "echte" deskundige neer te leggen!
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: weinig ampere op de sigarettenaanstekers



Bericht door 't Busje »

1 A bij 12 V komt overeen met ruim 2 A bij 5 V. Een telefoon wordt meestal opgeladen met 0,5 A bij 5 V. Dus alles klopt en je telefoon loopt onderweg niet leeg.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: weinig ampere op de sigarettenaanstekers



Bericht door Atoz »

Premiumliner schreef:
ma 09 mar 2020, 13:38
Dat u geen elektroneut bent is, gelet op de inhoud van uw bericht, mij volkomen helder! :-B :lol3:
U doet er verstandig aan u van verder onderzoek te onthouden en deze vraag bij uw garage of een "echte" deskundige neer te leggen!
Beter dat dan het onvermogen om met mensen om te gaan.

Aan de vraagsteller
Met welke meter heb je dat waar gemeten?
Kan ook het gevolg van slechte laadkabels zijn.
Welk type telefoon? Samsung of Apple?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: weinig ampere op de sigarettenaanstekers



Bericht door eef van baal »

Heb je de zekeringen onder de motorkap al gecontroleerd en doorgemeten ?

camperen is mijn lust en leven. mijn eerste zelfbouw was van 1978 Toyota hiace

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: weinig ampere op de sigarettenaanstekers



Bericht door jansloos »

Staat in het boekje van de camper. Bij het hoofdstuk zekeringen.
Sigarettenaansteker. Meestal 10A.

Dat wat u gemeten hebt, - de vraag inderdaad hoe-, is waarschijnlijk de laadstroom voor de telefoons.

Meet u met zo'n metertje tussen de USB kabel?
Dan is dat de laadstroom naar de telefoon.
Geen zorg dus. Gaat goed zo.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2245
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: weinig ampere op de sigarettenaanstekers



Bericht door M2 »

premiumliner schreef:Dat u geen elektroneut bent is, gelet op de inhoud van uw bericht, mij volkomen helder! :-B :lol3:
Ik had gehoopt dat u een deskundig antwoord had gehad voor deze leek :thumbup:

Hier mijn telefoon aan het stopcontact. Als ik hem met dezelfde kabel in de sigarenaansteker doe in een plug die 2.4 kan afgeven dan zakt het onder de 1 ampere.
En mag ik blij wezen dat de telefoon niet verder leeg loopt.
Bijlagen
amperemeter_v2.jpg
amperemeter_v2.jpg (59.99 KiB) 460 keer bekeken
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
WimZ
Berichten: 1814
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: weinig ampere op de sigarettenaanstekers



Bericht door WimZ »

Hoe vol is de telefoon met beide keren meten? Als mijn telefoon bijna vol is dan is het laden ook nog maar een 0,35 A
En de adapter op de sigarettenaansteker kan wel zeggen tot 2,4 A maar of hij dat ook echt doet?
DJSmiley
Berichten: 4032
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: weinig ampere op de sigarettenaanstekers



Bericht door DJSmiley »

Is die 2.4A bij 5V?

Als je telefoon een slimmere standaard ondersteunt en je autostekkertje dat niet levert dan zal er ook weinig zinnig vermogen geleverd kunnen worden. Dat zou prima verklaren dat je met een goede bv QuickCharge3 lader op 230V een klap sneller laad dan met een 2.4A 5V lader, waarbij de telefoon maar 0,5A gebruikt...

Overigens levert je sigaretteaansteker geen stroom, het apparaat bepaald wat er gaat lopen. In jouw geval zit het probleem dus in de gebruikte USB lader.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 964
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: weinig ampere op de sigarettenaanstekers



Bericht door Metor »

Duidelijk. Hier zie je dat de telefoonoplader in een 230V gevoed USB contact bijna 2.8A trekt.
Je 12V aansteker USB plug heeft max. 2.4A. Die kan het vermogen benodigd dus niet aan en plug gaat in de beveiliging (de 5V zakt in elkaar). Gevolg is de 1A laadstroom die nog resteert.
Remedie een andere 12V USB plug nemen die meer ampere kan leveren.
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 15:55
Locatie: Uelsen (Dld)

Re: weinig ampere op de sigarettenaanstekers



Bericht door Xenon »

M2 schreef:
ma 09 mar 2020, 14:02
premiumliner schreef:Dat u geen elektroneut bent is, gelet op de inhoud van uw bericht, mij volkomen helder! :-B :lol3:
Ik had gehoopt dat u een deskundig antwoord had gehad voor deze leek :thumbup:

Hier mijn telefoon aan het stopcontact. Als ik hem met dezelfde kabel in de sigarenaansteker doe in een plug die 2.4 kan afgeven dan zakt het onder de 1 ampere.
En mag ik blij wezen dat de telefoon niet verder leeg loopt.
De lader in uw sigarettenaanstekerplug kan 2.4A leveren? Welnu, het ziet ernaar uit dat uw telefoon net iets meer stroomsterkte vraagt (2.76A).
Het is aannemelijk dat uw 2.4A-lader van een beveiliging is voorzien, die voorkomt dat de lader te heet wordt en uiteindelijk in rook op zal gaan, met als gevolg dat de lader de laadstroom (sterk) beperkt. Zoniet, had u inmiddels een typische 'electronica-brandlucht' kunnen waarnemen, want dat doen laders zonder zo'n ingebouwd beveiligingcircuit.

Kortom: uw "2.4-lader" is niet geschikt voor het laden van uw telefoon (waarschijnlijk een wat modernere smartphone met 'fastcharge' eigenschappen?). Heeft de lader meerdere USB-uitgangen? Dan kan het ook nog wel eens zo zijn dat die maximale 2.4A als totaal voor alle USB-uitgangen geldt.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: weinig ampere op de sigarettenaanstekers



Bericht door Aloys »

't Busje schreef:
ma 09 mar 2020, 13:40
1 A bij 12 V komt overeen met ruim 2 A bij 5 V. Een telefoon wordt meestal opgeladen met 0,5 A bij 5 V. Dus alles klopt en je telefoon loopt onderweg niet leeg.
Nou, loopt niet leeg...
Mijn telefoon zit onderweg in een houdertje voor het raam. Hij hangt daarbij permanent
aan de lading. Hij heeft het dan druk: hij is de hotspot, GPS-tracking staat aan, hij toont
een meebewegende Google-map van de omgeving, zijn verlichting staat op hoog. Soms staat
mijn geocaching-app (c:geo) ook nog aan, op de achtergrond draait dan nog een OSM-kaart
met alle geocaches die we onderweg passeren...
Het gebeurt dan wel eens dat er méér stroom uit de telefoon gaat dan er in komt :D
Soms waarschuwt de telefoon daar zélf voor! Remedie: dan zet ik het scherm een tijdje uit.

Maar inderdaad, zoals hierboven al beschreven: het probleem is niet de sigarettenaansteker,
die kan meestal wel 10A aan stroom leveren (bij 12V = 120 Watt). Het is de omzetter die je
daarin drukt: het "aanstekertje" die de 12V omzet in de usb-spanning van 5V.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2245
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: weinig ampere op de sigarettenaanstekers



Bericht door M2 »

Dank voor alle antwoorden.

k zal straks in de camper nog eens een andere usb lader voor in de sigarettenaansteker gaan proberen.
Maar er is me hier nu ook wat anders opgevallen.
Ik heb een Moto g6 plus met een snellaadstekker van 5v/3a. Dat is die van de foto met ongeveer 2.8a laadstroom.
ik heb nu de kabel eens in een samsunglaadstekker gestoken van 5v/2a, en zie die dan maar 0.5 afgeven. Dat gaat mijn petje dan even te boven, maar ik moet denk ik jullie reacties nog maar eens heel goed nalezen.

Alsnog en tot zover bedankt!

Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Plaats reactie