Review electra camper
-
- Berichten: 6869
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Review electra camper
Jos is scherp vandaag.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: Review electra camper
ben geslepen , werd te bot.
en niks beters te doen.
jos
en niks beters te doen.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Review electra camper
Iedereeen dank voor de input!
@jas en @arie In mijn tweede schema heb ik toch alle min aansluitingen achter de shunt gezet,zekerigen en draaddiktes gewijzigd en de noodstroom toegevoegd?
Maar hierbij mijn nieuwe versie (1.4) waar ik (bijna) alle opmerkingen heb verwerkt.
Aan de afnemerskant heb ik niet de draaddikte gewijzigd op volgorde van belasting. Dat was mij te veel werk. Tijdens montage zal ik de zwaarste belasting het dichts bij de aansluiting zetten. Hoewel ik mij het effect daarvan afvraag. Maar kwaad kan het niet,
Zekering naar de verdeeldoos heb ik naar 40A gebracht en naar de startaccu 60A. Deze waarden omdat ik al Mega fuse houders heb en daar geen 50 en 75A van zijn te krijgen.
Aantal opmerkingen die ik heb gekregen spreken elkaar tegen. Daar heb ik gekozen voor wat mij het beste lijkt.
Groet Roelof
@jas en @arie In mijn tweede schema heb ik toch alle min aansluitingen achter de shunt gezet,zekerigen en draaddiktes gewijzigd en de noodstroom toegevoegd?
Maar hierbij mijn nieuwe versie (1.4) waar ik (bijna) alle opmerkingen heb verwerkt.
Aan de afnemerskant heb ik niet de draaddikte gewijzigd op volgorde van belasting. Dat was mij te veel werk. Tijdens montage zal ik de zwaarste belasting het dichts bij de aansluiting zetten. Hoewel ik mij het effect daarvan afvraag. Maar kwaad kan het niet,
Zekering naar de verdeeldoos heb ik naar 40A gebracht en naar de startaccu 60A. Deze waarden omdat ik al Mega fuse houders heb en daar geen 50 en 75A van zijn te krijgen.
Aantal opmerkingen die ik heb gekregen spreken elkaar tegen. Daar heb ik gekozen voor wat mij het beste lijkt.
Groet Roelof
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
-
- Berichten: 6869
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Review electra camper
Heel verwarrend allemaal.
Nu kom ik weer met een opmerking:
Dat stopcontact voor de blauwe kast, waarom daar?
De multiplus schakelt zelf om, bij wel of geen walspanning.
Bij aan de paal, heb je direct de walspanning op je stopcont.
Bij vrij staan schakelt hij de stopcontacten via de omvormer.
Deze staat dan dus altijd aan?
Kan ook zijn dat je twee gescheiden cirquits wil.
O, ik zie. Er staat nood bij
Nu kom ik weer met een opmerking:
Dat stopcontact voor de blauwe kast, waarom daar?
De multiplus schakelt zelf om, bij wel of geen walspanning.
Bij aan de paal, heb je direct de walspanning op je stopcont.
Bij vrij staan schakelt hij de stopcontacten via de omvormer.
Deze staat dan dus altijd aan?
Kan ook zijn dat je twee gescheiden cirquits wil.
O, ik zie. Er staat nood bij
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Review electra camper
Op het gevaar af in herhaling te vallen. zie ook andere topics
Een zekering is er om een fout situatie in je bedrading te beveiligen en niet om het apparaat te beveiligen dat er aan hangt. Dus wanneer, bijv., een sluiting bij tussen de draden op de multiplus ontstaat dan helpt daar alleen een zekering in de aanvoerlijn.
Hetzelfde geldt wanneer de sluiting veroorzaakt wordt omdat een plus draad is door geschuurd/beschadigt waarbij sluiting naar massa (chassis) ontstaat. Omdat onbekend is waar de foutsituatie ontstaat moet de zekering zo dicht mogelijk bij of op de accuklem geplaatst worden. Ook een stukje van 10 cm kan kapot en heeft aan weerszijden een schroefaansluiting waar sluiting gemaakt kan worden.
De grootte van de zekering wordt bepaald door de maximale stroom die je mogelijk wil afnemen. Een multiplus 1600 kan 1600 W leveren (125A bij 12V) en zal dus in de orde van 150A gezekerd moeten zijn wil je het volle vermogen kunnen gebruiken.
Er wordt ook vaak aangehaald dat de draad niet bestand zou zijn om een bepaalde zekering te laten trippen. Maar in bij gevoegd plaatje kun je zien dat zelfs een draad van 0.75 mm2 (1m heen en terug) een zekering van 100A kapot krijgt bij sluiting naar massa. Bij 12V zou er theoretisch ~250 A kunnen lopen. Die zekering gaat echt wel stuk.
De draaddikte kies je daarom naar gelang je belasting een spanningsverlies kan hebben bij zijn belasting. Om even bij de multiplus en een theoretisch draadje van 0.75 mm2 te blijven. Wanneer de multiplus 4,75V verlies heeft dan zal deze niet meer werken. De meeste omvormers laten dan ook al snel, letterlijk, van zich horen. Bij een omvormer is het dus een goed idee om dikke kabel te nemen en de afstand kort te houden.
