LFP lader: is dit wat?
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24
Re: LFP lader: is dit wat?
Vast een heel domme vraag maar waar zit dat relais in de BMV700 nu precies en hoe kan ik daar een laadstroom mee schakelen ? Waar kan ik de laadstroom aansluiten ? In de omschrijving wordt wel duidelijk beschreven hoe ea is in te stellen maar ik zie niet hoe dit nu werkt. Of is het relais onderdeel van de shunt en wordt de gehele accu ge- of ontkoppeld?
Globecar Campscout 2015
Re: LFP lader: is dit wat?
De BMV700 (of aanverwanten) heeft geen relais. Dat moet je zelf extern voorzien.
Beste groeten,
Peter :)
Peter :)
Re: LFP lader: is dit wat?
Domme vragen bestaan niet.
Aan de achterkant van het display zitten twee extra aansluitingen. Dit zijn de relais schakelcontacten. Je kunt hier alleen een kleine belasting mee schakelen, bijv. een alarmzoemertje (of een Victron inverter - zoals op onderstaande afbeelding). Wil je grotere stromen schakelen, dan zal je hiermee een zwaarder relais moeten schakelen, wat op zijn beurt dan de grote stroom schakelt.
Wannéér er geschakeld wordt, op spanning of SoC en bij welke waardes valt volledig te programmeren, zie manual.
.
Aan de achterkant van het display zitten twee extra aansluitingen. Dit zijn de relais schakelcontacten. Je kunt hier alleen een kleine belasting mee schakelen, bijv. een alarmzoemertje (of een Victron inverter - zoals op onderstaande afbeelding). Wil je grotere stromen schakelen, dan zal je hiermee een zwaarder relais moeten schakelen, wat op zijn beurt dan de grote stroom schakelt.
Wannéér er geschakeld wordt, op spanning of SoC en bij welke waardes valt volledig te programmeren, zie manual.
.
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24
Re: LFP lader: is dit wat?
Bedankt voor deze uitleg. Mijn display zit onder de stoel en ik gebruik alleen de BT dongle en had daarom die contacten niet gezien. Is nu geheel duidelijk, bedankt.
Globecar Campscout 2015
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24
Re: LFP lader: is dit wat?
Daar heb je wel gelijk in maar ik dacht de display van de BMV niet meer nodig te hebben, ik kan immers vrijwel alles doen via de BT-dongle, behalve de relais aansluiten begrijp ik nu. Ik ken mezelf en probeer het aantal metertjes in de camper zoveel mogelijk te beperken. Mijn paneeltje voor de USB lader etc heb ik bv mooi weggewerkt achter de tv zodat die bijna niet zichtbaar is.
- Bijlagen
-
- Peneeltje.JPG (45.6 KiB) 209 keer bekeken
Globecar Campscout 2015
Re: LFP lader: is dit wat?
Ik vind het juist wel handig om ‘n paar metertjes in het zicht te hebben, met één oogopslag zie je of alles ok is. Je moet alleen wel e.e.a. kunnen interpreteren en je niet gek laten maken.
Zo heb ik boven de deur het display van de bmv, staat vrijwel altijd op SoC zodat ik zie hoe vol de accu nog is, daarnaast het solardisplay, leuk om te zien als de zon z’n best doet en er lekker bijgeladen wordt.
Dan naast de ingang een heel klein metertje (ter grootte - en waarde van een € munt, van de chinees), geeft de spanning van de ‘paal’ aan - die wil wel eens aardig afwijken van wat je verwacht.
. .
Zo heb ik boven de deur het display van de bmv, staat vrijwel altijd op SoC zodat ik zie hoe vol de accu nog is, daarnaast het solardisplay, leuk om te zien als de zon z’n best doet en er lekker bijgeladen wordt.
Dan naast de ingang een heel klein metertje (ter grootte - en waarde van een € munt, van de chinees), geeft de spanning van de ‘paal’ aan - die wil wel eens aardig afwijken van wat je verwacht.
