Lithium accu kopen
Re: Lithium accu kopen
O.k. ik had ook nog navraag gedaan en kreeg onderstaand antwoord.
"When you like to charge a Lithium battery type with a battery management system on it, please select at the EBL gel charging mode. The Lthium battery will be ok with the gel mode via mains.
The booster you need to have a propper charging via alternator."
Dus de Schaudt booster voor opladen via alternater en de EBL op gel stand voor opladen via 230v.
"When you like to charge a Lithium battery type with a battery management system on it, please select at the EBL gel charging mode. The Lthium battery will be ok with the gel mode via mains.
The booster you need to have a propper charging via alternator."
Dus de Schaudt booster voor opladen via alternater en de EBL op gel stand voor opladen via 230v.
Re: Lithium accu kopen
als je ooit overstapt op lithium zou ik toch maar ook op de juiste lader overstappen, want meneer schaudt geeft dan wel aan dat hij de gel stand het beste vind, maar kan je als de accu problemen maakt dan ook bij schaudt aan kloppen??, en zelfs voor een agm zou ik niet op die schaudt spullen vertrouwen ook niet in de stand gel, lijkt me meer een advies om ondanks alles toch maar het eigen product te promoten.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Lithium accu kopen
Het laatste klopt Jos, maar welk bedrijf preekt niet voor eigen parochie. Probleem van de meeste productie campers is, is dat daar een EBL in zit waar het gehele elektra aan gekoppeld is. Natuurlijk daar waar het kan (aansluiting mppt regelaar zonnepanelen) heb ik een rechtstreekse aansluiting op de accu. Dus ik denk dat ik een ladebooster (Schaudt of Voltronic) wel via de EBL moet laten lopen. Ik verwacht overigens straks helemaal niet meer aan de paal te hoeven staan en dat het laden via 230v niet nodig is.
Re: Lithium accu kopen
De EBL van Schaudt is toch redelijk modulair opgebouwd b.v. als 220V accu- lader wordt een ingebouwde Schaudt LAS1218 gebruikt. Voor solar wordt een externe Schaudt regelaar aangesloten en de generator wordt rechtstreeks verbonden aan de hh- en startaccu. Het lijkt me daarom ook eenvoudig de EBL te combineren met een 12V booster, een solar-regelaar en een 220V acculader die allemaal geschikt zijn voor een Li-accu. Prijzig(er) wordt het natuurlijk dan wel.
Re: Lithium accu kopen
[quote=Schovie post_id=1937521 time=1593610236 Ik verwacht overigens straks helemaal niet meer aan de paal te hoeven staan en dat het laden via 230v niet nodig is.
[/quote]
Geheel eens met het laatste,maar waarom je Ook nog een een extra ladebooster nodig zou hebben,is me niet duidelijk? Verder word die EBL hier volgens mij een beetje overschat,,ik gebruik mijn Life po 4 nu 2 jaar,zonder ladebooster,en zonder EBL,Dus zo belangrijk ,is dat ding nu ook weer niet !....in het weekend in gesprek met een duitse LFP gebruikerr,en we kwamen beide tot dezelfde conclusie,het is niet uit te leggen hoe goed een LFP werkt,als je er geen hebt,dus praten we er verder maar niet over !
[/quote]
Geheel eens met het laatste,maar waarom je Ook nog een een extra ladebooster nodig zou hebben,is me niet duidelijk? Verder word die EBL hier volgens mij een beetje overschat,,ik gebruik mijn Life po 4 nu 2 jaar,zonder ladebooster,en zonder EBL,Dus zo belangrijk ,is dat ding nu ook weer niet !....in het weekend in gesprek met een duitse LFP gebruikerr,en we kwamen beide tot dezelfde conclusie,het is niet uit te leggen hoe goed een LFP werkt,als je er geen hebt,dus praten we er verder maar niet over !
Hans
Re: Lithium accu kopen
Geheel eens met het laatste,maar waarom je Ook nog een een extra ladebooster nodig zou hebben,is me niet duidelijk? Verder word die EBL hier volgens mij een beetje overschat,,ik gebruik mijn Life po 4 nu 2 jaar,zonder ladebooster,en zonder EBL,Dus zo belangrijk ,is dat ding nu ook weer niet !....in het weekend in gesprek met een duitse LFP gebruikerr,en we kwamen beide tot dezelfde conclusie,het is niet uit te leggen hoe goed een LFP werkt,als je er geen hebt,dus praten we er verder maar niet over !
