Advies nodig voor stroom "upgrade"

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Onbekend
Berichten: 30
Lid geworden op: do 24 okt 2019, 0:35

Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door Onbekend »

Beste Camperaars,

Ik ben me al een tijdje aan het inlezen over mijn onderstaande vragen en er staat een hoop info op dit forum, maar ik zou graag wat advies willen. Ik ben namelijk geen pro op dit gebied, en van de fabrikanten sites wordt ik ook niet wijzer.

Mijn plan is als volgt :

Ik heb een Knaus Suntraveller op een fiat Ducato 230 onderstel, 2.8 id.TD, bouwjaar 2001.
Er zitten 2 zonnepanelen op, van 130Wp, en er zitten 2 HH accu's in, welke beiden helaas aan vervanging toe zijn. Er zit een standaard MPPT in voor de zonnepanelen.
Nu wil ik graag overgaan op 1 LiFePo4 HH van 150-200Ah.
De vraag is, ga ik hier in NL/ Europa een LifePo4 aanschaffen, qua kwaliteit, of 1 via China.
Ik heb er niet genoeg verstand van om de "Europese versies" te onderscheiden van de Chinese. Want, de kwaliteit laat wel eens te wensen over.

Zelf heb ik op Alibaba en direct via GSL-Energy.com gekeken en contact gelegd voor : een 200AH LifePo4
Dan zit je rond de 1100,- inclusief douane en verzendkosten.
5 tientjes duurder als je Bluetooth wilt hebben.
ook heb ik op Alibaba ik heb een vraag gesteld over een Meritsun 200Ah en 300Ah . Website Meritsun

Dan kom ik op het punt aan van laden. Nu ik hier en online een tijdje de onderwerpen heb gelezen, zal ik verder nog wat aanpassingen moeten doen aan mijn huidige setup. De dynamo kan een nieuwe LiFePo4 HH accu niet rechtstreeks voeden, dus moet daar een oplossing voor komen.
Ik kan voor aanpassingen twee kanten op, had ik zo gedacht.
Of ik kies voor de NDS oplossing: deze samenstelling. Dit is dus met een 150Ah.
in combi met deze power box.Deze versie heb ik uitgezocht, omdat ik een standaard 80Amp dynamo heb.
Ik wil gewoon ook via walstroom kunnen bijladen wanneer beschikbaar en wanneer nodig en via de dynamo laden is ook wel handig.
Als ik de specs goed interpreteer, kan ik met NDS powerservice gold, in alle drie voorzien.

Of ik kies voor een Victron Orion
en een LiFoPo4 geschikte MPPT, bijv: deze.

Wat mis ik verder nog in dit plaatje? Zie ik dingen over het hoofd. Ben ik heel idealistisch. Ik hoor het graag.

Ik heb overigens de url's van appatuur willekeurig gekozen. Ik heb geen belangen bij geen enkele website.
Graag zou ik jullie advies, op,- en aanmerkingen willen. Ik ben hier niet goed genoeg in thuis.
Alvast bedankt.

gr. Jordie
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door veetee »

Ik mis datgene waarmee je zou moeten beginnen, namelijk een energiebalans. Wat is je energiebehoefte?
Inventariseer welke apparaten je hebt, het verbruik per apparaat, hoe lang elk apparaat gemiddeld aanstaat. Zo kun je afstemmen wat je nodig hebt cq er uit gaat (ontlaadt) en wat er weer binnen komt cq zou moeten komen (laden). E.e.a. afgestemd op je gebruiksdoel, bestemming: veel of weinig zon voor de zonnepanelen, temperatuur (kachel aan of uit), vrijstaan of altijd op de camping (230 voorhanden).
Alleen zo kun je beslissen of je de juiste accucapaciteit hebt, en of je naast zonnepanelen uberhaupt wel extra laadmogelijkheid nodig hebt.
Voorbeeld: https://www.nkc.nl/advies/de-camper/str ... ntroleren/
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door Arie55 »

....er niet genoeg verstand van om...

je inlezen, youtube filmpjes kijken, vragen stellen

als je zelf wil knutselen (een accubak maken) kan je hier een set vinden.

Het is wat veetee al schrijft, een energie balans is uiterst belangrijk.

Het laden van deze cellen via de wal kan 'eenvoudig' met een specifieke lader. Zijn flink aan de prijs. Opladen tijdens de rit, dien je te letten dat de alternator niet wordt overbelast. De LiFePo4 zijn erg energie hongerig als ze geladen worden. De in de handel zijnde DC-DC omvormers zijn ook flink aan de prijs. Een nieuwe of speciale alternator ook.

Zelf ga ik het pad op om via de bestaande multiplus van Victron de cellen te gaan laden. Tijden de rit neem (ga ik zo meteen ophalen) ik aparte omvormer die door de multiplus aan max. vermogen wordt ingeperkt. De toelaatbare stroom (230V) is instelbaar. 2,5 A/230V is de laagste stand. Ik weet het, het is een omweg. Maar wel een die gebruik maakt van wat ik al heb en is op deze manier het prijs gunstigst. Een energiebalance heb ik met een spreadsheet opgesteld. Zo zullen er nog 3 zonnepanelen van 100Wp bijgeplaatst moeten worden. Daar is ruimte voor. 4 panelen (kunnen ook nog) hebben in mijn geval niet heel veel nut. Dat zijn inzichten die door het rekenmodel zijn verkregen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door Digiwalker »

En wel eens gekeken naar je rendement??
Voor €1100 koop je 11 100Ah accu's .
Deze gaan gemiddeld 5 jaar mee. Heb je die camper nog over 25 jaar??
Of geef je die dure installatie weg aan de volgende eigenaar. Want je camper wordt echt niet meer waard bij verkoop.


Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk

Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door 309T16 »

Niet alles hoeft economisch verantwoord te zijn. Dan blijven er weinig hobby's over.
Zou een saaie maatschappij worden :D

Ik heb de aanschaf gedaan op basis van interesse in de nieuwe techniek en daaruit volgend vooral de mogelijkheid om met gemak 1000W te kunnen gebruiken zonder in te leveren op levensduur.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door 't Busje »

Je vind camperen leuk, dus mag het ook wat kosten. Ik zou me alleen ook even over het achterhoofd krabben om nog van alles in een 20 jaar oude camper te investeren.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
panda58
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door panda58 »

Niet iedereen kan een camper kopen van zeg eens 50.000 euro.
Want dat ben je gemiddeld toch wel kwijt denk ik voor een jong gebruikte of nieuwe.
En die van 20 jaar oud kan nog wel beter zijn dan een nieuwe met alles techniek van tegenwoordig.
Wij zijn ook blij met ons huisje op wielen van bijna 30 jaar oud.
En ja daar gaan wij ook geld insteken.
Als de basis maar goed is durf ik dat wel aan.
Zoveel geld heb ik helaas ook niet op de plank liggen om een veel jongere te kopen.

Gr Jan
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door DJSmiley »

Idd eerst kijken wat je nodig hebt.

Wat zijn je huidige HH accu's voor capaciteit en waar liep je met die capaciteit tegen aan? Dat is een basis van waaruit je kan werken.

En is accu's de oplossing, of kun je op andere plekken efficienter upgraden? (Denk bv aan lampen vervangen door led, absorbtiekoelkast door compressor enz)

150-200Ah is Lithium is veel.. heel veel naar mijn mening in een kleine bus en gemiddeld 'europees' gebruik. In de US je genoeg mensen die 300-400Ah lithium erin gooien, maar die
- wonen er vaak fulltime in
- hebben soms ook PC's enz erop draaien
- Koken op indictie oid
- Hebben soms airco

Dat soort dingen, icm bv een week vrij willen staan zonder zon of rijden (laden via de dynamo), dan heb je wel wat nodig.. Maar in de meeste gevallen is dat niet zo hard nodig (dat kun je zelf het beste bepalen)

Bedenk wel dat je met 100Ah lithium ongeveer net zoveel effectief bruikbare capaciteit hebt als met 200Ah loodaccu's...
En dan is 200Ah lithium aardig in de richting van 350-400Ah loodaccu

Uit china: Tja, kwaliteit wisselt heel veel. En zeker bij kant en klare accu's heb je geen zicht op wat er intern zit: Welke kwaliteit cellen, welk bms en welke beveiliging die BMS heeft. (denk aan low-temp beveiliging bv).

Ik zou persoonlijk gaan voor of een bewezen merk in EU, of zelf wat bouwen op basis van bewezen cellen (Winston, Calb, Sinopoly ofzo is mijn voorkeur (prismatic) boven een berg kleine cellen)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door seth_space »

E kan ook een heel andere reden zijn om te gaan voor een 200Ah batterij bijv als je een 1000Watt inverter wilt gebruiken. Dat trekt pakweg 80A
Dan is het verstandig een batterij te kiezen die dat moeiteloos aan kan.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door 309T16 »

Precies mijn insteek. Gebruik de magnetron en zendereindtrappen met een stroom van 70 tot 100A.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door myway »

Bij zulke hoge stroomafnemers is het wel handig om te weten dat de bms niet ingrijpt en de zaak afsluit.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door myway »

Hier onder nog maar eens de punten waar je naar moet kijken.
Heb ik al in een andere topic geplaatst.
Sommige vonden dat maar onzin, maar misschien heb je er iets aan.


1 hoeveel is het verbruik op 24 uur en hoeveel ampère wordt er in een keer afgenomen.
Het eerste is natuurlijk belangrijk voor het bepalen van de juiste capaciteit, in het tweede geval moet je ermee rekening houden dat sommige lfp accu’s afgesloten worden als de afname te groot wordt.
Zeker als er meer dan 50 ampère ineens wordt afgenomen, moet je daar goed op letten.

2 beheersing van de laadstroom van de dynamo.
Gaat prima met een dc/dc lader.
Hierbij rekening houden met een eventuele “slimme” dynamo, niet elke dc/dc lader is geschikt voor dat systeem.

3 laden met een solarinstallatie.
Zorg dat de regelaar geschikt is voor lfp.

4 laden met een 230 volt acculader.
De lader moet geschikt zijn voor lfp.

5 bij de meeste lfp accu’s zit er een bms in maar er zijn er ook die dat niet hebben.

6 indien de accu onder 0 graden komt moet de laadstromen uitgeschakeld worden.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door 309T16 »

Zeker geen onzin dit lijstje :thumbup:

Punt 2: stroombeperking heb ik opgevangen door de 30A 220V LI-lader te gebruiken. Omvormers genoeg hier.
Punt 6: Dit geldt niet voor de Winston accu's.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Advies nodig voor stroom "upgrade"



Bericht door myway »

Als het gewicht niet het belangrijkste punt is kan TS ook eens kijken naar een Hoppecke agm bv. 2 keer 6 volt 200ah is tweekeer 32kg
Of een 12 volt 150 Ah 55kg
Deze accu’s kunnen zonder probleem 80% ontladen worden en dan hebben ze nog 1200 laadcyclus
Zijn niet goedkoop 2x 6volt voor +/- 800 euro de 12 volt 150 Ah 675 euro
Plaats reactie