Spanning zakt van 12V naar onder 10V
Spanning zakt van 12V naar onder 10V
Hi!
Context
Enkele weken geleden hebben we een tweedehands omgebouwd busje gekocht (Renault Master) waarmee we graag zo onafhankelijk mogelijk mee willen reizen.
Het busje heeft een zonnepaneel, 2 batterijen, een Victron SolarCharge en een omvormer naar 220V. Deze zijn door de vader van de verkoper geïnstalleerd, een opgeleid elektricien.
Details componenten:
Zonnepaneel: eentje van 160-180W (we weten het niet zeker)
Batterijen: 2x 100 Ah (DYNAC START ACCU 12 VOLT 100 AH) in parallel
Victron SolarCharge: MPPT 75/15
Initiële omvormer: HQ-INV1KW/12
Nieuwe omvormer: Ring Powering PowerSource RINV2000
Probleem
Het probleem is dat in de avond het voltage pijlsnel daalt van boven de 12V naar onder de 10V en dit bij een zeer licht verbruik (koelkast, LED verlichting), niet eens bij het opladen van een GSM/laptop of iets dergelijks. De omvormer (van 1k W) geeft op dat moment een piepend alarm.
Een bevriend pseudo-elektricien heeft de setup gecontroleerd en volgens hem werken zowel het zonnepaneel alsook de twee batterijen prima. Zijn conclusie was dan ook dat het probleem de omvormer is.
Vandaag hebben mijn vriendin en ik onze elektroschoenen aangedaan en hebben we de oude omvormer (1k W) vervangen door eentje van 2k W.
Tot onze verbazing is ons dit gelukt. Echter zien we dat hetzelfde probleem zich aanhoudt: het voltage zakt na enkele minuten van boven de 12V naar ~9,9V waarna deze nieuwe omvormer zichzelf uitschakelt.
Ik heb op dit forum al enkele mogelijke banale oplossingen gelezen zoals ontstoffen, dikte kabels, etc...
Volgens mij is dit allemaal in orde na onze klusbeurt inclusief kuis van vandaag.
Iets wat ik nog ben tegengekomen is dat een voltage van 10V logisch is als één van de twee batterijen (in parallel) stuk is, kan dit kloppen?
We zijn een beetje de moed kwijt en vragen ons af of iemand raad heeft voor ons: ofwel via dit forum ofwel via een aanbeveling van een garage of iets dergelijks. Onze elektrokennis is ondermaats (we hebben zelfs geen meetapparatuur).
Alvast hartelijk dank!
Context
Enkele weken geleden hebben we een tweedehands omgebouwd busje gekocht (Renault Master) waarmee we graag zo onafhankelijk mogelijk mee willen reizen.
Het busje heeft een zonnepaneel, 2 batterijen, een Victron SolarCharge en een omvormer naar 220V. Deze zijn door de vader van de verkoper geïnstalleerd, een opgeleid elektricien.
Details componenten:
Zonnepaneel: eentje van 160-180W (we weten het niet zeker)
Batterijen: 2x 100 Ah (DYNAC START ACCU 12 VOLT 100 AH) in parallel
Victron SolarCharge: MPPT 75/15
Initiële omvormer: HQ-INV1KW/12
Nieuwe omvormer: Ring Powering PowerSource RINV2000
Probleem
Het probleem is dat in de avond het voltage pijlsnel daalt van boven de 12V naar onder de 10V en dit bij een zeer licht verbruik (koelkast, LED verlichting), niet eens bij het opladen van een GSM/laptop of iets dergelijks. De omvormer (van 1k W) geeft op dat moment een piepend alarm.
Een bevriend pseudo-elektricien heeft de setup gecontroleerd en volgens hem werken zowel het zonnepaneel alsook de twee batterijen prima. Zijn conclusie was dan ook dat het probleem de omvormer is.
Vandaag hebben mijn vriendin en ik onze elektroschoenen aangedaan en hebben we de oude omvormer (1k W) vervangen door eentje van 2k W.
