Review electra camper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Review electra camper



Bericht door luinge »

Nieuw versie.
Ik geloof dat ik alles heb verwerkt.
VanBnaarC_Electra_V12_klein.jpg
VanBnaarC_Electra_V12_klein.jpg (92.71 KiB) 904 keer bekeken
Groet Roelof
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Review electra camper



Bericht door Kroppie »

een zekering in de draad tussen paneel en regelaar is zinloos een schakelaar is wel handig en voldoet, (een zonnepaneel is een stroombron, bij kortsluiting stijgt de max stroom minder dan 10%), verder mis ik een zekering in de draad tussen accu en solar regelaar, nu zit die ook op de 100A zekering voor de rest maar die is te zwaar voor een draad van 10mm2.

en nog 1 opmerking de massa aansluiting van hh accu naar het chassis aansluiten op de shuntaansluiting waar ook de andere massa aansluitingen op zitten , dan meet je ALLES wat er in of uit die accu gaat

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 06 feb 2020, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Review electra camper



Bericht door luinge »

Hi Jos, bedankt voor je opmerkingen
Die automatische zekering had ik nog over, dus vandaar dat ik die tussen paneel en regelaar heb geplaatst. Is inderdaad alleen bedoeld als schakelaar.
Ik snap dat 100A te groot is voor de 10mm2, maar de lengte van de solar regelaar naar de zekering is minimaal. Zitten naast elkaar op het bord. Daarom acht ik het risico van sluiting zeer minimaal en heb ik die nu weg gelaten. Vind jij dat onverstandig?

Groet Roelof
Laatst gewijzigd door Dafluc op vr 07 feb 2020, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Review electra camper



Bericht door Kroppie »

in dat geval houden zo. :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Review electra camper



Bericht door 't Busje »

Wat is het nut van de met een pijl aangeduide 75A zekering bij de Cyrix, als je direct na de hh-accu al een 100A zekering in de plusleiding hebt zitten?
VanBnaarC_Electra_V12_kleinvraag.jpg
VanBnaarC_Electra_V12_kleinvraag.jpg (99.31 KiB) 887 keer bekeken
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Review electra camper



Bericht door DJSmiley »

Die 10A aardlek na je victron heeft trouwens geen nut aangezien je al een aardlek op je walstroom ingang hebt.

Als je perse een aardlek daar wilt dan zul je die selectief moeten maken, dus 10mA ofzo terwijl die op de walingang 30mA is.

Ik zou 'm vervangen voor een automaat van 10A

En voor je begint: Maar als ik op de omvormer draai? Dan is er geen walaarde en heb je een zwevend net en moet je isolatiebewaking toepassen (maar voor campers is dat niet vereist, itt tot bedrijfsautos waar buiten-de-bus mee gewerkt wordt)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Review electra camper



Bericht door jansloos »

Een vraag vn deze kant:?

Wat is de gedachte voor de aardlekschakelaar op die plek?
Maar dat is afhankelijk van de werking van de blauwe kast. Schakelt hij om van walstroom naar omvormer?

Dit behelst tevens het antwoord van DJSmiley. ALS je op de omvormer draait? Dan heb je een zwevende spanning. Maar hier niet. je ziet een aarde getekend aan de Victron. Dat betekend dat ze m aan 1 kant geaard, nee ik zeg het verkeerd. Victron heeft een kant als NUL uitgevoerd. Je kunt op die manier " een optater" van 230Volt krijgen als je contact maakt met de andere kant van die fase. Vandaar dat die aardlek daar wel op zijn plaats zit.
je kunt het uiteindelijk testen, door bv een klein lampje tussen aarde en de fase aan te sluiten. Dan moet de aardlek uitslaan.

De opmerking hiervoor, dat er al een aardlek "in de paal" zit, daar zijn hier al verschillende discussies over gevoerd. Hoe weet je zeker of er in de paal een aardlek zit??
Jouw eigen aardlek is alleen overbodig als er inderdaad een "in de paal" zit. Zit die er niet, heb je je eigen aardlek.

Wat ik nog vind ontbreken is een aarde direct UIT de CEE form wal aansluiting naar het chassis.