Dus in iedere kabel vanaf je accu minimaal één zekering. Direct op de accupool beginnen, bijvoorbeeld:
Of via een module (daar is tie weer) voor meerdere zekeringen:
In deze rode leidingen horen dus zekeringen geplaatst te worden!
Een zekering is er om een fout situatie in je bedrading te beveiligen en niet om het apparaat te beveiligen dat er aan hangt. Dus wanneer, bijv., een sluiting bij tussen de draden op de multiplus ontstaat dan helpt daar alleen een zekering in de aanvoerlijn.
Hetzelfde geldt wanneer de sluiting veroorzaakt wordt omdat een plus draad is door geschuurd/beschadigt waarbij sluiting naar massa (chassis) ontstaat. Omdat onbekend is waar de foutsituatie ontstaat moet de zekering zo dicht mogelijk bij of op de accuklem geplaatst worden. Ook een stukje van 10 cm kan kapot en heeft aan weerszijden een schroefaansluiting waar sluiting gemaakt kan worden.
De grootte van de zekering wordt bepaald door de maximale stroom die je mogelijk wil afnemen. Een multiplus 1600 kan 1600 W leveren (125A bij 12V) en zal dus in de orde van 150A gezekerd moeten zijn wil je het volle vermogen kunnen gebruiken.
Er wordt ook vaak aangehaald dat de draad niet bestand zou zijn om een bepaalde zekering te laten trippen. Maar in bij gevoegd plaatje kun je zien dat zelfs een draad van 0.75 mm2 (1m heen en terug) een zekering van 100A kapot krijgt bij sluiting naar massa. Bij 12V zou er theoretisch ~250 A kunnen lopen. Die zekering gaat echt wel stuk.
De draaddikte kies je daarom naar gelang je belasting een spanningsverlies kan hebben bij zijn belasting. Om even bij de multiplus en een theoretisch draadje van 0.75 mm2 te blijven. Wanneer de multiplus 4,75V verlies heeft dan zal deze niet meer werken. De meeste omvormers laten dan ook al snel, letterlijk, van zich horen. Bij een omvormer is het dus een goed idee om dikke kabel te nemen en de afstand kort te houden.
Dus in iedere kabel vanaf je accu minimaal één zekering. Direct op de accupool beginnen, bijvoorbeeld:
Of via een module (daar is tie weer) voor meerdere zekeringen:
In deze rode leidingen horen dus zekeringen geplaatst te worden!
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Re: Review electra camper
Valt wel mee hoor.
Dat is inderdaad voor nood. Als bv je multiplus stuk is en je wel aan de paal staat. Of, wat denk ik vaker voor gaat komen, thuis met je camper aan het werk bent, accu en multiplus buiten bedrijf zijn, maar toch spanning nodig hebt.
MAar weglaten kan natuurlijk net zo goed, kabel door het raamppje en je hebt het zelfde resultaat
Groet Roelof
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
Re: Review electra camper
Hoi albertrietjens,
Bedankt voor je feedback. Zinvol!
In mijn situatie ga ik met 1 kabel van de accu gelijk de kabelgoot in vevolgens uit de kunsstof goot bij de busbar komt. Totaal amper 30cm. En zelfs als de kabel van de busbar los laat kan deze mechanisch nergens kortsluiting maken. Ook niet uit de goot vallen.
Ik vind het in MIJN situatie dus een aanvaadbaar risico om daar geen zekering tussen te zetten. Maar ik realiseer mij dat mijn tekening geen afstanden of situatie vermeld. En op het forum is het handig om een algemene tekening te plaatsen die voor iedere situatie veilig is.
Ik heb dus maar even een layer toegevoegd aan mijn visio met wel deze zekering bij de accu zoodat deze tekening algemeen toepasbaar.
Zal ook de layer met monitoring toevoegen voor het complete plaatje
Groet Roelof
Bedankt voor je feedback. Zinvol!
Als je de hele thread leest zie je dat ik in de eerste tekening ook een zekering aan de accupool het getekend.albertrietjens schreef: ↑vr 07 feb 2020, 13:33Op het gevaar af in herhaling te vallen. zie ook andere topics
Een zekering is er om een fout situatie in je bedrading te beveiligen en niet om het apparaat te beveiligen dat er aan hangt. Dus wanneer, bijv., een sluiting bij tussen de draden op de multiplus ontstaat dan helpt daar alleen een zekering in de aanvoerlijn.
Hetzelfde geldt wanneer de sluiting veroorzaakt wordt omdat een plus draad is door geschuurd/beschadigt waarbij sluiting naar massa (chassis) ontstaat. Omdat onbekend is waar de foutsituatie ontstaat moet de zekering zo dicht mogelijk bij of op de accuklem geplaatst worden. Ook een stukje van 10 cm kan kapot en heeft aan weerszijden een schroefaansluiting waar sluiting gemaakt kan worden.