. .
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24
Re: LFP lader: is dit wat?
Dat zier er netjes uit en valt in aantal wel mee. Boven de deur zit bij mij zo'n groot ( lelijk) EBL paneel en de bediening van de truma kachel. Ook voor de Webasto standkachel heb ik daar een klein bedieningspaneel. Dat vind ik wel genoeg ,ik heb geen zonnepaneel en dat heb ik ook niet nodig. Overgestapt op LiFePO4 vanwege gewichtsreductie en capaciteitsverhoging vanwege verbruik verwarming in de winter. Dan heb je niet veel aan zonnepaneel. Wel plannen om compressor-koelkast aan te schaffen.
Dat idee van jou om het relais van de BMV te gebruiken om het laden van de accu bij bv 90% totaal te stoppen vind ik toch wel heel erg interessant. Kan best zijn dat die mooie nieuwe lader van mij voorlopig in de doos blijft zitten.
Dat idee van jou om het relais van de BMV te gebruiken om het laden van de accu bij bv 90% totaal te stoppen vind ik toch wel heel erg interessant. Kan best zijn dat die mooie nieuwe lader van mij voorlopig in de doos blijft zitten.
Globecar Campscout 2015
Re: LFP lader: is dit wat?
... mits de paneelregelaar geschikt is voor of ingesteld kan worden op LFP accu's.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: LFP lader: is dit wat?
Die van mij wel. Alleen heb ik (nog) geen LFP. Maar de regelaar wel met vooruitziende blik aangeschaft...
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24
Re: LFP lader: is dit wat?
Met panelen weer extra gewicht en in mijn situatie niet echt nodig. Geen koffiezetapparaat ,krultangen of andere forse gebruikers. Capaciteit fietsaccu dermate groot dat die wel ergens aan de paal geladen kunnen worden. TV nauwelijks aan. Naast gebruikelijke zaken als verlichting ,waterpomp alleen MAC , Ipad en Iphone. Dan maar geen ideale combinatie maar wel gewichtsreductie en dat is momenteel mijn grootste probleem met de camper. De 3850 kg die ik bij aanvang van mijn reis dit voorjaar heb vastgesteld heb ik inmiddels terug kunnen brengen naar 3600 compleet. Dus nog 100 kg te veel.
Weet niet goed hoe ik die verder terug kan brengen. De echtgenote wil niet thuisblijven.
Globecar Campscout 2015
Re: LFP lader: is dit wat?
Hier ook nog een aansluitschema voor een relais
Victron is hier heel onduidelijk over, terwijl ze normaal altijd overdrijven met hun schema’s
Een schema bij een accu krijg je er gelijk een met 6 accu’s paralel en twee multiplussen en nog wat ander zaken.
Victron is hier heel onduidelijk over, terwijl ze normaal altijd overdrijven met hun schema’s
Een schema bij een accu krijg je er gelijk een met 6 accu’s paralel en twee multiplussen en nog wat ander zaken.
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24
Re: LFP lader: is dit wat?
Zo wilde ik het BMV relais aansluiten om de accu te beveiligen, is dit correct?veetee schreef: ↑ma 30 dec 2019, 23:55Domme vragen bestaan niet.
Aan de achterkant van het display zitten twee extra aansluitingen. Dit zijn de relais schakelcontacten. Je kunt hier alleen een kleine belasting mee schakelen, bijv. een alarmzoemertje (of een Victron inverter - zoals op onderstaande afbeelding). Wil je grotere stromen schakelen, dan zal je hiermee een zwaarder relais moeten schakelen, wat op zijn beurt dan de grote stroom schakelt.
Wannéér er geschakeld wordt, op spanning of SoC en bij welke waardes valt volledig te programmeren, zie manual.
.
Sorry maar het lukte me niet om de foto netjes rechtop te plaatsen
Globecar Campscout 2015