Fiat Ducato 120MJ accu vervangen door LiFePo4?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
apco
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 15:32

Fiat Ducato 120MJ accu vervangen door LiFePo4?



Bericht door apco »

Goedendag,

ik heb een vraag waarvan ik hoop de informatie te vinden op dit forum zonder te "verdrinken" in allerlei zij sprongen.
Wij hebben een Karmann Davis 590 gekocht op een Fiat ducato 120 Multjet uit 2010 en ik zit informatie te verzamelen waar ik allemaal rekening mee moet houden.
Onze keuze zal een Liontron Lithium LiFePO4 100 Ampere of een PowerXtreme X125 of iets van die strekking moeten worden.

Mijn vragen zijn:
Moet ik iets veranderen tussen de dynamo en de LiFePo4 accu i.v.m. het laden tijdens het rijden en de boel niet kapot gaat?
Moet er iets extra worden geplaatst tussen de originele aansluiting vanaf de EBL naar de nieuwe accu i.v.m. het laden aan de stroompaal?

Ik heb een zonnepaneel waar een regelaar tussen zit welke ik vervang door b.v. de Victron Energy Smartr MPPT 75/15 omdat de huidige regelaar geen mppt type is.

Ik weet dat er al een hoop is geschreven maar daar zie ik de antwoorden niet in terug die ik zoek, ik heb zowel nederlandse, duitse en engelse fora's door gelezen. Mijn bedoeling is niet om er zelf een in elkaar te zetten daar heb ik geen tijd/kennis voor.
Uiteraard zijn aanbevelingen van harte welkom, begrijp me niet verkeerd veel topics zijn erg interessant maar voor nu te veel kennis.
Onze keuze voor de 100 ampere is omdat we nu ongeveer 30 jaar camperen en de laatste jaren altijd twee accu's (amg) aanboord hadden van 95 ampere per accu en dat toereikend is voor ons, en in de kleinere camper de ruimte niet hebben en het gewicht het niet toestaat en vooral de centen er niet voor heb.

alvast hartelijk dank
Apco
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Fiat Ducato 120 MJ accu vervangen door LiFePo4?



Bericht door 't Busje »

Ik ben uitsluitend afgegaan op informatie van fabrikanten/importeurs/leveranciers van LFP accu's, want in het ratjetoe aan meningen op dit forum heb ik niet zo veel vertrouwen.
De LFP accu's die je noemt, zijn volgens mij te hoog voor onder de rechtervoorstoel van de Ducato X250, waar je huidige huishoudaccu vermoedelijk zal zitten.
Mijn oplossing, voor wat die waard is, staat hier. Ik heb dat een jaar geleden allemaal doorgespit, dus helemaal actueel zal het niet meer zijn.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Fiat Ducato 120 MJ accu vervangen door LiFePo4?



Bericht door Inferno »

Ik heb nu twee jaar de PowerXtreme X125 en die voldoet uitstekend!
Je kunt hem zo op de "loodstand" van het elektroblok laden. Al zou ik als ik jou was er een booster bij gebruiken, de PowerXtreme X125 kan namelijk veel sneller laden dan lood en is dan ook sneller vol als je er meer ampere's instopt.
Heb een video over de powerbooster


en over de lithium accu
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Fiat Ducato 120 MJ accu vervangen door LiFePo4?



Bericht door hathi »

APCO....,ik sluit me aan bij ( Busje), wat is er nu eerlijker,dat je raad krijgt van 1 bezitter van dezelfde Camper,ik heb weliswaar een Karmann ,met dezelfde accu maar geen Fiat,luister naar wat hij te melden heeft,en je zal hem na aankoop/gebruik, dankbaar zijn
Hans
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Fiat Ducato 120 MJ accu vervangen door LiFePo4?



