Elektra schema

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Elektra schema



Bericht door Kampeermark »

Beste forumleden,

Als aanvulling van mijn draadje bij het zelfbouw deel, even een vraag of ik bij het onderstaande schema geen gekke dingen over het hoofd heb gezien.
Draden zijn wat overkill soms, hier ben ik mij van bewust. Maar in sommige gevallen better safe then sorry, en daar ik nog 2 coils had liggen van 2.5mm2 ;)

Imput en advies wordt gewaardeerd!
Schema Camper.jpg
Schema Camper.jpg (60.25 KiB) 1138 keer bekeken
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Elektra schema



Bericht door moosev »

Beetje afhankelijk van de afstand tussen hh accu en cyrix, maar bij grotere lengte aan beide kanten een zekering plaatsen. Dus bij de cyrix en bij de accu. Verder een mooi schema.
Gr
René
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Elektra schema



Bericht door veetee »

Ik zie dat de je een extra ‘hulpaccu Webasto 80 Ah’ hebt, is die alleen voor de heteluchtkachel bedoeld? Zoals getekend zit hij gewoon parallel met de startaccu - feitelijk heb je dan dus één grote startaccu van 190 Ah, of begrijp ik dit verkeerd?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Elektra schema



Bericht door DJSmiley »

Idd, die hulpaccu lijkt mij een beetje dubbelop (/onnodig)

Ik zou de webasto voeden vanaf de HH accu via een eigen (10A) zekering.

Verder ziet het er prima uit. Kleine details:

- De MPPT lader is volgens de tekening ongezekerd op de accu, zekering zit pas bij de MPPT. Ik zou die via de DC distributie doen, dan kan ie gewoon op een eigen (25A) zekering en hoef je geen losse zekeringhouder te plaatsen.
- Ik zie geen hoofdzekering direct op de accu. Ben zelf wel fan van de Littlefuse CF8 zekeringen omdat die direct op de accupool kunnen. Daar een 150A exemplaar en je Cyrix is aan die zijde ook beveiligd. Voor de DC distributie zou ik een 50A exemplaar nemen, 100A is wat overdreven. Veel van die DC dingen zijn 100A, maar is allemaal China-spul. Op zich niets mis mee, maar 100 chinese Amperes betekend dat ik 't liever wat lager afzeker. (En 50A is toch zat voor die verbruikers)
- Thule Slide-out zou ik op 10A doen. Volgens de specs die ik zo zie trekt ie 2A, en maximaal 9A als ie blokkeerd. Dan is 10A prima, en ook nog een klein beetje extra beveiliging als ie echt lang geblokkeerd zou zitten.
- 12V aansluiting dinette: Als dat een sigaretteplug is zou ik 10A overwegen. Dat is een vrij gangbare waarde en dan kun je ook nog eens een compressortje ofzo aansluiten
- Koelkast zou volgens mij ook met 6mm2 kunnen. 10 is mooi, raadzaam als de afstand groter is, maar mss wat overkill. (volgens de manual is 6mm2 voldoende bij <3m kabellengte)
- Maxxfan: Volgens sommige gebruikers trekt ie op maximaal toeren 4.7A. Ik zou voor een 10A zekering gaan (je kabel kan het prima aan)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Elektra schema



Bericht door gsm »

Ik zou een schakelaar zetten tussen het zonnepaneel en de MPPT
Als de accu afgekoppeld moet worden dan moet je eerst het paneel los maken en dan pas de accu en bij het weer aansluiten eerst de accu en daarna het paneel.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
panda58
Berichten: 706
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: Elektra schema



Bericht door panda58 »

gsm even vraagje tussendoor?
Ik wil ook een schakelaar tussen zonnepaneel en regelaar
monteren.Welke schakelaar is daar geschikt voor.

Gr Jan
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Elektra schema



Bericht door Digiwalker »

Een goede raad: denk altijd aan veiligheid en brand. Plaats daarom je zekeringen zo kort mogelijk bij de grootste energieleverancier.
Reken er op dat een kortsluitstroom zomaar even meer dan 700 A kan zijn.
Kijk naar de stroomverdeler van je eigen auto. Bij de meeste auto,s zitten ze op de accupool.
Suc6

Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk

Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Elektra schema



Bericht door gsm »

In principe elke schakelaar die de stroom kan schakelen.
Ik heb de 300A van de foto hieronder in gebruik, is overkill maar had die nog liggen.
Het is een automaat maar ik gebruik hem als schakelaar.
Afbeelding
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Elektra schema



Bericht door 't Busje »

Ik zie een 100A zekering/schakelaar met dikke kabels en een 300A zekering/schakelaar met dunne draadjes. Hoe zit dat?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Elektra schema



Bericht door gsm »

De 100 zit er bewust en die zit tussen de hyacinten en zekeringkast
De 300 had ik over en die gebruik ik als schakelaar tussen het zonnepaneel en MPPT


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Elektra schema



Bericht door 't Busje »

gsm schreef:
zo 26 jan 2020, 19:53
die zit tussen de hyacinten en zekeringkast
Blauwe, witte of roze hyacinten????
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Elektra schema



Bericht door gsm »

:lol3: :lol3: snap hier niets van :shock: ik schreef hhaccu en er staat hyacinten :problem: en ik heb nog geen borrel op :D
Laten we het maar op zwarte houden :lol3:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Elektra schema



Bericht door 't Busje »

Automatische spellingcorrectie.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Elektra schema



Bericht door Kampeermark »

Allen,
Bedankt voor de adviezen.
Ik zal wat extra zekeringen plaatsen en dit eerst aanpassen op.de tekening.

Mbt de hulp accu; deze zat er al in bij aankoop van de bus net als de webasto. Dus die ga ik er niet tussenuit halen. Ook ga ik niet de boel aanpassen om hem op de huishoud accu te zetten. Hij gebruikt de interieur fan voor de verwarming dus denk niet dat het alleen een draadje is. Dat is voor mij ook de hoofd reden dan ik wel de cyrix wil. Ben niet zo bang voor een lege huishoud accu maar wel voor een lege start accu.

Mbt de zekering sterkte, ook bedankt!
Die koelkast schrijft vanaf 5 meter 10mm2 voor en dat ga ik dan ook maar braaf doen...

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Plaats reactie