Dan nog de opmerking:
De zekering(automaat) vanuit het zonnepaneel. Dat is een thermische. Al dat soort zekeringen zijn thermisch. Tegen anderen die met een draadje werken en sneller zijn.
De thermische hebben even nodig om uit te schakelen. Het inwendige bimetaal moet eerst goed warm worden voordat hij uitschakelt. Nog een nadeel vind ik het trage afvallen. Hierdoor zou bij een flinke sluiting of zware overbelasting, een vlamboog kunnen ontstaan.

O, Zie nu dat Jos hier ook al over begon.
Dan nog een "montageopmerking" :
Monteer de zware verbruikers zo dicht mogelijk bij de ingang van de voeding, de inkomende draad dus.
In jouw tekening dus die 10mm2 helemaal naar onder.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Review electra camper



Bericht door luinge »

De aardlek aan de verbruikerskant vindt Victron wel nodig. En aan de primaire kant niet.
Die heb ik er later ingetekend voor de noodstroom voorziening.
De Victron heeft een ground relay, die volgens mij het porbleem wat jullie aankaarten voorkomt.

Vixtron.jpg
Vixtron.jpg (175.88 KiB) 856 keer bekeken
Groet Roelof
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Review electra camper



Bericht door jansloos »

Ik maar denken; wat moet ie dan met die ventilator :-B
Maar 't is de schroef van een boot.
Volgens mij was dit een tekening speciaal voor boten voor als die van walstroom gebruik maken.
Er is een mogelijkheid dat er corrosie optreed als het niet geaard zou zijn.
Daar weten de botenjongens hier wel meer van.

Denk.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Review electra camper



Bericht door luinge »

Dit stuk ging juist over boten met niet geleidende romp. Dus volgens mij vergelijkbaar met camper. In andere draadjes is daar ook al naar verwezen.
Metalen delen daarvan moeten allen worden verbonden en geaard via de Victron.
Maar misschien lees ik het verkeerd.
Zal voor de duidleijkheid Victron zelf vragen.
Groet Roelof
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Review electra camper



Bericht door Arie55 »

Heb wat ventilaties op je schema losgelaten. Omdat de multi+ dicht bij de accu opgesteld staat, kan het zo. Ik heb het ook zo gemaakt. Aardlek schakelaar is niet zinvol. Dat is meer voor huis situaties. Intern de multiplus zit er in de 12V kant een 200A zekering en aan de 230V uitgang zit een 16A automaat. Er zitten meer zekeringen in het apparaat, waar die voor zijn weet ik niet. Wat ook mogelijk is om de multiplus met een gewone schakaar aan/uit te schakelen. Mocht je aan de walstroom staan, is een multi control een bijna 'must have'. Even de toelaatbare stroom instellen en klaar... Heerlijk!
De (dikke) massa draad van de mulit+ op 1 plek is voldoende aan het chassis.

In de MPPT zit ook een zekering, of dat 20A, zal je moeten controleren. De schakelaar die je na de zonnpaneel hebt aangegeven, doe ik (binnen) met de connectie van de MC4 stekkers los te trekken. En zo vaak gebeurt dat niet. Die boel staat al 5 jaar aan.

Arie
Bijlagen
VanBnaarC_Electra_V0.2.jpg
VanBnaarC_Electra_V0.2.jpg (98.63 KiB) 802 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Review electra camper



Bericht door Kroppie »

de massa van de multiplus (OOK het kleine massaaansluitinggetje) moet niet aan de min van de accu maar aan de andere kant van de shunt, nu word het verbruik van de multi niet gemeten !

op de minpool van de hh accu mag ENKEL 1 zijde van de shunt zitten wil je reeel het verbruik kunnen meten, ALLE ander min en massa aansluitingen aan de andere kant van de shunt!!!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Review electra camper



Bericht door albertrietjens »

Even terug kijken naar gewijzigd schema van TS. Arie heeft het oude schema gebruikt!
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Review electra camper



Bericht door Arie55 »

dat klopt, in essentie is het/was het schema hetzelfde. Er was een nood aansluiting bijgekomen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie