Elektra schema

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Elektra schema



Bericht door veetee »

Op beide kanten van die draad (pluspool startaccu of startaccu kant cyrix aansluiting) staat 12v (ononderbroken dezelfde draad), dus dat maakt niets uit. Is voor de voeding van de BMV, slechts weinig mA’s.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Elektra schema



Bericht door moosev »

Zo wordt het wel verwarrend. Het gaat hier om de plus draad van de start accu zodat de spanning van de accu is te meten met de 702. De voeding van de shunt zit al op B1 en komt van de HH acuu, het gaat hier om aansluiting B2. Deze mag inderdaad ook bij de cyrix aan de kant van de startaccu aangesloten worden.
gr
René
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 638
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Elektra schema



Bericht door albertrietjens »

Kijk naar het schema: B1 gaat naar de HH-accu zijde van de cyrix en de B2 naar de zijde va de startaccu. Precies zoals het hoort volgens het victron schema. Vervolgens mag je die aansluiting helemaal opschuiven tot aan de cyrix, zolang je maar aan de juiste zijde blijft. Voor de spanningsmeting is het echter beter om zo dicht mogelijk bij de pool van de respectievelijke accu's de aansluiting te plaatsen. Hoe verder weg van de plus hoe groter de fout in de spanningsmeting. Denk daarbij in 1/10-des van Volten :-? Dit is de spanningsval over de bedrading ten gevolge van de stromen die er doorheen lopen.
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Elektra schema



Bericht door Kampeermark »

Heren, Bedankt voor deze adviezen. Ik ga het zo aansluiten.

Ik ben nog even gaan zoeken naar de 2e accu die er al in zit. Die zit met onderstaande geschakeld. Als je het mij vraagt een schakelrelais.
Als ik de draden volg gaat de dikke draad van start naar de hulp accu. Niet gek.
Wat ik wel raar vind is dat er geen gebruiker zit op de hulp accu.

Ook raar; de gele draad is volgens mij de d+, die het relais bekrachtigd. Wat ik dan niet snap is dat de dunne draad een rode is en die kan ik niet goed volgen, moet meer plastic wegslopen, echter lijkt het er verdacht veel op dat deze naar de start accu loopt.

Als ik mij niet vergis is er geknutseld aan dit systeem en staat de hulp accu nu dan ook altijd parallel aan de start accu.

Maak ik hier een foutje?AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Elektra schema



Bericht door 't Busje »

Als ik het goed zie, zijn er twee dikke rode kabels en een dunne rode en een dunne gele. Die dikke rode kabels worden door het relais geschakeld en komen van de startaccu en gaan naar de huishoudaccu. De dunne rode en gele voeden het spoeltje van het relais. Het is een 70 A relais, geschikt als scheidingsrelais.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Elektra schema



Bericht door myway »

Dat denk ik niet.
Er zit een relais in, de dikke draden zijn om de accu’s paralel te schakels.
De dunne zal de d+ zijn en de massa.

Ah er is net al een uitleg gegeven
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Elektra schema



Bericht door Kampeermark »

Vandaag de boel open getrokken. Helaas klopt mijn eerdere bericht. De start accu wordt gekoppeld aan de "hulp" accu (Dus niet de huishoudaccu) door middel van het relais. Relais wordt bekrachtigd vanuit de d+ en die gaat na het relais niet naar de massa maar via een rode draad naar de start accu. Deze is wel gezekerd, ik bedenk me nu dat ik de staat daarvan even had moeten controleren.

Er zit verder Geen verbruiker op deze accu.

Ik ga nog even meten of het relais überhaupt bekrachtigd is.

Wat ik raar vind is dat er geen gebruiker meer op zit, zoals de webasto. Wordt dus nog een puzzel waar die zijn power vandaan haalt.
Ik vermoed wel dat de accu af fabriek is, aangezien er een grote sticker op zit met official fiat genuine part....

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Elektra schema



Bericht door Kampeermark »

Nog even een foto met de later getrokken rode draad...AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

jansloos
Berichten: 6875
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Elektra schema



Bericht door jansloos »

Tip.
Als je nog wat tijd hebt, voer de draad dan met die bundel mee.
Staat profi
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Elektra schema



Bericht door Kampeermark »

Joost, doe ik als de boel klopt. Nu zit er dus een probleem...

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Elektra schema



Bericht door Kampeermark »

't Busje schreef:Als ik het goed zie, zijn er twee dikke rode kabels en een dunne rode en een dunne gele. Die dikke rode kabels worden door het relais geschakeld en komen van de startaccu en gaan naar de huishoudaccu. De dunne rode en gele voeden het spoeltje van het relais. Het is een 70 A relais, geschikt als scheidingsrelais.
Vandaag alles nog eens nagemeten en gecheckt maar dit is niet hoe het zit. De relais wordt bekrachtigd en zorgt dat de 2e accu parallel komt met de start accu. Alleen zit er nu helemaal geen verbruiker op. Kortom, die accu is er echt voor niets. Zou dit nog een goede reden kunnen hebben? Of is het aannemelijk dat de vorige eigenaar hier nog e.e.a. op had aangesloten?

Ik ga hem er denk ik tussenuit halen. Scheelt gewicht. Dan een nieuwe start accu (Die is gaar) en een hh accu.

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Elektra schema



Bericht door 't Busje »

Kampeermark schreef:
ma 16 mar 2020, 23:07
De relais wordt bekrachtigd en zorgt dat de 2e accu parallel komt met de start accu.
Dat is precies de functie van een scheidingsrelais.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Startaccu vervangen



Bericht door Kampeermark »

Haha ja snap ik, alleen wat ik daar vind is dat de dunne draden naar de d+ en plus van de startaccu gaan, ipv d+ en massa. Daarnaast zoals geschreven zit er geen verbruiker op de accu. Dus hij helpt niet aan start capaciteit, de kachel zit er niet op aangesloten, en kortom, hij staat er voor niets. ?

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Elektra schema



Bericht door 't Busje »

Bedoel je naar de D+ en de MIN van de startaccu? Want naar de D+ en de plus van de startaccu kan haast niet kloppen. Of er gebruikers op die 2e accu aangesloten zijn, is hier vandaan niet te zien.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Plaats reactie