Led verlichting

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Led verlichting



Bericht door MarcoG »

Ik lees hier al een tijdje mee en ben heel dankbaar voor dit mooie forum.
Dit jaar ga ik beginnen met het ombouwen van mijn Mercedes Sprinter bus.

Ter voorbereiding heb ik al wat spullen in huis gehaald en ik kwam op Ebay mooie led lampen tegen.
Ik heb deze omgebouwd naar een aantal leds of alle leds om energie te besparen en ik vond dit wel een leuk projectje om hier een keer bij te dragen.
Afbeelding

Deze hebben een schakelaar met 3 standen, stand 0 is uit, stand 1 is bedoeld voor de deurschakelaar (deur open licht aan) en stand 2 voor continu licht.
Van binnen ziet het origineel er zo uit:
Afbeelding

Ik ben begonnen met een diode over de schakelaar te zetten (type 1N5404).
Afbeelding

Daarna heb ik een onderbreking op de print gemaakt zodat de massa voor de 2 buitenste ringen gescheiden is van de 2 middelste:
Afbeelding

Draden opnieuw aangesloten 1 zwarte voor de onderbreking rechts op de schakelaar en 1 zwarte na de onderbreking links op de schakelaar, de plus is gewoon blijven zitten en de lange zwarte draad op het midden contact van de schakelaar:
Afbeelding

Alles weer in elkaar geschroefd en het eind resultaat:
Stand 1:
Afbeelding

Stand 2:
Afbeelding

In stand 1 gebruikt de lamp 63mA en in stand 2 238mA, mooi resultaat en zeker de moeite waard als je niet altijd zoveel licht nodig hebt.
Mijn camera heeft veel moeite om dat felle licht te fotograferen maar de lichtsterkte van de leds is in beide gevallen gelijk.

Ik weet niet zeker of ik hier een link mag plaatsen naar de Ebay verkoper ?
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Led verlichting



Bericht door FrankJC »

Elke Chinees verkoopt deze lampjes :D
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Led verlichting



Bericht door veetee »

Leuk bedacht en gedaan, bedankt voor je bijdrage! :thumbup:
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Led verlichting



Bericht door Aloys »

En ja hoor, een link mag.
Net als namen noemen, zolang je geen reclame maakt voor Nederlandse (camper)bedrijven. Niet positief, ook niet negatief.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: Led verlichting



Bericht door MarcoG »

Bij deze de link naar de verkoper op Ebay waar ik deze lampjes heb gekocht:
https://www.ebay.com/itm/DC-12V-LED-Roo ... 2749.l2649
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Led verlichting



Bericht door albertrietjens »

Leuk idee.

andere optie: plaats in de gele draad een weerstand in de orde van 4 ohm (minimaal 2 W), dan worden alle LED's gedimd in de ene stand en staan voluit in de andere. De 4 ohm geeft een spanningsreductie van circa 1 V (3 W bij 12 V >> 1/4 A). Afhankelijk van het gewenste effect kun je deze groter of kleiner kiezen. Nuttig bij-effect kan zijn dat de lamp minder gevoelig wordt voor spanningsverschillen zoals die in de camper kunnen voor komen (12..14.4 V).

Op deze manier hoef je minimaal in te grijpen, i.e. geen ingreep op de print, en kan zelfs geheel buiten de lamp plaats vinden. Persoonlijk denk ik dat de gedimde stand van alle LED's prettiger is dan enkele LED's die voluit branden.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6046
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Led verlichting



Bericht door TestCase »

Zonde van de energie die in de weerstand gaat zitten. (Zener)diode in serie, even experimenteren, en ook geen energieverlies in warmte?


//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Camper_01

Re: Led verlichting



Bericht door Camper_01 »

Of een aantal diodes in serie met de voedingsspanning. Spanningsval is 0,6 volt per diode.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Led verlichting



Bericht door albertrietjens »

TestCase schreef:
do 09 jan 2020, 11:18
Zonde van de energie die in de weerstand gaat zitten. (Zener)diode in serie, even experimenteren, en ook geen energieverlies in warmte?
Duuh?? energie verlies is spanning maal stroom ongeacht of dat een zener of weerstand is! en zoek maar eens een 1V zener. De optie diode is dan logischer maar lastiger om de stroom bepalen. Dat is met en weerstand echt beter te tunen. Overigens 1/2 W is voldoende (gedachtenfoutje)
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Led verlichting



Bericht door jansloos »

Gewoon een pot meter. dan wordt het instelbaar van heel weinig naar max.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6046
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Led verlichting



Bericht door TestCase »

albertrietjens schreef:
TestCase schreef:
do 09 jan 2020, 11:18
Zonde van de energie die in de weerstand gaat zitten. (Zener)diode in serie, even experimenteren, en ook geen energieverlies in warmte?
Duuh?? energie verlies is spanning maal stroom ongeacht of dat een zener of weerstand is! en zoek maar eens een 1V zener. De optie diode is dan logischer maar lastiger om de stroom bepalen. Dat is met en weerstand echt beter te tunen. Overigens 1/2 W is voldoende (gedachtenfoutje)
Albert, schaam me diep!Afbeelding Wat een stommiteit!


//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 346
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Led verlichting



Bericht door moosev »

Mooie huisvlijt! Leuk gedaan. Succes met je verdere ombouw!

DC dimmertje kan ook:
https://nl.aliexpress.com/item/32777383 ... c903b46e09
Plaats reactie