Onlangs hebben we een lithium accu in de camper. Daaraan gekoppeld een omvormer, 12/220 volt met acculader en omschakelautomaat alles in een.
Vraag: Wanneer ik van de stroompaal af sta, dan geeft de omvormer spanning aan de ELB die dan de HH accu laad, maar de zonnepanelen geven ook laadspannig af aan de HH accu. Wie de hoogste spanning leverd is dan winnaar. Dit is duidelijk.
Zal de starteraccu dan ook geladen worden? Is het dan niet wenselijk om 220 stekker uit de ELB te halen
Accu lading
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: wo 15 nov 2006, 22:28
- Locatie: Nijmegen
Re: Accu lading
als de hh accu geladen word via de ebl welke dan spanning krijgt van de omvormer dan zit er iets NIET goed aangesloten.
nu ga je stroom uit de hh accu halen om diezelfde accu via de omvormer en de ebl weer op te laden dat is helemaal fout.
tijdens vrij (niet aan een paal dus)staan mag de ebl niet op de 230volt van de omvormer aangesloten zijn.
jos
nu ga je stroom uit de hh accu halen om diezelfde accu via de omvormer en de ebl weer op te laden dat is helemaal fout.
tijdens vrij (niet aan een paal dus)staan mag de ebl niet op de 230volt van de omvormer aangesloten zijn.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Accu lading
Zonder walstroom mag de hh-accu niet door een 230 volt oplader opgeladen worden, want dan ben je gewoon aan het rondpompen van accu naar omvormer naar acculader naar accu. Dat kost je uiteindelijk je accu door de omzettingsverliezen in de omvormer en de oplader.Hymscanhuub schreef: ↑za 07 dec 2019, 14:05Vraag: Wanneer ik van de stroompaal af sta, dan geeft de omvormer spanning aan de ELB die dan de HH accu laad,
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
- JoopBrekken
- Berichten: 4257
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Accu lading
Ter aanvulling:
Ook een eventuele absorbsie koelkast mag niet aan de omvormer aangesloten zijn, dus EBL en abs.KK alleen aan de walstroom.
Ook een eventuele absorbsie koelkast mag niet aan de omvormer aangesloten zijn, dus EBL en abs.KK alleen aan de walstroom.
Re: Accu lading
Om het “rondpompen” (zie eerdere antwoorden) te voorkomen, moet je dus de 230V stekker van de EBL (en de KK) vóór de omschakelautomaat (dus direct ná de aardlek/zekeringenkast waar de walaansluiting binnenkomt) aansluiten.Hymscanhuub schreef: ↑za 07 dec 2019, 14:05Daaraan gekoppeld een omvormer, 12/220 volt met acculader en omschakelautomaat alles in een.
Re: Accu lading
Er zijn omvormers met een ingebouwde omschakelautomaat, maar zoals gebruikelijk worden er moeilijke vragen gesteld en onvoldoende gegevens voor het geven van behoorlijk antwoord verstrekt.
Overigens ook bij een omvormer met omschakelautomaat kun je de koelkast foutief aansluiten.
Overigens ook bij een omvormer met omschakelautomaat kun je de koelkast foutief aansluiten.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Accu lading
als het niet goed omschreven word begin ik altijd maar met de algemene toepasselijke antwoorden, verdere aanwijzingen komen dan vanzelf wel, of niet, nou dan waren de algemene antwoorden duidelijk genoeg.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything