Zonnepanelen volgorde aansluiten regelaar

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
WimZ
Berichten: 1814
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Zonnepanelen volgorde aansluiten regelaar



Bericht door WimZ »

In veel topics komt de volgorde van aansluiten regelaar en altijd wordt de volgorde heel strikt genomen.
Maar die juiste volgorde van aansluiten dat geldt toch alleen voor regelaars die zowel 24 volt als 12 volt accu's aan kunnen.
( Dan kan ik met er ook wat bij voorstellen. )
Maar een regelaar die alleen op 12 volt werkt zal geen verschil merken of je nu eerst de panelen of eerst de accu aansluit.
Dit lijkt mij, maar is dat ook echt zo?

In handleidingen voor 12 volt staat wel vaak deze volgorde (maar er moet tenslotte iets staan) maar geen waarschuwing voor als je het andersom doet. Voor een gemengd systeem staat er bijvoorbeeld als laatste:
Let erop, dat de automatische instelling op 12V / 24V systemen niet juist functioneert, als deze volgorde niet gevolgd wordt. Een onjuiste aansluitvolgorde kan de accu beschadigen!
Dus als je een 12 volt regelaar hebt kun je dan wel bij een accu wissel gewoon de accu los halen en een nieuwe plaatsen?
Dus niet roepen ik zou de gok niet wagen en gewoon de volgorde aanhouden, maar wat kan er met een alleen 12 volt systeem fout gaan?
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zonnepanelen volgorde aansluiten regelaar



Bericht door 't Busje »

Ik heb een 12 volt paneelregelaar. In de gebruiksaanwijzing daarvan staat niets over een volgorde van aansluiten. In de praktijk maakt de volgorde van aansluiten geen verschil.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51274
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen volgorde aansluiten regelaar



Bericht door Kroppie »

zonnepanelen hebben in een 12 volt systeem, onbelast een spanning van soms meer dan 22 volt, koppel je nu bij daglicht de accu los dan is het paneel opeens onbelast en ontstaat er dus een spanningspiek, om te voorkomen dat die piek schade aanricht is het het beste de goede volgorde aan te houden, kost niets, alleen even bewust zijn van wat je aan het doen bent, meer niet. .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Zonnepanelen volgorde aansluiten regelaar



Bericht door cor heku »

of je legt een deken op de panelen, kan er geen piek ontstaan, maar de volgorde aanhouden is het beste.
cor
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51274
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen volgorde aansluiten regelaar



Bericht door Kroppie »

of s,avonds of s,nachts de dingen doen, maar ook bij weinig licht geeft een paneel al zijn volle spanning, alleen is er dan nog geen vermogen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Zonnepanelen volgorde aansluiten regelaar



Bericht door AadenAnke »

Soms denk ik weleens terug aan vroeger. Zoals toen mijn kinderen 5en 3 jaar oud waren! Gek werd ik van ze :bang: :bang: met alles was het WAAROM? Om te schieten af en toe. Ik lees nu al een paar jaar hier en elke keer als het over zonnepanelen/regelaars gaat, hoor ik heel zachtjes in mijn hoofd hun stemmetjes met waarom? Soms denk ik dan, omdat Jos dat zegt! Als Jos dat zegt en al die andere koppen die er meer verstand van hebben luister dan of probeer gewoon uit waarom. Camperraars ook dat zijn soms net kleine kinderen. Als ik dan weer terug denk aan vroeger toen die van mij nog klein waren geniet ik er weer van :lol3: de laatste paar jaar merk ik bij mezelf dat ik heel soms niet meer bij mezelf vraag waarom, maar gewoon denk oké dus het is zo. Soms hè niet elke keer

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Zonnepanelen volgorde aansluiten regelaar



Bericht door Zwerfsteen »

+1 👍😀
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Zonnepanelen volgorde aansluiten regelaar



Bericht door Bob Diesel »

WAAROM :?: steek ik dan de stekker van mijn koffer paneel ,gewoon aan de accu
zonder verder nadenken :roll: en dat al jaaaaaren lang :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51274
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen volgorde aansluiten regelaar



Bericht door Kroppie »

ja waarom zou je dat wel, of waarom zou je dat niet doen?, mag je ook geheel zelf weten, het gaat vaak prima, zal dan wel een theoretische mogelijkheid zijn, soms is het dat niet, mag iedereen zelf ervaren.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22840
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Zonnepanelen volgorde aansluiten regelaar



Bericht door PaulBng »

Lijkt me duidelijk, Bob.

Er zijn paneel laders die accu's van 12v en 24v aankunnen. Die moeten dus weten hoe hoog de accu spanning is, voor dat ze hun mppt trukje gaan doen.

Als je een 12v paneel lader hebt, hoeft die dat trukje niet te doen. Maar je wil voorkomen dat de lader ZONDER accu 22v op het boordnet zet. Dus eerst de accu.

Wanneer jij je koffer paneel aansluit, en ik neem aan dat die geen 24v systeem aankan, is de accu reeds aangesloten en krijgt de lader de spanning niet boven de -pak 'm beet- 14v.

Denk ik
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Zonnepanelen volgorde aansluiten regelaar



Bericht door Bob Diesel »

Ik had er ook een :wink: :wink: bij gezet
om dat dit ook al eens voor bij gekomen is

ik heb geen bal verstand van stroom
maar bijna al die kofferpaneelen , hebben een aangeplakte regelaar mee geleverd
daar hang je de nodige kabel aan ,en met een Anderson stekker img een bosch stekker
plug je deze rechtstreeks op de contra die van de hh accu komt

niemand die daar over nadenkt om het anders te doen :!:

Echter door dit soort topics geleerd :thumbup: zorg ik er voor om de panelen ff om te draaien en dus uit de zon te houden
dan pas stekkeren ,in of uit
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Zonnepanelen volgorde aansluiten regelaar



Bericht door EasyBee »

Precies, gewoon even op zijn buik leggen, stekkers er in en dan in de zon zetten. Zo doen wij het ook.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Zonnepanelen volgorde aansluiten regelaar



Bericht door AadenAnke »

En ik hoor een heel zacht stemmetje zeggen waarom :-B :-B

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Zonnepanelen volgorde aansluiten regelaar



Bericht door Bob Diesel »

DAAROM :bang: :bang: :-B :-B :-B :-B :-B
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie