Weet je wat Vincent?
Voor mij hoeft al dit soort schrijfsels echt niet.
Die handleiding had ik gelukkig echt al wel gelezen, zelfs begrepen.
Beschouw mij net als die anderen als vertrokken, bye bye!
Weet je wat Vincent?
De "nieuwe" omvormer die we zelf hadden geïnstalleerd was - naast een veel te krachtige (2000W) - eveneens een modified sine wave. Als ik de replies in dit topic goed heb begrepen is een pure sine haast onmisbaar, vandaar de aankoop van een nieuwe pure sine 600w omvormer.Becosemsaida schreef: ↑zo 01 dec 2019, 17:17Als je al een nieuwe omvormer had dan hoef je die toch niet opnieuw te ruilen? Hou gewoon je nieuwe PURE SINUS omvormer want het verbruik in standby zal niet zo erg veel verschillen. Bespaar je wat centjes.
Schiet me niet neer maar dit is een 230V compressor volgens een medewerker van de camperzaak.Becosemsaida schreef: ↑zo 01 dec 2019, 17:17Over je KK ben ik het nu even kwijt...... Het is een 12V/gas/230V of een gewone "huis" KK??
De 2 nieuwe accu's waren alleszins nodig omdat het 2 (hoogst waarschijnlijk versleten) startaccu's waren. Het paneel zal nooit voldoende stroom kunnen leveren dus wordt er nu voor gezorgd dat bij aansluiten aan netstroom alsook bij het draaien van de motor, de 2 nieuwe accu's eveneens worden opgeladen. Dit was voordien niet het geval.Becosemsaida schreef: ↑zo 01 dec 2019, 17:17Vind het toch raar dat ze er een andere lader in gaan bouwen met 2 nieuwe accu's en NIET het zonnepaneel aanpakken. Het idee van "vrij" staan is niet ergens aan de paal te moeten staan want "de accu's laden niet genoeg", dat is mijn idee.
In mijn ogen is het nu wat het is, moest ik ieders mening hebben gevolgd in dit topic had ik nu een camper gehad met 3 omvormers, 6 verschillende accu's, een paar koelkasten, wat koelboxen erbij en zonnepanelen aan elke kant van onze camper. Ik snap je reactie zeker wel, maar gezien ons budget en gezien het feit dat dit een onverwachte extra kost is, lijkt het me eerder mogelijk dat we onze manier van reizen lichtjes zullen moeten wijzigen. Bv door niet al te lang stil te staan, iets vaker naar een camping gaan om op netstroom aan te sluiten e.d.Becosemsaida schreef: ↑zo 01 dec 2019, 17:17Als je dan toch aan de gaan gaat en wat centjes wil uitgeven met het doel om vrij te staan: doe alles wat je kan op 12V direct van je hh accu's en gebruik alleen het 230V voor extra dingen, gooi er een zonnepaneel bij of eentje met meer capaciteit en een goede lader. Denk dat je op deze manier eerder water moet gaan halen dan dat je zonder stroom zal zitten..
Bedankt voor je antwoord Jos.Kroppie schreef: ↑zo 01 dec 2019, 17:36er is een 2000w sinus omvormer volgens een eerder bericht, dan zou ik die sinus omvormer van 600w niet kopen , en in plaats daarvan de zonneenergie uitbreiden tot wat maximaal op het dak mogelijk is, dat levert vrijstaantijd op (indien je naar zonnige streken rijd natuurlijk!!), tijdens rijden laad de dynamo de hh accu,s op, en tijdens vrijstaan is er niets wat je accu,s op kan laden, ENKEL zon energie kan je die vrijheid bieden, en ook over die nds lader heb ik mijn twijfels over het nut daarvan, ja zal een goede lader zijn en met rijden iets sneller laden, en idem aan netstroom, maar bij stilstand en geen netstroom (vrijstaan dus) doet die niks, dus dat geld kun je ook gebruiken voor extra zonneenergie.
jos
Tja, op basis van jullie reacties twijfel ik nu natuurlijk wel weer. Ik bespreek het met mijn wederhelftveetee schreef: ↑zo 01 dec 2019, 17:42Ik ben het eigenlijk wel een beetje met Becosemsaida eens - Ik snap je argumenten, maar voor het geld van alleen die NDS Powercharge (ca €350 schat ik), koop je een flink (huis)paneel van ca 300Wp met een mppt solar controller. Dat zou om langer vrij te staan een betere investering zijn. Maar alla, zo kom je d’r ook wel. Succes en goede reis.
