Zo werkt de Victron Multiplus
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Zo werkt de Victron Multiplus
Inderdaad, erg verhelderend.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Re: Zo werkt de Victron Multiplus
Mooie uitleg, heel duidelijk verhaal.
Inverter deel met de FET's was me bekend, maar hoe de rest van de funktionaliteit van zo'n Multiplus werkt nog niet.
Mooie techniek!
Inverter deel met de FET's was me bekend, maar hoe de rest van de funktionaliteit van zo'n Multiplus werkt nog niet.
Mooie techniek!
- B12M_Ferry
- Berichten: 192
- Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
- Locatie: Dunakeszi Hongarije
Re: Zo werkt de Victron Multiplus
Leuk verhaal, verhelderend.
Ik mis nog wel in het verhaal hoe je de stroom van de walstroom kan beperken.
Hij heeft het over de klik / relay. Maar dat is dan vol open of dicht. geen popmetertje in het groot.
Ik mis nog wel in het verhaal hoe je de stroom van de walstroom kan beperken.
Hij heeft het over de klik / relay. Maar dat is dan vol open of dicht. geen popmetertje in het groot.
Volvo B12M bus in ombouw.
Re: Zo werkt de Victron Multiplus
Uiteraard, want dat is 't relais wat het 'walnet' koppelt aan door de inverter genereerde 230V AC, nadat de Multiplus de spanning en fase van de inverter gesynced heeft met die van het net. Da's dus gewoon koppeling of geen koppeling, iets er tussenin is zinloos.
Of bedoel je dat gerelateerd aan het beperken van afgenomen vermogen van het walnet? Dat doen ze door het verhogen van de door de inverter gegenereerde spanning, Power Assist.
Wel een beetje opletten als die meneer wat uitlegt he!
Of bedoel je dat gerelateerd aan het beperken van afgenomen vermogen van het walnet? Dat doen ze door het verhogen van de door de inverter gegenereerde spanning, Power Assist.
Wel een beetje opletten als die meneer wat uitlegt he!
Laatst gewijzigd door KTManiac op wo 27 nov 2019, 19:41, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Zo werkt de Victron Multiplus
Om deze redenen in het filmpje genoemd heb ik jaren geleden gezocht naar een multiplus. Ik gebruik veel van de mogelijkheden (nog) niet, want ik heb geen verbindingskabel om de unit goed in te kunnen stellen. Anderzijds vind ik het wel goed zo. Een beetje meer of minder verbruik, het zij zo. En anders staat die uit, zeker 's nachts. Ik heb de opstelling niet zo jofel gemaakt, door de multiplus tegen een wand te plaatsen. Dat is nu een mooie klankkast geworden. Dus 's nachts altijd uit. En het gaat mij erom dat als er 230V nodig is, ik simpel weg even een schakelaar omzet. Net zo makkelijk als thuis. Van de walstoom laad mogelijkheid heb ik een handje vol momenten gebruik van gemaakt. Om deze reden heb ik het relais dat start- en hh accu schakelbaar gemaakt. HH Accu laden via alternator - uit, dus geen verbinding maken met de twee accu's - beide accu's doorverbinden. Deze laatste optie is handig als er tenminste walstroom aanwezig is en de start accu is om een duistere reden leeg, dat die heel snel (enkele uren) dermate geladen kan worden dat er weer gestart kan worden.
@ B12M_Ferry
Op timestamp 18:15 zie je een multi control. Onder het getal 16, zie je een knopje waarmee je de binnenkomende stroomsterkte in kan stellen (2 tot 16 A in stapjes van 0,5A). Hoewel ik intussen al heel wat verbaasde gezicht gezien heb, als ik ernaar vraag wat de max. te leveren stroom is. Van de 10 gevallen, 8 a 9 keer geen antwoord. Zo'n control unit is echt een aanwinst.
