Koppelen startaccu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Koppelen startaccu



Bericht door veetee »

travelscout schreef:
di 11 feb 2020, 18:10
Een beetje startaccu loopt na een paar maanden niet zo ver leeg, dat je niet meer starten kan.
Klopt, maar niet als er een Webasto kachel aanhangt. Daarom zou mijn advies ook zijn: hou die startaccu ook alleen voor het starten, en zet de Webasto over op de hh accu. Of maak desnoods een 3 accu systeem, met een 3-voudig mosfetdiode scheidingsblok, kun je startaccu voor alleen de voertuig gebonden functies (starten, rijlichten, etc.) gebruiken, de hh accu voor de woongebonden functies, en de webasto hulpaccu voor de kachel. Laden van alle drie de accu’s kan ook simpel via dat blok, mits je gelijksoortige accu’s gebruikt, maar er zijn ook compensatiemethoden voor afwijkende accu mogelijk.
.
Bijvoorbeeld:
.
74C36F8E-3C04-4328-B75D-A7D8ED184AC6.jpeg
74C36F8E-3C04-4328-B75D-A7D8ED184AC6.jpeg (104.07 KiB) 446 keer bekeken
.
Edit: ik zie dat ik even wat in de war was: eigenlijk is dit het antwoord op het het draadje van kampeermark, daar was sprake van een extra hulpaccu bij de startaccu ivm een Webasto kachel:
viewtopic.php?f=10&t=8470910
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Koppelen startaccu



Bericht door Hoofdnoorman »

Kroppie schreef:
di 11 feb 2020, 16:42
zou een 2e regelaar op de zonpanelen en enkel voor de startaccu ook niet werken, een eenvoudig regelaartje heb je tegenwoordig al voor +- 10 euro.

jos
Wat mankeert er nu aan jouw oplossing met lampje en diode, Jos?
Werkt prima en geen omkijken naar.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koppelen startaccu



Bericht door myway »

Daar heeft Jos het wel altijd over maar is voor de meeste niet te volgen.
Welke diode wordt er gebruikt welke lamp en hoe dit aansluiten.
Een afbeelding met wat uitleg zou veel duidelijk maken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koppelen startaccu



Bericht door Kroppie »

een schottky diode welke +-4 ampere kan verdragen
( bijvoorbeeld https://www.ebay.de/itm/10PCS-New-R5100 ... SwlV9WSq-W)

en een 12 volt 50 watt halogeen lampje zoals zo vaak meegedeeld
.
de diode in doorlaatrichting naar startaccu en met het lampje in serie tussen de plus van de hh accu en de plus van de startaccu.
wil je het helemaal compleet in een mooi kastje?, dan

https://www.jasicamp.nl/votronic-standb ... r3065/p738

kan het uitleggen maar tekenen op de comp kan ik niet dus, wie zich geroepen voelt, allez votre corridor
(geef mij maar een kromme krukas ,vind ik veel leuker)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
larofly
Berichten: 1171
Lid geworden op: di 08 jun 2010, 16:59
Locatie: Hellevoet

Re: Koppelen startaccu



Bericht door larofly »

Ik ga maar zo’n mooi kastje bestellen bij jasicamp is voor mij de makkelijkste oplossing 👍
Rapido 9090DF
We keep on going forward as we cannot find reverse.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 15:55
Locatie: Uelsen (Dld)

Re: Koppelen startaccu



Bericht door Xenon »

larofly schreef:
zo 12 jan 2020, 20:46
Ik wil een kabel trekken van mijn huishoud accu naar mijn start accu. Die moet tijdens veel zon mijn start accu opladen als ik lang stil sta. Is dat een goed plan?
Ik raad het je af om dat zo te doen. Afgezien van het feit dat je originele electrische installatie aan boord is ingericht op twee gescheiden circuits met elk hun eigen accu, verschillen die accu's ook nog eens van capaciteit en soort/type. Ga je die met een kabel parallel aan elkaar knopen, weet je zeker dat je je allerlei ong€w€nste bijverschijnselen op de hals haalt...