[/quote]
Hoe laadt jou LFP dan op? Wordt de startaccu nog onderhouden met een floatcharge? Wat is verder jou setup?
Hymer T698CL Bianco Line 2013
LionTron 150A LiFePO4
Votronic VBCS 30/45/350
350Wp Solar
LionTron 150A LiFePO4
Votronic VBCS 30/45/350
350Wp Solar
Re: Lithium accu kopen
Met een compleet set,loop je geen risico.....,dwz een regelkast die alle hier beschreven, eventueel te verwachte problemen voor je regelt,zie foto
Hans
Re: Lithium accu kopen
Mooi systeem hoor, dat 3LION, maar snap je verhaal verder niet echt... dat 3Link kastje is ook een booster, en de EBL gebruik je ook gewoon volgens dat schema... En wat bedoel je met die eerste foto...? Daarnaast heeft de 3LION LFP een Max ontlaadstroom van 100A, dus is te weinig voor een 1500W omvormer voor mij. Daarom heb ik er verder niet naar gekeken. Weet eigenlijk niet of er grotere varianten dan 100Ah zijn?
Hymer T698CL Bianco Line 2013
LionTron 150A LiFePO4
Votronic VBCS 30/45/350
350Wp Solar
LionTron 150A LiFePO4
Votronic VBCS 30/45/350
350Wp Solar
Re: Lithium accu kopen
Inderdaad dat is juist geformuleerd.pieterpos schreef: ↑wo 01 jul 2020, 15:42De EBL van Schaudt is toch redelijk modulair opgebouwd b.v. als 220V accu- lader wordt een ingebouwde Schaudt LAS1218 gebruikt. Voor solar wordt een externe Schaudt regelaar aangesloten en de generator wordt rechtstreeks verbonden aan de hh- en startaccu. Het lijkt me daarom ook eenvoudig de EBL te combineren met een 12V booster, een solar-regelaar en een 220V acculader die allemaal geschikt zijn voor een Li-accu. Prijzig(er) wordt het natuurlijk dan wel.
Weet dat er altijd in stand zetten en werk aan de bekabeling bij is. Wat een troep, zelfs op nieuwe voertuigen.
In de meeste gevallen krijg je ook te maken met bijkomende werken zoals toevoegen van een BMV accu monitor,
2 x Battery Protect relais die deel uitmaken van het BMS systeem en verbouwen aan de 230V.
Bijna altijd montage van de LFP solar en LFP accu lader die je hierboven vermeld.
Al die componenten moet je na montage op LiFePO4 instellen via smart of andere systemen.
Ik heb al meerdere complete ombouwen gedaan en het was steeds +20h werk.
Een éénvoudige “LFP drop in” ben ik nog niet tegengekomen en zie ik ook niet zitten.
Niet te vergeten het uitzoeken en opstellen van een aansluit schema per voertuig ben je uren mee bezig en komt daar bovenop.
Groeten Kampo
Re: Lithium accu kopen
Ik zie het nut van een "ladebooster" wel in.mishendr schreef: ↑wo 01 jul 2020, 23:45…,maar waarom je Ook nog een een extra ladebooster nodig zou hebben,is me niet duidelijk? Verder word die EBL hier volgens mij een beetje overschat,,ik gebruik mijn Life po 4 nu 2 jaar,zonder ladebooster,en zonder EBL,Dus zo belangrijk ,is dat ding nu ook weer niet !....in het weekend in gesprek met een duitse LFP gebruiker,en we kwamen beide tot dezelfde conclusie,het is niet uit te leggen hoe goed een LFP werkt,als je er geen hebt,dus praten we er verder maar niet over !
De scheiding tussen start en HH accu met een intelligent Lithium curve relais, op basis van spanning, is niet zo betrouwbaar en geeft meermaals problemen.
Met een te lage dynamo spanning komt je LFP accu nooit goed vol.
Bij voertuigen met intelligente dynamo gaat het al helemaal niet zonder booster.
Voornamelijk bij grotere LFP accu packs kan de dynamo affakkelen wegens de overbelasting.
De booster geeft je een aantal voordelen:
- Je gaat veel meer laden op kortere tijd als zonder booster.
- Je kan de LFP accu helemaal vol geladen krijgen
- Het LFP BMS veiligheidssysteem kan je koppelen met de booster en zo die laadstroom onderbreken als er iets misgaat.