Heb je zo'n unit niet, kan de binnenkomende stroomsterkte m.b.v. dip switches in de multiplus instellen op een vaste waarde. De stappen ervan zijn erg groot en voor mij alhans niet echt bruikbaar.
Het duurd inderdaat enige tijd voordat je klik hoort en de unit start. Of dat nu enkel laden is of omvormen is. In de omvormer stand is een in mijn bewoording een wat 'het apparaat zoekt zelf wel uit wat er gebeuren moet' stand.
De powerAssist heb ik tot dusver nog niet in aktie gezien.
Arie
@ B12M_Ferry
Op timestamp 18:15 zie je een multi control. Onder het getal 16, zie je een knopje waarmee je de binnenkomende stroomsterkte in kan stellen (2 tot 16 A in stapjes van 0,5A). Hoewel ik intussen al heel wat verbaasde gezicht gezien heb, als ik ernaar vraag wat de max. te leveren stroom is. Van de 10 gevallen, 8 a 9 keer geen antwoord. Zo'n control unit is echt een aanwinst.
Heb je zo'n unit niet, kan de binnenkomende stroomsterkte m.b.v. dip switches in de multiplus instellen op een vaste waarde. De stappen ervan zijn erg groot en voor mij alhans niet echt bruikbaar.
Het duurd inderdaat enige tijd voordat je klik hoort en de unit start. Of dat nu enkel laden is of omvormen is. In de omvormer stand is een in mijn bewoording een wat 'het apparaat zoekt zelf wel uit wat er gebeuren moet' stand.
De powerAssist heb ik tot dusver nog niet in aktie gezien.
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
- B12M_Ferry
- Berichten: 192
- Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
- Locatie: Dunakeszi Hongarije
Re: Zo werkt de Victron Multiplus
Wel eens een verkoop praatje gehad met Victron over de multiplus/quattro
Hij had het ook over walstroom dat via een relay geschakeld wordt. Later zat ik nog te denken, hoe doe je dat dan met de stroom beperken van de paal.
Dat je de stroom kan beperken via de multi control snap ik, Alleen in het filmpje ging het meer over de principe werking van de omvormers.
Wal+aggregaat stroom wordt verder niet gereinigd. Dus als er (door vele gebruikers) een spanningsval is naar bv. 200 volt, repareert de multiplus het niet. (Ik zie het regelmatig op volle campings in de zomer)
Hij had het ook over walstroom dat via een relay geschakeld wordt. Later zat ik nog te denken, hoe doe je dat dan met de stroom beperken van de paal.
Dat je de stroom kan beperken via de multi control snap ik, Alleen in het filmpje ging het meer over de principe werking van de omvormers.
Wal+aggregaat stroom wordt verder niet gereinigd. Dus als er (door vele gebruikers) een spanningsval is naar bv. 200 volt, repareert de multiplus het niet. (Ik zie het regelmatig op volle campings in de zomer)
Volvo B12M bus in ombouw.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Zo werkt de Victron Multiplus
Logisch, die apparaten zijn ontwikkeld voor boten en schepen, niet voor die zeldzame camper zelfbouwer die er ook een wil. In havens en jachthavens denk ik niet dat dergelijke problemen spelen. Volgens mijn broer, die een boot heeft, is er in elke haven standaard 16A, daar kunnen heel veel campings en cp's nog best wel iets van leren!
- vanHooltje
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Re: Zo werkt de Victron Multiplus
Als de spanning van de paal onder de +- 190 volt komt schakeld de multie plus um af en gaat op de accu verder. Aantal keren mee gemaakt, vooral in voor en najaar ivm electriche kachels.
Zodra de spanning weer oploopt schakeld hij weer bij en laad de accu weer op.
Ik gebruik um al 11 jaar met de multiplus control, zeer te vreden mee
Zodra de spanning weer oploopt schakeld hij weer bij en laad de accu weer op.
Ik gebruik um al 11 jaar met de multiplus control, zeer te vreden mee
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P