LFP lader: is dit wat?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door veetee »

Het zal wel een té simpele gedachte zijn, maar als algemeen aanbevolen wordt dat 0.5-0.6C het beste voor opslag is, dan lijkt me dit direct in tegenspraak met - en daarmee een sterk argument ter afrading van - het gebruik van onderhoudingslading...

Hoe simpel kan het zijn?
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door 't Busje »

Ik heb ook begrepen dat een onderhoudslading slecht is voor een LFP accu. Daarom heb ik de acculader van de camper uitgeschakeld.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door veetee »

Evert, heeft jouw solar regelaar dan wel een speciale LiFePO4 stand? Mijn Votronic heeft dat wel, maar na het lezen van alle info wordt het me nou niet duidelijk of dat dan wel de correcte stand is (er is nog steeds sprake van “dauer” laden: “Erhaltungs/Lagererungsladung”).
Lastige materie. N.B. Ik heb (nog) geen LFP, maar wil wel beslagen ten ijs komen mocht ik in de toekomst mijn AGM hh accu moeten vervangen. Bovendien vind ik een beetje studie hierop ook wel leuk.
.
1F13D756-5168-4A99-9402-18E647CC02A9.jpeg
1F13D756-5168-4A99-9402-18E647CC02A9.jpeg (252.29 KiB) 315 keer bekeken
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door seth_space »

Hoewel een float niet nodig is bij LFP ziet men en lading van ca 13,5V als onschadelijk. Boven de 13,7V zal er een versnelde veroudering optreden.
Hoeveel je dan verliest is niet bekend omdat LFP een idioot lange levensverwachting heeft.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door veetee »

Wie is “men”? Ik lees in de diverse stukken, o.a. op blz. 14 van deze info, dat zelfs dat niet gewenst is... ?
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door 't Busje »

veetee schreef:
ma 02 dec 2019, 22:05
Evert, heeft jouw solar regelaar dan wel een speciale LiFePO4 stand?
Ja, daar moest ik twee jumpers voor verzetten. Of die stand doet wat hij doen moet, weet ik niet.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door seth_space »

veetee schreef:
di 03 dec 2019, 6:32
Wie is “men”?
Met name de amerikaanse en engelse bronnen die daarover gepubliceerd hebben.
https://battlebornbatteries.com/chargin ... batteries/
A float is unnecessary, since Li-ion batteries do not leak charge, but a floating voltage under 13.6V is fine.
https://electronics.stackexchange.com/q ... harge-them
https://www.reddit.com/r/batteries/comm ... ery_float/
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door hathi »

VeeTee,ik heb deze mppt van NDS genomen, “alles van een merk, “ en omdat hij samen met het 3Link systeem aanbevolen werd,ook vanwege de prijs van €75,- en de Specs en 2 paneelaansluitingen kwam overeen met mijn reeds 2 aanwezige zonnepanelen ,er zijn ook zwaardere....verder wist ik het ook niet,exact ,en een beetje vertrouwen,moet er natuurlijk ook zijn
71109D46-A198-4C8F-98C0-5CD09F874D9C.png
B8B0B487-F276-40FB-9B85-784C5C178AAC.png
Laatst gewijzigd door hathi op di 03 dec 2019, 12:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Hans
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door veetee »

Tja, daar kan ik dan onderstaand citaat uit mijn eerdere link weer tegenoverstellen. Zo wordt het wel erg moeilijk om ‘de echte waarheid’ uit alle info de destilleren...
Onderhouds laden toepassen op LFP is een complex onderwerp en ik zal hier later op ingaan. Waar het op neer komt is dat u onderhouds laden moet vermijden als u kunt. Sommigen hebben betoogd dat een onderhouds spanning van 3,35 Volt Per Cel of lager (13,4 V voor een nominale bank van 12 V) niet erg schadelijk is. Onthoud dat dit type opladen u gedurende langere tijd in het bovenste State Of Charge (SOC) bereik brengt en dat deze batterijen bij voorkeur op 40% -60% SOC zitten wanneer ze niet worden gebruikt, niet op 95% + SOC.
Kun je onderhouds laden bij 3,35 VPC of lager? Nee, het zal de levensduur van de cellen waarschijnlijk zal verkorten. Van de ongeveer 80 White Papers die ik over LFP-batterijen heb, heeft niet één van hen een fractioneel "C" -gebruik gehad en zweeft hij met 3,35 V of minder, niet één. Wanneer we weten dat het opslaan van deze batterijen op bijna 100% SOC rustspanning (zelfs niet opladen) capaciteit kan verminderen met een snelheid van meer dan 10% per jaar.
Ik zie onderhand door de bomen het bos niet meer... :shock: :?:
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door seth_space »

Los van de walgelijk slechte machine vertaling van dat artikel staat daar wel meer wat gedateerde informatie in.
Het blijft een goede richtlijn, maar is geen bijbel.
Uiteindelijk maak je zelf je keuzes. Battleborn ( de eerste link die ik gaf) geeft 10 jaar garantie op hun Lifepo4 accus. Dat doen ze niet als de geadviseerde max float ze zou vernielen lijkt me.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door hathi »

Aangesloten op de 3 link in de LFP stand ,doet deze niet aan onderhouds laden,vanwege de elektronica in de lader en de 3 Link.dat heb ik gevraagd,..en was voor mij voldoende,dus dat is evenveel waard als dat iemand anders iets schrijft! :-B
Hans
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door veetee »

Hans, vergeef me ik als ik wellicht lastig of drammerig overkom, zo is het niet bedoeld, ik wil
alleen graag het naadje van de kous weten. Dus dan de vervolgvraag: als de 3Link het onderhoudsladen niet toelaat cq verhinderd, waarom wordt dan de lader in de EBL buiten werking gesteld (230V van de EBL niet aangesloten)?
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door Leonardus66 »

Inmiddels de sterling 30 A lader besteld. Nu uitzoeken welke laadwaarden ik het beste kan programmeren. Ten aanzien van de onderhoudsspanning ga ik het advies van seth_space volgen , bedankt.
Globecar Campscout 2015
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door 't Busje »

Ik wil niet stoken en echt weten doe ik het ook niet, maar twee opmerkingen.
1. Aansluiting 2 van de 3Link is met een shunt direct verbonden met aansluiting 3. Op 2 komen de verbruikers, de zonnepanelen en de 230 volt lader. Op aansluiting 3 zit de 3Lion LFP accu.ik zie dus niet in hoe de 3Link laadstroom van zonnepanelen en acculader zou afschakelen. De 230 volt acculader heb ik uitgeschakeld. Die doet dus bij mij geen kwaad.
2. Bij mij is het origineel aanwezige scheidingsrelais blijven zitten en in werking gebleven en op de 3Link aangesloten via 2. Ook de spanning/stroom van de dynamo wordt dus nooit volledig afgeknepen. De 3Link heeft ook een eigen scheidingsrelais tussen de dynamo en startaccu op aansluiting 1 en aansluiting 2. Dat werkt als een Cyrix, two way dus.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Plaats reactie