Bericht door veetee »

apco schreef:
ma 25 nov 2019, 17:16
Onze keuze voor de 100 ampere is omdat we nu ongeveer 30 jaar camperen en de laatste jaren altijd twee accu's (amg) aanboord hadden van 95 ampere per accu en dat toereikend is voor ons, en in de kleinere camper de ruimte niet hebben en het gewicht het niet toestaat en vooral de centen er niet voor heb.
Dat laatste snap ik niet. Je hebt niet de centen voor 2 AGM accu’s en wil daarom over naar een LiFePO4 systeem. Maar dat is juist duurder dan AGM... ?
apco
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 15:32

Re: Fiat Ducato 120 MJ accu vervangen door LiFePo4?



Bericht door apco »

Kijk dat schept duidelijkheid!
Ik zal mij morgen buigen over de gegeven informatie.
@busje de huidige accu staat onder de zitbank dus niet onder de stoel dus dat gaat wel passen.

@veetee daar ben ik wellicht niet helemaal duidelijk, wat ik bedoel is dat ik de ruimte niet heb om twee accu's te plaatsen (welk type dan ook) en niet de centen heb om een tweede LiFePo4 accu aan te schaffen en het gewicht van twee agm accu's zou een aanslag zijn op het laad vermogen van deze camper.
ik moet een afweging maken en een enkele LiFePo4 is uiteraard een grotere investering maar voldoet dan wel aan onze stroom verbruik eisen.

maar in ieder geval alvast bedankt voor het meedenken van jullie.
Apco
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Fiat Ducato 120 MJ accu vervangen door LiFePo4?



Bericht door 't Busje »

apco schreef:
ma 25 nov 2019, 20:55
@busje de huidige accu staat onder de zitbank
Daar zit bij ons de watertank. :-B
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: Fiat Ducato 120 MJ accu vervangen door LiFePo4?



Bericht door Leonardus66 »

apco schreef:
ma 25 nov 2019, 17:16
Mijn vragen zijn:
Moet ik iets veranderen tussen de dynamo en de LiFePo4 accu i.v.m. het laden tijdens het rijden en de boel niet kapot gaat?
Moet er iets extra worden geplaatst tussen de originele aansluiting vanaf de EBL naar de nieuwe accu i.v.m. het laden aan de stroompaal?
Mijn advies zou toch zijn om voor zekerheid te kiezen door op een of andere wijze de laadstroom te beperken door er een begrenzer tussen te plaatsen. Dit zou bv een Victron 12/200 kunnen zijn, dit is een gecombineerde BMS/laadstroombegrenzer waarbij alleen de laadstroombegrenzer kan worden gebruikt. Met de keuze van weerstand kan je vervolgens de waarde van de maximale laadstroom instellen.

Met de tweede vraag begrijp ik dat je de EBL wilt gaan gebruiken om de accu te laden. Dit kan wel maar je moet wel weten dat de EBL een druppelspanning van 13,8 volt heeft en dit als permanente spanning te hoog is voor de LiFePO4 accu . Met name de levensduur kan hierdoor beperkt worden.
Globecar Campscout 2015
apco
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 15:32

Re: Fiat Ducato 120 MJ accu vervangen door LiFePo4?



Bericht door apco »

@Leonardus66: ik ben inmiddels al wat wijzer geworden en denk dat ik ga voor de opstelling van Busje, zodat de 3 link de stroom regelt voor de hh accu alles van het zelfde merk in dit geval NDS.
Alleen voor het opladen aan de paal zal ik nog iets voor bedenken en zal wellicht de ebl oplader uitschakelen gezien het feit dat ik praktisch nooit aan de paal sta.

Wat je vooral in de gaten moet houden met dit soort projecten dat je niet leeg loopt op allerlei "zekerheden" want we willen ook nog wat geld overhouden om er nog mee weg te gaan! :-B

met vriendelijke groet, Apco

PS. op dit moment is het allemaal lastig inschatte omdat ik de camper deze week pas krijg als het goed is. dus op dit moment even camperloos en daar worden we toch erg onrustig van.
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: Fiat Ducato 120 MJ accu vervangen door LiFePo4?



Bericht door Leonardus66 »

Prima keuze


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Globecar Campscout 2015
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Fiat Ducato 120 MJ accu vervangen door LiFePo4?



Bericht door Atoz »

Leonardus66 schreef:
di 26 nov 2019, 16:13
Prima keuze
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Maar klopt jouw advies hieronder wel?

Met de tweede vraag begrijp ik dat je de EBL wilt gaan gebruiken om de accu te laden. Dit kan wel maar je moet wel weten dat de EBL een druppelspanning van 13,8 volt heeft en dit als permanente spanning te hoog is voor de LiFePO4 accu . Met name de levensduur kan hierdoor beperkt worden.

Want was het niet zo dat als je LFP vol is deze NIET meer mocht geladen worden?
Dat de levensduur niet beperkt maar flink ingekort wordt?

Maar mocht ik het verkeerd 'gestudeerd' hebben dan lees ik het hier wel.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Fiat Ducato 120 MJ accu vervangen door LiFePo4?



Bericht door hathi »

Volgens mij ,heeft hij al geschreven,dat hij de EBL lader uitschakelt,en naar mijn mening heeft hij daarna helemaal geen 230 V lader meer nodig!,laden met de dynamo, of/en ? event,zonnepanelen iMijn vragen zijn:
Moet ik iets veranderen tussen de dynamo en de LiFePo4 accu i.v.m. het laden tijdens het rijden en de boel niet kapot gaat?
Moet er iets extra worden geplaatst tussen de originele aansluiting vanaf de EBL naar de nieuwe accu i.v.m. het laden aan de stroompaal? ........nee dat hoeft niet daar in is voorgezorgt,in het compl. 3 link systeem, DAAROM compleet !dan ben je klaar !
Hans
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: Fiat Ducato 120 MJ accu vervangen door LiFePo4?



Bericht door Leonardus66 »

Atoz, De EBL99 kent een onderhoudsspanning voor Loodzuur accu's van 13,8 V.Dit is geen laadspanning maar een onderhoudsspanning. Deze onderhoudsspanning is te hoog voor de LiFePO4. Omdat het BMS zelf stroom gebruikt en zichzelf niet uitschakelt als de accu leeg draagt te geraken is het wel raadzaam om een permanente "veiligheidsspanning" op de accu te hebben. Hoe hoog die mag zijn moeten de deskundigen maar aangeven maar ik dacht dat 13 volt prima zou zijn.
Hoewel de EBL voor LiFePO4 accu ongeschikt is denken sommige fabrikanten van LiFePO4 accu's daar anders over en bieden "drop in "accu's aan , maw AGM er uit en LiFePO4 er in. Vorige week was ik nog bij een specialist in camper-electronica in Goch in Duitsland die mij tot mijn verbazing vertelde dat hun 100 Ah LiFePo4 accu zonder problemen door de EBL99 geladen kan worden. Ik heb daar mijn vraagtekens bij . Of het de levensduur beperkt of flink inkort weet ik niet maar ik denk dat het niet goed is voor een LiFePO4.
Globecar Campscout 2015
apco
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 15:32

Re: Fiat Ducato 120 MJ accu vervangen door LiFePo4?



Bericht door apco »

Even nog een vraag omtrent de ebl, deze verzorgd standaard toch ook het laden en met het nds 3 link is dat volgens het schema van Busje aangesloten op aansluiting 2 en de lifepo4 zit op aansluiting 3 dus dan zou ik verwachten dat de 3link de accu “beschermd” of begrijp ik dat verkeerd?
Indien het een risico is koppel ik de lader uit en zet er later wel een keer een andere tussen die beter geschikt is om de nieuwe accu goed te laden maar dat heeft geen prioriteit.
En ik gebruik naast de dynamo ook een zonnepaneel waar ik de nds regelaar voor aanschaf want de huidige is een oud type.

Met vriendelijke groet, Apco
Plaats reactie