Accu in caravan aansluiten

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Erwin Anne
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 12 mar 2017, 20:26

Accu in caravan aansluiten



Bericht door Erwin Anne »

Hallo allemaal,

Ik heb gister een leuke carvan gekocht een dethleffs 430 uit 95 en nu wil ik daar graag een huishoud accu in plaatsen en vraag me af of ik hier wat advies kon krijgen hoe dit aan te sluiten?
En is het dan ook mogelijk om deze accu tijdens het rijden op te laden?
Ik zal even een foto toevoegen van mijn aanwezige omvormer Calira hvs 30.
Ik hoop dat jullie mij hiermee verder kunnen helpen bvbd Erwin
Bijlagen
20191216_202157~2.jpg
20191216_202157~2.jpg (87.42 KiB) 3236 keer bekeken
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Accu in carvan aansluiten



Bericht door Vertrokken2 »

Proficiat met de nieuwe carvan. Alleen houden we ons hier bezig met campers ipv met carvans.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8477
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Accu in carvan aansluiten



Bericht door EasyBee »

Van een Duits caravanforum:
Je hebt een 220V ingang, voor als je op de camping aan de paal kunt gaan staan. Dan zet de Calira dat om naar 12 V.
De 12V Ausgang is geschikt voor kleine lichte gebruikers, zoals lampjes en dergelijke. Max 30 Watt, dus waterpomp, lampjes (maar dus al niet te veel). Een compressorkoelkast (die kan direct op 220V of 12 V) of een absorptiekoelkast (die kan op gas, 220V of 12V) kunnen daar al niet aan. Dus de accu er mee laden gaat echt niet lukken.
De 12V Eingang is voor aansluiting aan de 12V van de dissel als je rijdt en de motor van de auto dus loopt. Anders trek je de autoaccu leeg.
En via de 12V de accu laden tijdens het rijden via dit ding gaat dus niet lukken. De uitgang is max 30 watt.
En die 12V draad op Eingang aftappen om je huishoudaccu laden, gaat ook niet. Die draad is veel te dun.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1064
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Accu in caravan aansluiten



Bericht door campertje »

Met deze omvormer gaat het niet (is geen accu lader maar alleen een omvormer)
Je zou deze kunnen vervangen door een accu lader van bv Ctek of Victron. Deze hebben meestal ook een functie dat je de lader kunt gebruiken als omvormer.
De 220 volt kun je gebruiken om de accu lader te voeden. De 12 v van de lader op de HH en de 12 volt die nu uit de omvormer komt direct aanluiten aan op de HH accu.

Om de HH accu op te laden via de auto zul je ervoor moeten zorgen dat de laadstroom vanuit de auto niet boven de bv 6 amp kan komen.
Er zijn ook acculaders/omvormers die al deze functies in 1 hebben maar dan praat je over relatief duur apparatuur.
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19164
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Accu in caravan aansluiten



Bericht door Aloys »

We praten hier meestal over een omvormer als een apparaat dat 12V van de accu omzet in 230V wisselspanning.
De Calira HVS30 is een kleine voeding. Het is geen omvormer (volgens de door ons gebruikte definitie) en ook
geen acculader. Dit apparaatje zorgt voor een beetje 12V (bij 2,5A) wanneer de caravan "aan de paal" staat en
de auto is afgekoppeld.

Voor ons camperaars is deze Calira een tamelijk onbekend apparaat. Wij halen onze 12V rechtstreeks uit de
huishoudaccu. Die wordt opgeladen door de autodynamo tijdens het rijden of door ons laadapparaat wanneer
we aan 230V zijn aangesloten ("aan de paal"). Steeds vaker ook nog door zonnepanelen.
Dat laadapparaat wordt vaak een EBL of ElectroBLok genoemd. Dat is een échte lader die veel meer stroom
levert dan genoemde Calira én bovendien laadspanningen, afgestemd op het type accu en de ontladingstoestand
van de huishoudaccu.

Ik denk dat je met je vraag beter terecht kunt in het caravan-forum: https://www.caravan-forum.nl/search.php ... Bhvs+%2B30
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19164
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Accu in caravan aansluiten



Bericht door Aloys »

Dat schema is trouwens wel grappig, er zit zelfs een schakelautomaat in!
Hij heeft een 12V-ingang voor stroom uit de auto, die stroom komt er gelijk via de uitgang
weer uit. Echter, als je 'm aansluit op 230V, dan trekt het relais P aan, die koppelt de auto
(de accu in de tekening) af en zorgt dat je stroom uit de voeding zelf krijgt.

Afbeelding

Het is wel weinig, 2,5A (= 30W). Heb je 2 halogeenlampjes aan (= 20W) en je gebruikt de
waterpomp dan is het systeem in feite al overbelast... Gelukkig hebben we tegenwoordig
LED-lampjes van slechts een paar Watt! :D

Wat ik me afvraag: de stroomdraad die van de startaccu komt via het stopcontact bij de
trekhaak, kun je daarmee een (kleine) huishoudaccu in de caravan opladen onder het
rijden? En zo ja, wordt die verbinding ook automatisch verbroken wanneer je de motor
uitschakelt?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Accu in caravan aansluiten



Bericht door 't Busje »

Die schakeling is wel nodig, anders begin je de accu op te laden met de voeding en dat kan niet de bedoeling zijn. Ik had dat in ons vorige busje zonder afzonderlijke huishoudaccu precies zo. De lampjes en de waterpomp liepen óf op de startaccu óf op de gestabiliseerde voeding (wel 10 A en geen 2,5 A).
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Plaats reactie