Dynamo stuk en aardlek in huis slaat uit?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: Dynamo stuk en aardlek in huis slaat uit?



Bericht door Het-Licht »

TestCase schreef:@tonic
Detail, de aardlek klapt er ook uit bij sluiting tussen 0 en aarde. Ook dan komt er minder terug dan er in gaat.

//Kees.
Euh, nee. Aarde en de nul zijn uiteindelijk allemaal aan elkaar gekoppeld. Aardlek gaat er wel uit wanneer er contact is tussen de fase en aarde...

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk

tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Dynamo stuk en aardlek in huis slaat uit?



Bericht door tijdverdrijver »

@ Het-licht: Heb je dat al ooit geprobeerd?

Henk
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: Dynamo stuk en aardlek in huis slaat uit?



Bericht door Het-Licht »

Nee nooit geprobeert. Niet nodig ook. 20 jaar geleden op MBO al geleerd. Verdiep je maar eens in hoe het 230V netwerk is opgebouwd.

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk

gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Dynamo stuk en aardlek in huis slaat uit?



Bericht door gsm »

0 en aarde zitten in Nederland aan elkaar vóór de meterkast dus vóór de aardlek dit t.o.v. Zweden daar zit de 0 en aarde in de groepenkast aan elkaar maar wel weer vóór de aardlek.
Maar zolang er op de 0 geen retourspanning is kan de aardlek er niet uitgaan als die aan aarde zit
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Dynamo stuk en aardlek in huis slaat uit?



Bericht door albertrietjens »

Het maakt niet uit welk draad sluiting, cq. lek, heeft met de aarde (gezien na de aard lek aan de belaste kant). In beide gevallen zal er een deel van de retour stroom via de aarde afvloeien. Hierdoor ontstaat een verschil in stroom tussen fase en nul in de aardlekschakelaar en wanneer die boven een bepaalde drempel, meestal 30 mA, komt zal de aardlekschakelaar omslaan.

Bij een verbinding van de fase met aarde zal dit meestal wel sneller gebeuren omdat er dan ook hogere stromen ontstaan vanwege het grote spanningsverschil (240 V). Bij sluiting tussen nul en aarde (0 V) verdeelt alleen de stroom van de aangesloten apparaten zich over beide aders. De aardlekschakelaar zal dan ook pas reageren vanaf zo'n 12 W belasting. Onbelast zal deze dan dus niet reageren.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Dynamo stuk en aardlek in huis slaat uit?



Bericht door TestCase »

Inderdaad, onze 0 zit pas ná de aardlek aan aarde, van de belastte kant gezien. Daarom gaat de aardlek er ook uit wanneer het te vroeg van 0 naar aarde stroomt. (Sommigen moeten eens schemaatje tekenen dan komt ineens het inzicht.)

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: Dynamo stuk en aardlek in huis slaat uit?



Bericht door Het-Licht »

Ja en nee. Als je in een onbelaste situatie de aarde en nul aan elkaar verbind gebeurt er niks, daar doelde ik op. Er is geen potentiaal verschil tussen die 2. Is dat wel aan de hand is er iets niet pluis. Zie plaatje wat ik effe gauw gepaint heb.

Als je de nul tegen aarde aan legt als er een gebruiker achter zit wordt het een heel ander verhaal. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk

Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Dynamo stuk en aardlek in huis slaat uit?



Bericht door TestCase »


Zelfs als er ergens anders in huis iets ingeschakeld is kan er al verschilstroom ontstaan. Dit had ik nl. met een steker waarvan de draden klem op elkaar zaten gemonteerd. Stekerhuis bleef kieren denk ik en 'dus maar aandraaien' i.p.v de draden even te verleggen. Onbelaste steker in wcd en 'klap' daar ging de aardlek.
(Nuttige discussie, maar laten we teruggaan naar de vraag van TS en afwachten wat de probeersels opleveren.)

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: Dynamo stuk en aardlek in huis slaat uit?



Bericht door Het-Licht »

Dat de met die onbelaste stekker de aardlek eruit klapte heb ik nog wel een theorietje over, maar inderdaad, laten we het bij het topic houden. Oorzaak van de aardfout al gevonden? Zo moeilijk zou dat niet moeten zijn...

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dynamo stuk en aardlek in huis slaat uit?



Bericht door Kroppie »

zien het feit dat TS begint met melden dat zijn dynamo stuk is en dat laden via de walstroom ook niet gaat verdenk ik zoals eerder gemeld nog steeds de in de camper aanwezige lader(ebl)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Dynamo stuk en aardlek in huis slaat uit?



Bericht door jansloos »

Vroeguuuhr toen we nog met Duspols werkten, ging de aardlek er uit als je hem tussen het aardcontact en de fase hield.
Tussen aardcontact en de nul, ging de aardlek er niet uit.

Overigens, met mijn " modernere" tester gaat hij er ook uit.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Plaats reactie