De grootte van de zekering wordt bepaald door de maximale stroom die je mogelijk wil afnemen. Een multiplus 1600 kan 1600 W leveren (125A bij 12V) en zal dus in de orde van 150A gezekerd moeten zijn wil je het volle vermogen kunnen gebruiken.
De draaddikte kies je daarom naar gelang je belasting een spanningsverlies kan hebben bij zijn belasting. Om even bij de multiplus en een theoretisch draadje van 0.75 mm2 te blijven. Wanneer de multiplus 4,75V verlies heeft dan zal deze niet meer werken. De meeste omvormers laten dan ook al snel, letterlijk, van zich horen. Bij een omvormer is het dus een goed idee om dikke kabel te nemen en de afstand kort te houden.
Dus in iedere kabel vanaf je accu minimaal één zekering. Direct op de accupool beginnen, bijvoorbeeld:
In mijn situatie ga ik met 1 kabel van de accu gelijk de kabelgoot in vevolgens uit de kunsstof goot bij de busbar komt. Totaal amper 30cm. En zelfs als de kabel van de busbar los laat kan deze mechanisch nergens kortsluiting maken. Ook niet uit de goot vallen.
Ik vind het in MIJN situatie dus een aanvaadbaar risico om daar geen zekering tussen te zetten. Maar ik realiseer mij dat mijn tekening geen afstanden of situatie vermeld. En op het forum is het handig om een algemene tekening te plaatsen die voor iedere situatie veilig is.
Ik heb dus maar even een layer toegevoegd aan mijn visio met wel deze zekering bij de accu zoodat deze tekening algemeen toepasbaar.
Zal ook de layer met monitoring toevoegen voor het complete plaatje
Groet Roelof
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
Re: Review electra camper
Allen,
Nieuwe versie met wat toevoegingen.
Als iemand het visio bestand wil moet je maar een PB sturen. Kan je het naar je eigen situatie aanpassen.
Groet Roelof
Nieuwe versie met wat toevoegingen.
Als iemand het visio bestand wil moet je maar een PB sturen. Kan je het naar je eigen situatie aanpassen.
Groet Roelof
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
Re: Review electra camper
Het gaat om de afstand tot aan de multiplus niet de busbar. Wanneer de kabel nét voor de multiplus sluiting maakt moet er ergens een zekering aanspreken...luinge schreef: ↑vr 07 feb 2020, 14:44In mijn situatie ga ik met 1 kabel van de accu gelijk de kabelgoot in vevolgens uit de kunsstof goot bij de busbar komt. Totaal amper 30cm. En zelfs als de kabel van de busbar los laat kan deze mechanisch nergens kortsluiting maken. Ook niet uit de goot vallen.
gr
René
Re: Review electra camper
voor dat soort momenten zijn getoonde en genoemde cf8 zekeringen een prachtige oplossing zekering en accupool klem in 1
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Review electra camper
Dat is in de laatste tekening afgedekt met een zekering van 200 A. Maar die moet dan wel geplaatst worden zoals Rene terecht opmerkt!!
Prima verbetering zo! Dus niet alleen dingen zo tekenen omdat wij dat leuk vinden, maar ook uitvoeren omdat het echt nodig is!
Prima verbetering zo! Dus niet alleen dingen zo tekenen omdat wij dat leuk vinden, maar ook uitvoeren omdat het echt nodig is!
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Re: Review electra camper
Met de 200A zekering op de juiste plaats mis ik alleen nog een kabeltje vanaf de min busbar naar het chassis (zoals bij de Multiplus) denk ik.
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
Re: Review electra camper
De min van de startaccu is in ieder geval op het chassis aangesloten, dus die min-busbar volgens het schema daarmee ook. Een deel van de minkabels is waarschijnlijk overbodig. Als het om een Ducato X250 of X290 of een van de Franse broertjes en zusjes gaat, zijn er prima massa-aansluitpunten, o.a. achter de treeplank van de rechtervoordeur.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Review electra camper
Min van de startaccu hangt aan het chassis. Dus dat hoeft naar mijn mening niet nog een keer.
Of je nu wel of geen min kabels aanlegt naar de eindpunten zijn ook al vele draadjes over geweest. Ik heb het wel gedaan, ieder moet dat voor zichzelf bepalen. Je kan dan ook weer de discussie opstarten of de min van de startaccu naar de hh accu nodig is, kan ook via massa. Ik ben er geen voorstander van, heb zelf enkele moeilijk te traceren storingen meegemaakt die mede door massa problemen ontstonden.
En voor de forumers die bezorgt zijn, ik ga braaf een cf8 zekeringen plaatsen aan de accupool
Of je nu wel of geen min kabels aanlegt naar de eindpunten zijn ook al vele draadjes over geweest. Ik heb het wel gedaan, ieder moet dat voor zichzelf bepalen. Je kan dan ook weer de discussie opstarten of de min van de startaccu naar de hh accu nodig is, kan ook via massa. Ik ben er geen voorstander van, heb zelf enkele moeilijk te traceren storingen meegemaakt die mede door massa problemen ontstonden.
En voor de forumers die bezorgt zijn, ik ga braaf een cf8 zekeringen plaatsen aan de accupool
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag