LFP lader: is dit wat?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

LFP lader: is dit wat?



Bericht door Leonardus66 »

Op zoek naar een LFP lader voor aan de paal kwam ik deze lader tegen. https://www.sp-shop.co.uk/Sterling-Powe ... U1230.html Aan de paal zou 30A in mijn situatie ruim voldoende zijn. Ik verwacht niet dat de lader veel gebruikt zal worden maar toch fijn als een juiste lader beschikbaar is. Mijn voorkeur is een lader waarbij het laadprogramma zelf is in te stellen. Het lijkt erop dat deze lader naast een aantal voorgeprogrammeerde programma's ook een volledig zelf in te stellen programma mogelijkheid heeft. Heeft iemand ervaring met deze lader of is bekend met betere alternatieven?
Globecar Campscout 2015
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door veetee »

Geen ervaring mee, en zeker geen expert op dit gebied, maar ik ben de laatste tijd wel het onderwerp stevig aan het bestuderen ivm mogelijke nabije aanschaf.

Welk LFP systeem met welke BMS heb je? Sommige BMS’en kunnen met de (specifieke) lader communiceren en aansturen, zie hier bijvoorbeeld.

Overigens een zeer interessante site met veel leerzame info. Zo’n DIY kit van Winston staat hoog genoteerd op mijn kandidatenlijstje...
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door Leonardus66 »

Bedankt voor deze info
Na maandenlang aarzelen en vergelijken van systemen heb ik een nu een 100 Ah LiFePO4 van het Duitse CS-Electronics besteld.
https://cs-batteries.de/Lithium-LiFePO4 ... z-Batterie
De prijs en de specificatie hebben de doorslag gegeven. Uiteindelijk heb ik twee van deze accu’s nodig maar van het bevoegd gezag nog geen toestemming om de tweede nu te bestellen maar dat komt nog. Nu bezig om me op de overig benodigde apparatuur te richten. Vandaar mijn vraag over de lader.
Globecar Campscout 2015
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8651
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door seth_space »

Als ik de lader info zo lees zit dat wel goed:
8 pre-programmed charging profiles for AGM, Gel, sealed / flooded, calcium and lithium (LiFePO4) batteries.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door Vertrokken2 »

Alleen handig als hij bij afschakelen niet terug gaat naar zijn af-fabriek instelling.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door Leonardus66 »

Bedankt voor je advies
Omdat veelal naar de Victron laders wordt verwezen twijfelde ik wel wat maar ik kon aan deze lader (behalve de prijs) niets verkeerds ontdekken en vooral dat programma dat zelf kan worden ingesteld bevalt mij wel. Ga ik dan zo maar doen.
Globecar Campscout 2015
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door Vertrokken2 »

Informeer even extra. Ik heb hier een druppelaar van CTec voor mijn motor die dat wel doet.
Heel irritant, vooral als je met de camper ergens moe aankomt. Net zoiets om te vergeten.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door veetee »

Op de webpagina van je link naar de lfp accu staan ook laders, deze bijvoorbeeld. Wat meer amps (en wat duurder) dan die Sterling, maar als je gaat uitbreiden met een 2de lfp?
En ik neem aan dat de leverancier bijpassende/geschikte laders toont op die site.

Edit: link gecorrigeerd.
Laatst gewijzigd door veetee op ma 02 dec 2019, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door Leonardus66 »

Gobert schreef:
ma 02 dec 2019, 18:17
Informeer even extra. Ik heb hier een druppelaar van CTec voor mijn motor die dat wel doet.
Heel irritant, vooral als je met de camper ergens moe aankomt. Net zoiets om te vergeten.
Sorry dat ik niet eerder reageerde maar jouw opmerking vind ik zeker relevant. Ik ga nog terug naar de leverancier met een aantal vragen alvorens definitief te besluiten om te bestellen.
Bedankt
Globecar Campscout 2015
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door Leonardus66 »

veetee schreef:
ma 02 dec 2019, 18:23
Op de webpagina van je link naar de lfp accu staan ook laders, deze bijvoorbeeld. Wat meer amps (en wat duurder) dan die Sterling, maar als je gaat uitbreiden met een 2de lfp?
En ik neem aan dat de leverancier bijpassende/geschikte laders toont op die site.
De link die je aangeeft werkt bij mij niet maar jij bedoelt waarschijnlijk de 40 A lader . Heb ik ook overwogen , is in prijs vergelijkbaar maar ik dacht niet dat die een vrij programmeerbare laadinstelling heeft.
Globecar Campscout 2015
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door veetee »

Klopt. Url aangepast.
Maar uhhh.... (wellicht domme/stomme vraag) wat wil je dan programmeren? Een cv/cc lader met de nodige beveiligingen (onder/overspanning, ompoling) is eigenlijk toch voldoende voor lfp? De rest regelt het interne BMS...
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door Leonardus66 »

veetee schreef:
ma 02 dec 2019, 19:07
Klopt. Url aangepast.
Maar uhhh.... (wellicht domme/stomme vraag) wat wil je dan programmeren? Een cv/cc lader met de nodige beveiligingen (onder/overspanning, ompoling) is eigenlijk toch voldoende voor lfp? De rest regelt het interne BMS...
Nee, dat is geen domme vraag, en je hebt gelijk dat het laden eigenlijk best simpel is en goed beveiligd. Het is misschien een overdreven zekerheid die ik zoek omdat ik in de afgelopen periode veel specificaties van LFP laders heb vergeleken en ik kom heel veel verschillende waarden tegen voor dezelfde soort accu's. De laadkarakteristieken zijn dan wel vergelijkbaar maar de laadspanningen verschillend , 14,6/14,7/14,8 volt en ook onderhoudsspanningen variëren van 13,2 tot 13,4 Het gaan om kleine verschillen maar ik wil geen risico lopen en een lader hebben die ik kan instellen op de waarde die ik verantwoord vind.
Globecar Campscout 2015
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door veetee »

Onderhoudsspanningen / onderhoudslading? Ai... Leesvoer: lees blz. 14 van deze info eens! Een zeer kritisch betoog, maar m.i. wel degelijke en omvangrijke kennis betreffende LiFePO4.

https://avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen_ ... achten.pdf
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door Leonardus66 »

Bedankt voor dit verhaal. Het bevestigt mijn wantrouwen tegenover de fabrikanten van de laders en hun instellingen. Hier staat de onderbouwing waarom je een lader zelf moet kunnen programmeren. Blijft natuurlijk de vraag wat nu goede instellingen zijn. Het verhaal van de onderhoudsspanning blijft voor mij onduidelijk. De LiFePo4 heeft geen onderhoudsspanning nodig maar wel een soort veiligheidsspanning die ervoor zorgt dat de accu niet onder een bepaalde waarde duikt . Ik had eerder begrepen dat 13,4 V een prima waarde zou zijn terwijl dat hier ter discussie wordt gesteld. Overigens een prima notitie die vrijwel alle aspecten van de LiFePO4 aan de orde stelt. De notitie staat overigens ook bij de literatuurverwijzing op het LiFePO4 kennisdocument.
Globecar Campscout 2015
Plaats reactie