Twee accu's maar plus en min slechts op één accu aangesloten
Twee accu's maar plus en min slechts op één accu aangesloten
Hoi,
bij inspectie in mijn camper vond ik 2 huishoudsbatterijen in de dubbele bodem.
Na de kabels wat gevolgd te hebben merk ik dat het niet helemaal goed is aangesloten.
De afname van de + en - zitten op dezelfde batterij aangesloten en niet + op de ene batterij en - op de andere batterij.
Naar mijn weten zou het zo in elkaar moeten zitten? Kan er een reden zijn (buiten dat kabel te kort is) dat ze het zo aangesloten hebben?
Dus:
Batterij 1 komt stroom binnen en gaat stroom buiten en gaat stroom naar batterij 2
Batterij 2 krijgt alleen stroom binnen van batterij 1 (+ op +, - op -), geen stroom uit.
bij inspectie in mijn camper vond ik 2 huishoudsbatterijen in de dubbele bodem.
Na de kabels wat gevolgd te hebben merk ik dat het niet helemaal goed is aangesloten.
De afname van de + en - zitten op dezelfde batterij aangesloten en niet + op de ene batterij en - op de andere batterij.
Naar mijn weten zou het zo in elkaar moeten zitten? Kan er een reden zijn (buiten dat kabel te kort is) dat ze het zo aangesloten hebben?
Dus:
Batterij 1 komt stroom binnen en gaat stroom buiten en gaat stroom naar batterij 2
Batterij 2 krijgt alleen stroom binnen van batterij 1 (+ op +, - op -), geen stroom uit.
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Re: 2 batterijen maar + en - alleen maar op 1 batterij aangesloten
De best-practice is idd + op accu 1, - op accu 2 bij parallel schakelen.
Reden is dat de kabelverliezen daarmee gelijk blijven bij beide accu's en ze dus gelijkmatig op- en ontladen.
Met de 2e accu parallel aan de eerste zoals bij jouw, kunnen, in theorie, de accu's niet gelijk geladen/ontladen worden, door de spanningsval in de kabels tussen accu 1 en accu 2.
In de praktijk is het echter verwaarloosbaar. De spanningsval wordt bepaald door de draaddikte en het verbruik. In de praktijk is er
- een dikke/korte kabel tussen beide accu's
- Een laag verbruik gemiddeld.
Het wordt pas echt merkbaar als je (bv) een 2000W omvormer continue vol vermogen gebruikt en 25mm2 tussen de accu's hebt liggen.
Maar bij normaal recreatief gebruik is de gemiddelde stroom een klap lager en als er al een omvormer is (=grootste zuiper dus de grootste potentiele spanningsval in de kabel) dan is dat maar kortstondig gebruik meestal.
Reden is dat de kabelverliezen daarmee gelijk blijven bij beide accu's en ze dus gelijkmatig op- en ontladen.
Met de 2e accu parallel aan de eerste zoals bij jouw, kunnen, in theorie, de accu's niet gelijk geladen/ontladen worden, door de spanningsval in de kabels tussen accu 1 en accu 2.
In de praktijk is het echter verwaarloosbaar. De spanningsval wordt bepaald door de draaddikte en het verbruik. In de praktijk is er
- een dikke/korte kabel tussen beide accu's
- Een laag verbruik gemiddeld.
Het wordt pas echt merkbaar als je (bv) een 2000W omvormer continue vol vermogen gebruikt en 25mm2 tussen de accu's hebt liggen.
Maar bij normaal recreatief gebruik is de gemiddelde stroom een klap lager en als er al een omvormer is (=grootste zuiper dus de grootste potentiele spanningsval in de kabel) dan is dat maar kortstondig gebruik meestal.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19159
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Twee accu's maar plus en min slechts op één accu aangesloten
Ik wist destijds ook niet wat het beste was, dus ik heb meer dan 10 jaar rondgereden met
dezelfde configuratie als wvansl, met 2 x 100A-accu's. Was op zich geen probleem, ik heb
het toen ook maar zo gelaten.
Wel had ik erg dikke kabels tussen de plussen en minnen van beide accu's.
dezelfde configuratie als wvansl, met 2 x 100A-accu's. Was op zich geen probleem, ik heb
het toen ook maar zo gelaten.
Wel had ik erg dikke kabels tussen de plussen en minnen van beide accu's.
Re: Twee accu's maar plus en min slechts op één accu aangesloten
Dus misschien is het handiger om het nu zo te laten.
Maar als ik een omvormer zou aansluiten, dan zou ik die wel beter zelf op de verschillende accus aansluiten of niet?
Of wordt dat een probleem aangezien dan deel wel "goed" zit en deel niet?
Maar als ik een omvormer zou aansluiten, dan zou ik die wel beter zelf op de verschillende accus aansluiten of niet?
Of wordt dat een probleem aangezien dan deel wel "goed" zit en deel niet?
