Advies nodig voor stroom "upgrade"

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Onbekend
Berichten: 30
Lid geworden op: do 24 okt 2019, 0:35

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door Onbekend »

Ik heb inderdaad 2 stuks 130Wp zonnepanelen.
@Seth_space Hoe voorkomt de BMS Van je LFP dat hij niet het maximum voltage gaat vragen van je alternator, dus ook bij lage toeren?
Om die reden zit ik te kijken naar een victron Orion.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8662
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door seth_space »

Voltage?
Je BMS heeft protectie tegen overvoltage dus dat kan nooit een probleem zijn.
Jij doelt waarschijnlijk op Amperage. Het verschijnsel dat een volledig (lood) lege accu of een LFP door de zeer lage inwendige weerstand alle mogleijke vermogen uit de alternator trekt die daardoor kan beschadigen ( hitte met name )
Mijn BMS is gemaximaliseerd op 160A en zover ik kan beoordelen kan mijn alternator dus ook niet meer kwijt dan wat er maximaal toegelaten is door het BMS.
Je kunt dat bijv ook bereiken door dunnere kabels te gebruiken die meer weerstand opleveren waardoor de alternator minder stroom gaat leveren. ( of speciale zekeringen met grote weerstand zoals oa Victron gebruikt in sommige apparatuur)
Ik heb nog niemand gezien die deze insteek weerlegt heeft maar sta open voor een technische toelichting die dit onderuit haalt.

Een betaalbaar alternatief is een DC-DC lader zie: https://www.youtube.com/watch?v=EcVjPap9dkY
https://www.renogy.com/12v-dc-to-dc-on- ... r/?afmc=4f
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Onbekend
Berichten: 30
Lid geworden op: do 24 okt 2019, 0:35

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door Onbekend »

@Seth_space:
Mea culpa. Amperage inderdaad :oops:

MAg ik vragen wat voor LFP jij hebt? (merk) en wat voor MPPT?
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door 309T16 »

Ik zag geen noodzaak om een DC-DC booster te kopen. Gebruik dus een omvormer en een 30A Victron lader.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8662
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door seth_space »

Ik heb zelf synopoly cellen in china besteld. Met een maatwerk BMS op 160A laden en ontladen op aparte aansluitingen.
Incl verzending en douane ( zorgt de leverancier voor) was dat 875 euro voor 200A. Nu voor het derde jaar in gebruik en heel tevreden.
https://nl.aliexpress.com/store/1863299

Een Mppt controller met speciaal Lifepo4 programma en optie om met lage stroom te laden bij vorst om de lfp accu te beschermen. ca 71Euro
https://nl.aliexpress.com/item/32829434119.html

Als lader:
https://nl.aliexpress.com/item/32854860754.html
30A lifepo4. Maar aangezien ik in de praktijk nooit aan de paal sta gebruik ik die alleen om voor de winterstalling de zaak door te laden.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
apco
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 15:32

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door apco »

Onbekend schreef:
vr 17 jan 2020, 23:14
Beste Camperaars,

Of ik kies voor de NDS oplossing: deze samenstelling. Dit is dus met een 150Ah.
in combi met deze power box.
Die NDS powerservice is volgens de link niet geschikt voor LiFeP04 toch.

NDS Power Service Gold 25-M in het kort
Laden via dynamo, zonnepaneel en 230 V
Geschikt voor gel-, AGM- en loodzuuraccu's

groet Apco
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door hathi »

Ik weet niet wat uw wensen zijn,en of u een slimme dynamo heeft,maar er is er wel eenieder foto
2398D9E6-E908-4017-99C6-9614ACA4D6C0.png
..deze is zo prijzig omdat er ook alles in zit lpf op 230v laden zonnepaneellader dc—dc...en geschikt voor slimme dynamo,als je het compleet systeem hebt ,is dat niet persee nodig?
Hans
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door myway »

In een Ducato van 2001 zal geen slimme dynamo zitten.
Je kunt toch gewoon met losse componenten werken.
apco
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 15:32

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door apco »

hathi schreef:
di 28 jan 2020, 12:09
Ik weet niet wat uw wensen zijn,en of u een slimme dynamo heeft,maar er is er wel eenieder foto2398D9E6-E908-4017-99C6-9614ACA4D6C0.png..deze is zo prijzig omdat er ook alles in zit lpf op 230v laden zonnepaneellader dc—dc...en geschikt voor slimme dynamo,als je het compleet systeem hebt ,is dat niet persee nodig?
Best Hatchi ik gaf antwoord op de link van de TS en er is een versie die het wel kan maar die kost nog 3 miljoen meer dan de gene in zijn link, en de meerwaarde voor de TS is er volgens mij ook niet.
Het ging er even om dat die dat in de gaten moet houden.

