Zonnepaneel laden

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepaneel laden



Bericht door veetee »

Sammi schreef:
di 07 jan 2020, 18:41
We verbruiken ongeveer 32a voor de ijskast, we denken ongeveer 5a voor onze gsm’s te laden en ongeveer 15a voor de webasto (3a/h)
Het is al eens gezegd, maar het helpt als men leert de juiste eenheden te gebruiken. Ik denk dat je hier bedoeld ‘Ah’.
Sammi schreef:
di 07 jan 2020, 18:41
Vandaag zag ik op de monitor dat er today, mon en nog iets staat. Gisteren had ik te snel gekeken en had ik gedacht dat MON voor monday stond 🙈 :P :think: haha.
Dat lijkt dan verdacht veel op de ‘mon’ van ‘month’. Kan je wellicht kiezen tussen opbrengst ‘vandaag’, ‘deze week’ of ‘deze maand’, zo gaat het bij mijn thuisinstallatie wel. En dan wordt het een ander verhaal. :wink:
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Zonnepaneel laden



Bericht door Mickel Moen »

Sammi,

Het lijkt mij wel aardig om met jouw gegevens en de EC-tool een locatieafhankelijke berekening te maken.

Heb ik wel de locatie nodig. Dus in de buurt van welke stad in welk land ben je?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepaneel laden



Bericht door veetee »

Vorige week zat ‘ie in Athene, Griekenland.
Sammi
Berichten: 26
Lid geworden op: do 09 aug 2018, 9:44

Re: Zonnepaneel laden



Bericht door Sammi »

Mickel Moen schreef:
di 07 jan 2020, 19:09
Sammi,

Het lijkt mij wel aardig om met jouw gegevens en de EC-tool een locatieafhankelijke berekening te maken.

Heb ik wel de locatie nodig. Dus in de buurt van welke stad in welk land ben je?
Toen ik het scchreef was ik in Piraeus en vandaag staan we in livadeia allebei Griekenland.
Sammi
Berichten: 26
Lid geworden op: do 09 aug 2018, 9:44

Re: Zonnepaneel laden



Bericht door Sammi »

veetee schreef:
di 07 jan 2020, 18:56
Sammi schreef:
di 07 jan 2020, 18:41
We verbruiken ongeveer 32a voor de ijskast, we denken ongeveer 5a voor onze gsm’s te laden en ongeveer 15a voor de webasto (3a/h)
Het is al eens gezegd, maar het helpt als men leert de juiste eenheden te gebruiken. Ik denk dat je hier bedoeld ‘Ah’.
Sammi schreef:
di 07 jan 2020, 18:41
Vandaag zag ik op de monitor dat er today, mon en nog iets staat. Gisteren had ik te snel gekeken en had ik gedacht dat MON voor monday stond 🙈 :P :think: haha.
Dat lijkt dan verdacht veel op de ‘mon’ van ‘month’. Kan je wellicht kiezen tussen opbrengst ‘vandaag’, ‘deze week’ of ‘deze maand’, zo gaat het bij mijn thuisinstallatie wel. En dan wordt het een ander verhaal. :wink:
Ik weet het maar mijn kennis blijft zeer beperkt en vaak maak ik nog fouten met eenheden.
Dat wil dus zeggen dat die 7,11 kWh voor de eerste 5 dagen van deze maand was 😅 dan zal de cyrix goed laden veronderstel ik. 😄
Oké maar bedankt allemaal voor de vele reacties nu weten we toch al iets meer!
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zonnepaneel laden



Bericht door Aloys »

veetee schreef:
di 07 jan 2020, 18:56
Sammi schreef:
di 07 jan 2020, 18:41
We verbruiken ongeveer 32a voor de ijskast, we denken ongeveer 5a voor onze gsm’s te laden en ongeveer 15a voor de webasto (3a/h)
Het is al eens gezegd, maar het helpt als men leert de juiste eenheden te gebruiken. Ik denk dat je hier bedoeld ‘Ah’.
Hij bedoelt 32A/24h. Dus 32A van zijn totale accucapaciteit. Hoe druk je dat uit in Ah? (Ik blijf daar moeite mee houden...)
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepaneel laden



Bericht door veetee »

@Aloys, gewoon, zoals ik al eerder schreef: 32Ah (per etmaal). Die 32Ah is gewoon een maat voor de capaciteit (c.q. een hoeveelheid), en heeft feitelijk niet zoveel met een tijdsduur te maken, anders dan de tijd waarin je een bepaalde hoeveelheid stroom gebruikt of teruglevert (laadt). Vergelijk het met de capaciteit (inhoud) van een emmer water: bijvoorbeeld 10 liter. Nu hebben we geen vergelijkbare liter-maat voor de inhoud van een accu. Dus in emmer termen: de capaciteit van de emmer is 5 uur met 2 liter/uur (erin of eruit). Dan is ‘ie leeg, of vol. Maar je kan natuurlijk ook die emmer in een kwartier legen met een straal van 40 liter/uur. De inhoud blijft hetzelfde, 10 liter.

veetee schreef:
ma 06 jan 2020, 22:39
pwhooftman schreef:
ma 06 jan 2020, 22:19
Er wordt in de reacties wat onjuist gegoocheld met eenheden, zoals 'Ah per etmaal', en dat kan dus niet (vergelijk "ik ga 10 kilometer per uur per dag").
Dat kan best, je ziet het te strict. Als een accu met een capaciteit van 100 Ah voor 50% leeg is, dan kun je de benodigde 50 Ah om hem weer vol te krijgen best in een etmaal er weer inpompen. Je laadt dan dus 50 Ah per etmaal. Dat is dus niet hetzelfde als 24 uur laden met 50 A per uur...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Zonnepaneel laden



Bericht door Mickel Moen »

Jouw gegevens:

locatie Piraeus, Griekenland

Zonnepanelen: 2 x155Wp = 310Wp
Accu: 200Ah = 2400Wh
Verbruik: 52Ah = 624 Wh

Afbeelding

Aangezien het januari is, zijn de gegevens van die maand van belang.
Gemiddeld zullen jouw panelen in januari op deze locatie 463,5Wh per dag leveren. Daar zitten natuurlijk dagen met veel zon en dagen met weinig zon bij.

Gemiddeld verbruik je 624Wh dus gemiddeld zul je tekort komen.

Kijk je naar de blauwe tabel, dan zie je dat alles wat de panelen kunnen leveren, ook opgenomen zal worden. (Donker blauwe balken.) Er blijft geen ongebruikte energie over. (Licht blauwe balken.)

Kijken we naar de rood/groene grafiek. Dan zie je dat je op die plaats theoretisch gezien er vrijwel geen enkele dag is, waarop jouw accu geheel vol zal raken en dus de opbrengst gelijk of hoger is dan het verbruik: 0,3% (Rode balken)

Nu kun je natuurlijk mazzel hebben en een aantal dagen achterelkaar ver boven het gemiddelde zitten.

https://mickelmoen.blogspot.com/2019/03 ... ik-en.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zonnepaneel laden



Bericht door myway »

Een batterymonitor is toch wel handig
Sammi
Berichten: 26
Lid geworden op: do 09 aug 2018, 9:44

Re: Zonnepaneel laden



Bericht door Sammi »

myway schreef:
di 07 jan 2020, 20:31
Een batterymonitor is toch wel handigAfbeelding
Haha jeeep. Onze eerste camper ombouw, dus moeten inboeten/geen kennis in bepaalde zaken 🙈but so far so good!
Sammi
Berichten: 26
Lid geworden op: do 09 aug 2018, 9:44

Re: Zonnepaneel laden



Bericht door Sammi »

Mickel Moen schreef:
di 07 jan 2020, 20:02
Jouw gegevens:

locatie Piraeus, Griekenland

Zonnepanelen: 2 x155Wp = 310Wp
Accu: 200Ah = 2400Wh
Verbruik: 52Ah = 624 Wh

Afbeelding

Aangezien het januari is, zijn de gegevens van die maand van belang.
Gemiddeld zullen jouw panelen in januari op deze locatie 463,5Wh per dag leveren. Daar zitten natuurlijk dagen met veel zon en dagen met weinig zon bij.

Gemiddeld verbruik je 624Wh dus gemiddeld zul je tekort komen.

Kijk je naar de blauwe tabel, dan zie je dat alles wat de panelen kunnen leveren, ook opgenomen zal worden. (Donker blauwe balken.) Er blijft geen ongebruikte energie over. (Licht blauwe balken.)

Kijken we naar de rood/groene grafiek. Dan zie je dat je op die plaats theoretisch gezien er vrijwel geen enkele dag is, waarop jouw accu geheel vol zal raken en dus de opbrengst gelijk of hoger is dan het verbruik: 0,3% (Rode balken)

Nu kun je natuurlijk mazzel hebben en een aantal dagen achterelkaar ver boven het gemiddelde zitten.

https://mickelmoen.blogspot.com/2019/03 ... ik-en.html
Ha wow, leuk om zo eens te kunnen zien. Bedankt voor de moeite! We zijn nu op weg naar zuid Turkije dus de dagen zon zal alleen maar meer worden.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Zonnepaneel laden



Bericht door Mickel Moen »

Reken je niet rijk.

Niet veel verschil.

Hierbij het grafiekje voor Antalya, Turkije.

Afbeelding
Percentage dagen accu vol 0,8%

Maar februari ziet er al beter uit.

En........ geniet van de reis. :thumbup:
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Zonnepaneel laden



Bericht door Hoofdnoorman »

Leuk die grafieken. Hier de mijne in Albir.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepaneel laden



Bericht door veetee »

Hadden wij een andere uitslag verwacht? :lol: :lol: :lol:
Plaats reactie