- Mogelijkheid tot begrenzen van de stroom zodat de dynamo niet te heet wordt. Dit is natuurlijk afhankelijk van de afmeting van de dynamo. De ene heeft “slechts” een 70A dynamo, de ander een 250A.
- noodzakelijk en de oplossing bij intelligente dynamo’s
Problemen met de boosters
- Je booster automatisch aan en uitzetten lukt niet zo makkelijk. Er bestaan systemen via trilling sensor, D+, +15 signaal of op spanning wat minder goed gaat bij een LFP systeem. Ik kwam problemen tegen met te weinig trillingen en geen D+ voorhanden. Met +15 is ook niet ideaal want te belastend voor de koude start met gloeibougies. De betere boosters hebben een vertraagde inschakeling.
- De juiste instellingen via de software erop zetten, laptop koppelen, werkingscontrole enz. Al een paar keer foute werking door verkeerde settings tegengekomen.
- De LFP accu BMS moet de booster uitschakelen als er iets misgaat, dus ook die verbinding moet je maken.
- De boosters worden heet en het rendement is niet schitterend.
- De betere en grotere boosters kosten >500 €
- Het laden van de startaccu zoals met een Cyrix scheidingsrelais, valt weg en moet je weer wat gaan verzinnen.
- Ook start assistentie vanuit de HH accu is weer iets om op te lossen.
Groeten Kampo
Re: Lithium accu kopen
Ben er nu al dagen (en nachten) over aan het peinzen, maar ja, is ook een deel van de voorpret. Ben er al achter, inderdaad kan je een drop-in doen, maar dan kom je uiteindelijk van een koude kermis thuis en heb je (na een korte tijd) allerlei problemen. Wil je optimaal en lang genieten van welke setup dan ook, dan gaat daar studie in zitten. Vandaar deze mooie discussie.
Heb nog een aanvullend antwoord van Schaudt ivm lithium:
when you use a Lithium battery in the leisure area with a battery management system on it, you can put the battery selection switch to gel position and the battery shoud be fine with this. To be absolutly sure, better so ask at the battery producer´s help desk.
If you need any additional charger for lithium battery types you can add the charger to the leisure battery poles.
The EBL gives 14,3V in the gel mode. Lithium batteries are suitable with a permanent voltage level of 14,4V, so nearly perfect.
The starter battery is not involved by the setting on the EBL´s leisure battery type. For the starter battery there will be just a fload charging anyway, so don´t worry.
When you use a lithium battery in the leisure area, I would recommend to add the booster WA 121525 to have a fitting charge via alternator too.
I would not change to EBL 119, because this one would be as double expensive than for example the LAS 1218 BUS.
(Over die EBL119: ik had geïnformeerd of ik mijn EBL29 om kan ruilen voor een EBL119, daar zit een betere AGM lader is, dat was dus ivm blijven bij AGM)
Ei is nog niet gelegd in ieder geval...
Misha.
Heb nog een aanvullend antwoord van Schaudt ivm lithium:
when you use a Lithium battery in the leisure area with a battery management system on it, you can put the battery selection switch to gel position and the battery shoud be fine with this. To be absolutly sure, better so ask at the battery producer´s help desk.
If you need any additional charger for lithium battery types you can add the charger to the leisure battery poles.
The EBL gives 14,3V in the gel mode. Lithium batteries are suitable with a permanent voltage level of 14,4V, so nearly perfect.
The starter battery is not involved by the setting on the EBL´s leisure battery type. For the starter battery there will be just a fload charging anyway, so don´t worry.
When you use a lithium battery in the leisure area, I would recommend to add the booster WA 121525 to have a fitting charge via alternator too.
I would not change to EBL 119, because this one would be as double expensive than for example the LAS 1218 BUS.
(Over die EBL119: ik had geïnformeerd of ik mijn EBL29 om kan ruilen voor een EBL119, daar zit een betere AGM lader is, dat was dus ivm blijven bij AGM)
Ei is nog niet gelegd in ieder geval...
Misha.
