LFP lader: is dit wat?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door veetee »

Heb je die link die je als antwoord geeft wel zelf gelezen? :wink:
Daar staat dus precies wat ik bedoel? (dus NIET floaten)...
.
AF1E908A-3DE8-4CFC-8F6B-125653CD118C.jpeg
AF1E908A-3DE8-4CFC-8F6B-125653CD118C.jpeg (162.19 KiB) 249 keer bekeken
.
N.B. Ik heb ondertussen zoveel hierover gelezen, dat ik er hard over denk om - als ik overga op LiFePO4 - zelf een systeem samen te stellen. Deels uit hobby en interesse, deels omdat ik denk (noem mij eigenwijs) dat je zo een beter systeem kan bouwen dan veel kant-en-klare verkrijgbare. Ik heb daar al ideeën over om bijvoorbeeld de SoC van een goede externe batterymonitor te laadfase te laten besturen, de V-SoC curve van een LiFePO4 is eigenlijk veel te vlak om dat op basis van de accuspanning te doen, zoals nu eigenlijk door elke lader gedaan wordt.
Is toch leuke en interessante materie, alleen jammer dat voordat je kan experimenteren je een smak geld uit moet geven. Dus daarom eerst nog maar even blijven studeren en een aantal “gedachtenexperimenten” uitvoeren om mijn ideeën verder uit te werken en te kijken of het haalbaar is...
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door 't Busje »

De 3Link/3Lion combi van NDS heeft een geïntegreerde echte accumonitor, op basis van laad- en ontlaadstroom en niet op basis van spanning, want die is steeds 12,8 volt.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door hathi »

Toch begrijp ik je niet goed VeeTee ik heb uitgelegd dat er bij mij,maar ook bij Evert! ,een 3 link tussen zit ,welke behoort bij dit accu systeem, ga je rijden,word als eerste de LFP geladen,( door dynamo) en schakelt het laden, van de LFP accu uit,als deze vol is,...daarna schakelt deze over op de startaccu, maar datzelfde gebeurd ook bij het laden door het zonnepaneel ( bij stilstand) ..Daanaast zit er nog een BMS in de accu ,welke de cellen afregelt .....wat zou dan nog het probleem moeten zijn ?...Voor mij juist de reden,Vanwege deze beveiliging ,om voor dit systeem te kiezen
Hans
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door 't Busje »

Wat je schrijft kan niet waar zijn. De 3Link heeft geen enkele invloed op het laden van de startaccu. Dat gebeurt gewoon tegelijk met het laden van de hh-accu en het lopen van de koelkast. De startaccu zit tussen de dynamo en de 3Link en is dus voor zover nodig als eerste aan de beurt.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door veetee »

't Busje schreef:
di 03 dec 2019, 20:38
De 3Link/3Lion combi van NDS heeft een geïntegreerde echte accumonitor, op basis van laad- en ontlaadstroom en niet op basis van spanning, want die is steeds 12,8 volt.
Kijk, dat is positieve info. Jammer dat dit soort info niet in de NDS documentatie staat, ik heb het in ieder geval niet kunnen vinden. Daarentegen zag ik wel het advies om de accu volledig opgeladen op te slaan wanneer langere tijd niet gebruikt:
Before storing the 3Lion, it is recommended that you turn off the display. It is also recommended to leave the battery fully charged. If the 3Lion is not used for a long time, even if the self-discharge is very low (less than 3%/month), it is advisable to check at least once every two months that the remaining amount of charge is greater than 90% and that the voltage is greater than 12.8V. Otherwise, fully charge the battery.
Dat is dan weer in tegenspraak met wat elders geschreven wordt (opslag bij 0.5-0.6C)...

