Spanning zakt van 12V naar onder 10V

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
conn
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 15 nov 2019, 17:30

Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door conn »

Hi!

Context
Enkele weken geleden hebben we een tweedehands omgebouwd busje gekocht (Renault Master) waarmee we graag zo onafhankelijk mogelijk mee willen reizen.
Het busje heeft een zonnepaneel, 2 batterijen, een Victron SolarCharge en een omvormer naar 220V. Deze zijn door de vader van de verkoper geïnstalleerd, een opgeleid elektricien.

Details componenten:
Zonnepaneel: eentje van 160-180W (we weten het niet zeker)
Batterijen: 2x 100 Ah (DYNAC START ACCU 12 VOLT 100 AH) in parallel
Victron SolarCharge: MPPT 75/15
Initiële omvormer: HQ-INV1KW/12
Nieuwe omvormer: Ring Powering PowerSource RINV2000

Probleem
Het probleem is dat in de avond het voltage pijlsnel daalt van boven de 12V naar onder de 10V en dit bij een zeer licht verbruik (koelkast, LED verlichting), niet eens bij het opladen van een GSM/laptop of iets dergelijks. De omvormer (van 1k W) geeft op dat moment een piepend alarm.

Een bevriend pseudo-elektricien heeft de setup gecontroleerd en volgens hem werken zowel het zonnepaneel alsook de twee batterijen prima. Zijn conclusie was dan ook dat het probleem de omvormer is.

Vandaag hebben mijn vriendin en ik onze elektroschoenen aangedaan en hebben we de oude omvormer (1k W) vervangen door eentje van 2k W.
Tot onze verbazing is ons dit gelukt. Echter zien we dat hetzelfde probleem zich aanhoudt: het voltage zakt na enkele minuten van boven de 12V naar ~9,9V waarna deze nieuwe omvormer zichzelf uitschakelt.

Ik heb op dit forum al enkele mogelijke banale oplossingen gelezen zoals ontstoffen, dikte kabels, etc...
Volgens mij is dit allemaal in orde na onze klusbeurt inclusief kuis van vandaag.
Iets wat ik nog ben tegengekomen is dat een voltage van 10V logisch is als één van de twee batterijen (in parallel) stuk is, kan dit kloppen?

We zijn een beetje de moed kwijt en vragen ons af of iemand raad heeft voor ons: ofwel via dit forum ofwel via een aanbeveling van een garage of iets dergelijks. Onze elektrokennis is ondermaats (we hebben zelfs geen meetapparatuur).

Alvast hartelijk dank!
pwhooftman
Berichten: 1807
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door pwhooftman »

Alles wijst op één of twee defecte accu's.... , van 12V naar 10V doet vermoeden dat er één cel kapot is. Hoe is vastgesteld dat de accu's goed zouden moeten zijn? Alleen 12 volt in rust meten zegt niet genoeg. En zakt de spanning naar < 9,9 V met alleen de omvormer aan (dus niets aan de omvormer zelf aangesloten)?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door Cee Pee »

Wat voor koelkast staat er in en op welke energiebron staat hij aangesloten.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door Digiwalker »

Wat dacht je van oude accu's
Haal ze allebei er uit.
Laad ze op met een gewone acculader.
Gedurende 48 uur.
Neem dan een lamp van 12v 50 watt en sluit deze aan. Ga er naast zitten en kijk hoelang het duurt voordat de lamp uit gaat.
Als dit binnen een uur gebeurt ga dan met de accu's naar de accuwacht en koop een paar nieuwe.

Je kan ook gelijk naar de accuwacht rijden en je accu's door laten meten.

Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk

Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door DiffRental »

Ik lees niets over een lader? (buiten de solar lader)
Zijn de accu's wel vol geladen en hoe weet je dit?
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door Don Esteban »

Het probleem is dat in de avond het voltage pijlsnel daalt van boven de 12V naar onder de 10V en dit bij een zeer licht verbruik (koelkast, LED verlichting)
Een koelkast is geen lichte verbruiker maar een grootverbruiker. Al rijdende kan je hem op 12 volt zetten maar bij stilstand schakel je over naar 220 volt of gas.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door Cee Pee »

En geen 230 volt van de omvormer natuurlijk, dat komt ook uit de batterijen.
Vandaar ook mijn vraag een paar berichten terug.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
conn
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 15 nov 2019, 17:30

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door conn »

Bedankt voor alle reacties! Ik zal proberen voldoende bijkomende info te geven, en eveneens een vraagje :-)

- Er is zeer snel (in rust) vastgesteld dat de batterijen OK waren. Op de omvormer was er niets aangesloten buiten de kabels naar de batterijen.

- De koelkast is aangesloten op een 220V stekker. Onze camperbus is zelfbouw: alles werkt op 220V; niets op 12V of gas (buiten kookvuur) in de leefruimte.

- Volgens het panel van Victron zijn de batterijen volgeladen (99,5% resterend). Ik weet niet in hoeverre dit betrouwbaar is.

- Met licht verbruik bedoelen we eigenlijk dat er geen oven, koffiezet, microgolf, waterkoker en dergelijke waren aangesloten. In de toekomst is het enkel de bedoeling de koelkast aan te houden, af en toe gsm/laptop opladen.

----

Obv al jullie (snelle - waarvoor dank) reacties gaan we morgen de batterijen laten testen.
Om toch al proactief te zijn, want we willen eigenlijk zsm vertrekken, vragen we ons nog enkele zaken af indien we voor een nieuwe batterij moeten gaan:

- We hebben nu 2x 100 Ah, kan het kwaad dat we één van de twee (degene die niet stuk is) in parallel zetten met de nieuwe?
- Na snel Googlewerk zijn we op de volgende uitgekomen maar deze is qua prijs toch een stuk lager dan andere vergelijkbare exemplaren: https://www.accudeal.nl/p/vmf-vdc31m-10 ... -accu-12v/
Zien we hier iets over het hoofd of zou deze passen in de setup?

Thx!
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door ducati 900 »

Is de koelkast een compressorkoelkast?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door Cee Pee »

Als je één batterij vervangt en je zet de nieuwe weer parallel met de oude dan is de nieuwe heel snel ook oud.
De beste offert zich op aan de mindere.
Beter alle twee vervangen, batterijen die aan elkaar hangen moeten exact gelijk zijn.
Dus even oud even zwaar enz.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
tonic
Berichten: 2437
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door tonic »

Uit de verhalen lijkt mij het een 220 koelkast die dus draait via een omvormer????
conn
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 15 nov 2019, 17:30

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door conn »

ducati 900 schreef:
do 28 nov 2019, 21:51
Is de koelkast een compressorkoelkast?

Ben.
Het is een thermo-elektrische koelkast.
tonic schreef:
do 28 nov 2019, 22:02
Uit de verhalen lijkt mij het een 220 koelkast die dus draait via een omvormer????
Klopt!
Cee Pee schreef:
do 28 nov 2019, 22:01
Als je één batterij vervangt en je zet de nieuwe weer parallel met de oude dan is de nieuwe heel snel ook oud.
De beste offert zich op aan de mindere.
Beter alle twee vervangen, batterijen die aan elkaar hangen moeten exact gelijk zijn.
Dus even oud even zwaar enz.
Bedankt Cee Pee voor de info! We zijn van plan nu voor minstens enkele maanden aan een stuk te reizen in het Zuiden van Europa met deze camper.
Denk je dat 2x "VMF VDC31M 105AH DEEP CYCLE" een goede optie is?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door Cee Pee »

Veel semitraxie batterijen zijn goed als ze maar gelijk zijn dat is belangrijk.
En 2x105Ah is een mooi vermogen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
tonic
Berichten: 2437
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door tonic »

Ik zou wel eens willen weten wat die 220 koelkast met omvormer daadwerkelijk verbruikt. Voordat er nieuwe accu's ingaan.
Plaats reactie