Wat je wel zou kunnen doen (heb ik ook gedaan) is een tweede regelaar aan je zonnepane(e)l(en) hangen en die alleen je startaccu laten bijladen. Dat kan je ongestraft doen, met dien verstande dat de capaciteit van je zonnepaneel dan mogelijk wordt verdeeld over twee accu's (als beide behoefte aan lading hebben, anders niet), dus dan minder snel zullen bijladen dan je oorspronkelijk gewend bent.

Zelfs met zo'n onwaarschijnlijk goedkoop regelaartje uit China kan je een gezonde maximale laadspanning voor je startaccu (13.2V) instellen. Dan hoef je ook niet bang te zijn dat je je startaccu droog/kapot laadt, want bij het bereiken van die ingestelde spanning houdt het laden op en staat het volle laadvermogen beschikbaar voor je huishoudaccu (die waarschijnlijk een iets hogere laadspanning kan verdagen, meestal 13.8V ~ 14V).

Na deze zin hoor ik de Victron-aanhangers al in hun toetsenborden klimmen :lol3: over vermeende MPPT en gebrek aan kwaliteit. Victron maakt absoluut mooi spul, vind ik ook! En het klopt: op 9 van de 10 China-regelaartjes staat de kreet MPPT, terwijl het onderhuids 'verschrikkelijk inefficiente' PWM-regelaars zijn. Maar we hebben hier ook geen 3 à 4kW aan panelen op het dak liggen… Dan weegt hooguit 10% minder laadefficiency in geen velden of wegen op tegen de extra kosten van een heuse MPPT-regelaar (is mijn persoonlijke insteek, maar laat iedereen vooral doen wat hem/haar goed lijkt).

Kortom: voor nog geen twee tientjes laadt jij gecontroleerd je startaccu bij via je zonnepaneel, zonder oorspronkelijk gescheiden circuits aan elkaar te gaan koppelen en zonder kans op rare of kostbare bijverschijnselen.
Laatst gewijzigd door Xenon op za 15 feb 2020, 0:34, 1 keer totaal gewijzigd.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Koppelen startaccu



Bericht door AadenAnke »

Ik neem aan dat je een omvormer naar 230volt in je camper heb. Niet de meest efficiënte oplossing. Een simpele accu lader, HH accu>> omvormer>> lader>>Startaccu. Soms heeft Lidl e.d. Die voor nog geen 10 euro. Zelfs de buurjongen van 8 kan dat aansluiten. Zeker wat al eerder geopperd werd de Webasto vanaf de Startaccu naar de HH accu overzetten

Gr. Aad
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Koppelen startaccu



Bericht door Janpinz »

Coronaland..!!??
Móét dat zó? :DD :shock:
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Koppelen startaccu



Bericht door Metor »

Wat je wel zou kunnen doen (heb ik ook gedaan) is een tweede regelaar aan je zonnepane(e)l(en) hangen en die alleen je startaccu laten bijladen. Dat kan je ongestraft doen, met dien verstande dat de capaciteit van je zonnepaneel dan mogelijk wordt verdeeld over twee accu's (als beide behoefte aan lading hebben, anders niet), dus dan minder snel zullen bijladen dan je oorspronkelijk gewend bent.
Twee regelaars parallel aan hetzelfde zonnepaneel? En dan nog een pwm en een mppt regelaar? De mppt regelaar kan helemaal de kluts kwijtraken. Dat het werkt is toeval. Zou mijn aanbeveling niet zijn.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Koppelen startaccu



Bericht door seth_space »

Janpinz schreef:
vr 14 feb 2020, 20:51
Coronaland..!!??
Móét dat zó? :DD :shock:
Inderdaad, stoor ik me ook aan.
Totaal gebrek aan inlevingsvermogen blijkbaar.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Koppelen startaccu



Bericht door Going »

Ook als je een voordelige MPPT lader parallel op de panelen zet moet die aan dezelfde Ampère laadvermogen van de gecombineerde panelen voldoen.
Als de huishoudaccu vol is gaat al het vermogen naar de nieuwe controller voor de start accu. Is die controller minder dan de paneel vermogen slaat de controller vast, dus blijft niets meer doen totdat de paneel vermogen weer onder de te hoge vermogen van de MPPT komt, en dat is meestal 's nachts. Ook is er kans dat de nieuwe MPPT opblaast.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 15:55
Locatie: Uelsen (Dld)

Re: Koppelen startaccu



Bericht door Xenon »

seth_space schreef:
vr 14 feb 2020, 21:39
Janpinz schreef:
vr 14 feb 2020, 20:51
Coronaland..!!??
Móét dat zó? :DD :shock:
Inderdaad, stoor ik me ook aan.
Totaal gebrek aan inlevingsvermogen blijkbaar.
Mensen, jullie hebben gelijk :think: . Ik pas het direct aan. Oprechte excuses voor mijn ongepaste uitlating!

