Foto-camera: welke te nemen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door Kubo »

Ook een tweede hands full frame body is zonde van het geld.
Met de gemiddelde full frame heb toch iets meer kennis nodig dan de gemiddelde P stand gebruiker.
Voor het geld koop je ook een goede nieuwe kwaliteit APS camera voor
Gewoon goed laten voorlichten, en jezelf afvragen wat je wilt.
De mensen in dit topic gebruiken allemaal midden klas camera’s en maken daar prachtige foto’s mee.
Laatst gewijzigd door Kubo op vr 14 feb 2020, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door Aloys »

Het ging ook om interieurfoto's van de binnenhuisarchitecte. En ik zou niet weten
waarom een full-frame meer kennis zou vereisen dan een spiegelreflex met een
kleinere sensor?

Mijn ervaring: een professionele spiegelreflex is eenvoudiger te bedienen dan zo'n
compact cameraatje met duizend-en-een instellingen, mogelijkheden en trucjes.
Waarom zeg ik dat? Omdat Louis opziet tegen ingewikkelde toestanden. :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door Kubo »

Mede omdat er op een goede full frame body geen P stand zit :wink:
Dus zul je toch iets meer kennis moeten hebben over instellingen.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door Aloys »

Kom nou toch...
Hier een foto van de Canon Eos 5D Mark IV, full frame, deze body kost € 3000,-
En waar staat die keuzeknop op ingesteld (op de foto van de fabrikant)?
Precies, op P.
Heb ook nog even de Nikon D780 gecheckt, ook een full frame van € 3000.
Oók deze dure Nikon heeft gewoon een Program-stand.
.
eos-5d-mark4.jpg
eos-5d-mark4.jpg (24.43 KiB) 254 keer bekeken
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door annoh »

@TS,
In een niet zo heel ver verleden heb ik veel fotoworkshops, fotocursussen en fotoweken gegeven, in binnen- en buitenland. Het viel mij vaak op dat mensen een camera hadden die niet aansloot bij hun verwachtingen.

Je geeft aan dat je een 'goede' foto wilt maken. Je maakt echter niet duidelijk wat jij daar onder verstaat. Een advies geven is daardoor eigenlijk onmogelijk.

Toch is er een simpele manier om er achter te komen welke camera bij je past om een voor jou een 'goede' foto te maken. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor de binnenhuis foto's die je partner maakt. Die zouden voor haar goed moeten zijn.

De methode is heel eenvoudig. Je neemt pakweg 50 of 100 foto's die jij of je vriendin al gemaakt hebt. Elke foto ga je systematisch en kritisch bekijken. Vind je een bepaalde foto goed? Waarom wel of juist niet? Als je die foto nog een keer zou nemen, wat zou je veranderen? Meer of minder op de foto? Meer of minder scherpte scherptediepte? Camera positie meter naar links of juist meter naar rechts? Je kan ook vragen stellen over belichting, contrast en scherpte. Et cetera.

Door een stapeltje foto's te evalueren weet je vanzelf hoe je volgende camera uitrusting eruit moet zien. Meer groothoek, of juist meer tele. Of je komt er achter dat je goede schoenen moet kopen om een stapje naar links of naar rechts te nemen om een mooiere compositie te krijgen. Of je komt er achter dat je moet leren belichten.

Ik ken diverse mensen die grootse aankoop plannen hadden. Door even wat tijd te stoppen in evaluatie konden die plannen aardig bijgesteld worden. Scheelde geld en de volgende miskoop.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door Kubo »

Oeps foutje van mij Aloys.
Dacht dat die body’s geen P hadden, zoals de 1D.
In mijn werkzame leven moesten we alles handmatige instellen. (Hasselblad).
Goed advies van annoh
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door Sandor Gora »

annoh schreef:
vr 14 feb 2020, 17:25
... Door een stapeltje foto's te evalueren weet je vanzelf hoe je volgende camera uitrusting eruit moet zien. Meer groothoek, of juist meer tele. ...
Wellicht ter aanvulling: als je je foto's digitaal hebt, kun je er een programmaatje op loslaten en zien welke focuslengte je het meest gebruikte. Dat geeft een indicatie over de (zoom)lens die je moet hebben. Er zijn er verschillende op het internet te vinden. Hierbij een plaatje van mijn gebruikte lengtes in 2019, gemaakt met ExposurePlot.
ExposurePlot 2019.jpg
ExposurePlot 2019.jpg (51.2 KiB) 218 keer bekeken
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door Going »

TS schrijft dat ie een heleboel Eos lensen heeft.
Dus een tweedehands Eos full frame body is waarschijnlijk het voordeligst om zijn en vriendins fotografie heruitvinden. Als TS zoveel lensen heeft is hij in het analoge tijdperk intensief met fotografie bezig geweest. Instellingen zijn absoluut niet anders tussen Analoog en Digitaal. voor een goede belichting is nog altijd hetzelfde diafragma opening * sluitertijd * ISO waarde. Het enige extra instelling is de Witbalans in digitaal. Maar die houdend op automatic blijkt in 95% van de opnames goed te zijn. Ook in analoog EOS was de P stand aanwezig.
TS u heeft volgens mij heel veel ervaring blijkens uw camera assesoires voorraad. Daarop voortbouwend brengt u terug naar wat u al weet en ik kan mijzelf niet voorstellen dat u in analoog niet fantastische foto's heeft gemaakt. Ga door met wat u al weet.
Ik denk als u bij mij kwam in de 25 jaar ik ook in de fotovakhandel bezig was u dit professional advies kreeg.
Eending is zekerheid. De beste foto's ooit gemaakt kwamen voort uit de routine die de fotograaf heeft
met zijn apparatuur.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door Vertrokken2 »

