Hulp bij dakplan voor zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Hulp bij dakplan voor zonnepanelen



Bericht door luinge »

Vincent,

Dat ziet er strak uit. Ik zie dat je het paneel met popnagels aan het profiel hebt bevestigd. Ook een mooie strakke manier.
Misschien dat popnagels nog wel sterker zijn dan parkers in dat dunne plaatje aluminium.

Groet Roelof
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Hulp bij dakplan voor zonnepanelen



Bericht door veetee »

Hoi Roelof, ja, ‘maar’ ... met popnagels moet je er wel op vertrouwen dat het niet meer los hoeft (kan wel, maar dan moet je ze uitboren). Ik heb een strakke waterdichte en goed beschermde kabelverbinding gemaakt ónder het paneel, en vertrouw er op dat het paneel alleen bij breuk of andere calamiteiten los moet (dus hoop never :wink: ), nou - dan hanteer ik de boor wel even.
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2346
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Hulp bij dakplan voor zonnepanelen



Bericht door rbisdom »

Je hebt gewoon hoek profielen op je dak geplakt, en de panelen met parkers vast geschroefd
ja, dat klopt.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Hulp bij dakplan voor zonnepanelen



Bericht door luinge »

veetee schreef:
do 02 jan 2020, 16:32
Hoi Roelof, ja, ‘maar’ ... met popnagels moet je er wel op vertrouwen dat het niet meer los hoeft (kan wel, maar dan moet je ze uitboren). Ik heb een strakke waterdichte en goed beschermde kabelverbinding gemaakt ónder het paneel, en vertrouw er op dat het paneel alleen bij breuk of andere calamiteiten los moet (dus hoop never :wink: ), nou - dan hanteer ik de boor wel even.
Dat realiseer ik mij. Maar dat is geen probleem. Uitboren popnagels is heel goed te doen, maar je doet het liever niet :-B
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22890
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Hulp bij dakplan voor zonnepanelen



Bericht door PaulBng »

Eerst de alu profielen aan het paneel vastschroeven, en dan het geheel op het dak plakken.

Het paneel zit dan klem tussen de alu profielen, en de krachten op de schroeven zijn lateraal. Dus zolang als de schroeven er los inhangen, blijft het zitten.
Maar de aluminium profielen aan een zonnepaneel zijn sterk genoeg om een parker stevig aan te trekken!

Het lijmen wel op de goede manier doen, maar daar zijn al 214 topics over geschreven.
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Hulp bij dakplan voor zonnepanelen



Bericht door jepebe »

Mijn camper heeft onder een vorige eigenaar ooit een fikse tik gehad (denk ik). Het dak is deels van nieuw plaatwerk voorzien. Dat ligt niet heel goed verlijmd op het onderliggende materiaal. Daarvan heb ik verder helemaal geen last, maar ik was huiverig voor het alleen lijmen van de profielen aan dat dak. Heb de profielen iets langer genomen, zodat ze de hele breedte van de camper beslaan. In de hoeken een gat geboord door het dak, door de hoekbalken en binnenin met een moer met grote ring ook vastgezet. Met dikke moppen sikaflex alles waterdicht gemaakt. Het zit nu gekit en geschroefd.

Waarom dit verhaal? Als je de panelen met hoeklijnen verlijmt aan je dakplaat dan zit alleen dat precies goed vast (hoeklijnen aan dakplaat) Bedenk of de panelen ook goed aan de hoeklijnen zitten en of de dakplaat goed aan de camper zit. Sommigen vrezen zelfs dat kitten op een geverfd vlak kan leiden tot et loslaten omdat de verf niet goed op de dakplaat zit.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Hulp bij dakplan voor zonnepanelen



Bericht door Kampeermark »

Ik heb recent het paneel erop gelegd.
Ik heb een 300wp, met traditionele geleiders uit de zonnepanelen wereld.

Een meter rail in 6 stukken gezaagd. 6 bevestigingen, boel uitgemeten en aan het dak gelijmd.
Zit nu al muurvast maar als de luifel er is moet er nog een strip op aan de rechterkant. Die zit er nu nog niet.

De foto kan je de bevestiging zien (nog niet vastgelijmd!!)
Verder qua positie: ik heb een l3h2 ducato. Ik heb waar jij je maxxfan hebt een normaal midi heki, en voorin een maxxfan. Verder badkamer raam op zelfde plek.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Plaats reactie