Electra laadvraag

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 490
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Electra laadvraag



Bericht door HJM »

Waarden,
Blijft voor mij griezelige materie :) die electraverschillen dus vraag ik het maar weer aan jullie ::)
Op onze Pössl gaat een 110 w paneel komen, via een Victron mppt 75/10 moet deze de 2 stuks 95 kw hh gel accu's bijhouden.
Nu de stressvraag: ik wil ook mijn start accu kunnen laten bijladen in geval van......en daarvoor heb ik een automaatje dat bij laagspanning in de accu automatich het paneel de startaccu laat opladen, MAAR kan dit zomaar omdat dit een loodaccu is en zover ik weet deze met een lagere spanning moet worden geladen dan de gel accu?
Regels de mppt dit automatisch of moet er nog iets extra worden opgenomen in dit plan?
Alvast weer veel dank voor de info,
Groeten,
HJM
Laatst gewijzigd door HJM op zo 02 feb 2020, 20:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Electra laadvraag



Bericht door Kroppie »

neem een standby charger en alles zal rech kom.

bij vorbeeld:https://www.jasicamp.nl/votronic-standb ... r3065/p738,
die heeft een zij het geringe spanningsval naar de startaccu tot gevolg maar die is precies genoeg.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Electra laadvraag



Bericht door myway »

Vraag is natuurlijk, met welke spanning worden de gel-accu’s geladen.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Electra laadvraag



Bericht door veetee »

En, wat voor een “automaatje”... ?
Edmond
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 18:04

Re: Electra laadvraag



Bericht door Edmond »

Of een Votronic 250 duo lader instelbaar AGM /lood .die laad ook de start lood . accu mee.
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 490
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Electra laadvraag



Bericht door HJM »

Het is een Chinees geval dat omschakelt van de ene naar de andere accu als er 1 volt verschil in zit....naar zeggen.
Groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
pwhooftman
Berichten: 1825
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Electra laadvraag



Bericht door pwhooftman »

We zullen preciezer moeten weten wat het chinese gevalletje is. Normaal gesproken werken de installaties zo dat als de huishoudaccu vol is, de startaccu bijgeschakeld wordt (ongeacht het spanningsverschil tussen die twee).
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 490
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Electra laadvraag



Bericht door HJM »

Goedenavond,
Aan de 230 en de motor worden beide accu's geladen door de ebl 99 maar ik kan nergens vinden of dit ook gebeurd via de solar aansluiting.
Dat zou e.e.a nog makkelijker maken. Het chineese ding is een printplaatje dat bij spannings verschil het relaisje omzet......dat omzetten schakelt een 30 amp.relais voor de zekerheid dat dan weer de mppt koppelt aan de start accu. Voordeel is dat dit ook gebeurd als de hh accu nog niet vol zit.
Groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Plaats reactie