Tot onze verbazing is ons dit gelukt. Echter zien we dat hetzelfde probleem zich aanhoudt: het voltage zakt na enkele minuten van boven de 12V naar ~9,9V waarna deze nieuwe omvormer zichzelf uitschakelt.
Ik heb op dit forum al enkele mogelijke banale oplossingen gelezen zoals ontstoffen, dikte kabels, etc...
Volgens mij is dit allemaal in orde na onze klusbeurt inclusief kuis van vandaag.
Iets wat ik nog ben tegengekomen is dat een voltage van 10V logisch is als één van de twee batterijen (in parallel) stuk is, kan dit kloppen?
We zijn een beetje de moed kwijt en vragen ons af of iemand raad heeft voor ons: ofwel via dit forum ofwel via een aanbeveling van een garage of iets dergelijks. Onze elektrokennis is ondermaats (we hebben zelfs geen meetapparatuur).
Alvast hartelijk dank!
-
- Berichten: 1807
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V
Alles wijst op één of twee defecte accu's.... , van 12V naar 10V doet vermoeden dat er één cel kapot is. Hoe is vastgesteld dat de accu's goed zouden moeten zijn? Alleen 12 volt in rust meten zegt niet genoeg. En zakt de spanning naar < 9,9 V met alleen de omvormer aan (dus niets aan de omvormer zelf aangesloten)?
Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V
Wat voor koelkast staat er in en op welke energiebron staat hij aangesloten.
- Digiwalker
- Berichten: 2370
- Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
- Contacteer:
Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V
Wat dacht je van oude accu's
Haal ze allebei er uit.
Laad ze op met een gewone acculader.
Gedurende 48 uur.
Neem dan een lamp van 12v 50 watt en sluit deze aan. Ga er naast zitten en kijk hoelang het duurt voordat de lamp uit gaat.
Als dit binnen een uur gebeurt ga dan met de accu's naar de accuwacht en koop een paar nieuwe.
Je kan ook gelijk naar de accuwacht rijden en je accu's door laten meten.
Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk
Haal ze allebei er uit.
Laad ze op met een gewone acculader.
Gedurende 48 uur.
Neem dan een lamp van 12v 50 watt en sluit deze aan. Ga er naast zitten en kijk hoelang het duurt voordat de lamp uit gaat.
Als dit binnen een uur gebeurt ga dan met de accu's naar de accuwacht en koop een paar nieuwe.
Je kan ook gelijk naar de accuwacht rijden en je accu's door laten meten.
Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
- DiffRental
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V
Ik lees niets over een lader? (buiten de solar lader)
Zijn de accu's wel vol geladen en hoe weet je dit?
Zijn de accu's wel vol geladen en hoe weet je dit?
Groeten Peter
- Don Esteban
- Berichten: 1067
- Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
- Locatie: Limburg / Costa Brava
Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V
Een koelkast is geen lichte verbruiker maar een grootverbruiker. Al rijdende kan je hem op 12 volt zetten maar bij stilstand schakel je over naar 220 volt of gas.Het probleem is dat in de avond het voltage pijlsnel daalt van boven de 12V naar onder de 10V en dit bij een zeer licht verbruik (koelkast, LED verlichting)
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Knaus SKY I 700 LX
Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V
En geen 230 volt van de omvormer natuurlijk, dat komt ook uit de batterijen.
Vandaar ook mijn vraag een paar berichten terug.
Vandaar ook mijn vraag een paar berichten terug.
Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V
Bedankt voor alle reacties! Ik zal proberen voldoende bijkomende info te geven, en eveneens een vraagje
- Er is zeer snel (in rust) vastgesteld dat de batterijen OK waren. Op de omvormer was er niets aangesloten buiten de kabels naar de batterijen.
- De koelkast is aangesloten op een 220V stekker. Onze camperbus is zelfbouw: alles werkt op 220V; niets op 12V of gas (buiten kookvuur) in de leefruimte.
- Volgens het panel van Victron zijn de batterijen volgeladen (99,5% resterend). Ik weet niet in hoeverre dit betrouwbaar is.
- Met licht verbruik bedoelen we eigenlijk dat er geen oven, koffiezet, microgolf, waterkoker en dergelijke waren aangesloten. In de toekomst is het enkel de bedoeling de koelkast aan te houden, af en toe gsm/laptop opladen.
----
Obv al jullie (snelle - waarvoor dank) reacties gaan we morgen de batterijen laten testen.
Om toch al proactief te zijn, want we willen eigenlijk zsm vertrekken, vragen we ons nog enkele zaken af indien we voor een nieuwe batterij moeten gaan:
- We hebben nu 2x 100 Ah, kan het kwaad dat we één van de twee (degene die niet stuk is) in parallel zetten met de nieuwe?
- Na snel Googlewerk zijn we op de volgende uitgekomen maar deze is qua prijs toch een stuk lager dan andere vergelijkbare exemplaren: https://www.accudeal.nl/p/vmf-vdc31m-10 ... -accu-12v/
Zien we hier iets over het hoofd of zou deze passen in de setup?
Thx!
- Er is zeer snel (in rust) vastgesteld dat de batterijen OK waren. Op de omvormer was er niets aangesloten buiten de kabels naar de batterijen.
- De koelkast is aangesloten op een 220V stekker. Onze camperbus is zelfbouw: alles werkt op 220V; niets op 12V of gas (buiten kookvuur) in de leefruimte.
- Volgens het panel van Victron zijn de batterijen volgeladen (99,5% resterend). Ik weet niet in hoeverre dit betrouwbaar is.
- Met licht verbruik bedoelen we eigenlijk dat er geen oven, koffiezet, microgolf, waterkoker en dergelijke waren aangesloten. In de toekomst is het enkel de bedoeling de koelkast aan te houden, af en toe gsm/laptop opladen.
----
Obv al jullie (snelle - waarvoor dank) reacties gaan we morgen de batterijen laten testen.
Om toch al proactief te zijn, want we willen eigenlijk zsm vertrekken, vragen we ons nog enkele zaken af indien we voor een nieuwe batterij moeten gaan:
- We hebben nu 2x 100 Ah, kan het kwaad dat we één van de twee (degene die niet stuk is) in parallel zetten met de nieuwe?
- Na snel Googlewerk zijn we op de volgende uitgekomen maar deze is qua prijs toch een stuk lager dan andere vergelijkbare exemplaren: https://www.accudeal.nl/p/vmf-vdc31m-10 ... -accu-12v/
Zien we hier iets over het hoofd of zou deze passen in de setup?
Thx!
- ducati 900
- Berichten: 7470
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V
Is de koelkast een compressorkoelkast?
Ben.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V
Als je één batterij vervangt en je zet de nieuwe weer parallel met de oude dan is de nieuwe heel snel ook oud.
De beste offert zich op aan de mindere.
Beter alle twee vervangen, batterijen die aan elkaar hangen moeten exact gelijk zijn.
Dus even oud even zwaar enz.
De beste offert zich op aan de mindere.
Beter alle twee vervangen, batterijen die aan elkaar hangen moeten exact gelijk zijn.
Dus even oud even zwaar enz.
Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V
Uit de verhalen lijkt mij het een 220 koelkast die dus draait via een omvormer????
Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V
Het is een thermo-elektrische koelkast.
Klopt!
Bedankt Cee Pee voor de info! We zijn van plan nu voor minstens enkele maanden aan een stuk te reizen in het Zuiden van Europa met deze camper.Cee Pee schreef: ↑do 28 nov 2019, 22:01Als je één batterij vervangt en je zet de nieuwe weer parallel met de oude dan is de nieuwe heel snel ook oud.
De beste offert zich op aan de mindere.
Beter alle twee vervangen, batterijen die aan elkaar hangen moeten exact gelijk zijn.
Dus even oud even zwaar enz.
Denk je dat 2x "VMF VDC31M 105AH DEEP CYCLE" een goede optie is?
Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V
Veel semitraxie batterijen zijn goed als ze maar gelijk zijn dat is belangrijk.
En 2x105Ah is een mooi vermogen.
En 2x105Ah is een mooi vermogen.
Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V
Ik zou wel eens willen weten wat die 220 koelkast met omvormer daadwerkelijk verbruikt. Voordat er nieuwe accu's ingaan.