LFP lader: is dit wat?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door Leonardus66 »

Vast een heel domme vraag maar waar zit dat relais in de BMV700 nu precies en hoe kan ik daar een laadstroom mee schakelen ? Waar kan ik de laadstroom aansluiten ? In de omschrijving wordt wel duidelijk beschreven hoe ea is in te stellen maar ik zie niet hoe dit nu werkt. Of is het relais onderdeel van de shunt en wordt de gehele accu ge- of ontkoppeld?
Globecar Campscout 2015
Peter A7
Berichten: 480
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door Peter A7 »

De BMV700 (of aanverwanten) heeft geen relais. Dat moet je zelf extern voorzien.
Beste groeten,

Peter :)
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door veetee »

Domme vragen bestaan niet. :wink:
Aan de achterkant van het display zitten twee extra aansluitingen. Dit zijn de relais schakelcontacten. Je kunt hier alleen een kleine belasting mee schakelen, bijv. een alarmzoemertje (of een Victron inverter - zoals op onderstaande afbeelding). Wil je grotere stromen schakelen, dan zal je hiermee een zwaarder relais moeten schakelen, wat op zijn beurt dan de grote stroom schakelt.
Wannéér er geschakeld wordt, op spanning of SoC en bij welke waardes valt volledig te programmeren, zie manual.
.
00D31BDA-0932-4CA2-9DD0-4230ADFEC62C.jpeg
00D31BDA-0932-4CA2-9DD0-4230ADFEC62C.jpeg (55.75 KiB) 294 keer bekeken
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door Leonardus66 »

Bedankt voor deze uitleg. Mijn display zit onder de stoel en ik gebruik alleen de BT dongle en had daarom die contacten niet gezien. Is nu geheel duidelijk, bedankt.
Globecar Campscout 2015
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door veetee »

:thumbup:
Overigens wel een vreemde plek voor een display. :wink:
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door Leonardus66 »

Daar heb je wel gelijk in maar ik dacht de display van de BMV niet meer nodig te hebben, ik kan immers vrijwel alles doen via de BT-dongle, behalve de relais aansluiten begrijp ik nu. Ik ken mezelf en probeer het aantal metertjes in de camper zoveel mogelijk te beperken. Mijn paneeltje voor de USB lader etc heb ik bv mooi weggewerkt achter de tv zodat die bijna niet zichtbaar is.
Bijlagen
Peneeltje.JPG
Peneeltje.JPG (45.6 KiB) 209 keer bekeken
Globecar Campscout 2015
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door veetee »

Ik vind het juist wel handig om ‘n paar metertjes in het zicht te hebben, met één oogopslag zie je of alles ok is. Je moet alleen wel e.e.a. kunnen interpreteren en je niet gek laten maken.
Zo heb ik boven de deur het display van de bmv, staat vrijwel altijd op SoC zodat ik zie hoe vol de accu nog is, daarnaast het solardisplay, leuk om te zien als de zon z’n best doet en er lekker bijgeladen wordt.
Dan naast de ingang een heel klein metertje (ter grootte - en waarde :wink: van een € munt, van de chinees), geeft de spanning van de ‘paal’ aan - die wil wel eens aardig afwijken van wat je verwacht.
.
F72E1960-D620-42EE-90B5-5F5F2BB87D24.jpeg
F72E1960-D620-42EE-90B5-5F5F2BB87D24.jpeg (102.62 KiB) 201 keer bekeken
.
17A9AC2F-06C4-431A-B368-7CE1DFD5F03B.jpeg
17A9AC2F-06C4-431A-B368-7CE1DFD5F03B.jpeg (350.18 KiB) 201 keer bekeken
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door Leonardus66 »

Dat zier er netjes uit en valt in aantal wel mee. Boven de deur zit bij mij zo'n groot ( lelijk) EBL paneel en de bediening van de truma kachel. Ook voor de Webasto standkachel heb ik daar een klein bedieningspaneel. Dat vind ik wel genoeg ,ik heb geen zonnepaneel en dat heb ik ook niet nodig. Overgestapt op LiFePO4 vanwege gewichtsreductie en capaciteitsverhoging vanwege verbruik verwarming in de winter. Dan heb je niet veel aan zonnepaneel. Wel plannen om compressor-koelkast aan te schaffen.
Dat idee van jou om het relais van de BMV te gebruiken om het laden van de accu bij bv 90% totaal te stoppen vind ik toch wel heel erg interessant. Kan best zijn dat die mooie nieuwe lader van mij voorlopig in de doos blijft zitten.
Globecar Campscout 2015
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door veetee »

LiFePO4 en zonnepaneel is juist dé ideale combinatie ... :wtf: :?:
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door 't Busje »

... mits de paneelregelaar geschikt is voor of ingesteld kan worden op LFP accu's.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door veetee »

Die van mij wel. :wink: Alleen heb ik (nog) geen LFP. Maar de regelaar wel met vooruitziende blik aangeschaft...
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door Leonardus66 »

veetee schreef:
di 31 dec 2019, 15:58
LiFePO4 en zonnepaneel is juist dé ideale combinatie ... :wtf: :?:
Met panelen weer extra gewicht en in mijn situatie niet echt nodig. Geen koffiezetapparaat ,krultangen of andere forse gebruikers. Capaciteit fietsaccu dermate groot dat die wel ergens aan de paal geladen kunnen worden. TV nauwelijks aan. Naast gebruikelijke zaken als verlichting ,waterpomp alleen MAC , Ipad en Iphone. Dan maar geen ideale combinatie maar wel gewichtsreductie en dat is momenteel mijn grootste probleem met de camper. De 3850 kg die ik bij aanvang van mijn reis dit voorjaar heb vastgesteld heb ik inmiddels terug kunnen brengen naar 3600 compleet. Dus nog 100 kg te veel.
Weet niet goed hoe ik die verder terug kan brengen. De echtgenote wil niet thuisblijven.
Globecar Campscout 2015
myway
Berichten: 15537
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door myway »

Hier ook nog een aansluitschema voor een relais
Victron is hier heel onduidelijk over, terwijl ze normaal altijd overdrijven met hun schema’s
Een schema bij een accu krijg je er gelijk een met 6 accu’s paralel en twee multiplussen en nog wat ander zaken.

Afbeelding
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: LFP lader: is dit wat?



Bericht door Leonardus66 »

veetee schreef:
ma 30 dec 2019, 23:55
Domme vragen bestaan niet. :wink:
Aan de achterkant van het display zitten twee extra aansluitingen. Dit zijn de relais schakelcontacten. Je kunt hier alleen een kleine belasting mee schakelen, bijv. een alarmzoemertje (of een Victron inverter - zoals op onderstaande afbeelding). Wil je grotere stromen schakelen, dan zal je hiermee een zwaarder relais moeten schakelen, wat op zijn beurt dan de grote stroom schakelt.
Wannéér er geschakeld wordt, op spanning of SoC en bij welke waardes valt volledig te programmeren, zie manual.
.
Zo wilde ik het BMV relais aansluiten om de accu te beveiligen, is dit correct?
Sorry maar het lukte me niet om de foto netjes rechtop te plaatsen
IMG_4231.JPG
IMG_4231.JPG (58.39 KiB) 89 keer bekeken
Globecar Campscout 2015
Plaats reactie