Wat anders is is dat je tegenwoordig veel meer kunt spelen met je ISO. Eigenlijk hebben we er een derde factor bij voor je belichting. In het analoge tijdperk stelde je dat per rolletje in. En hoger dan ISO 800 kwam je haast niet vanwege de korreligheid.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Dorsthorst
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 20:55
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door Dorsthorst »

Hoi allemaal,
Pfff... het wordt er niet makkelijker op :-?
Going denkt dat ik vroeger bijna professor fotografie was. Die Caonon spiegelreflex camera met diverse lenzen erbij behoorde toe aan de ex van mijn vriendin ( ongeveer 25 jaar geleden of zo ) en is achtergebleven.............. :-B Omdat we geen rolletjes meer wilden kopen hebben ik in 2008 een digitale camera gekocht omdat ik een 16 daagse motorreis door Amerika ging maken, merk Olympus. Dat was een absolute miskoop, wat een waardeloze camera was dat, ik heb er tijdens die reis wel 500 foto's mee gemaakt, ik geloof dat er 10 mooi geworden waren, de rest was flets, onduidelijk,te donker, ik heb de camera weggegeven aan de buurjonge :bang: Daarop een canon Ixus aangeschaft die beter beviel en waarachtig met enige regelmaat mooie foto's uit komen, probleem is echter dat je bij licht tegen of schemer veel moet prutsen om uiteindelijk een mooie foto te krijgen. Bovendien zijn de twee batterijen die erbij zijn snel leeg en om dat mijn vriendin Doris op haar bedrijf een goede camera kan kopen ( afschrijven) besloten we dat het tijd werd voor iets nieuws, goeds, eenvoudig te bedienen, punt. Dat blijkt dus niet zo eenvoudig merk ik nu, ik had gehoopt dat meerdere personen hier op het forum hadden gezegd: koop een ..........., probleemloos foto's maken, altijd goed. En als er dan 4 het zelfde merk hadden genoemd dan had je enig idee wat goed zou kunnen zijn. We waren naar een fotozaak gegaan die dat merk ook voert, even navragen en kijken of ie ons geen ander merk wil aansmeren waar ie waarschijnlijk meer korting op heeft en klaar is kees. Ik merk dat ik me er dus toch maar even beter in verdiepen moet teneinde teleurstellingen te voorkomen en een beetje moet inlezen wat de verschillende begrippen nou precies betekenen, wordt vervolgd.
Dank alvast voor de vele info. :thumbup: :thumbup:
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door Adfur »

Ik heb al een jaar een Panasonic TZ200 met een 1 inch sensor. Deze compacte top camera heeft een 15x optische zoom. Je steekt hem gemakkelijk in je zak en is een zodoende een uitstekende travel camera. Sinds ik deze camera heb laat ik mijn Nikon D7100 meestal thuis en dat bevalt prima. Door de 1 inch sensor kun je flinke uitsnedes (crops) maken. Voordeel van deze camera t.o.v. veel andere compactcamera's is dat je bij b.v. veel zonlicht een optische zoeker hebt. Ook kun je alles zo nodig met de hand instellen. Een nadeel is dat deze camera niet echt goedkoop is, hoewel afgelopen jaar flink in prijs gezakt. Sony heeft vergelijkbare camera's, maar die kosten al gauw meer dan €1000,=
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door Bob Diesel »

Dorsthorst schreef:
za 15 feb 2020, 11:08
Hoi allemaal,
Pfff... het wordt er niet makkelijker op :-?
koop een ..........., probleemloos foto's maken, altijd goed. En als er dan 4 het zelfde merk hadden genoemd dan had je enig idee wat goed zou kunnen zijn. We waren naar een fotozaak gegaan die dat merk ook voert, even navragen en kijken of ie ons geen ander merk wil aansmeren waar ie waarschijnlijk meer korting op heeft en klaar is kees. Ik merk dat ik me er dus toch maar even beter in verdiepen moet teneinde teleurstellingen te voorkomen en een beetje moet inlezen wat de verschillende begrippen nou precies betekenen, wordt vervolgd.
Dank alvast voor de vele info. :thumbup: :thumbup:
Het merk Panasonic
is div x genoemd ,, het type is aan jullie :wink:
maar ook het model FZ 1000 word ook door anderen genoemd
is ook niet de duurste of goedkoopste ,dus goede prijs kwaliteit verhouding

suc 6 met jullie keuze
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door Adfur »

Bob Diesel schreef:
za 15 feb 2020, 11:39
Het merk Panasonic
is div x genoemd ,, het type is aan jullie :wink:
maar ook het model FZ 1000 word ook door anderen genoemd
is ook niet de duurste of goedkoopste ,dus goede prijs kwaliteit verhouding
De FZ 1000 steek je niet zo maar in je zak en heeft dezelfde sensor als de compacte TZ 200 en de eerder genoemde TZ 100.
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
Plaats reactie