Groet Apco
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door hathi »

:Sorry : Apco :thumbup: .....,myway ,bedoeld voor Apco,maar losse componenten dat klopt ,zeker als je niet alles nodig hebt ,zo heb ik het ook gedaan,het staat er nu,eenmaal....en mss kan TS erdan nog iets mee?
Hans
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door marchugo »

@seth space:

Ik heb zelf synopoly cellen in china besteld. Met een maatwerk BMS op 160A laden en ontladen op aparte aansluitingen.
Incl verzending en douane ( zorgt de leverancier voor) was dat 875 euro voor 200A. Nu voor het derde jaar in gebruik en heel tevreden.
https://nl.aliexpress.com/store/1863299


Wordt dat BMS op maat voor je gemaakt en aangesloten op de cellen, of moet je zelf alle draadjes naar de cellen nog leggen?
(Op de site zie ik geen info over BMS, of kijk ik er over heen?)

Marc.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8662
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door seth_space »

BMS maken ze naar wens ( of je maakt zelf een keuze uit BMS systemen van anderen, aangezien daar een flinke ontwikkeling in is inmiddels: incl bluetooth e.d) Zie voorbeeld: https://nl.aliexpress.com/item/4000425316662.html
En je moet inderdaad zelf de zaak samenstellen en aansluiten. Het voordeel van de lagere prijs heeft als nadeel da tje zelf aan de slag moet.
Ben je daar huiverig voor kies dan een kant en klare oplossing.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door de Jonckheer »

't Busje schreef:
za 18 jan 2020, 13:41
Je vind camperen leuk, dus mag het ook wat kosten. Ik zou me alleen ook even over het achterhoofd krabben om nog van alles in een 20 jaar oude camper te investeren.
Dat zie ik niet. Een camper kan met gemak 30 jaar oud worden dus kan er nog minstens 10 jaar van genoten worden. Ik zelf heb trouwens in 2008 heel wat meer dan €1100 geïnvesteerd in een toen 26 jaar oude touringcar om er een camper van te maken.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door Going »

Ik zie hier weer heel veel "adviezen" met "discussies" voorbij komen. Het kan ook makkelijk. Gewoon direct in de diepe plunssen.
Zelf heb ik een 300ah bij ome Ali gekocht. Inclusief douane en vracht €1285 betaalt. Gespecificeerd dat de BMS met 200 A laden en 200 A ontladen moet zijn. Ze gaven een 10 A lader er bij, maar ik verlijde ze daar een 20 A van te maken.
Ik kocht een andere epsolar controller. Helaas die kan alleen de geprogrammeerde lading proces doen. Daarbij geeft het ook anti sulfiet stroom stoten. Hartstikke fout , die stroom stoten vindt de BMS niet erg leuk en zijn relais stopt laden voor een van fabrikant ingestelde tijd. Voor lifepo4 is een lader van het liefst 14,4 of 14,6 Volt constant nodig.
Met veel zoeken heb ik een gevonden die voor lifepo4 geen programmed laad proces doorloopt maar overschakelt naar constant 14,4 v of instelbaar naar de accu specificaties door middel van een LCD display of een bluetooth accessoires.
Ik heb geen Euro 5of 6 dynamo. Tijdens rijden wanneer de accu 70 ah ontladen was heb ik een totaal laden van 33 A gelezen over de shunt, waarvan 10 A van de mppt lader kwam.
Ik sta nu in Portugal bijna 4 maanden, ben niet aan de paal geweest en met slecht weer laagste stand van103 ah resterend in de accu gehad.
Ik ben dik tevreden tot nog toe.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Plaats reactie