Wat de combi MPPT vs PWM betreft: ik zie niet in waarom dat een probleem zou kunnen zijn. Beide regelaars beinvloeden elkaar aan ingangszijde, noch aan uitgangszijde niet. En variatie aan de ingang vindt continu plaats door wisselende lichtinval op het paneel / de panelen (tenzij strakblauwe lucht). Elke regelaar gaat daar op zijn eigen manier mee om en haalt daar -voor zijn kunnen- het beste uit. Het enige dat ik mij kan voorstellen waar je een regelaar mee om zeep zou kunnen helpen, is het ontkoppelen van de accu als de regelaar nog aangesloten is op het paneel.
Voor vrijwel elke regelaar geldt meestal bij aansluiten: eerst de accu, dan pas het paneel. Bij ontkoppelen: eerst het paneel, dan pas de accu.

In onze Itineo zat voor het laden van de hh-accu een uiterst simpel en klein PWM-regelaartje zonder ook maar één instelmogelijkheid. Ik had dus geen idee wat het ding deed, of juist niet. Daar kwam een goedkope 2e Chinese PWM-regelaar naast voor de startaccu. Die combi werkte prima, maar de oorspronkelijke regelaar heb ik vervangen door eenzelfde PWM-lader (met keurig LCD info-display) als die ik voor de startaccu heb ingebouwd. Dus nu twee dezelfde regelaars parallel aan slechts één 100W-paneel. De display's op de regelaars laten mooi zien waar ze mee bezig zijn. In de praktijk mag het laden van de startaccu bij onze camper geen naam hebben: In no time zit (en blijft) de startaccu rond de ingestelde 13.2V en stopt het laadproces. De hh-accu (1x 110Ah) laadt na een avond/nacht gebruik de volgende dag binnen 2 à 3 uur (zwaar bewolkt ca 5 uur) weer op tot de ingestelde 14.0V en schommelt dan de rest van de dag tussen ongeveer 13V en 14v op en neer… Ik zou niet weten wat ik nog méér zou willen?
Maar toegegeven: MPPT-regelaars zouden de klus nog iets efficienter kunnen klaren. Maar dat is me de extra investering gewoon niet waard.

Natuurlijk moeten de regelaars het vermogen van de panelen kunnen handlen. Als ze 15A laadstroom per aangesloten paneel (100W) aankunnen, zit je altijd safe.

Ik heb mijn regelaars eens van binnen bekeken en ik kan niet anders zeggen dan dat ze eenvoudig, maar netjes in elkaar zitten. Maar ik heb toch wel een kanttekening: de regelaars beschikken over een optie om bij diepontlading van de aangesloten accu de belasting uit te schakelen. Dat stukje circuit vertrouw ik niet helemaal (mogelijke warmteontwikkeling dat m.i. niet voldoende gedissipeerd kan worden), dus die optie benut ik ook niet.
Verder worden de regelaars tijdens laden niet warm, zijn geruisloos en het eigenverbruik is met 10mA verwaarloosbaar gering (in tegenstelling tot MMPT-regelaars, die vol zitten met regelectronica en ventilator(en), een hoger eigenverbruik kennen en lang niet altijd geruisloos zijn. Al zullen daar gradaties in bestaan.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koppelen startaccu



Bericht door Kroppie »

niet TE zwart theoretisch kijken, maar gewoon practisch proberen, heb ik ook gedaan en gaat gewoon , dat is het voordeel als je niet teveel theoretische bagage hebt, heeft ook nadelen natuurlijk, gaat wel eens niet goed maar voor een paar euro wil ik graag experimenteren, maar daar KRIJG je ervaring van ..

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie