Spanning zakt van 12V naar onder 10V

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door Atoz »

veetee schreef:
za 30 nov 2019, 21:10
Jouw steca (ik heb de manual gelezen) Is een PWM reglaar. Die regelt ook terug:
Na 7 jaar zou je beter moeten weten. :thumbdown:
Weet je wat Vincent?
Voor mij hoeft al dit soort schrijfsels echt niet.
Die handleiding had ik gelukkig echt al wel gelezen, zelfs begrepen.

Beschouw mij net als die anderen als vertrokken, bye bye!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door veetee »

Jij komt met een zogenaamd geestig antwoord op een serieuze vraag. Dan kan je dit verwachten. Wie kaatst....
Ik vind het prima zo. Mijn bijdragen zijn verder altijd postief en serieus bedoeld...
conn
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 15 nov 2019, 17:30

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door conn »

Dag allen,

De laatste discussie kan ik helaas niet volledig volgen en raakt me eerlijk gezegd ook niet echt. Jammer om te lezen dat sommige mensen afhaken.

Ik wil wel graag een update geven over onze situatie:

Met een zak vol extra kennis dankzij dit topic zijn we gisteren naar een professioneel camperbedrijf gegaan om verder vakkundig advies te krijgen. Hier werd snel duidelijk dat er één en ander scheelt met het huidige systeem ifv onze toekomstige levensstijl en manier van reizen. Onze camper blijft daar nu een weekje staan en volgende zaken zullen vervangen/toegevoegd worden:
- 2 nieuwe NDS AGM green power 100Ah batterijen
- Een pure sinus omvormer van 600w
- Een NDS powercharge: (sneller) laden via netstroom en motor als ik het goed heb; wat voordien gewoonweg niet gebeurde
- Verdere kleine werken (vervanging kabels en dergelijke)

De koelkast blijkt uiteindelijk toch geen probleem te zijn. Als ik het goed heb begrepen is het eerder een absorptie/compressor discussie en is de onze dan tòch een compressor. Helaas draait hij wel niet op 12V / gas. Het kan zijn dat deze koelkast het na verloop van tijd begeeft, maar dan zien we op dat moment wel wat we ermee doen.
Verder was het duidelijk dat de geïnstalleerde toebehoren nuttig zijn in een woonst, maar niet in een camper.

Het kostenplaatje is natuurlijk navenant maar zo zullen we ten minste met een gerust hart aan onze reis kunnen beginnen.

Oprecht bedankt voor alle snelle, nuttige reacties die ons er toe aan hebben gezet om verder professioneel advies te vragen! Ook is mijn kennis (hoewel nog steeds miniem) er erg op vooruit gegaan en is mijn nieuwsgierigheid verder geprikkeld.

Mvg,
conn
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 206
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door Becosemsaida »

Als je al een nieuwe omvormer had dan hoef je die toch niet opnieuw te ruilen? Hou gewoon je nieuwe PURE SINUS omvormer want het verbruik in standby zal niet zo erg veel verschillen. Bespaar je wat centjes.

Over je KK ben ik het nu even kwijt...... Het is een 12V/gas/230V of een gewone "huis" KK??

Vind het toch raar dat ze er een andere lader in gaan bouwen met 2 nieuwe accu's en NIET het zonnepaneel aanpakken. Het idee van "vrij" staan is niet ergens aan de paal te moeten staan want "de accu's laden niet genoeg", dat is mijn idee.

Als je dan toch aan de gaan gaat en wat centjes wil uitgeven met het doel om vrij te staan: doe alles wat je kan op 12V direct van je hh accu's en gebruik alleen het 230V voor extra dingen, gooi er een zonnepaneel bij of eentje met meer capaciteit en een goede lader. Denk dat je op deze manier eerder water moet gaan halen dan dat je zonder stroom zal zitten.. :crazy: :crazy:

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
conn
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 15 nov 2019, 17:30

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door conn »

Becosemsaida schreef:
zo 01 dec 2019, 17:17
Als je al een nieuwe omvormer had dan hoef je die toch niet opnieuw te ruilen? Hou gewoon je nieuwe PURE SINUS omvormer want het verbruik in standby zal niet zo erg veel verschillen. Bespaar je wat centjes.
De "nieuwe" omvormer die we zelf hadden geïnstalleerd was - naast een veel te krachtige (2000W) - eveneens een modified sine wave. Als ik de replies in dit topic goed heb begrepen is een pure sine haast onmisbaar, vandaar de aankoop van een nieuwe pure sine 600w omvormer.
Becosemsaida schreef:
zo 01 dec 2019, 17:17
Over je KK ben ik het nu even kwijt...... Het is een 12V/gas/230V of een gewone "huis" KK??
Schiet me niet neer maar dit is een 230V compressor volgens een medewerker van de camperzaak.
Becosemsaida schreef:
zo 01 dec 2019, 17:17
Vind het toch raar dat ze er een andere lader in gaan bouwen met 2 nieuwe accu's en NIET het zonnepaneel aanpakken. Het idee van "vrij" staan is niet ergens aan de paal te moeten staan want "de accu's laden niet genoeg", dat is mijn idee.
De 2 nieuwe accu's waren alleszins nodig omdat het 2 (hoogst waarschijnlijk versleten) startaccu's waren. Het paneel zal nooit voldoende stroom kunnen leveren dus wordt er nu voor gezorgd dat bij aansluiten aan netstroom alsook bij het draaien van de motor, de 2 nieuwe accu's eveneens worden opgeladen. Dit was voordien niet het geval.
Becosemsaida schreef:
zo 01 dec 2019, 17:17
Als je dan toch aan de gaan gaat en wat centjes wil uitgeven met het doel om vrij te staan: doe alles wat je kan op 12V direct van je hh accu's en gebruik alleen het 230V voor extra dingen, gooi er een zonnepaneel bij of eentje met meer capaciteit en een goede lader. Denk dat je op deze manier eerder water moet gaan halen dan dat je zonder stroom zal zitten.. :crazy: :crazy:
In mijn ogen is het nu wat het is, moest ik ieders mening hebben gevolgd in dit topic had ik nu een camper gehad met 3 omvormers, 6 verschillende accu's, een paar koelkasten, wat koelboxen erbij en zonnepanelen aan elke kant van onze camper. Ik snap je reactie zeker wel, maar gezien ons budget en gezien het feit dat dit een onverwachte extra kost is, lijkt het me eerder mogelijk dat we onze manier van reizen lichtjes zullen moeten wijzigen. Bv door niet al te lang stil te staan, iets vaker naar een camping gaan om op netstroom aan te sluiten e.d.

Een niet te vergeten aspect is dat we qua timing eigenlijk al lang hadden willen vertrekken. Dit is geen reden om los domme beslissingen te nemen, maar het speelt enigszins mee.

Mvg,
conn
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door Kroppie »

er is een 2000w sinus omvormer volgens een eerder bericht, dan zou ik die sinus omvormer van 600w niet kopen , en in plaats daarvan de zonneenergie uitbreiden tot wat maximaal op het dak mogelijk is, dat levert vrijstaantijd op (indien je naar zonnige streken rijd natuurlijk!!), tijdens rijden kan de dynamo de hh accu,s opladen(scheidingsrelais monteren), en tijdens vrijstaan is er niets wat je accu,s op kan laden, ENKEL zon energie kan je die vrijheid bieden, en ook over die nds lader heb ik mijn twijfels over het nut daarvan, ja zal een goede lader zijn en met rijden iets sneller laden, en idem aan netstroom, maar bij stilstand en geen netstroom (vrijstaan dus) doet die niks, dus dat geld kun je ook gebruiken voor extra zonneenergie.

en voor de koelkast, als daar een extra thermostaat (alie +-10 euro)word ingebouwd kan die de omvormer inschakelen, waardoor het nullast verbruik van de omvormer word voorkomen

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 01 dec 2019, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door veetee »

Ik ben het eigenlijk wel een beetje met Becosemsaida eens - Ik snap je argumenten, maar voor het geld van alleen die NDS Powercharge (ca €350 schat ik), koop je een flink (huis)paneel van ca 300Wp met een mppt solar controller. Dat zou om langer vrij te staan een betere investering zijn. Maar alla, zo kom je d’r ook wel. Succes en goede reis. :thumbup:
conn
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 15 nov 2019, 17:30

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door conn »

Kroppie schreef:
zo 01 dec 2019, 17:36
er is een 2000w sinus omvormer volgens een eerder bericht, dan zou ik die sinus omvormer van 600w niet kopen , en in plaats daarvan de zonneenergie uitbreiden tot wat maximaal op het dak mogelijk is, dat levert vrijstaantijd op (indien je naar zonnige streken rijd natuurlijk!!), tijdens rijden laad de dynamo de hh accu,s op, en tijdens vrijstaan is er niets wat je accu,s op kan laden, ENKEL zon energie kan je die vrijheid bieden, en ook over die nds lader heb ik mijn twijfels over het nut daarvan, ja zal een goede lader zijn en met rijden iets sneller laden, en idem aan netstroom, maar bij stilstand en geen netstroom (vrijstaan dus) doet die niks, dus dat geld kun je ook gebruiken voor extra zonneenergie.

jos
Bedankt voor je antwoord Jos.

De 2000w omvormer is een modified sine wave (link naar manual - "Waveform: modified sine wave").
Ik weet niet in hoeverre een modified een probleem is, maar hier ging ik echter wel van uit na het lezen van enkele reacties.

Met het dakkoffer dat we hebben vrees ik dat er niet veel mogelijkheden zijn tot uibreiding van de zonnepanelen (buiten misschien een zwaarder paneel - met ook daar nadelen als ik het internet mag geloven):
Het lijkt erg aanlokkelijk om een zonnepaneel te kiezen van 250 watt. Dit zijn de panelen die ook op woonhuizen worden gelegd.
Het probleem is echter dat deze panelen een hoge gelijkspanning genereren, meestal bijna 40 volt. Deze gelijkspanning is eigenlijk te hoog om efficiënt te kunnen converteren naar 12 volt. De panelen werken feitelijk onder hun optimale werkpunt.


Afbeelding
veetee schreef:
zo 01 dec 2019, 17:42
Ik ben het eigenlijk wel een beetje met Becosemsaida eens - Ik snap je argumenten, maar voor het geld van alleen die NDS Powercharge (ca €350 schat ik), koop je een flink (huis)paneel van ca 300Wp met een mppt solar controller. Dat zou om langer vrij te staan een betere investering zijn. Maar alla, zo kom je d’r ook wel. Succes en goede reis. :thumbup:
Tja, op basis van jullie reacties twijfel ik nu natuurlijk wel weer. Ik bespreek het met mijn wederhelft :eh:
conn
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 15 nov 2019, 17:30

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door conn »

Heb nu een extra vraagje:

DIe Powercharge, zorgt die er enkel voor dat accu's sneller worden opgeladen of zorgt dat dingetje er ook voor dat de HH accu's kunnen opgeladen worden door netstroom/motor? Of is dit tweede gewoon een kwestie van bekabeling?
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door veetee »

Van de website:
powerservice includes two advanced models tailored for the modern recreational vechicles needs:
• plus: charger dc-dc - charges from alternator and solar panel.
• gold: charger dc-dc | Ac-dc - charges from alternator, solar panel and external main electricity supply.
Je moet dus de ‘Gold’ hebben...
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door veetee »

Die dakkoffer is kwa model wat onvoordelig, die zou je kunnen vervangen door een of twee alu dakkisten over de volle breedte (maar in de ‘lengte’ dus korter) waar door je misschien - dwars gelegd - twee panelen achter elkaar kwijt kunt. Voor de panelen hoef je zelfs zo’n zwaar dakrek niet te hebben, dan kun je volstaan met een heel kort rek voor de kisten en een stel dwarsdragers voor de panelen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door Kroppie »

conn schreef:
zo 01 dec 2019, 17:46
Kroppie schreef:
zo 01 dec 2019, 17:36
er is een 2000w sinus omvormer volgens een eerder bericht, dan zou ik die sinus omvormer van 600w niet kopen , en in plaats daarvan de zonneenergie uitbreiden tot wat maximaal op het dak mogelijk is, dat levert vrijstaantijd op (indien je naar zonnige streken rijd natuurlijk!!), tijdens rijden laad de dynamo de hh accu,s op, en tijdens vrijstaan is er niets wat je accu,s op kan laden, ENKEL zon energie kan je die vrijheid bieden, en ook over die nds lader heb ik mijn twijfels over het nut daarvan, ja zal een goede lader zijn en met rijden iets sneller laden, en idem aan netstroom, maar bij stilstand en geen netstroom (vrijstaan dus) doet die niks, dus dat geld kun je ook gebruiken voor extra zonneenergie.

jos
Bedankt voor je antwoord Jos.

De 2000w omvormer is een modified sine wave (link naar manual - "Waveform: modified sine wave").
Ik weet niet in hoeverre een modified een probleem is, maar hier ging ik echter wel van uit na het lezen van enkele reacties.

Met het dakkoffer dat we hebben vrees ik dat er niet veel mogelijkheden zijn tot uibreiding van de zonnepanelen (buiten misschien een zwaarder paneel - met ook daar nadelen als ik het internet mag geloven):
Het lijkt erg aanlokkelijk om een zonnepaneel te kiezen van 250 watt. Dit zijn de panelen die ook op woonhuizen worden gelegd.
Het probleem is echter dat deze panelen een hoge gelijkspanning genereren, meestal bijna 40 volt. Deze gelijkspanning is eigenlijk te hoog om efficiënt te kunnen converteren naar 12 volt. De panelen werken feitelijk onder hun optimale werkpunt.

[/quote

dat die panelen een hogere spanning afgeven dat is in combinatie met een mppt regelaar, geen nadeel maar juist een voordeel, en een 275Wp huis paneel koop je voor +_120 euro en de maat is +-165x 100cm, en een passende regelaar is +-100 euro.
en je dak is wel erg beperkend, maar wil je echt veel vrijstaan is minder meenemen waardoor de dakkoffer niet nodig is mss een idee, of het dak anders indelen, maar dat is makkelijk l.llen vanuit hier.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
conn
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 15 nov 2019, 17:30

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door conn »

We hebben inderdaad (gelukkig) de GOLD versie van die NDS Powercharge!

Ze zullen morgen van start gaan met de werken vermoed ik. Als ik het allemaal zo lees had het misschien wel wat beter gekund, maar so be it. Voor een eerste trip lijkt me dit een prima leerschool.
Na een eerste trip kunnen we nadenken om hier en daar wat te upgraden.

Ik ben alleszins gebeten door de camperbacterie ;-)

Nogmaals dank aan allen en tot hoors :-)

conn
pwhooftman
Berichten: 1825
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door pwhooftman »

conn schreef:
zo 01 dec 2019, 21:30
We hebben inderdaad (gelukkig) de GOLD versie van die NDS Powercharge!

Ze zullen morgen van start gaan met de werken vermoed ik. Als ik het allemaal zo lees had het misschien wel wat beter gekund, maar so be it. Voor een eerste trip lijkt me dit een prima leerschool.
Na een eerste trip kunnen we nadenken om hier en daar wat te upgraden.

Ik ben alleszins gebeten door de camperbacterie ;-)

Nogmaals dank aan allen en tot hoors :-)

conn
Hallo conn, ik denk dat je de goede keuze hebt gemaakt. Op je dak kun je niet zomaar een extra paneel kwijt zonder daar weer aan de slag te moeten met de dakkoffer e.d. De NDS is misschien niet echt nodig, maar nu weet je dat het optimaal ingericht wordt. Eventueel kun je nog een losse 'koffer'zonnepaneel aanschaffen die je naast de camper zet als je eens meer zonnestroom nodig hebt. En het was natuurlijk niet zo handig van de vorige eigenaar om de hh accu's niet te laten laden door de motordynamo. Veel plezier op jullie reis!
Plaats reactie