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
-
- Berichten: 6871
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Twee accu's maar plus en min slechts op één accu aangesloten
Ik denk dat ik de enige eigenwijs hier ben als het gaat om kruislings aansluiten.
Ik denk nl dat t geen r of M. Uitmaakt.
Teken maar eens 2 accu's en teken de plus aan plus. Kabel dik genoeg, dat wel.
Er staat op die kabels gewoon de dynamospanning en de inwendige weerstand van de accu's bepaalt de laadstroom.
Ik denk nl dat t geen r of M. Uitmaakt.
Teken maar eens 2 accu's en teken de plus aan plus. Kabel dik genoeg, dat wel.
Er staat op die kabels gewoon de dynamospanning en de inwendige weerstand van de accu's bepaalt de laadstroom.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: Twee accu's maar plus en min slechts op één accu aangesloten
ach , het kost niks om er rekening mee te houden, en je voorkomt dat het misschien toch wat uit maakt , zeker met kabels die niet de optimale dikte hebben t.a.v. stroomsterkte en lengte, het heeft enkel een beetje aandacht met monteren nodig meer niet, meer ga ik er niet over zeggen.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Twee accu's maar plus en min slechts op één accu aangesloten
Idem hier.
Wanneer de accu's niet met echt heel grote stromen worden leeg getrokken is er echt geen probleem, je kunt zelfs zeggen dat eigenlijk de kabel ertussen dan te dun was.
Later vereffent de lading/spanning zich wel weer. Ik persoonlijk zou me over dat 'kruislings' aansluiten dan ook niet druk maken. Maar eenieder mag zijn eigen geloof uitdragen.
//Kees.
Wanneer de accu's niet met echt heel grote stromen worden leeg getrokken is er echt geen probleem, je kunt zelfs zeggen dat eigenlijk de kabel ertussen dan te dun was.
Later vereffent de lading/spanning zich wel weer. Ik persoonlijk zou me over dat 'kruislings' aansluiten dan ook niet druk maken. Maar eenieder mag zijn eigen geloof uitdragen.
//Kees.
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Re: Twee accu's maar plus en min slechts op één accu aangesloten
Ik heb het niet over mijn eigen accu’s dat is er maar een.
Maar ik heb al verschillende problemen gezien waarbij het, volgens mij, niet goed is aangesloten.
Maar ik heb al verschillende problemen gezien waarbij het, volgens mij, niet goed is aangesloten.
Re: Twee accu's maar plus en min slechts op één accu aangesloten
Maakt ook niet uit of je het "goed"of "fout" aansluit. Er zal altijd één accu eerst kapot gaan.
Ik ben wel overtuigd van invloed op de levensduur van mijn eigen accu's.
In de praktijk gaan er denk ik meer accu's (sneller) stuk vanwege te grote ontlaad-stromen of te diepe ontlading dan door het niet correct aansluiten van parallel geschakelde accu's
Ik ben wel overtuigd van invloed op de levensduur van mijn eigen accu's.
In de praktijk gaan er denk ik meer accu's (sneller) stuk vanwege te grote ontlaad-stromen of te diepe ontlading dan door het niet correct aansluiten van parallel geschakelde accu's
-
- Berichten: 6871
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Twee accu's maar plus en min slechts op één accu aangesloten
OK, stof tot nadenken :
En op deze manier aangesloten?
Evenwichtig toch?
En op deze manier aangesloten?
Evenwichtig toch?
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: Twee accu's maar plus en min slechts op één accu aangesloten
plus van de ene accu en min van de andere accu pakken is nog simpeler, kan je de afname kabels gewoon op de accuklem aansluiten, hoef je niet moeilijk midden in een kabel een aftakking te maken .
wat is het probleem nu eigenlijk?, dat er eigenlijk helemaal geen probleem is om het gewoon te doen zoals het hoort?.
jos
wat is het probleem nu eigenlijk?, dat er eigenlijk helemaal geen probleem is om het gewoon te doen zoals het hoort?.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 6871
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Twee accu's maar plus en min slechts op één accu aangesloten
Is ook een theoretische vraag.
Whats kebeurt nu?
Whats kebeurt nu?
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: Twee accu's maar plus en min slechts op één accu aangesloten
De tekening is in feite een ster-schakeling. Zoals ik altijd de accu's aansluit. Naar één centraal punt, dat makkelijk zichtbaar/bereikbaar is, de draden leggen. Bij meerdere accu's wel gelijke draden.
Voordeel ervan vind ik, dat je niet een veelvoud aan draden op de accupolen krijgt.
Wat er allemaal niet op de accu van de Frankia zat bij aanschaf afgelopen september. Zonder zekeringen uiteraard en diep weggestopt in de dubbele vloer onder een bak.
Voordeel ervan vind ik, dat je niet een veelvoud aan draden op de accupolen krijgt.
Wat er allemaal niet op de accu van de Frankia zat bij aanschaf afgelopen september. Zonder zekeringen uiteraard en diep weggestopt in de dubbele vloer onder een bak.