Lithium accu kopen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu kopen



Bericht door Kroppie »

geen denkfout, als je kortstondig veel gebruikt is een 100Ah ook genoeg, de Ah,s bepalen de energieinhoud van de accu, m.a.w. hoelang je een bepaald vermogen uit een accu kunt halen voordat ie leeg is, (de bms bepaalt hoe hoog de ontlaadstroom is) en het voordeel van lithium t.o.v. een loodaccu is dat je hem zonder schade aan de accu veel verder kunt(mag) ontladen(tot 80% meestal) dan een loodaccu(tot max 50%), je hebt met een lithium van 100Ah dus net zoveel energie beschikbaar als met een 160Ah loodaccu.(met lithium 100Ah heb je dus 80Ah beschikbaar, en met lood van 160 Ah ook 80Ah) en dan gaan andere belangrijke dingen een rol spelen zoals ,geld , gewicht, plaats

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
mishendr
Berichten: 94
Lid geworden op: do 30 apr 2020, 14:00

Re: Lithium accu kopen



Bericht door mishendr »

Kroppie schreef:
zo 28 jun 2020, 11:32
geen denkfout, als je kortstondig veel gebruikt is een 100Ah ook genoeg, de Ah,s bepalen de energieinhoud van de accu, m.a.w. hoelang je een bepaald vermogen uit een accu kunt halen voordat ie leeg is, (de bms bepaalt hoe hoog de ontlaadstroom is) en het voordeel van lithium t.o.v. een loodaccu is dat je hem zonder schade aan de accu veel verder kunt(mag) ontladen(tot 80% meestal) dan een loodaccu(tot max 50%), je hebt met een lithium van 100Ah dus net zoveel energie beschikbaar als met een 160Ah loodaccu.(met lithium 100Ah heb je dus 80Ah beschikbaar, en met lood van 160 Ah ook 80Ah) en dan gaan andere belangrijke dingen een rol spelen zoals ,geld , gewicht, plaats

jos
Even voorop: weer bedankt voor het vele meedenken Jos, en anderen ook. Heel fijn om deze backup te hebben bij het “tunen” van het Camperen...! Wilde ik ff kwijt...

Anyway, tsja, dan kan ik inderdaad ook een 100Ah LFP nemen... Zodra we vrij staan, wil ik via de omvormer maar enkele (eventueel extra in te bouwen) 220V stopcontacten voeden, zodat het reguliere 220v circuit (aan de paal) niet meedoet, en er niet te lang stroom loopt. Alleen voor een Nespresso en eventueel even een waterkoker van 500W/1L. Zeker geen koelkast o.i.d.

En ja, een hoge investering voor die kopjes koffie en warm water, maar daar gaat het niet om. Ik hoef geen geld over de balk te smijten, maar comfort heeft z’n prijs, en ik kan dan meteen wat gas besparen waardoor de koelkast weer langer kan draaien.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu kopen



Bericht door Kroppie »

nog een klein (?) voordeeltje van een bms, is dat de bms de lithiumaccu ook afschakeld als die te leeg dreigt te raken, een loodaccu gaat met stroom leveren door zo lang het gevraagd word, tot het bittere (en meestal definitieve einde dus)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
mishendr
Berichten: 94
Lid geworden op: do 30 apr 2020, 14:00

Re: Lithium accu kopen



Bericht door mishendr »

Ja inderdaad.

Nog even 1 overpeinzing, dan wordt het tijd om de boeidelen te gaan schuren...:

Maakt het nou uit dat de solarlader de accu laad tijdens rijden volgens een bepaald profiel, en dan ook een laadbooster aan het laden is (in mijn geval dus de Votronic MPP solar en een Votronic VCC booster)? Zitten die elkaar niet in de weg? (De solarlader zit direct op de accupolen).

Aan de paal wordt is de laadbooster niet in gebruik, en is dus de solarlader alleen.
Hymer T698CL Bianco Line 2013
LionTron 150A LiFePO4
Votronic VBCS 30/45/350
350Wp Solar
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Lithium accu kopen



Bericht door Arie55 »

De EBL29 is NIET geschikt. Haal de 230V stekker dus uit de EBL29. Daarmee 'valt' het ding terug tot aansluitknooppunt voor 12V systeem, zekeringkast en watermeet systeem.
Wel kan je de nieuwe lader en zonnepaneelregelaar op de ebl aansluiten, als je dat wenst.

Je kan het zien dat je als het ware een derde systeem bij krijgt.

1) het motor systeem
2) het woondeel (waar de 230V stekker uit de ebl is getrokken)
3) het nieuwe accu systeem waar accu en laad systeem de nieuwe toevoeging is

Om het weer lastig te maken, is de koppeling met 1, 2 en 3 lastig. De alternator kan bij lage/bepaalde toerentallen van de motor het misschien niet aan. Die koppeling verzorgt een relais in de ebl.

Dus al met al iets waar je niet even over 1 nacht ijs gaat.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu kopen



Bericht door Kroppie »

meestal zorgt in een dergelijk geval de booster voor het laden met de auto dynamo, en dat kan de leverancier van een kompleet systeem het beste aangeven, alles in het geval van lithium moet met elkaar samen kunnen werken, dynamo, zonnepanelen, ebl .


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Lithium accu kopen



Bericht door Schovie »

Nog een aandachtspuntje. Bij de Lifepo 4 accu van Solarfarm staat de volgende waarschuwing:
"Laadt de LiFePo4 alleen met een lader die geschikt is voor deze batterij. Op de batterij zit een BMS die ervoor zorgt dat als de batterij leeg is afslaat. De batterij is dan 0 Volt, een normale acculader zal de batterij nooit laden, die kan de 0 Volt spanning niet aan.
Wilt u een LiFePo4 batterij wel laden met een normale lader, dat kan alleen als u een accubewaker gebruikt. Dan moet u de onderspanning van de accubewaker iets hoger instellen dan de BMS van de LiFePo4 batterij."
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu kopen



Bericht door Kroppie »

daarom ook koop alles bij 1 leverancier die kent zijn produkten, (of 1 met veel kennis van zaken[en dan nog]).

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Lithium accu kopen



Bericht door Charm »

Schovie schreef:
zo 28 jun 2020, 12:21
Nog een aandachtspuntje. Bij de Lifepo 4 accu van Solarfarm staat de volgende waarschuwing:
"Laadt de LiFePo4 alleen met een lader die geschikt is voor deze batterij. Op de batterij zit een BMS die ervoor zorgt dat als de batterij leeg is afslaat. De batterij is dan 0 Volt, een normale acculader zal de batterij nooit laden, die kan de 0 Volt spanning niet aan.
Wilt u een LiFePo4 batterij wel laden met een normale lader, dat kan alleen als u een accubewaker gebruikt. Dan moet u de onderspanning van de accubewaker iets hoger instellen dan de BMS van de LiFePo4 batterij."
Als de BMS de batterij afschakelt, is de batterijspanning geen 0V! Afhankelijk van de BMS zal worden afgeschakeld bij ongeveer 10V of hoger afhankelijk van de gebruikte cellen. Mijn LifePO4 accu schakelt af bij 10V. De gemeten, beschikbare netto capaciteit van mijn accu is ruim 102Ah voor een 105Ah accu. Het is wel zo dat als de Low Voltage Protection wordt geactiveerd, de gemeten uitgangsspanning 0V is omdat de accu wordt losgekoppeld van de aansluitklemmen. Wanneer vervolgens het oplaadproces start, koppels BMS de accu weer door naar de polen.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51317
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: Lithium accu kopen



    Bericht door Kroppie »

    and so it is :thumbup:

    jos
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Lithium accu kopen



    Bericht door Charm »

    Dit is de LifePO4 accu die wij hebben gekocht: https://www.aliexpress.com/item/4000012 ... 4c4dzBkozZ.
    Ik heb er in totaal nog geen 500Euro voor betaald voor de 14.6V/100A versie. Wij hebben geen grootverbruikers dus dat moet genoeg zijn. Deze gaat de af-fabriek AGM accu van 95Ah uit onze nieuwe camper vervangen. De standaard aanwezig CBE netlader wordt vervangen door een speciale Lithium lader van 20A: https://www.aliexpress.com/item/3283209 ... 4c4d2u9IGE.

    De af-fabriek aanwezig booster (Redarc BCDC1240D) laadt met max. 40A; deze kan op Lithium worden ingesteld en die aanpassing ga ik doorvoeren. In deze booster zit ook een MPPT regelaar waarop waarschijnlijk het standaard aanwezig 140Wp zonnepaneel is aangesloten. Ik ben niet erg gecharmeerd van deze regelaar omdat deze uitgaat van een Vmp van rond de 17.5V. Er vindt wel MPP tracking plaats rond dit referentiepunt. Serieschakeling van panelen is dus niet mogelijk. Deze booster is voorzien van een buck/boost converter die vanaf 9V werkt. Het nut daarvan zie ik niet echt voor zonnepanelen. Een paneel dat 9V afgeeft, heeft echt geen nuttig vermogen beschikbaar. Misschien dat dit voor (een intelligente) dynamo wel nuttig is?

    Wij hebben een 2e 140Wp NDS paneel laten aanbrengen die een eigen NDS regelaar blijkt te krijgen. Ik weet alleen nog niet welke. Het is dus even afwachten of deze Lithium ondersteunt en anders zet ook ik de MPPT5025A (Olys broertje van de Votronic MPP 350 Duo Digital) in waarop beide panelen worden aangesloten.

    Enne morgen krijgen we dan eindelijk onze nieuwe camper met een Corona vertraging van twee maanden ;-)
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      seth_space
      Berichten: 8698
      Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
      Locatie: Brabant

      Re: Lithium accu kopen



      Bericht door seth_space »

      Mooi gefeliciteerd. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
      Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
      “Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
      Gebruikersavatar
      mishendr
      Berichten: 94
      Lid geworden op: do 30 apr 2020, 14:00

      Re: Lithium accu kopen



      Bericht door mishendr »

      Arie55 schreef:
      zo 28 jun 2020, 12:11
      De EBL29 is NIET geschikt. Haal de 230V stekker dus uit de EBL29. Daarmee 'valt' het ding terug tot aansluitknooppunt voor 12V systeem, zekeringkast en watermeet systeem.
      Wel kan je de nieuwe lader en zonnepaneelregelaar op de ebl aansluiten, als je dat wenst.

      Je kan het zien dat je als het ware een derde systeem bij krijgt.

      1) het motor systeem
      2) het woondeel (waar de 230V stekker uit de ebl is getrokken)
      3) het nieuwe accu systeem waar accu en laad systeem de nieuwe toevoeging is

      Om het weer lastig te maken, is de koppeling met 1, 2 en 3 lastig. De alternator kan bij lage/bepaalde toerentallen van de motor het misschien niet aan. Die koppeling verzorgt een relais in de ebl.

      Dus al met al iets waar je niet even over 1 nacht ijs gaat.

      Arie
      Dit hoeft volgens mij niet, en wil ik ook niet. Ik wil een apart 220V punt (wandcontactdoos) die alleen werkt op de omvormer. Dus geen paal: dan omvormer aan (mag handmatig) en enkele 1 WCD die 220v levert (ergens in keuken in te bouwen). Rest van WCDs werken dan niet, geen probleem. Koelkast gaat gewoon naar gas. En als er wel paalstroom is, dan kan de omvormer uit. Zitten elkaar dan niet in de weg.
      Hymer T698CL Bianco Line 2013
      LionTron 150A LiFePO4
      Votronic VBCS 30/45/350
      350Wp Solar
      Arie55
      Berichten: 5681
      Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
      Locatie: Barendrecht

      Re: Lithium accu kopen



      Bericht door Arie55 »

      Dan is het toch wel handig dat je de 230V stekker uit de ebl trekt. Als je dan een keertje wel aan de paal zit, heb je tenminste WCD'sen die of door de paal en anderen door de omvormer 230V leveren. Zo zou ik het niet willen, maar dat is een ander verhaal. Ik zou een omschakelbaar iets maken (al dan niet automatisch) dat op de bestaande WCD's 230V staan. Of door de paal of door de omvormer. Zo moeilijk is dat niet.

      Een ander dingetje, is het opladen van je nieuwe accu

      Arie
      iets wat ik niet heb, is haast

      B = bijnaam: bouwkeet
      55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
      0 = gratis
      Plaats reactie