Accu struggles
- Kampeermark
- Berichten: 320
- Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13
Accu struggles
Hallo,
Even een vraag los van mijn schema. In een wereld waar inmiddels meerdere soorten accu's bestaan voel ik mij toch een beetje bezwaard om een ouderwetse semi-tractie accu te installeren als HH accu.
Een LFP accu is een klein beetje over budget.
Momenteel een normale 110ah startaccu. Op de planning is een 180ah semi-tractie accu.
Liever wil ik een 110ah AGM accu, maar dan wel met een cyrix te schakelen aan mijn dynamo en dus start accu.
Moet bijvoorbeeld de start accu dan ook AGM worden? Is dit uberhaupt mogelijk?
Graag hoor ik de adviezen en vooral de mogelijkheden.
Even een vraag los van mijn schema. In een wereld waar inmiddels meerdere soorten accu's bestaan voel ik mij toch een beetje bezwaard om een ouderwetse semi-tractie accu te installeren als HH accu.
Een LFP accu is een klein beetje over budget.
Momenteel een normale 110ah startaccu. Op de planning is een 180ah semi-tractie accu.
Liever wil ik een 110ah AGM accu, maar dan wel met een cyrix te schakelen aan mijn dynamo en dus start accu.
Moet bijvoorbeeld de start accu dan ook AGM worden? Is dit uberhaupt mogelijk?
Graag hoor ik de adviezen en vooral de mogelijkheden.
Re: Accu struggles
die ouderwetse accu,s hebben anders wel jarenlang prima voldaan, en waarom bij een agm een cyrix, kan ook met een gewoon relais, dan word de startaccu niet met agm spanning geladen.
ligt ook een beetje aan het dagelijkse verbruik
jos
ligt ook een beetje aan het dagelijkse verbruik
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Accu struggles
Als je alleen de dynamo of een electroblock gebruikt voor het laden dan kun je die makkelijk koppelen met een gewoon relais.
Wel de AGM accu dan regelmatig laden met een gechikte lader die tot 14.7-14.8V kan laden.
Wel de AGM accu dan regelmatig laden met een gechikte lader die tot 14.7-14.8V kan laden.
- Kampeermark
- Berichten: 320
- Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13
Re: Accu struggles
Jos,
Dat ze het nog steeds doen, helemaal gelijk. Maar ik zit vooral met het gewicht. Een grote accu die je maar voor 50 procent kan gebruiken. Niet echt een hoog rendement in mijn beleving.
De cyrix? Lijkt mijn de beste oplossing. Ik wil de startaccu laden met de mppt (victron), en de HH accu met de dynamo. Als hier andere goede en geschikte manieren voor zijn laat ik mij graag adviseren.
Dat ze het nog steeds doen, helemaal gelijk. Maar ik zit vooral met het gewicht. Een grote accu die je maar voor 50 procent kan gebruiken. Niet echt een hoog rendement in mijn beleving.
De cyrix? Lijkt mijn de beste oplossing. Ik wil de startaccu laden met de mppt (victron), en de HH accu met de dynamo. Als hier andere goede en geschikte manieren voor zijn laat ik mij graag adviseren.
- dedruivenplukker
- Berichten: 7142
- Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08
Re: Accu struggles
Persoonlijk vind ik een zonnepaneel de ideale manier om de HH accu te laden.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Re: Accu struggles
Tja met die 50% ontladen zal je altijd mee te maken krijgen.Kampeermark schreef:Jos,
Dat ze het nog steeds doen, helemaal gelijk. Maar ik zit vooral met het gewicht. Een grote accu die je maar voor 50 procent kan gebruiken. Niet echt een hoog rendement in mijn beleving.
De cyrix? Lijkt mijn de beste oplossing. Ik wil de startaccu laden met de mppt (victron), en de HH accu met de dynamo. Als hier andere goede en geschikte manieren voor zijn laat ik mij graag adviseren.
Enkele agm accu’s daargelaten die ook als je ze regelmatig 80% ontlaadt nog voldoende laadcyclus heeft.
-
- Berichten: 6868
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Accu struggles
Hoeveel is het verschil tussen die "natte" en die "droge" accu in capaciteit?
En hoeveel verschil in gewicht?
En dan geef je zelf al een belangrijk punt. de centjes??
En hoeveel verschil in gewicht?
En dan geef je zelf al een belangrijk punt. de centjes??
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: Accu struggles
Maar waarom niet de HH accu laden met die MPPT, die startaccu wordt toch al geladen met de dynamo?Kampeermark schreef: ↑ma 10 feb 2020, 21:41De cyrix? Lijkt mijn de beste oplossing. Ik wil de startaccu laden met de mppt (victron), en de HH accu met de dynamo. Als hier andere goede en geschikte manieren voor zijn laat ik mij graag adviseren.
Die startaccu doet normaal gesproken niks tijdens een stop. Die HH accu moet aan de bak.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
- Kampeermark
- Berichten: 320
- Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13
Re: Accu struggles
Easybee,
Voornamelijk omdat mijn kachel ingebouwd zit in de bus. Al toen ik hem kocht. Dus ik wil dat de start accu ook geladen wordt vanaf de hh kant. En daar zit nou net het probleem..
Kosten: een agm deep cycle is per nuttig te gebruiken ah even duur. Wel schelen ze behoorlijk in gewicht en afmetingen.
Daar zit het probleem dus niet echt...
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Voornamelijk omdat mijn kachel ingebouwd zit in de bus. Al toen ik hem kocht. Dus ik wil dat de start accu ook geladen wordt vanaf de hh kant. En daar zit nou net het probleem..
Kosten: een agm deep cycle is per nuttig te gebruiken ah even duur. Wel schelen ze behoorlijk in gewicht en afmetingen.
Daar zit het probleem dus niet echt...
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Re: Accu struggles
Juist in de tijd dat je de kachel nodig hebt, zeg tussen oktober en april, moet je niet veel opbrengst van de zonnepanelen verwachten door een lage stand van de zon en vaker bewolkt weer dan in de zomermaanden.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Accu struggles
Afhankelijk van je locatie, dan..
Laatste drie maanden geen walstroom gebruikt, wél de dieselkachel!
Alleen een 300 Wp paneel...
Laatste drie maanden geen walstroom gebruikt, wél de dieselkachel!
Alleen een 300 Wp paneel...
Re: Accu struggles
Ook in het zuiden van Europa staat de zon 's winters lager dan 's zomers.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
- Kampeermark
- Berichten: 320
- Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13
Re: Accu struggles
Ik waardeer de ervaringen, maar mijn vraag is of het mogelijk is een agm accu te installeren icm een cyrix (of vergelijkbaar) en lood start accu.
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk