Aansluiten verstraler Fiat Ducato 250
Aansluiten verstraler Fiat Ducato 250
Ik ga een verstraler (LED bar) monteren achter de bumper (onderste luchthapper). Daar is voldoende ruimte. Niet voor NL, maar de donkerte in het noorden en van de weg af.
Ik wil deze graag schakelen via de grootlicht en nog een aparte schakelaar op het dashboard.
Stuurschakeling via grootlicht spanning en op een relais.
Maar waar kan ik het beste de plus vandaan halen? Terug vanaf de accu? En dan binnendoor of via de accubak. Of zijn er betere oplossingen!
Dank!
Ik wil deze graag schakelen via de grootlicht en nog een aparte schakelaar op het dashboard.
Stuurschakeling via grootlicht spanning en op een relais.
Maar waar kan ik het beste de plus vandaan halen? Terug vanaf de accu? En dan binnendoor of via de accubak. Of zijn er betere oplossingen!
Dank!
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Aansluiten verstraler Fiat Ducato 250
Toch via een relais zeker? Dan zit er al een plus onder de motorkap, die voor de startkabels bij pech. En anders de plus vanaf de dynamo?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: Aansluiten verstraler Fiat Ducato 250
Zeker via een relais. Lijkt me een goede oplossing via de startkabel aansluiting. Dank je!
- Vmax-Idioot
- Berichten: 650
- Lid geworden op: di 23 jul 2013, 9:49
- Locatie: Kerkrade
Re: Aansluiten verstraler Fiat Ducato 250
Wat is het vermogen van die LED bar?
Meestal is voor led geen relaisschakeling nodig.
Groot licht is al ongeveer 60Watt (5A) per lamp; die paar wattjes van wat ledlampjes laten de schakelaar echt niet smelten hoor...
Het groot licht is als het goed is met een 15A zekering afgezekerd en heeft dus nog een "overcapaciteit" van 5A / 60 Watt.
Zo lang je daar onder blijft, klapt de zekering er niet uit..
Bovendien is de plus van het groot licht al relais geschakeld volgens mij....dus gewoon de ledbar + aansluiten op de + van het groot licht en een directe massa-aansluiting op de carrosserie werkt volgens mij gewoon prima in jouw geval.
Voor de APK keuring zou ik dan wel een schakelaar in de + lijn naar de verstralers opnemen. Ik betwijfel of die samen met het groot licht aan mag in Nederland... ( negatief schakelen op de - lijn kan natuurlijk ook)
Meestal is voor led geen relaisschakeling nodig.
Groot licht is al ongeveer 60Watt (5A) per lamp; die paar wattjes van wat ledlampjes laten de schakelaar echt niet smelten hoor...
Het groot licht is als het goed is met een 15A zekering afgezekerd en heeft dus nog een "overcapaciteit" van 5A / 60 Watt.
Zo lang je daar onder blijft, klapt de zekering er niet uit..
Bovendien is de plus van het groot licht al relais geschakeld volgens mij....dus gewoon de ledbar + aansluiten op de + van het groot licht en een directe massa-aansluiting op de carrosserie werkt volgens mij gewoon prima in jouw geval.
Voor de APK keuring zou ik dan wel een schakelaar in de + lijn naar de verstralers opnemen. Ik betwijfel of die samen met het groot licht aan mag in Nederland... ( negatief schakelen op de - lijn kan natuurlijk ook)
Re: Aansluiten verstraler Fiat Ducato 250
Enig idee welke kleur de plus is van het groot licht? Op de elearn kwam ik daar niet achter.
Re: Aansluiten verstraler Fiat Ducato 250
Gelukkig al gelukt. Met een "stealer" of "add a circuit" via de zekering van één zijde van het groot licht. Makkie!
Re: Aansluiten verstraler Fiat Ducato 250
Houd rekening met de eisen aan extra verlichting. Zie het APK handboek. Ik heb ook extra verstralers maar deze achter een schakelaar. In veel landen waaronder Nederland word hier actief op bekeurd door de politie en daarom verstandig om ze achter een schakelaar te zetten zodat ze altijd uitblijven en enkel als je ze echt nodig hebt aan te zetten.
https://apk-handboek.rdw.nl/personenaut ... eflectoren
https://apk-handboek.rdw.nl/personenaut ... eflectoren
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Re: Aansluiten verstraler Fiat Ducato 250
Yes. Goede toevoeging! Er zit ook een extra schakelaar tussen. Maar in de Vogezen heeft het wel een vos zijn/haar leven gespaard!
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: za 11 jan 2020, 19:49
Re: Aansluiten verstraler Fiat Ducato 250
Het is een oud bericht maar wie weet waar ik door het schutbord heen kan naar de cabine om daar de extra schakelaar te kunnen plaatsen?
Rob
Rob
Fiat Ducato 2009 L3H2 zelfbouw
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: za 11 jan 2020, 19:49
Re: Aansluiten verstraler Fiat Ducato 250
Top dankjewel, dus dan moet ik wel door het dashboard heen even naar de kant van het stuur.
Rob
Rob
Fiat Ducato 2009 L3H2 zelfbouw
Re: Aansluiten verstraler Fiat Ducato 250
Ja, de beplating rond het zekeringkastje links en onderkant stuur kan je het beste loshalen