Hymer T698CL Bianco Line 2013
LionTron 150A LiFePO4
Votronic VBCS 30/45/350
350Wp Solar
LionTron 150A LiFePO4
Votronic VBCS 30/45/350
350Wp Solar
Re: Lithium accu kopen
Ik kijk nu naar de Liontron LifePo4 accu. Zij beweren dat deze accu geschikt is voor één-op-één vervanging van lood-zuur batterijen zoals AGM of gel, zonder de laad- of ontlaadstructuur te hoeven veranderen. Dus geen booster of aanpassingen verder nodig. Diverse gebruikers bevestigen dit in de Duitse camperforums. De bouwkwaliteit van de accu ziet er degelijk uit, is makkelijk open te maken en te repareren.
https://liontron.de/download/Bedienungs ... _Serie.pdf
https://liontron.de/download/Bedienungs ... _Serie.pdf
Re: Lithium accu kopen
Tsja, ik begrijp je redenering heel goed, en ging ook die kant op. Dat beweren veel fabrikanten. Maar als je alleen naar de aanbevolen laadspanning kijkt, klopt dat niet: 14,4-14,6. Dat is met een EBL alleen via een booster of aparte (220) lader te krijgen. Ongetwijfeld dat hij zal werken, maar wat hier op dit forum al vaak is gezegd; het moet blijken of die LFP accu dan ook z’n gestelde levensduur haalt. Zelfs lood-zuur accu’s kunnen een tijd zonder (Goeie) lader, maar dat wil niet zeggen dat het systeem klopt, en dat de 7-10 jaar gehaald wordt. En dat is bij deze investering wel interessant... Voor de goeie orde, ik kom tot deze uitspraken na veel hier op dit forum en andere fora gelezen te hebben. Dan komt toch weer de twijfel.Schovie schreef: ↑do 02 jul 2020, 9:50Ik kijk nu naar de Liontron LifePo4 accu. Zij beweren dat deze accu geschikt is voor één-op-één vervanging van lood-zuur batterijen zoals AGM of gel, zonder de laad- of ontlaadstructuur te hoeven veranderen. Dus geen booster of aanpassingen verder nodig. Diverse gebruikers bevestigen dit in de Duitse camperforums. De bouwkwaliteit van de accu ziet er degelijk uit, is makkelijk open te maken en te repareren.
https://liontron.de/download/Bedienungs ... _Serie.pdf
Zelf denk ik (nu) dat een LFP, met booster en/of eventueel een lithium 220v lader het beste is, zonder al te grote aanpassingen aan het systeem. Geld hoeft niet over de balk, maar een LFP accu van €1500 verdient toch eigenlijk wel een lader van €200. Bijvoorbeeld de Xenteq LBC512, die kan ook de BMS wakker maken als die gestopt is. En zo zal Victron ook mooie dingen hebben, of Votronic, of Schaudt, of....
Hymer T698CL Bianco Line 2013
LionTron 150A LiFePO4
Votronic VBCS 30/45/350
350Wp Solar
LionTron 150A LiFePO4
Votronic VBCS 30/45/350
350Wp Solar
-
- Berichten: 666
- Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
- Locatie: Gouda
Re: Lithium accu kopen
Normaal gesproken...is het zelfs beter om de lithium niet geheel vol te laden... derhalve 90 % is beter dan 100%. (Het is geen AGM).
Daarnaast..als je laadt via de lader van een solar.. met lithium setup... komt de accu sowieso op de door jouw gewenste voltage.
9 van de 10x gebruik je solar in combinatie met lfp...en gebruik je relatief minder de paal.
Je kunt je dus afvragen, waarom je buiten de meestal gebruikte solar, ook nog via de paal of motorlaadbooster ( ok.. bij de nieuwere slim dynamo gewoonweg wel nodig..ook bij een lood huishoud accu) een voor lfp geoptimaliseerde lader nodig hebt.
Hoeft immers niet altijd en eeuwig naar 100% geladen te zijn.
Zonnetje doet desgewenst het laatste beetje.
Daarnaast..als je laadt via de lader van een solar.. met lithium setup... komt de accu sowieso op de door jouw gewenste voltage.
9 van de 10x gebruik je solar in combinatie met lfp...en gebruik je relatief minder de paal.
Je kunt je dus afvragen, waarom je buiten de meestal gebruikte solar, ook nog via de paal of motorlaadbooster ( ok.. bij de nieuwere slim dynamo gewoonweg wel nodig..ook bij een lood huishoud accu) een voor lfp geoptimaliseerde lader nodig hebt.
Hoeft immers niet altijd en eeuwig naar 100% geladen te zijn.
Zonnetje doet desgewenst het laatste beetje.