Victron met voldoende vermogen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Victron met voldoende vermogen?



Bericht door appellover »

Heb 2 x 150 watt en 1x 80 watt solar parallel op dak.Accu 2 x 95 amp AGM Varta.
De 80 watt is door dealer gemonteerd met wpm (NDS) en de 2x 150 watt door mijzelf met mppt.Heb dus 2 regelaars.
Nu wil ik ze alle 3 parallel op 1 regelaar.
Kan dit op Victron 75/15 ?
Doordat de panelen plat op dak liggen is max laden meestal 6 of max 7 amp ,1 keer 8.9 amp. gehaald.
In theorie zou het dubbele gehaald kunnen worden ,maar dat is denk ik in labo onder bepaalde hoek of alleen een computerberekening .


met vriendelijke groet
ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: victron



Bericht door JoopBrekken »

Wij hebben 300Wp op het dak liggen met de 75 15 Victron. De laadstroom is in de winter in Spanje max. 12 A.
De maximale 15 A halen we maar heel zelden in de zomer.
Je zal in de zomer, meestal na een bui ( paneel koud, lucht helder ) misschien wat vaker in de begrenzing van de regelaar komen. Volgens Victron kan dat geen kwaad.

Over het parallel schakelen van verschillende panelen heb ik weinig info, maar dat kan je elders op het forum wel vinden.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Victron met voldoende vermogen?



Bericht door Kroppie »

als de werkspanning (Imp)van de verschillende panelen een beetje gelijk is, is parallel schakelen geen enkel probleem.

tel het aantal cellen waaruit het paneel is opgebouwd (meestal 36 bij een laagvermogen paneel), elke cel levert +- 0,5 volt, is het aantal cellen gelijk dan is de werkspanning van de panelen ook gelijk genoeg om ze zonder problemen (verliezen) parallel te schakelen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Victron met voldoende vermogen?



Bericht door appellover »

Zijn alle 3 met 36 cellen dus dat hoeft geen probleem te zijn gelukkig.




met vriendelijke groet
ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Victron met voldoende vermogen?



Bericht door Kroppie »

:thumbup:, mooi man.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Victron met voldoende vermogen?



Bericht door Janpinz »

Met 290 Wp op ons dak loop ik regelmatig tegen de Max van 15 A aan.
Wél met maar 195 W van het paneel geleverd. Ergo, als ik alleen in de zomer, én in het zuiden, zou reizen, zou ik een 20A regelaar nemen. Kan de koelkast voor een uur of zes/dag op de omvormer!
Gemiddeld het jaar rond loont idd de duurdere 20A versie niet..
Laatst gewijzigd door Janpinz op za 14 dec 2019, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Victron met voldoende vermogen?



Bericht door Kroppie »

plat op een dak levert een paneel al minder en zomers word een paneel ook veel heter waardoor het max te leveren vermogen nog eens sterk daalt.
de 75/15 levert maximaal 15 ampere door naar de accu, maar begrensd/beperkt het ingaande vermogen, zodat de regelaar niet stuk gaat , maar waardoor je in de zeldzame gevallen dat je boven de 15 ampere uitkomt alleen wat opbrengst mist, maar een 100/20 regelaar kost ook meteen een stuk meer dan (de al voorhanden?) 75/15, het is net wat men wil, goedkoop uitproberen of het voldoet , of meteen wat meer investeren, dat is een keus die je moet maken, moet je de regelaar nog kopen ?,neem dan een 20, haal je het max uit de installatie .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Victron met voldoende vermogen?



Bericht door vmax »

nee kan niet op de 75/15 dan gooi je heel wat weg . ik denk niet dat men hier goed leest maar je wilt ze alle drie op 1 regelaar zetten . mijn mening je gooit de opbrengst van de 80wp weg.
dit is opbrengst van mijn 2 x 150wp het was nog hoger was niet snel genoeg voor screenshot.

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Victron met voldoende vermogen?



Bericht door Mickel Moen »

Of je iets weggooit is relatief. Je kunt nog zoveel panelen op je dak hebben, maar zodra de accu vol is wordt er niets meer geleverd. Hoogstens aan de verbruikers die dan actief zijn.

Ik schat zo in, dat de keren dat de panelen meer kunnen leveren, maar de regelaar dit niet doorgeeft en je die stroom echt nodig hebt, zeer weinig zullen voorkomen.

Je zou een aantal proefberekeningen kunnen maken met als variabelen:
Verbruik
Locatie
Maand
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Victron met voldoende vermogen?



Bericht door myway »

Met een 100/20 van wel 60 hele euro’s duurder zal je af en toe al iets weggooien.
Waar hebben we het dan over, dan zet je die er toch op.
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Victron met voldoende vermogen?



Bericht door vmax »

wat praat men hier steeds 180gr. de andere kant op.
nee men moet een mppt regelaar nemen want dan haal je het max. uit de panelen, ben ik mee eens.
maar komt het aan op de regelaar of die het dan aan kan en die is duurder nee dan zegt men ach dan gooi je iets weg.
kijk eens naar mijn screenshot 2 x150wp
heeft ts ook en daar wil hij de 80wp ook op hebben ja hoor dan gooi je iets weg ja daaag

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Victron met voldoende vermogen?



Bericht door Mickel Moen »

Je gaat niet in op mijn reactie.
Ik heb aangegeven, dat in tegenstelling tot panelen op woningen, de opbrengst op een camper relatief is.

Op de dagen met veel zon, zijn de accu's eerder vol. Dit is natuurlijk afhankelijk van het verbruik. Stel dat de accu's dan om 15.00 uur vol zijn met een zwaardere lader en met de 75/15 om 15.30 uur. Dan is het resultaat om 15.30 uur exact hetzelfde en is er niets weggegooid. Op de dagen dat er minder zon is, zal de 75/15 plat op een camper in de configuratie van TS
nooit aan die 15 A komen.
Kortom zonder meer informatie is die bewering dat je stroom weggooit een bewering waar je de nodige vraagtekens bij kunt zetten.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Victron met voldoende vermogen?



Bericht door Peter A7 »

Geert, er is altijd een overgangsperiode waar je wel baat hebt om het maximale uit de panelen te halen.
Zeker voor de gebruikers van een compressor koelkast, dewelke ook overdag toch behoorlijk wat stroom verbruikt (zeker als het warm en zonnig is).
Je hebt gelijk dat men de situatie van de gebruiker dient te kennen om een correctere inschatting te maken, maar ik vind het alleszins zonde om energie te verspillen omdat men op 50€ wilt kijken.
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Victron met voldoende vermogen?



Bericht door Mickel Moen »

Nog even over de Mppt
Juist op de dagen dat er minder zon is, is de MPPT in het voordeel. Dan gaat het verschil gelden. Op dagen, dat er volop zon
Is is het verschil minder of zelfs nihil. Als de accu's vol zijn maakt het type lader geen verschil meer.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie