Opladen via zonnepaneel LiFeP04

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
apco
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 15:32

Opladen via zonnepaneel LiFeP04



Bericht door apco »

Goedendag,

Mijn kennis van electronica is niet groot vandaar mijn vraag.
Bij een natte accu of gel of agm accu zakt het voltage naar gelang van gebruik, dus stel dat deze naar 12,3 volt is gezakt en het is een beetje bewolkt dan zou b.v. het zonnepaneel 12,5 volt leveren. (let wel dit is maar een voorbeeld)
Dan zou in mijn beleving de accu iets worden bijgeladen want er moet meer worden aangeleverd dan aanwezig is in de accu.

Maar ik heb een LiFeP04 en is het nu zo (in het het zelfde als bovenstaand) dat er niets wordt bijgeladen?
Omdat deze accu's een voltage blijven houden van 13,x volt totdat ze op 5% komen van hun capaciteit en dus het voltage hoger is dan wat het zonnepaneel aanlevert?

Of heb ik het niet goed begrepen nogmaals ben in elektra een leek.

met vriendelijke groet,
Apco
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Opladen via zonnepaneel LiFeP04



Bericht door 't Busje »

Je zou gelijk hebben, als de onderliggende cijfers zouden kloppen en dat is helaas niet het geval.
Bij bewolkt weer levert een zonnepaneel al gauw een spanning van 16 of meer volt, maar geen of weinig vermogen. De spanning van een LFP accu is 12,8 volt en geen 13,x volt.
Ook bij bewolkt weer kan een LFP accu worden bijgeladen, ook al zal dat, afhankelijk van de hoeveelheid licht, niet veel zijn. Een en ander hangt natuurlijk ook af van de regelaar.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
apco
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 15:32

Re: Opladen via zonnepaneel LiFeP04



Bericht door apco »

't Busje schreef:
zo 26 jan 2020, 12:17
Je zou gelijk hebben, als de onderliggende cijfers zouden kloppen en dat is helaas niet het geval.
Bij bewolkt weer levert een zonnepaneel al gauw een spanning van 16 of meer volt, maar geen of weinig vermogen. De spanning van een LFP accu is 12,8 volt en geen 13,x volt.
Beste,
Ik heb de nds 3 link (aangeschaft na uitleg van o.a. jou) maar mijn display geeft boven de 13,x volt aan ook bij b.v. 60% vandaar.

P.S. de nummers hier zijn fictief het gaat mij er om of ik het goed heb begrepen :bang:

Groet Apco
Laatst gewijzigd door apco op zo 26 jan 2020, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Opladen via zonnepaneel LiFeP04



Bericht door JoopBrekken »

Ook onze LFP blijft boven de 13,2 V tot hij ongeveer 5% soc heeft.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Opladen via zonnepaneel LiFeP04



Bericht door Kroppie »

een zonnepaneel levert al bij weinig licht de volle spanning, het vermogen de amperes dus, komen pas met zon.
en een regelaar speciaal geschikt voor lfp zal met de specifieke voor lfp gebruikelijke spanningen rekening houden, maar bij weinig zon zal een paneel met wat voor regelaar dan ook weinig opladen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Opladen via zonnepaneel LiFeP04



Bericht door 't Busje »

apco schreef:
zo 26 jan 2020, 12:32
mijn display geeft boven de 13,x volt aan ook bij b.v. 60% vandaar.
Zie je die spanning overdag of 's avonds als het donker is? Overdag zie je de spanning van de paneelregelaar, want zodra er wat licht op de zonnepanelen valt, stijgt de spanning, ook al wordt er niet of nauwelijks geladen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Opladen via zonnepaneel LiFeP04



Bericht door JoopBrekken »

De spanning op een LFP accu veranderd nauwelijks bij laden of ontladen. Alleen bij bijna geheel vol of leeg zie je dat op de voltmeter.
apco
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 15:32

Re: Opladen via zonnepaneel LiFeP04



Bericht door apco »

't Busje schreef:
zo 26 jan 2020, 16:50
apco schreef:
zo 26 jan 2020, 12:32
mijn display geeft boven de 13,x volt aan ook bij b.v. 60% vandaar.
Zie je die spanning overdag of 's avonds als het donker is? Overdag zie je de spanning van de paneelregelaar, want zodra er wat licht op de zonnepanelen valt, stijgt de spanning, ook al wordt er niet of nauwelijks geladen.
Oke dat zou het voltage verklaren denk dat ik dat meestal overdag heb geconstateerd.
Al zie ik nog steeds geen ledjes aangaan op de nds solar regelaar vandaar.

Groet Apco
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Opladen via zonnepaneel LiFeP04



Bericht door 't Busje »

De groene led knippert langzaam, als er echt geladen wordt. De gele led geeft steeds vier knippers bij de onderhoudslading van de startaccu. Dat is de enige activiteit die ik tot dusverre van de gele led gezien heb. Maar ik zit niet de hele dag naar de ledjes en het paneeltje te staren
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
apco
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 15:32

Re: Opladen via zonnepaneel LiFeP04



Bericht door apco »

Haha leuke bezigheid staren naar ledjes!
Ik zie ze helemaal niet oplichten op een zonnige dag, de twijfel aangaande de werking kan ook tussen mijn oren zitten want de eerste solar regelaar was niet goed wat ook is bevestigd door de verkoper maar de tweede lijkt het ook niet te doen maar zoals gezegd kan tussen de oren zitten.

Een andere vraag wat mij door het hoofd gaat is zou het mogelijk zijn om te zien of meten aan een paneel hoeveel watt die ongeveer is, mijn paneel is niets aan te zien boven of onder hoe sterk deze is of merk.
Is ongeveer 150 cm lang 60 cm breed en heeft 4 rijen van 10 cellen terwijl de meeste 36 cellen hebben heeft deze er 40.

Groet Apco
Laatst gewijzigd door Aloys op vr 31 jan 2020, 8:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever niet quoten wanneer dat niet nodig is.
Plaats reactie