LFP lader: is dit wat?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door Going »

Wat ik jammer vind dat hier bij theorie wordt geschreven.
Laten pendelen is leuk, maar hoe bij lifepo4 meet je 60% of 90%? Dit kan niet met de Voltage. Immers de bms regelt de stroom Voltage en die blijft tijdens het laad proces dus constant over de polen. Mijne heeft dan 13,2 volt.
De enige manier om te weten hoe vol de lifepo4 is door een capaciteit meter shunt. Ik kan zien hoeveel in AH de accu is met mijn AH meter, maar ik weet niet hoe dat te schakelen.
Vriend van mijn dochter Eindhoven ingenieur electonics en zij Twente ingenieur electronic zijn dit dit nu aan het uitvogelen voor mij.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door veetee »

Een bmv700 meet continu in-en uitgaande stromen via een shunt. Dus alle uitgaande Ah en ingaande Ah worden van de initiële 100% capaciteit afgetrokken c.q. opgeteld. Dus is continue de SoC bekend. Verdiep je eens in de werking en mogelijkheden van een (goede) bmv, dit is heel wat anders dan een ‘niveau’ voltmetertje. :wink:

Uit de manual van de Victron BMV
BMV-700 en -702
Het relaiscontact is open als de spanning van de spoel wordt gehaald (GEEN contact) en sluit zich als er weer spanning op het relais wordt gezet.
Standaard fabrieksinstelling: het relais wordt gestuurd door de laadstatus van de accubank. Het relais wordt weer onder spanning gezet als de laadstatus naar minder dan 50% (de 'ontlaadbodem') daalt en de spanning wordt er weer af gehaald als de accu weer is opgeladen tot 90%. Zie paragraaf 4.2.2.
De relaisfunctie kan worden omgedraaid: spanning weghalen wordt dan onder spanning zetten en omgekeerd. Zie paragraaf 4.2.2.
Pagina 24 en volgende: https://www.victronenergy.com/upload/do ... -PT-IT.pdf

Wat je familie-ingenieurs willen uitvogelen, zit dus er dus al standaard in. Maar ik vermoed dat niet zoveel camperaars van de uitgebreide mogelijkheden van de bmv kennen of gebruiken...
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door Frank1954 »

Hi veetee

Nu we hier in dit draadje het over een LPF lader hebben...een vraag
Hebben in onze camper een Schaudt EBL 271
Om de (toekomstige) LPF te laden kan ik kiezen om de Schaudt dc/dc booster WA 121545 te monteren
https://www.campingwagner.de/product_in ... obile.html
Hiermee kun je de laadstroom instellen van 45 tot 70A
Plan B is het plaatsen de Victron Orion Smart 12/12/30 dc/dc booster die parallel uitbreidbaar is om de laadstroom "geschakeld" te kunnen verhogen of niet (naargelang de spanning die nog rest in de LPF)
https://www.victronenergy.com/blog/2019 ... c-charger/
Aanpassen van bekabeling en het plaatsen van extra zekeringen ect...is altijd nodig
Wat kun je hier als technisch advies aan toevoegen waarvoor dank

Fijne kerst :wave:
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door Going »

Maar hier weer hangen we op een meter die een godsvermogen kost. Ik heb een bmv al 10 jaar in deze wagen. Tevens zijn ze vandaag te koop voor een schijntje van mij originele of de victron.
Eerder is daar al een draadje over geweest, kan het zo gauw niet vinden, ik geloof dat Jos een groot deel van beschreef in dat draadje met YouTube filmpjes.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door veetee »

Going schreef:
di 24 dec 2019, 19:35
Maar hier weer hangen we op een meter die een godsvermogen kost.
Wat noem jij een godsvermogen? Mijn Victron BMV700 kost tegenwoordig € 125,= ...
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door Going »

Ja 125 Euro. Check bij Alie en ze zijnl vanaf 100 minder. Maar
Voor 220v lader op lifepo4 is zoiets als dit slechts wat nodig is.
€ 58,18 | Zusen Single output S-1000W 12V 13.5V 15V 24V 36V 48V nice work Switching Power supply
https://a.aliexpress.com/lKZpsjsg3
Alternatief zoeken voor de Ampère laad hoeveelheid. Bijv 10,20,30,40 of meer Ampère, hoe vlug je wilt laden met de juiste dikte kabels.
De bovenstaande15 volt model heeft een adjust knop welk de een variatie kan geven van plus of min 10% van 13,5 v tot 16,5 v. Maar meestal nodig 14,4 of 14,6 volt. Dus alleen een constante Voltage, geen programma voor laden als met gewone lood accu's.
Een lifepo4 is niet veel anders of het zelfde als de electrische fiets batterij. En de laders daarbij geleverd zijn altijd constant Voltage.
Installeer je bovenstaande, kun je de lader in de EBL uitschakelen door de zekering uit te trekken. Geen problemen meer met de aanwezige kabeldiktes van het originele systeem.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door veetee »

@Frank1954: ik ben ook maar een leek hoor :wink: , maar persoonlijk (ja, het klinkt tegenstrijdig wellicht na mijn eerdere posts) zou ik het zelf zo simpel houden. Mijn zonnepaneel houdt - behalve in de winter - de hh accu aardig vol, ik heb weinig verbruikers, kk op gas, geen omvormer etc. In de winter gaan we er ook op uit maar staan wat vaker aan de paal. Mocht het nodig zijn dan zou ik de hh accu via de dynamo - eventueel via een d-dc lader - opladen tijdens het rijden, ook dat kun je op diverse manieren laten schakelen, bijvoorbeeld ook via de bmv. Beide genoemde opties zijn wat mij betreft overkill, een simpele dc - dc met cc/cv voldoet m.i., de Schaudt heeft allerlei instellingen voor loodzuur, agm etc die je niet nodig hebt, zo ook de Orion, die heeft bij de lfp instelling een vaste absorptietijd van 2 hr die je niet kan programmeren... ik bouw tzt zelf wel wat simpelers voor een stuk minder euronen :wink:
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door veetee »

Going schreef:
di 24 dec 2019, 20:04
Ja 125 Euro. Check bij Alie en ze zijnl vanaf 100 minder. Maar
Voor 220v lader op lifepo4 is zoiets als dit slechts wat nodig is.
€ 58,18
OK. Jij installeert voor € 1500,= aan LiFePO4 en gaat dan een paar tientjes besparen op een nep Victron BMV uit China? (Ik betwijfel zelfs of die dezelfde programmeer- en schakelmogelijkheden heeft).

I rest my case ... :bang:
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door Frank1954 »

Hi veetee

Bedankt voor je uiteenzetting :thumbup:
Geniet nu ook nog even van de kerstsfeer :cheers:
Laatst gewijzigd door Frank1954 op di 24 dec 2019, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door veetee »

Frank1954 schreef:
di 24 dec 2019, 20:20
Hi veeteelt ??
x:) fijne Kerst :cheers:
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door Going »

@veetee
Ik importeerde honderden Epsolar Solar laders 10 jaren geleden. Ik had een goede relatie met hun. Ik kreeg te horen dat in NL één grotere afnemer was maar daar moest blauwe etiketten op geplakt worden. Dus zelfde laders maar 3x de prijs wegens blauw. Vandaag zijn in NL nog eenn paar Epsolar verkopers, zelfde artikelen alleen een stuk voordeliger dan BLUE zogenaamde Nederlandse kwaliteit.
Voor veel mensen is de naam meer dan de werkelijke kwaliteit.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door Frank1954 »

Hi Going

Als de "relatie" nog goed is...zal meteen mijn bestelling doorgeven se... :mrgreen:
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door veetee »

@Going: geef me dan eens een voorbeeld (linkje) van zo’n chinese bmv700 met dezelfde programmeer- en schakelmogelijkheden?
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door Frank1954 »

@Going

Met respect voor iedereen zijn keuze
Maar als je enkele 1000-den € wil investeren in Lifepo4 dan heb ik daar graag het advies bij van de leverancier
En, wordt ik ook nog eens verder geholpen
Die service vinden we niet bij de chinezen hoor.. :wink:
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Plaats reactie