Frustrating, zoveel tegenstrijdige info... :think:
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door Hoofdnoorman »

't Busje schreef:
di 03 dec 2019, 20:38
De 3Link/3Lion combi van NDS heeft een geïntegreerde echte accumonitor, op basis van laad- en ontlaadstroom en niet op basis van spanning, want die is steeds 12,8 volt.
Enneh, kijkt die dan ook naar de ontlaadstroom van een zware omvormer?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door veetee »

Als je de omvormer op de juiste plek aansluit wel, denk ik. Dat zal op terminal 2 moeten zijn denk ik. Vragen daarbij: wat is de max. ontlaadstroom via dat punt? (Het kopje espresso van Hoofdnoorman vergt de nodige amperes. :mrgreen: )... En wat er bedoeld wordt met het stippellijntje ‘Hold original camper connection’ is mij ook nog niet duidelijk.
.
84E53E04-0C96-45CB-B7E5-5E736EB69A07.jpeg
84E53E04-0C96-45CB-B7E5-5E736EB69A07.jpeg (138.16 KiB) 199 keer bekeken
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door veetee »

Nu ik een tijdje dat schema hierboven bekeken hebt, begrijp ik het nog steeds niet: in het blokje wat aan terminal 2 hangt zijn belastingen en laders dus op één en hetzelfde punt aangesloten (die terminal 2). Hoe kun je dan selectief de lader(s) uitschakelen zonder ook je verbruikers uit te schakelen? Ik vermoed dat een (solar)lader dus toch permanent aangesloten blijft en dus toch een floatfase op de lfp accu geeft...
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door hathi »

De LFP zonnelader heeft geen float,alleen als de accu vraagt word er weer geladen,bij stilstand door het zonnepaneel,bij rijden,door de dynamo,nagelang de 2 accu,s vragen en aangezien de LFP, razendsnel vol is (nagelang je dynamo), schakelt deze af door het relais in de Link, en word er weer hetzelfde geladen als bij iedere andere Camper
Hans
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door veetee »

Sorry Hans, lees mijn vorige vraag nog eens en kijk naar het schema. Als aansluiting 2 afgeschakeld wordt, wordt naast de solar lader óók de verbruikers afgeschakeld! Alles zit op het zelfde punt. Wat je zegt kan niet...
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door 't Busje »

Ik lig in het ziekenhuis, dus alles op herinnering, zonder dat ik alle info op mijn pc kan raadplegen.

Het Italiaanse Engels vergt een aparte benadering. Tussen 2 en 3 zit de shunt voor de ingebouwde accumonitor. Hier dus in de plusleiding, terwijl die meestal in de minleiding zit. Dat hold original connection is onzin, want dan zou je de shunt overbruggen.

Tussen 1 en 2 zit een erg zwaar relais, dat de Cyrix functie vervult. Het "oude" scheidingsrelais blijft zitten.

Alle laad- en ontlaadstroom van de 3Lion accu loopt door 2. Als daar laders op aangesloten zijn (solar, 230 volt), moeten die geschikt zijn voor LFP accu's. De 3Link schakelt die niet af, want dan zouden ook de verbruikers afgeschakeld worden.

Bij een belasting van 400 watt (fietsaccu's) en het normale camperverbruik zakt de spanning niet in. Bij mijn oude AGM accu zakte de spanning dan meteen met 0,5 volt.
400 watt is geen Nespresso. Wat er met de spanning gebeurt bij een belasting van 1 à 1,5 kW weet ik niet. Wij maken warm water op het gas.

Ik heb een kant en klaar systeem gekocht, omdat ik geen verstand heb van elektronica. Ik begrijp in grote lijnen hoe het werkt, maar ontwerpen kan ik het niet. Mijn elektrische kennis stamt uit mijn middelbare school tijd. Ik ben wiskundige, dus wel exact geschoold.
Laatst gewijzigd door 't Busje op wo 04 dec 2019, 8:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door veetee »

Dank voor je toelichting, Evert. Beterschap!
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door 't Busje »

Beterschap zit er waarschijnlijk niet meer in. Het zou zo maar kunnen dat we maar een seizoen plezier hebben gehad van onze 3Lion installatie.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door veetee »

Ai... dat is wel heel triest om te horen. :DD
Plaats reactie