Je moet dus de ‘Gold’ hebben...powerservice includes two advanced models tailored for the modern recreational vechicles needs:
• plus: charger dc-dc - charges from alternator and solar panel.
• gold: charger dc-dc | Ac-dc - charges from alternator, solar panel and external main electricity supply.
conn schreef: ↑zo 01 dec 2019, 17:46Bedankt voor je antwoord Jos.Kroppie schreef: ↑zo 01 dec 2019, 17:36er is een 2000w sinus omvormer volgens een eerder bericht, dan zou ik die sinus omvormer van 600w niet kopen , en in plaats daarvan de zonneenergie uitbreiden tot wat maximaal op het dak mogelijk is, dat levert vrijstaantijd op (indien je naar zonnige streken rijd natuurlijk!!), tijdens rijden laad de dynamo de hh accu,s op, en tijdens vrijstaan is er niets wat je accu,s op kan laden, ENKEL zon energie kan je die vrijheid bieden, en ook over die nds lader heb ik mijn twijfels over het nut daarvan, ja zal een goede lader zijn en met rijden iets sneller laden, en idem aan netstroom, maar bij stilstand en geen netstroom (vrijstaan dus) doet die niks, dus dat geld kun je ook gebruiken voor extra zonneenergie.
jos
De 2000w omvormer is een modified sine wave (link naar manual - "Waveform: modified sine wave").
Ik weet niet in hoeverre een modified een probleem is, maar hier ging ik echter wel van uit na het lezen van enkele reacties.
Met het dakkoffer dat we hebben vrees ik dat er niet veel mogelijkheden zijn tot uibreiding van de zonnepanelen (buiten misschien een zwaarder paneel - met ook daar nadelen als ik het internet mag geloven):
Het lijkt erg aanlokkelijk om een zonnepaneel te kiezen van 250 watt. Dit zijn de panelen die ook op woonhuizen worden gelegd.
Het probleem is echter dat deze panelen een hoge gelijkspanning genereren, meestal bijna 40 volt. Deze gelijkspanning is eigenlijk te hoog om efficiënt te kunnen converteren naar 12 volt. De panelen werken feitelijk onder hun optimale werkpunt.
[/quote
dat die panelen een hogere spanning afgeven dat is in combinatie met een mppt regelaar, geen nadeel maar juist een voordeel, en een 275Wp huis paneel koop je voor +_120 euro en de maat is +-165x 100cm, en een passende regelaar is +-100 euro.
en je dak is wel erg beperkend, maar wil je echt veel vrijstaan is minder meenemen waardoor de dakkoffer niet nodig is mss een idee, of het dak anders indelen, maar dat is makkelijk l.llen vanuit hier.
jos
Hallo conn, ik denk dat je de goede keuze hebt gemaakt. Op je dak kun je niet zomaar een extra paneel kwijt zonder daar weer aan de slag te moeten met de dakkoffer e.d. De NDS is misschien niet echt nodig, maar nu weet je dat het optimaal ingericht wordt. Eventueel kun je nog een losse 'koffer'zonnepaneel aanschaffen die je naast de camper zet als je eens meer zonnestroom nodig hebt. En het was natuurlijk niet zo handig van de vorige eigenaar om de hh accu's niet te laten laden door de motordynamo. Veel plezier op jullie reis!conn schreef: ↑zo 01 dec 2019, 21:30We hebben inderdaad (gelukkig) de GOLD versie van die NDS Powercharge!
Ze zullen morgen van start gaan met de werken vermoed ik. Als ik het allemaal zo lees had het misschien wel wat beter gekund, maar so be it. Voor een eerste trip lijkt me dit een prima leerschool.
Na een eerste trip kunnen we nadenken om hier en daar wat te upgraden.
Ik ben alleszins gebeten door de camperbacterie
Nogmaals dank aan allen en tot hoors
conn